Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2022, 16:17   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Gaaaaaas!!!!

Duur tegenwoordig seg...

Wat doen jullie om te besparen op de gasfactuur?

Ikke?

Pelletkachel geinstalleerd in de living zodat we 's avonds niet het hele huis warm zitten te stoken als we allemaal in de living zitten. Plus de gezelligheid van een vlammetje is ook mooi meegenomen.
En vooral: het helpt dat een familielid van me handelt in pellets dus ik krijg ze ook nog eens een pak goedkoper. Want als je de gewone, reguliere prijs moet betalen (plus de investering in de kachel) twijfel ik eigenlijk of zo'n kachel goedkoper is dan gas, ma soit.

Daarnaast een nieuwe thermostaat gekocht die nu niet langer in de living (wegens de kachel) maar in de keuken hangt. Een draadloos model dus want ik had geen zin om draden te gaan trekken.
Veel meer instelmogelijkheden (tijdvakken) dan voordien.
En grootste voordeel: je kan nu, als de verwarming uit staat, op die thermostaat ingeven dat je het gedurende een half uur, een uur, twee uur, drie uur,... zoveel graden wil.
Da's handig als je 's avonds bv gaat douchen. Je duwt een half uurtje 22 graden en na dat half uur springt de verwarming gewoon weer uit.
Bij de vorige kon je ook de verwarming handmatig opzetten maar dan bleef die op staat tot er weer een tijdvak begon waarbij de verwarming af stond. Je moest die dus ook telkens weer handmatig afzetten maar dat werd al te vaak vergeten.

Dan ben ik eens op de zolder gekropen en heb er alle verwarmingsbuizen die nog niet geisoleerd waren ingepakt. Vorig jaar een nieuwe ketel geplaatst en dat isoleren was altijd maar naar een achterplan verschoven. Nu alles geisoleerd vanaf de ketel tot aan de collector waar de buizen onder vloer verdwijnen (onder de vloer waren ze al geisoleerd).
Dat ging maar over een paar meter buis en twee collectoren maar toch verbazingwekkend hoeveel warmer de radiatoren sindsdien worden.

Tenslotte nog maar eens overgeschakeld van gasleverancier van Octa naar Eneco. Scheelt me met mijn verbruik (momenteel want nieuw contract vanzelfsprekend variabel...) €800 per jaar.
En dan te weten dat ik pakweg 2 jaar geleden nog niet eens €800 betaalde voor een heel jaar gas...
Voorschot al maar een eind naar beneden gezet want eerst afwachten welke impact de kachel en de nieuwe thermostaat hebben...
Twee jaar geleden zat ik met een (afdoend) voorschot van €55 per maand, nu stellen ze mij er eentje voor van €280...

Electriciteit? Geen maatregelen genomen. Heb sinds eind 2020 een vast contract dat loopt tot eind 2023. Op dat punt zit ik dus nog in een ideale positie.

Wat jullie?
Oud 4 maart 2022, 16:23   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb opslag gevraagd. En gekregen. €125 netto in't polleke voor thuiswerk. En ik werk niet thuis...
Oud 4 maart 2022, 16:36   #3
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De gas is een vast contract, voor den ellentriek ga ik nu niets doen ik wacht wel tot poetin zijn nukes heeft afgeschoten.

Vorig jaar al andere thermostaat gehangen die programeerbaar is.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2022, 16:37   #4
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Ik eet meer look.
Oud 4 maart 2022, 16:55   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Duur tegenwoordig seg...

Ikke?

Pelletkachel geinstalleerd in de living zodat we 's avonds niet het hele huis warm zitten te stoken als we allemaal in de living zitten. Plus de gezelligheid van een vlammetje is ook mooi meegenomen.
En vooral: het helpt dat een familielid van me handelt in pellets dus ik krijg ze ook nog eens een pak goedkoper. Want als je de gewone, reguliere prijs moet betalen (plus de investering in de kachel) twijfel ik eigenlijk of zo'n kachel goedkoper is dan gas, ma soit.

Daarnaast een nieuwe thermostaat gekocht die nu niet langer in de living (wegens de kachel) maar in de keuken hangt. Een draadloos model dus want ik had geen zin om draden te gaan trekken.
En grootste voordeel: je kan nu, als de verwarming uit staat, op die thermostaat ingeven dat je het gedurende een half uur, een uur, twee uur, drie uur,... zoveel graden wil.
Da's handig als je 's avonds bv gaat douchen. Je duwt een half uurtje 22 graden en na dat half uur springt de verwarming gewoon weer uit.
Bij de vorige kon je ook de verwarming handmatig opzetten maar dan bleef die op staat tot er weer een tijdvak begon waarbij de verwarming af stond. Je moest die dus ook telkens weer handmatig afzetten maar dat werd al te vaak vergeten.

Dan ben ik eens op de zolder gekropen en heb er alle verwarmingsbuizen die nog niet geisoleerd waren ingepakt. Vorig jaar een nieuwe ketel geplaatst en dat isoleren was altijd maar naar een achterplan verschoven. Nu alles geisoleerd vanaf de ketel tot aan de collector waar de buizen onder vloer verdwijnen (onder de vloer waren ze al geisoleerd).
Dat ging maar over een paar meter buis en twee collectoren maar toch verbazingwekkend hoeveel warmer de radiatoren sindsdien worden.

Tenslotte nog maar eens overgeschakeld van gasleverancier van Octa naar Eneco. Scheelt me met mijn verbruik (momenteel want nieuw contract vanzelfsprekend variabel...) €800 per jaar.
En dan te weten dat ik pakweg 2 jaar geleden nog niet eens €800 betaalde voor een heel jaar gas...
Voorschot al maar een eind naar beneden gezet want eerst afwachten welke impact de kachel en de nieuwe thermostaat hebben...
Twee jaar geleden zat ik met een (afdoend) voorschot van €55 per maand, nu stellen ze mij er eentje voor van €280...

Electriciteit? Geen maatregelen genomen. Heb sinds eind 2020 een vast contract dat loopt tot eind 2023. Op dat punt zit ik dus nog in een ideale positie.

Wat jullie?
Ik heb gene gas.
Alleen maar propaan in fles voor m'n gasvuur.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2022, 18:49   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duur tegenwoordig seg...

Wat jullie?
Niks, het is toch maar tijdelijk.
Oud 4 maart 2022, 20:06   #7
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb opslag gevraagd. En gekregen. €125 netto in't polleke voor thuiswerk. En ik werk niet thuis...
Iknwerk op de bureau
Dan moet ik thuis niet stoken
Oud 4 maart 2022, 21:16   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Iknwerk op de bureau
hmmm...

En ik stook op de bureau..

Dan moet ik thuis niet werken.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2022, 00:20   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik kan altijd nog wat cocos briketten op mijn BBQ smijten, of mijn houtstoof in gang zetten en daar wat geimpregneerd hout of kapotte paletten in opstoken, maar dan gaaan die groen ook weer zagen zeker ?
Oud 5 maart 2022, 00:20   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Iknwerk op de bureau
Alle electronische shit die hier aanstaat verwarmt het spel ook.
Oud 5 maart 2022, 01:22   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Ik stook niet veel dus het valt allemaal nog best mee.

Alle geheimen om je aardgasfactuur te doen dalen

Ik heb nog zo een ding liggen als (zie onderstaande), eens getest en dat geeft aardig wat warmte toch vertrouw ik het niet 100%

Oud 5 maart 2022, 01:56   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duur tegenwoordig seg...

Ikke?

Wat jullie?
Over de energiefactuur zijn hier toch al enkele discussies.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2022, 22:03   #13
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

De enige gaaaaaas die ik heb is die aan de maas: https://youtu.be/1JtOxk60c78
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2022, 23:51   #14
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Alle electronische shit die hier aanstaat verwarmt het spel ook.

Je mag dat niet onderschatten.
Toen ik met een nieuwe job begon eind jaren 90 was er zo een klein lokaal, dat ook ergens dienst deed als vergaderruimte.

Daar stonden ook een 6 tal "devices" (volume van een desktop met scherm) die dus door de vroege shift opgestart werden.
Er was een merkelijk verschil in temperatuur met s'morgens en s'avonds (als de late shift die terug off plaatste)
Ik vermoed dat die "devices" van eind jaren 70 begin jaren 80 dateerden
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 20:53   #15
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duur tegenwoordig seg...

Mijne CV staat hier nu op 10°C , en indien te koud .... ,
ik trek gewoon een vest bij aan

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 22:29   #16
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

ik eet enkel nog ajuin

het duurt nog verdomd lang voor ge er een LPG-tank mee voltankt
Oud 15 maart 2022, 22:59   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht

Je mag dat niet onderschatten.
Toen ik met een nieuwe job begon eind jaren 90 was er zo een klein lokaal, dat ook ergens dienst deed als vergaderruimte.

Daar stonden ook een 6 tal "devices" (volume van een desktop met scherm) die dus door de vroege shift opgestart werden.
Er was een merkelijk verschil in temperatuur met s'morgens en s'avonds (als de late shift die terug off plaatste)
Ik vermoed dat die "devices" van eind jaren 70 begin jaren 80 dateerden
Ah je bedoelt van die mainframe's of mini's (die mini's waren naar huidige standaarden behoorlijk uit de kluiten gewassen machines,... ) (Grote tower, wij hadden een dikke compaq staan en een NCR met Berkley unix op, ) machine die wel zijn eigenaaridigheden had.

Een 10 tal jaar geleden belden ze mij af en toe op als de airco in het serverkot weer eens uitgevallen was, ... Ik spreek over een kot van 7 op 5 ongeveer waar een 15 tal 42 U racks in stonden. servers, SAN's Poe switchen noem maar op het zat er allemaal in. Het beste wat er op dat moment op de markt was, het mocht geld kosten.

Als de airco in dat kot uitging, dan ging de temperatuur met een 2 a 3 tal graden omhoog per half uur. Je moet rekening houden als de omgevingstemperatuur dan een 30 a 35 graden is. Dat de core temp van die dingen heel kort bij de 90 graden zit. Kort bij autoshut. (waarbij alles automatische down gaat. ) Dat wil je niet want zo een data center correct terug opstarten kost u makkelijk een half uur tot een uur. Dus was het sleuren met mobiele airco's en fan's om dat ding zo snel mogelijk stabiel te krijgen.

Als je dan op een dag een alert krijgt, ... je gaat kijken en je ziet dat ze zo een rack of 3 volledig hebben ingepakt in de plastiek, omdat ze een gaatje gingen boren, ... (en dus beschermen tegen stof... ) Dan is het goed dat er geen vrije wapendracht is.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 15 maart 2022 om 23:05.
Oud 16 maart 2022, 07:20   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik stook niet veel dus het valt allemaal nog best mee.

Alle geheimen om je aardgasfactuur te doen dalen

Ik heb nog zo een ding liggen als (zie onderstaande), eens getest en dat geeft aardig wat warmte toch vertrouw ik het niet 100%

Dingen waar 'As seen on TV' op staat zijn nooit te vertrouwen...
Oud 16 maart 2022, 07:21   #19
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb gene gas.
Alleen maar propaan in fles voor m'n gasvuur.
Euh...
Oud 16 maart 2022, 07:22   #20
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Over de energiefactuur zijn hier toch al enkele discussies.
't Is juist daarom dat ik vond dat ik niet langer achter kon blijven.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be