![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weigeren om je identiteitskaart af te geven?
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...edgdhp&pc=U531 Wanneer gaf jij onlangs je identiteitskaart af als men dit vroeg? Moet ik dat zomaar doen? Of doe ik dit best niet? En wanneer kan ik dit weigeren? “Het is bij wet voorzien wie mag vragen om je identiteitskaart te tonen”, legt Koen Schuyten van de FOD Binnenlandse Zaken uit bij De Inspecteur op radio 2. “Zij mogen dit enkel doen omwille van een wettelijke opdracht of verplichting. Je identiteitskaart overal achterlaten is gevaarlijk voor identiteitsfraude, dus er zijn strikte regels.” Hieronder zetten we alle regels op een rijtje. Hotels “Hotels zijn wettelijk verplicht om je te identificeren wanneer je als gast in hun hotel verblijft”, zegt Schuyten. “Ze moeten je wel vertellen waarvoor ze die zullen gebruiken.” Wil dat dan ook zeggen dat een hotel zomaar een kopie mag maken van je identiteitskaart? “Ze moeten je vooraf melden wat ze ermee gaan doen”, legt Schuyten uit. “Ze moeten je ook schriftelijk toestemming vragen waarbij duidelijk is welke de modaliteiten van de gegevensverwerking zijn en hoe de betrokken persoon zijn of haar rechten onder de privacywetgeving kan uitoefenen.” Gocartverhuurders Deze vragen vaak een identiteitskaart als een soort waarborg. Je krijgt je identiteitskaart terug wanneer je de gocart binnen brengt. “Hier is het heel duidelijk, een identiteitskaart als onderpand mag niet”, zegt Schuyten. “Als je ouder bent dan 15 jaar, ben je verplicht je identiteitskaart altijd op zak te hebben. Dus ook als je een ritje gaat maken op de dijk.” In winkels Er zijn winkels die de identiteitskaart ook als klantenkaart gebruiken. “Daar is vrije toestemming voor nodig, dus dat mag je weigeren”, aldus Schuyten. Als je beslist je kaart niet af te geven, zou dat geen negatieve impact mogen hebben: “De handelaar mag bijvoorbeeld geen korting weigeren te geven. Er moet altijd een alternatief zijn.” Bovendien mag een handelaar niet zomaar alle gegevens van je identiteitskaart halen. “Ze mogen enkel de gegevens bewaren die ze nodig hebben. Je naam kan bijvoorbeeld, maar foto en rijksregisternummer mag niet. Je hebt ook inzagerecht”, verduidelijkt Schuyten. Toen wij, meer dan twintig jaar geleden, werken uitvoerden bij het leger, moesten wij die kaart ook afgeven. Was telkens een heel gedoe. Nu zou ik dat niet meer doen. Bij de apotheek moet je die in de lezer steken om je medicijnen te krijgen. Wie? Wat? Laat maar horen. Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 januari 2022 om 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gaat er nu ook al daarover gezeverd worden?
![]()
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Op het werk werd die vroeger gebruikt om een VPN op te zetten naar het bedrijf.
Nooit klachten over gehad feitelijk. Nu ja, al die gegevens waren toch al beschikbaar bij HR. Het enige dat me stoort aan de eid is dat daar tegenwoordig ook vingerafdrukken moeten opstaan. Vooral omdat mijn brein dat associeert met iedereen is verdacht.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik trek me van die wettelijkheden niet veel aan.
Waar ik naar toe wil gaan, en me welkom voel, mogen ze veel weten van mij. Waar ik me niet welkom voel, daar ga ik gewoonweg niet naar toe. Ervaringetjes: - bij media-markt vragen ze mijne pas, "voor de waarborg". Ok - bij RAD vragen ze mijn naam, adres en email, voor elektronisch kasticket en waarborg: zeker ok. Ferm gemakkelijk. - bij de makro vragen ze naam en adres, voor de publiciteitsfolder. Mijn heksie perfeksie leest dat graag. De kaart staat dus op haar naam. Iedereen gelukkig.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge kunt die chip kapot krassen, bepaalde mensen hebben veel teveel macht en hebben schijt aan privacy.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb er geen enkel probleem mee om mijn ID af te geven.
De laatste maanden al verschillende keren bij: - het ziekenhuis - de mutualiteit , dat was eergisteren - de apotheker omdat mijn medicatie automatisch op mijn ID overgemaakt wordt via de huisarts. Wat is het probleem? En waarom zou ik dat weigeren? Dan breng ik mezelf in de problemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat vooral om het afgeven van de kaart als waarborg voor ...
Het inlezen zou geen probleem mogen zijn omdat je daar de kaart niet moet afgeven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten lezen op de juiste locarties, weinig probleem mee.
Maar uit het oog laten gaan, vergeet het maar. En een doorsnee winkel, die heeft daar niks mee te maken.
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mss mensen die iets op krediet kopen? Zelf heb ik dat nog nooit gedaan en zal ik ook niet doen. Ik betaal gewoon met mijn bankkaart - contactloos. In verschillende winkels en nog nooit hebben ze mijn ID- kaart gevraagd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de apotheker die vraagt, begaat ie eigenlijk een overtreding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onlangs ook bij Boels (verhuurbedrijf), de kaart effe in de lezer vooraleer je iets kunt huren. Je moet de kaart uiteraard niet afgeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat ik idd mijn ID-kaart zelf in de kaartlezer bij den apotheker zou steken; hij kan dan evengoed lezen wat erop staat. Ik begrijp het probleem niet dat jij ervan maakt. Sorry! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |