Het is dan de Tesla fabriek die in de buurt ligt en voorzien is om minstens 500.000 BEV per jaar te maken, en de batterijcellen zullen daar ook gemaakt worden.
Tesla beperkt het waterverbruik al tot een minimum door hergebruik.
Maar door de droge zomers van de laatste jaren is het grondwaterpeil serieus gezakt, uiteraard tellen die regels enkel voor nieuwe vergunningen. Autofabrieken die er al zijn of andere reusachtige waterverspillers kan men juridisch niet aanvallen...
Dus de Tesla fabriek krijgt voorlopig geen vergunning omdat die teveel grondwater zou verbruiken...
Dit is een wat oudere link (december 2021), het kan zijn dat Tesla zijn waterverbruik nog bijgesteld heeft, maar ook dat blijkt tevergeefs
Citaat:
https://cleantechnica.com/2021/12/24...lin-will-need/
Brandenburg Coal Mine Uses 171 Times More Water Than Tesla’s Giga Berlin Will Need
Environmental groups in Germany seem to really care about the usage of water near Tesla’s Giga Berlin, and are especially concerned with how much of the stuff Tesla’s plant will use. Let’s hope they have that same energy for the LEAG coal mine, which uses more water than Tesla needs for Giga Berlin. Teslarati recently noted that Tesla has submitted all of the required documents for the German State of Brandenburg for approval.
The LEAG coal mine uses as much as 171 times more water than Giga Berlin needs. Alex Voigt shared this bit of information on Twitter this week. BZ Berlin reported that, next month, the German courts could actually shut down both the LEAG coal mine and prevent Tesla from starting its operation. LEAG is the largest consumer of water in the state. In 2020, the plant pumped 114 million cubic meters of water to dry out opencast mines — without a permit from the State Mining Authority.
Citaat:
Alex @alex_avoigt
· Dec 22, 2021
The LEAG coal mine in Brandenburg near ???????? Giga Berlin pumped in 2020 an incredible 114 million cubic meters of water out of the ground to drain his opencast mines. They did have the permission of the state mining office for 42 million cubic meter
1.4 Million is what Tesla needs!
Alex @alex_avoigt
Since 2017 LEAG pumped a whopping 240 million cubic meters more than approved
"At the end of January to mid-February" the Administrative Court will decide, judge Gregor Nocon
"We have already shut down the open-pit mine twice because of legal violations."
|
|
De 4 maart 2022 is er hopelijk een zoveelste rechtsuitspraak, de truk is eerst Tesla aan te klagen en als dat niet echt lukt klaagt men "de Duitse waterleverancier" aan die een contract afgesloten had met Tesla...:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...eer-in-gevaar/
OPENING DUITSE TESLA-FABRIEK MOGELIJK WEER IN GEVAAR
JURIDISCHE STRIJD OM GRONDWATER
De opening van de Tesla Gigafactory in het Duitse Grünheide loopt mogelijk weer vertraging op. Dat komt door een nieuwe rechtszaak die is aangespannen door milieuorganisaties Naturschutzbund Deutschland (Nabu) en Grüne Liga. Zij vrezen namelijk dat het watergebruik van de fabriek ervoor zorgt dat het grondwaterpeil in de regio gevaarlijk laag komt te staan. De eerste zittingsdag is op vrijdag 4 maart.
De milieuorganisaties klagen niet Tesla aan, maar de lokale autoriteiten in de regio Brandenburg. Dat meldt Bloomberg. Volgens de activisten is het effect van het grondwatergebruik van de Tesla-fabriek op de klimaatverandering namelijk niet meegenomen in het verlenen van de milieuvergunning aan Tesla, waarmee de autofabrikant 30 jaar lang grondwater mag oppompen voor de fabriek. In totaal gaat het om 1,4 miljoen kubieke meter per jaar, genoeg om een stad van 40.000 mensen mee te voorzien.
Volgens de autoriteiten is het probleem beheersbaar en wordt het alleen lastig als Tesla de fabriek verder gaat uitbreiden. Experts spreken dat tegen en geven de milieuorganisaties deels gelijk. Het grondwaterpeil in Brandenburg is immers al 30 jaar aan het dalen, met de droogtes van de afgelopen jaren leidde dat tot mislukte oogsten en bosbranden. Volgens Axel Bronstert, professor waterbeheer aan de universiteit van Potsdam, is het 'naïef' om te denken dat de huidige reserves voldoen voor zowel de fabriek als de inwoners. Hij noemt de situatie 'serieus'. Daarnaast heeft het lokale waterschap nog niet de benodigde maatregelen genomen om de waterstand op peil te kunnen houden. Dat zou nog jaren kunnen duren. Tesla geeft wel aan dat het probeert om de benodigde hoeveelheid water per auto te verminderen.
Voor Tesla begint de Duitse fabriek inmiddels een aardig hoofdpijndossier te worden. In 2019 begon de Amerikaanse autofabrikant al met de bouw van de fabriek op basis van een voorlopige goedkeuring. Eigenlijk had de productie vorig jaar al moeten beginnen, maar de huidige rechtszaak zet mogelijk weer een rem op de opening van de fabriek als de rechter in het voordeel van de milieuorganisaties beslist.
|