![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De sfeer zit ksoed binnen Vivaldi, het is een echt hechte ploeg.
Dag des oordeels voor energiebeleid Het is de dag van de waarheid voor de federale regering. Vandaag moeten ze beslissen of de twee jongste kerncentrales toch langer openblijven. Maar de échte politieke discussie lijkt toch terug over gascentrales te gaan. Groen wil de geplande twee gewoon bouwen, wat de liberalen doet steigeren. En dan moet er tussen die families nog gemarchandeerd worden over hernieuwbare energie. HBVL 18-03-2022 Iedereen zit natuurlijk te popelen om te weten wat er met de kerncentrales gaat gebeuren. Maar eigenlijk is er binnen de regering wel overeenstemming om de jongste twee centrales, Doel 4 en Tihange 3, met 10 jaar te verlengen. Groen en Ecolo, de grootste tegenstanders van kernenergie hebben daar met lange tanden hun fiat voor gegeven. Enkel MR eist nu dat er nog meer dan die twee centrales openblijven, maar dat wordt door zowat alle coalitiepartners afgedaan als onrealistisch. Toch wil dat niet zeggen dat alle discussie bij voorbaat van de baan is. Volgens energieminister Tinne Van der Straeten (Groen) zullen twee kerncentrales sowieso niet werken in de winter van 2025-26, door onderhoudswerken. Dat kan dan ook voor bevoorradingsproblemen zorgen. Daarom wil Van der Straeten de twee gascentrales, die we eerst nodig hadden om alle kerncentrales te vervangen, gewoon bouwen. Het gaat dan om de centrale in Les Awirs én een bijkomende, wellicht in Seraing. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220317_97391825 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De voorzitter probeerde in de zevende dag de meubels te redden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb de pest aan Groen. Maar evenzeer aan de blauwe smurfen, want het was een konijn uit hun stal die “het lumineuse idee” had om onze kerncentrales volledig in de klauwen van Frankrijk te spelen. Onze kerncentrales zijn eenvoudigweg eigendom (“la propriété”) van la France. Engie had er op gerekend dat we uit kernenergie zouden uit stappen en helemaal op gas zouden overschakelen waardoor we hen nogmaals een zeer winstgevend, rijkelijk in Belgische staatssubsidies gemarineerd order voor de bouw van gascentrales in hun handjes zouden spelen. Door een zoveelste Belgisch rotcompromis is dit nu slechts voor het “een beetje” (2 gas-centrales) gelukt. Quelle désillusion pour la France!!!.
De primaire oorzaak van deze slecht smakende soep ligt dus bij het molenwiekend “joenk” (op dit forum ooit omschreven als “een schitterende premier) die een strategisch en economisch misdadige beslissing had genomen om onze nucleaire centrales in de Franse tengels te spelen. Nu vraag ik mij toch af of de huidige Belgische federale regering werkelijk dusdanig van onze zuiderburen afhankelijk is dat ook die twee gascentrales door de Fransen moeten geleverd worden. Er zijn heus voldoende westerse landen die over de technische knowhow beschikken om dergelijke investering tot een goed einde te brengen. En wellicht goedkoper. Tiens ja, ik heb altijd geweten dat elk order van de overheid vanaf een zeker bedrag onderworpen wordt aan een internationale (of minstens Europese) aanbesteding. “Niet nodig” in dit geval???
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit was succesvol tot???? ik weet het niet. Wie of wat houdt ons tegen om dit ook te doen met de gascentrales? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zo'n desillusie mag je mij altijd bezorgen ![]() Citaat:
Het valt echter niet uit te sluiten dat er van tevoren afspraken zijn gemaakt waardoor Engie de goedkoopste kon zijn... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De directie van Engie beweerde dat de kerncentrales dood waren, ik hoor Lachaert nog zeggen: "Een dood lijk kan je niet reanimeren!" (heb je ooit een ander lijk gezien dan van iemand die dood is?), terwijl de ingenieurs beweerden dat het nog altijd geen probleem is om de twee centrales open te houden, er is volgens dezelfde ingenieurs ook geen probleem om er meerdere open te houden. |
|
![]() |
![]() |