Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2022, 16:33   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard EV-checker van vroom.be

https://www.vroom.be/nl/nieuws/vroom...G573uSBS9MY9Rb

Vroom.be heeft nu een EV-checker gelanceerd waar iedereen die zijn e-mail adres prijsgeeft een echt resultaat onmiddelijk direct kan zien en schriftelijk ook nog via mail.

Gewoon alles mogelijke ingeven over je vandaag-favoriete-BEV en deze eerlijk te vergelijken met een echt vergelijkbare ICE.

Dus ook kms/jaar en waar je gaat laden enzovoort, ook de postcode waar je woont.

Voor thuis laden rekenen ze je een slimme laadbox voor extra €1500 aan bijgeteld bij de aankoopsprijs, oké voor mij. De waarde van mijn huis stijgt mee.

Er staat wel een rare overdreven tekst bij de EV en ICE betreft het laden en tanken, en hun actieradius, maar dat negeer je maar.

Ook het aantal laadpunten in de directe buurt klopt niet, soit die heb ik toch niet nodig als thuislader, en totaal niet relevant.

De EV die ik testte een Skoda Enyaq iV 80 haalt ruim 350 km in de praktijk, ook met 80%-lading in de zomer.

Tegenstander een vergelijkbare Skoda Kodiaq DSG benzine die ruim € 6.300 goedkoper was.

In elk geval heb ik het geprobeerd.

Het besluit was dat ik het prijsverschil al na 3 jaar (60.000 km) "terugverdiend" heb, en na 10 jaar -hebben en rijden- zou ik met de Enyaq bijna € 15k minder uitgegeven hebben dan met Skoda Kodiaq benzine.

Ik gaf 20.000 km per jaar aan. Aangezien mijn streek en verplaatsingsgedrag quasi geen of amper snelweg. Enkel op vakantie en zeldene lange ritten zal ik die gebruiken. Maar dat zal ook niet veel uitmaken want meestal overdag door het Roergebied...

Al de berekeningen heb ik nu, en dit was het besluit. En de laad- en tankkosten zet ik er ook nog bij.
Citaat:
Besluit

De aankoopprijs van je gekozen elektrische auto is €6.352 meer dan de auto op benzine of diesel. Dit komt vooral door de hoge kost van de batterij. Op lange termijn stijgen de kosten van de auto op benzine of diesel sneller, tegenover de elektrische auto. Na 10 jaar is het totale bedrag dat je uitgeeft aan onderhoud en gebruik van de benzine-auto €14.636 meer verbruikskosten, in vergelijking met de elektische auto.

Skoda Enyaq iV 80
Prijs per km €0,057/km
Dit is de gemiddelde prijs om de batterij op te laden: €31

SKODA KODIAQ
Prijs per km €0,09/km
Dit is de gemiddelde prijs om je auto vol te tanken: €71
Edit: eens het resultaat kun je snel van wagens veranderen naar keuze.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2022 om 16:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 19:21   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Niemand waagt een keuze? 2025 is nog veraf, maar dan zal die link compleet achterhaald zijn.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 22:29   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

"Mijn EV-check"

20.000 km per jaar.

Skoda Enyaq iV 80 | SKODA KODIAQ

Eenmalige kosten:
Aankoopprijs: €40.347 | €36.318
BTW : €8.473 | €7.627
Thuislaadpaal: €1.500 | ---
BIV: €0 | €22
Totaal: €50.320 | €43.967
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jaarlijks bedrag:
Verkeersbelasting: €0 | €143
*Verzekeringspremie: €469 | €402 (Voor een BA en RB)
*Onderhoud: €376 | €691
*Laad- of brandstofprijs: €1.134 | €1.809
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Totaal:
€1.979 (of €165/maand) | €3.045 (of €254 / maand)

=======================
Samengevat: Totale kosten van de auto

Deze grafiek toont je de totale kosten van je auto, over een periode van 14 jaar. We baseerden ons op het geschatte verbruik, de brandstof, het onderhoud en de waardevermindering van de auto.
Klik hieronder om ook rekening te houden met de restwaarde van de auto’s.
( . ) Voeg restwaarde toe


Skoda Enyaq iV 80 | SKODA KODIAQ
na 3 jaar beide ongeveer gelijke totale kosten (zonder restwaarde), moeilijk af te lezen op grafiek, met restwaarde is het na 1 jaar gelijke totaalkost, maar dat heeft geen zin na 1jaar te verkopen...

na 5 jaar: € 50.044 | € 51.841 (zonder restwaarde) = 100.000 km
na 5 jaar: € 34.375 | € 37.737 (met restwaarde)

na 10 jaar: € 60.718 | € 69.002 (zonder restwaarde) = 200.000 km
na 10 jaar: € 53.326 | € 62.348 (met restwaarde)

na 14 jaar: € 70.006 | € 84.000 (zonder restwaarde) = 280.000 km
na 14 jaar: € 67.645 | € 81.875 (met restwaarde)


*Verzekeringspremie: is berekend voor een persoon die in Berchem woont (postcode 2600), al 25 jaar een rijbewijs heeft en de afgelopen vijf jaar geen schadegevallen had. In dit bedrag zetten enkel de Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) en de rechtsbijstand (RB). Je persoonlijke situatie bepaalt hoe hoog de premie voor je autoverzekering in werkelijkheid zal zijn. Deze simulatie is geen verzekeringsadvies.

*Onderhoud: gebaseerd op een gemiddelde onderhoudskost, bij officiële merkverdelers

*Laad- of brandstofprijs: dit bedrag is gebaseerd op gemiddelde energieprijzen, met een doorsnee rijgedrag.


- Dat de Enyaq wel degelijk vergeleken wordt met een iets grotere Kodiaq bewijst deze Duitse link:
Citaat:
https://www.autozeitung.de/skoda-kod...ch-200563.html
Skoda Kodiaq/Skoda Enyaq iV: Vergleich
Skoda-SUV im Antriebs-Vergleich

von Marcel Kühler 15.10.2021
De binnenruimte en kofferruimte is namelijk ongeveer identiek (beide 5-zit).
Buitenlengte en -hoogte heeft de Kodiaq 5 cm meer, maar daar ben je niet veel mee. De Kodiaq is wel gehomologeerd tot 7 zitplaatsen, als men die optie kiest.

Op Youtube (Slovakije) worden beide ook met mekaar vergeleken, deze keer beide in de 4x4 versie:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=c6cD9t0hcAA

Skoda Enyaq iV 80x vs Skoda Kodiaq TDI 4x4 DSG - TEST - GARAZ.TV
Maar eigenlijk zijn beide toch wat te groot voor ons.
Dan maar wat wachten... op deze:

Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...kaAjrhEALw_wcB

Skoda werkt aan compacter elektrisch model

Skoda is bezig met de voorbereiding van een compacte elektrische cross-over op dezelfde basis als de Volkswagen ID.3 en de Cupra Born. De nieuwe EV zou de nadruk moeten leggen op praktisch gemak voor een betere prijs.

Motor en batterij
De nieuwe elektrische cross-over van Skoda zou ongeveer even groot moeten worden als de Volkswagen ID.3, maar met een nog grotere focus op binnenruimte en koffervolume. Qua aandrijflijn zou hij wel zo goed als volledig moeten overeen komen met de ID.3, met vermogens van 150 tot 204 pk en accupakketten van 45 tot 77 kWh.

Design en prijs

De Enyaq heeft een vrij klassieke lijn gekregen om het model beter binnen het gamma van Skoda te doen passen, maar voor deze nieuwe elektrische cross-over zou Skoda het design nog wat onderscheidender kunnen maken, zoals Oliver Stefani, designbaas bij Skoda al vertelde: "De Enyaq is duidelijk gelinkt aan onze auto's met verbrandingsmotor, aangezien het de eerste EV is en we het model deel wilden doen uitmaken van de familie. Zodra we meer elektrische modellen hebben, zullen we het concept van deze EV's veel verder doorvoeren."

Stefani voegt er nog aan toe: "We weten niet precies waar we heen willen, maar we staan niet stil. We zullen ze moderner maken en beter afstemmen op de markt en de verwachtingen van de klanten, maar ze moeten nog steeds een Skoda zijn." In mensentaal betekent dat deze toekomstige elektrische modellen nog steeds eenvoudige lijnen zullen hebben met een typische Skoda-lichtsignatuur, maar met proporties die nog meer gericht zijn op een optimaal gebruik van de ruimte, zoals een uitsluitend elektrisch platform mogelijk maakt.

Deze nieuwe elektrische cross-over van Skoda wordt verwacht in 2022, met prijzen die iets lager liggen dan die van de Volkswagen ID.3.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2022 om 22:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 22:51   #4
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Die EV checker .....prijzen tussen 30 000 en 115 000 Euro.
Keuze :
15 km / dag
mix steden en snelwegen .


Ter info:
De km die bij EV staan kloppen niet ...testen zijn niet gelijkwaardig aan de fossiele verbranders .

Het begint al met bij EV's
-altijd voorverwarmd ....fossiele doen ze dat nooit
-snelheid EV +/- 100 km/u of minder .....fossiele altijd 120 km/u
-verwarming enz...

Laatst gewijzigd door chris k : 29 januari 2022 om 22:58.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 12:24   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Ik zie dat die kakelverse EV-checktool nog talrijke dikke fouten heeft in het voordeel van een ICE.

Ik berekende via de febiactool én de tool Vlaamse belastingsdienst de eenmalige BIV en de jaarlijkse wegentaks op basis van CO2, Euronorm, en fiscale PK voor die die Kodiaq TSI 110 kW DSG Style, 1500 cc (fisc. 8 PK) , euronorm 6, en 161 g/km CO2 volgens website constructeur na configuratie:

Citaat:
https://www.febiac.be/public/calcula...s.aspx?lang=NL

FISCALE PK'S (PK): 8
JAARLIJKSE VERKEERSBELASTING - JVB VOOR VLAANDEREN: 220,57
BELASTING OP DE INVERKEERSTELLING - BIV: 666,46

Berekeningen geldig vanaf 1.1.2022
Bij de BIV hebben ze dus een nul vergeten, en vooral bij de belangrijke jaarlijkse wegentaks slagen ze de bal heel ver mis.
Volgens EV-check
BIV: €22 moet € 220,57 zijn ook al is het maar eenmalig
Verkeersbelasting: €143/jaar moet € 666,46 zijn, dat is € 523,43 verschil per jaarkost! Of € 5.234 op 10 jaar, of € 7.328 op 14 jaar in het nadeel van de ICE.

M.a.w. best nog wat wachten tot vroom.be zijn tool serieus gaat updaten, want zo wordt de ICE veel teveel verschoond.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2022 om 12:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 13:15   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
M.a.w. best nog wat wachten tot vroom.be zijn tool serieus gaat updaten, want zo wordt de ICE veel teveel verschoond.
vroom.be is nu op de hoogte via hun vragenlijst, en dan heb ik nog een extra mail met de details gestuurd.

Het kan natuurlijk zijn dat de berekening (in de achtergrond) nog met een grote marge klopt, maar dat de BIV en wegentaks-cijfers die we als checker te zien krijgen helemaal niet kloppen.
In elk geval moet vroom.be verplicht de WLTP-cijfers gebruiken van de CO2, en niet de veel lagere NEDC.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2022, 14:02   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard Vergeet post 5

vervolg,...

ik heb de ev-checker zo goed mogelijk vergeleken met het tool van vlaanderen.be: (waar men opties enz... kan aanpassen)

Ik nam een VW ID.3 77 kW en een Audi A3 1.0 tsi Tronic en paste de opties wat aan zodat ik op ~dezelfde aankoopsprijs kwam van ev-checker.

en het verschil tussen die twee berekeningen (na 14 jaar en 280.000 km inclusief restwaarde!) was zelfs minder dan € 200!
(vlaanderen.be is altijd incl. restwaarde)

Ev.check = bespaar € 7.379 na 14 jaar met een VW ID.3 (incl laadpunt € 1.500 €)

Vlaanderen.be = bespaar € 7.182 na 14 jaar met een VW ID.3 (incl. laadpunt € 1.250 €)

Dus er nog heel weinig twijfel dat de "berekening an sich" van ev-checker verkeerd zou zijn, men mag er enkel niet op letten moesten de BIV en wegentaks - optisch - verkeerd weergegeven worden.

Het tool van vlaanderen.be is upgedated op 1.1.2021 dus die nemen ook de correcte WLTP-cijfers van CO2. De berekening is wel op die basis, de BIV en wegentaks zijn sindsdien overanderd.
Citaat:
Toelichting premies en belastingen
De volgende kostencomponenten worden berekend:
De belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting (per 1/1/2021).

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2022 om 14:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2022, 20:14   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be