![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
|
![]() https://www.vroom.be/nl/nieuws/vroom...G573uSBS9MY9Rb
Vroom.be heeft nu een EV-checker gelanceerd waar iedereen die zijn e-mail adres prijsgeeft een echt resultaat onmiddelijk direct kan zien en schriftelijk ook nog via mail. Gewoon alles mogelijke ingeven over je vandaag-favoriete-BEV en deze eerlijk te vergelijken met een echt vergelijkbare ICE. Dus ook kms/jaar en waar je gaat laden enzovoort, ook de postcode waar je woont. Voor thuis laden rekenen ze je een slimme laadbox voor extra €1500 aan bijgeteld bij de aankoopsprijs, oké voor mij. De waarde van mijn huis stijgt mee. ![]() Er staat wel een rare overdreven tekst bij de EV en ICE betreft het laden en tanken, en hun actieradius, maar dat negeer je maar. Ook het aantal laadpunten in de directe buurt klopt niet, soit die heb ik toch niet nodig als thuislader, en totaal niet relevant. De EV die ik testte een Skoda Enyaq iV 80 haalt ruim 350 km in de praktijk, ook met 80%-lading in de zomer. Tegenstander een vergelijkbare Skoda Kodiaq DSG benzine die ruim € 6.300 goedkoper was. In elk geval heb ik het geprobeerd. Het besluit was dat ik het prijsverschil al na 3 jaar (60.000 km) "terugverdiend" heb, en na 10 jaar -hebben en rijden- zou ik met de Enyaq bijna € 15k minder uitgegeven hebben dan met Skoda Kodiaq benzine. Ik gaf 20.000 km per jaar aan. Aangezien mijn streek en verplaatsingsgedrag quasi geen of amper snelweg. Enkel op vakantie en zeldene lange ritten zal ik die gebruiken. Maar dat zal ook niet veel uitmaken want meestal overdag door het Roergebied... Al de berekeningen heb ik nu, en dit was het besluit. En de laad- en tankkosten zet ik er ook nog bij. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2022 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
|
![]() Niemand waagt een keuze? 2025 is nog veraf, maar dan zal die link compleet achterhaald zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
|
![]() "Mijn EV-check"
20.000 km per jaar. Skoda Enyaq iV 80 | SKODA KODIAQ Eenmalige kosten: Aankoopprijs: €40.347 | €36.318 BTW : €8.473 | €7.627 Thuislaadpaal: €1.500 | --- BIV: €0 | €22 Totaal: €50.320 | €43.967 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Jaarlijks bedrag: Verkeersbelasting: €0 | €143 *Verzekeringspremie: €469 | €402 (Voor een BA en RB) *Onderhoud: €376 | €691 *Laad- of brandstofprijs: €1.134 | €1.809 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Totaal: €1.979 (of €165/maand) | €3.045 (of €254 / maand) ======================= Samengevat: Totale kosten van de auto Deze grafiek toont je de totale kosten van je auto, over een periode van 14 jaar. We baseerden ons op het geschatte verbruik, de brandstof, het onderhoud en de waardevermindering van de auto. Klik hieronder om ook rekening te houden met de restwaarde van de auto’s. ( . ) Voeg restwaarde toe Skoda Enyaq iV 80 | SKODA KODIAQ na 3 jaar beide ongeveer gelijke totale kosten (zonder restwaarde), moeilijk af te lezen op grafiek, met restwaarde is het na 1 jaar gelijke totaalkost, maar dat heeft geen zin na 1jaar te verkopen... na 5 jaar: € 50.044 | € 51.841 (zonder restwaarde) = 100.000 km na 5 jaar: € 34.375 | € 37.737 (met restwaarde) na 10 jaar: € 60.718 | € 69.002 (zonder restwaarde) = 200.000 km na 10 jaar: € 53.326 | € 62.348 (met restwaarde) na 14 jaar: € 70.006 | € 84.000 (zonder restwaarde) = 280.000 km na 14 jaar: € 67.645 | € 81.875 (met restwaarde) *Verzekeringspremie: is berekend voor een persoon die in Berchem woont (postcode 2600), al 25 jaar een rijbewijs heeft en de afgelopen vijf jaar geen schadegevallen had. In dit bedrag zetten enkel de Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) en de rechtsbijstand (RB). Je persoonlijke situatie bepaalt hoe hoog de premie voor je autoverzekering in werkelijkheid zal zijn. Deze simulatie is geen verzekeringsadvies. *Onderhoud: gebaseerd op een gemiddelde onderhoudskost, bij officiële merkverdelers *Laad- of brandstofprijs: dit bedrag is gebaseerd op gemiddelde energieprijzen, met een doorsnee rijgedrag. - Dat de Enyaq wel degelijk vergeleken wordt met een iets grotere Kodiaq bewijst deze Duitse link: Citaat:
Buitenlengte en -hoogte heeft de Kodiaq 5 cm meer, maar daar ben je niet veel mee. De Kodiaq is wel gehomologeerd tot 7 zitplaatsen, als men die optie kiest. Op Youtube (Slovakije) worden beide ook met mekaar vergeleken, deze keer beide in de 4x4 versie: Citaat:
![]() Dan maar wat wachten... op deze: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2022 om 22:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Die EV checker .....prijzen tussen 30 000 en 115 000 Euro.
Keuze : 15 km / dag mix steden en snelwegen . Ter info: De km die bij EV staan kloppen niet ...testen zijn niet gelijkwaardig aan de fossiele verbranders . Het begint al met bij EV's -altijd voorverwarmd ....fossiele doen ze dat nooit -snelheid EV +/- 100 km/u of minder .....fossiele altijd 120 km/u -verwarming enz... Laatst gewijzigd door chris k : 29 januari 2022 om 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
|
![]() Ik zie dat die kakelverse EV-checktool nog talrijke dikke fouten heeft in het voordeel van een ICE.
Ik berekende via de febiactool én de tool Vlaamse belastingsdienst de eenmalige BIV en de jaarlijkse wegentaks op basis van CO2, Euronorm, en fiscale PK voor die die Kodiaq TSI 110 kW DSG Style, 1500 cc (fisc. 8 PK) , euronorm 6, en 161 g/km CO2 volgens website constructeur na configuratie: Citaat:
Volgens EV-check BIV: €22 moet € 220,57 zijn ook al is het maar eenmalig Verkeersbelasting: €143/jaar moet € 666,46 zijn, dat is € 523,43 verschil per jaarkost! Of € 5.234 op 10 jaar, of € 7.328 op 14 jaar in het nadeel van de ICE. M.a.w. best nog wat wachten tot vroom.be zijn tool serieus gaat updaten, want zo wordt de ICE veel teveel verschoond. Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2022 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
|
![]() Citaat:
Het kan natuurlijk zijn dat de berekening (in de achtergrond) nog met een grote marge klopt, maar dat de BIV en wegentaks-cijfers die we als checker te zien krijgen helemaal niet kloppen. In elk geval moet vroom.be verplicht de WLTP-cijfers gebruiken van de CO2, en niet de veel lagere NEDC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
|
![]() vervolg,...
ik heb de ev-checker zo goed mogelijk vergeleken met het tool van vlaanderen.be: (waar men opties enz... kan aanpassen) Ik nam een VW ID.3 77 kW en een Audi A3 1.0 tsi Tronic en paste de opties wat aan zodat ik op ~dezelfde aankoopsprijs kwam van ev-checker. en het verschil tussen die twee berekeningen (na 14 jaar en 280.000 km inclusief restwaarde!) was zelfs minder dan € 200! (vlaanderen.be is altijd incl. restwaarde) Ev.check = bespaar € 7.379 na 14 jaar met een VW ID.3 (incl laadpunt € 1.500 €) Vlaanderen.be = bespaar € 7.182 na 14 jaar met een VW ID.3 (incl. laadpunt € 1.250 €) Dus er nog heel weinig twijfel dat de "berekening an sich" van ev-checker verkeerd zou zijn, men mag er enkel niet op letten moesten de BIV en wegentaks - optisch - verkeerd weergegeven worden. Het tool van vlaanderen.be is upgedated op 1.1.2021 dus die nemen ook de correcte WLTP-cijfers van CO2. De berekening is wel op die basis, de BIV en wegentaks zijn sindsdien overanderd. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2022 om 14:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |