![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() https://www.dnv.com/news/enhancing-f...ro-decks-69059
DNV GL has issued a report on fire incidents in Ro-Ro spaces to address growing safety concerns in this segment and provide guidance to shipowners. DNV GL’s “Fires on Ro-Ro decks” has examined fires within Ro-Ro spaces on Ro-Pax vessels, vehicle carriers and general Ro-Ro cargo vessels and has identified 35 such fires between 2005 and 2016. A previous DNV GL paper on Ro-Ro fires, published in 2005, had counted 25 fires in Ro-Ro spaces between 1990 and 2003. Interferry 2010-2015 : https://mfame.guru/new-guidelines-fo...o-fire-safety/ -> 2 van de 7 brandende schepen volledig verloren met doden. Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2022 om 18:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Bevestiging:
Citaat:
Dramatische foto's van het brandende autoschip Felicity Ace in het midden van de Atlantische Oceaan hebben wereldwijd de aandacht getrokken, maar het was slechts het laatste incident in een schijnbaar semi-regelmatig voorval met dit soort schepen. Na zes dagen van vuur en stromende witte rook zijn de vlammen aan boord van het autoschip Felicity Ace gedoofd, volgens nieuwsberichten die Portugese marinebronnen citeren. Het schip zou vandaag al een sleepkabel kunnen hebben. De brand brandde door verschillende dekken van het schip, waarvan vele elektrische auto's bevatten die werden aangedreven door lithium-ionbatterijen. De oorzaak van de brand is nog onbekend. Maar het incident belicht een verrassend aantal ongevallen waarbij de zogenaamde "ro/ro"-schepen betrokken zijn - de naam die roll-on, roll-off betekent, wat de methode beschrijft voor het laden en lossen van voertuigen op en af van voertuigtransportschepen. Sinds 2002 zijn er acht grote incidenten op voertuigtransportschepen, of gemiddeld één per tweeënhalf jaar. Hier is een lijst van de acht grote incidenten sinds 2002: 2002 Het autoschip Tricolore werd geramd en tot zinken gebracht in het Engelse Kanaal, waarbij 2871 BMW's, Volvo's en Saabs werden meegenomen. Het gezonken schip lag in ondiep water en vormde een grote bedreiging voor de scheepvaart in het gebied. De bergingsoperaties duurden meer dan een jaar, waarbij de Tricolore in negen secties werd gezaagd met behulp van een enorme met diamanten ingelegde kettingzaag (industriële diamanten, maar toch). Elk stuk van de Tricolore werd naar de oppervlakte gesleept en gerecycled. Alle auto's werden gesloopt. 2004 Het autoschip Hyundai 105 kwam bij Singapore in aanvaring met een tanker. De in Panama geregistreerde tanker MT Kaminesan die bijna 280.000 ton ruwe olie vervoerde, dreef een gat van 50 voet in de zijkant van het autoschip, dat vervolgens zonk met een lading van 4191 nieuwe Hyundai- en Kia-auto's en 1000 gebruikte Japanse auto's, volgens de Maritieme en havenautoriteit van Singapore. 2006 Het autoschip Cougar Ace, met 4700 Mazda's aan boord, was ballastwater aan het verschuiven van de Aleoeten toen het kantelde. Hij werd naar Portland gesleept en rechtgezet, maar alle Mazda's werden verpletterd en gerecycled. 2012 De Baltic Ace kwam in aanvaring met een containerschip en zonk ongeveer 40 mijl voor de kust van Rotterdam, met 11 matrozen mee. Twee jaar na het zinken begonnen bergingsoperaties vergelijkbaar met die van de Tricolore. Het schip werd in acht stukken gesneden en weggesleept op schuiten om te worden gesloopt. De lading van 1400 Mitsubishi's werd vernietigd. 2015 De Hoegh Osaka, zonder voldoende ballastwater in het ruim en te veel zware Land Rovers die te hoog op het bovendek geparkeerd stonden, rolde op zijn kant terwijl hij naar bakboord draaide voor de kust van Engeland. Het schip werd naar Southampton gesleept, waar het voldoende rechtop werd gebracht om de lading van 1400 voertuigen, waaronder Range Rovers, Jaguars en Mini's, te kunnen lossen. 2016 Het autovervoerder Modern Express vervoerde een lading grondverzetmaterieel en boomstammen toen zware wind het omkiepte in de Golf van Biskaje tussen Frankrijk en Spanje. Toen het weer verbeterde, werd het schip naar Bilbao, Spanje gesleept, waar de lijst werd gecorrigeerd en de lading werd gelost. Uiteindelijk werd besloten het schip te slopen. 2019 Zonder voldoende waterballast om het overeind te houden, kapseisde het Golden Ray-autoschip voor de kust van Georgia met een lading van 4200 Kias en Hyundai's. Het schip en de auto's werden total loss verklaard. 2022 De Felicity Ace, die Volkswagens, Porsches, Bentleys en Lamborghini's vervoerde, vloog 1000 mijl uit de Portugese kust bij de Azoren in brand. Vanaf vanmorgen was het nog steeds drijvend. Dat zijn acht autoschip-ongelukken in de afgelopen 20 jaar, of één om de twee en een half jaar. Moeten we ons zorgen maken? Is dat veel? Lloyd's of London vermeldde gemiddeld 50 grote scheepvaartongevallen per jaar over de periode van drie jaar 2018-2020, of 150 in totaal voor de periode van drie jaar. Met één autocarrier-incident voor elke 150 andere problemen met commerciële schepen, nee, autocarriers lijken niet inherent onveilig te zijn, ondanks hun hoge profiel. Maar ze trekken veel aandacht, vooral als ze op hun zij liggen als opgeblazen beluga's in het volle zicht van vakantietoeristen, zoals het geval was met de Golden Ray. In de helft van de gevallen was het gewoon een kwestie van niet genoeg ballast, of niet genoeg ballast op de juiste plaatsen. In de oudheid werden schepen geballast met stenen of lood om ze zowel rechtop als stabiel te houden. Nu is de ballast meestal water, waardoor scheepsingenieurs het kunnen verplaatsen als de lading in elke haven verandert of brandstof tijdens de reis verbrandt en de lading lichter wordt. Ook moeten schepen de waterballast in hun ruimen vervangen als ze verschillende havens naderen om te voorkomen dat bepaalde kustomgevingen worden verontreinigd met vreemd ballastwater dat niet-inheems zeeleven bevat. Maar zoals u oud water wegpompt, moet u tegelijkertijd en met hetzelfde tempo nieuw water inpompen. Bij de Cougar Ace was dat in 2006 niet het geval. Rederijen experimenteren met UV-behandelingen en diverse andere manieren om het ballastwater te reinigen, zodat het minder vaak hoeft te worden weggepompt. Ook is het de vraag hoe je deze schepen laadt. Auto's worden op meerdere dekken gereden en op hun plaats vastgebonden. Maar als je te veel zware auto's op de bovendekken parkeert en te weinig auto's op de benedendekken, wordt het schip topzwaar, zoals in 2015 het geval was met de Hoegh Osaka. Dan zijn er botsingen, die onwaarschijnlijk lijken voor een enorme autodrager aan de zijkant van een billboard, maar ze gebeuren toch. Als een aanvaring alleen bepaalde delen van een schip beschadigt, kan dat deel worden gecompartimenteerd om de hoeveelheid water die binnenkomt te beperken en het schip drijvend te houden. Maar branden zijn vaak de ergste ramp op zee. Een brand kan snel uit de hand lopen en zich door een schip verspreiden, waarbij staal, lading en zelfs verf in brand worden gestoken, zoals het geval lijkt te zijn met de Felicity Ace. Een brand met water bestrijden betekent dan dat er meer zwaar water ongecontroleerd in de romp klotst, wat kan leiden tot instabiliteit als het zich in het verkeerde deel van het schip verzamelt. Dinsdag sproeiden de brandweerlieden van de Felicity Ace geen water in de romp, maar eerder op de buitenkant van de romp om deze voldoende af te koelen, zodat een brand minder snel het staal zou doen smelten en het schip zou doen zinken. Vanaf dinsdagavond was het plan om de Felicity Ace naar de Bahama's te slepen. Wat betreft de auto's aan boord, ze zouden waarschijnlijk allemaal worden gesloopt, zei een woordvoerder van Volkswagen Group. De lading was zelfverzekerd, wat betekent dat VW de schade zou opvangen. Dat lijkt misschien veel voor u of mij, maar VW heeft vorig jaar negen miljoen auto's verkocht, dus ongeveer 4000 vertegenwoordigt 0,04%. VW zal overleven. Verder onderzoek is nodig om te bepalen hoe de brand is ontstaan en of er een veiligere manier is om elektrische auto's te vervoeren. Houd er rekening mee dat benzineauto's veel meer kans hebben op branden dan elektrische auto's - 60 keer meer kans voor gewone benzineauto's en 200 keer meer kans als je benzineauto's en hybrides combineert in vergelijking met elektrische auto's. Toch zijn auto's een fascinerende lading. Een scheepsingenieur met wie we spraken, zei: "Omdat het Lamborghini's en Bentleys waren, raakt iedereen opgewonden. Als het ijzererts was geweest, zou het niemand iets hebben kunnen schelen." Laatst gewijzigd door Micele : 2 maart 2022 om 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.361
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.458
|
![]() Ach,de verleiding om een draadje te starten met : "Schepen vergaan wegens auto's"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |