Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2022, 07:47   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Limburgse gemeenten nemen ‘patserauto’s’ meteen in beslag

Steeds meer Limburgse gemeenten nemen ‘patserauto’s’ meteen in beslag

HBVL 21-02-2022

Hasselt - Limburgse burgemeesters grijpen de kans om de auto’s van straatracers tijdelijk af te nemen. Het reglement daarvoor komt vandaag (maandag) ook op de gemeenteraad van Diepenbeek. Daarmee geldt het al in veertien Limburgse gemeenten. In Genk onderzoeken ze intussen of ook storende factoren, zoals geluidsoverlast, aan de maatregel gekoppeld kunnen worden.

Steeds meer Limburgse gemeenten treden hard en snel op tegen patsergedrag in het verkeer. Vanaf begin deze week kunnen de burgemeesters van de hele politiezone Limburg Regio Hoofdstad de auto van een straatracer onmiddellijk na de feiten voor vijftien dagen inbeslagnemen. Zo vervoegen dus Hasselt, Diepenbeek, Zonhoven, Lummen, Halen en Herk-de-Stad het kransje van acht andere gemeenten (Heusden-Zolder, Beringen, Ham, Tessenderlo, Genk, Sint-Truiden, Maaseik en Dilsen-Stokkem) die het reglement al langer toepassen. Daarmee hebben in totaal veertien Limburgse burgemeesters de bevoegdheid om je auto af te nemen wanneer je als bestuurder andere weggebruikers in gevaar brengt.

Ik persoonlijk vind dit een goede zaak.
De bedragen lijken misschien aan de lage kant, maar weet dat dit zonder de PV en eventuele gerechtelijke vervolging is.

De retributie verschilt van gemeente tot gemeente. In Maaseik kunnen de takelkosten voor een wagen tot 3,5 ton oplopen tot 300 euro en vanaf 3,5 ton is dat 700 euro. Ook de stallingskost is voor de overtreder en bedraagt maximaal 90,75 (-3,5 ton) tot 217,80 euro (+3,5 ton). In het ergste geval betaal je in Maaseik dus 917,80 euro. Wie in Genk in de fout gaat, kan na vijftien dagen zijn wagen terugkrijgen voor een bedrag tussen de 625 (-3,5 ton) en 1.000 euro (+3,5 ton).
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 18:30   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

2 personen in "patserauto" rijdt in op carnavalsverzameling, reeds 6 doden en 10 kritiek (zwaargewond). Bestuurder stopt niet, en rijdt verder in op andere mensen, nog 27 lichtgewonden.

In totaal ~70 mensen waren betrokken, ook die in shock waren en getuige.

Citaat:
https://www.lavenir.net/cnt/dmf20220...as-privilegiee

Meer : https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220320_92342999

6 doden en 10 mensen kritiek na carnavalsdrama in Strépy: chauffeur en passagier kwamen terug van dancing

In het Waalse Strépy-Bracquegnies, dichtbij La Louvière, heeft zich zondagochtend een drama afgespeeld: een auto reed er in op een groep mensen die zich aan het voorbereiden waren op de jaarlijkse carnavalstoet. Zes personen zijn om het leven gekomen en tien anderen vechten in het ziekenhuis voor hun leven. “Een catastrofe”, noemt de burgemeester het. Intussen is duidelijk dat de chauffeur en zijn passagier, beide dertigers, op de terugweg waren van een avondje stappen.

Guy Stevens, Thierry Goeman en Dirk Coosemans
Vandaag om 17:46

De feiten speelden zich rond 4.30 uur vanmorgen af. “We waren van huis naar huis aan het gaan om de Gilles op te halen”, vertelt Fabrice Collignon (52), presentator bij Bel RTL die ter plaatse was, bij RTL Info. Dat is een traditie om de leden aan huis op te halen. De groep van tussen de 150 en 200 mensen waar de auto met grote snelheid op inreed in de Rue des Canadiens maakte deel uit van carnavalsgroep Les Boute-en-Train.

Zij waren zich aan het voorbereiden op de carnavalstoet, die om 11 uur zou vertrekken. “Zo gaat dat hier”, zei burgemeester Jacques Gobert op een persconferentie. “Het is folklore. En iedereen keek er enorm naar uit. Op carnaval vertrekken de Gilles van thuis te voet en pikken ze elkaar op, de groep wordt dan steeds groter.”

Ze kwamen allemaal samen in het omnisportcentrum in de gemeente. “Op een lang recht stuk weg (net voorbij dat centrum in de Rue des Canadiens, nvdr) hoorden we een immens geluid achter ons en de auto is de groep ingereden”, zegt Fabrice Collignon. “De chauffeur versnelde nog. Overal lagen mensen op de grond. Anderen waren in paniek en schreeuwden om hulp. Het was vreselijk.”

Zelf bleef hij ongedeerd. “Een vriend van mij stond langs de kant. Ik ging hem goedendag zeggen en toen reed die auto iedereen aan. Ik heb ontzettend geluk gehad. Als die vriend er niet geweest was, was ik dood geweest.”

Zes doden

De balans is verschrikkelijk. Zes carnavalisten kwamen om. Verder zijn er 27 mensen lichtgewond geraakt en 10 personen zijn in levensgevaar. Ze liepen volgens de brandweer vooral zware fracturen op. Daarnaast waren er nog 70 mensen betrokken bij de aanrijding. De meesten waren in shock en krijgen nu psychologische opvang. Er was in Waalse media ook sprake van een 5-jarig slachtoffertje, maar dat is nog niet bevestigd.

Twee verdachten

De twee inzittenden van de wagen zijn kort na de crash opgepakt. Waarom ze inreden op de groep carnavalisten is niet duidelijk.

Volgens het parket zijn de verdachten, allebei dertigers afkomstig uit La Louvière, niet gekend bij de politie. Ze zijn opgepakt op verdenking van doodslag. Het parket bevestigt dat ze op de terugweg waren van een avondje stappen. Er wordt onderzocht of ze onder invloed waren van drank en/of drugs. De resultaten daarvan zijn nog niet bekend.

Catastrofe

Op sociale media getuigen deelnemers over wat er zich afgespeeld heeft. “Ik was er uitgenodigd en een auto is ingereden op de mensen”, schrijft iemand. “Het is gruwelijk. Na de schok lagen meer dan twintig personen op het voetpad en op straat, gespreid over een dertigtal meter. We konden niets doen. Dit is een catastrofe.”

Het carnaval in Strépy kon de afgelopen twee jaar niet plaatsvinden door de coronapandemie. Dit jaar werd het door de coronamaatregelen verplaatst van begin maart naar 20, 21 en 22 maart. Iedereen keek er naar uit. En dan gebeurt zoiets.
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220320_93439975

Getuigen: “We hebben hem op de groep mensen zien inrijden. Daarna is hij gedraaid en heeft hij nog mensen aangereden”

Zes carnavalisten kwamen in het Waalse Strépy om het leven toen een auto achteraan inreed op een wandelende groep van een honderdtal mensen. Het was vreselijk, zo getuigen mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt. “De slachtoffers werden tientallen meters verder weggeslinderd.”

gjs, cds, tg Vandaag om 15:34

Antonio Gava is schepen van Openbare Werken in La Louvière en lag zondagmiddag nog altijd in het ziekenhuis. “Ik heb al bij al nog geluk gehad. Ik ben gewond, maar het komt goed. Ik mag dus niet klagen”, zegt hij.

Gava heeft het over een slachting. “Ik heb er geen andere woorden voor.”

Hij was met een deel van zijn familie aanwezig. Gelukkig hebben ze het allemaal overleefd. Zelfs is hij door de dolle chauffeur geraakt maar mag mogelijk vandaag al het ziekenhuis verlaten. Gava zegt dat hij, het als de meeste aanwezigen, die auto niet heeft horen afkomen. “Plots was hij daar en werden mensen naar alle kanten geslingerd. Dit wil niemand meemaken. Iedereen die er bij was heeft bekenden verloren. We zullen dit samen moeten verwerken.”

“We waren van huis naar huis aan het gaan om de Gilles op te halen, er waren ongeveer 150 mensen aanwezig”, vertelt Fabrice Collignon, presentator bij Bel RTL die ter plaatse was, aan RTL Info. De groep van een honderdtal mensen waar de auto met grote snelheid op inreed in de Rue des Canadiens maakte deel uit van carnavalsgroep Les Boute-en-Train uit La Louvière. Zij waren zich aan het voorbereiden op de carnavalstoet, die om 11 uur zou vertrekken. De sfeer was, ondanks het vroege uur, uitgelaten. Eindelijk nog eens carnaval vieren.

“Op een lang recht stuk weg hoorden we een immens geluid achter ons. Een auto is op de groep ingereden”, zegt Collignon.

Zelf bleef hij ongedeerd. “Een vriend van mij stond langs de kant. Ik ging hem goedendag zeggen en toen reed die auto iedereen aan. Ik heb ontzettend geluk gehad. Als die vriend er niet geweest was, was ik dood geweest.”

Uit het niets

Ook Loan, een buurtbewoners, getuigt bij RTL Info over het drama. “Ik was rond 3.30 uur met vrienden op stap gegaan voor het ophalen van de Gilles, waar we na twee Covid-jaren erg naar uitkeken”, zegt hij. “We waren naar die omnisportzaal gegaan waar iedereen verzamelde, toen die auto plots uit het niets kwam. We hebben hem zelfs niet zien komen. We stonden niet ver van die groep mensen en we hebben hem erop zien inrijden. Daarna is hij gedraaid en heeft hij nog mensen aangereden. Mensen werden tientallen meters ver weggeslingerd. Dit was geen ongeval.”

Loan is geschokt, zegt hij. “Mensen zijn in het rond beginnen te lopen en beginnen te roepen, er was grote paniek. We hebben geprobeerd om te doen wat we konden. Er was een meisje dat net niet onder de wielen van die auto beland is. Ik heb haar nog net opzij kunnen trekken. Anders was ze er niet meer. Het is traumatiserend. Niemand begrijpt hoe dit is kunnen gebeuren.”

Een andere buurtbewoonster vertelt bij RTBF wat gebeurd is. “Een half uur voordien had ik de tamboerijnen van de carnavalisten gehoord”, zegt Rosina. “Even later heb ik die auto tegen heel hoge snelheid horen passeren. Vijf seconden erna was er impact. Ik ben snel naar buiten gegaan en hoorde overal mensen schreeuwen. Tien minuten later waren de hulpdiensten er al. Voor sommigen was dat helaas te laat.”

Dit is horror

Théo vertelt bij RTBF dan weer dat hij in de straat liep toen het gebeurde. Hij nam deel aan het ophalen en verzamelen van alle Gilles, zegt hij. “Ik liep naast de groep. Ik heb me omgedraaid en zag de auto erop inrijden. Remmen deed die chauffeur zeker niet. Ik ben er nog achter gelopen, maar het ging te snel. Er was veel volk toen. Ik heb mijn pa gezocht, en gelukkig gaat het goed met hem.”

Een buurtbewoonster is er uren na het drama nog altijd niet goed van en laat haar tranen de vrije loop. “Dit is pure horror. Ik heb er geen andere woorden voor.”

“Ik hoorde die knal en dan geschreeuw. Ik trok mijn raam open en zag overal mensen liggen. Ik durfde niet naar buiten te gaan maar heb de hulpdiensten gebeld.”

“Mijn kinderen waren daar ook. Ik stond te bibberen op mijn benen. Maar gelukkig zijn ze ongedeerd. Iedereen kent iedereen hier. Dus weten we ook wie de slachtoffers zijn. Ik weet niet hoe we dit moeten verwerken en denk dat we het nog niet goed beseffen wat hier vandaag gebeurd is”, zegt een moeder.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2022 om 18:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 21:57   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
2 personen in "patserauto" rijdt in op carnavalsverzameling, reeds 6 doden en 10 kritiek (zwaargewond). Bestuurder stopt niet, en rijdt verder in op andere mensen, nog 27 lichtgewonden.

In totaal ~70 mensen waren betrokken, ook die in shock waren en getuige.
Ik zeg niet dat dit in die Limburgse gemeentes niet gebeurd zou zijn, maar we weten wel als ze reeds opgevallen waren door hun rijgedrag, ze de auto reeds kwijtgespeeld konden hebben.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 22:38   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Was gewoon een aanvulling op jouw post.

Die BMW had een automatisch remsysteem, maar goed dat het geen Tesla was...

Citaat:
https://www.ad.nl/buitenland/neven-d...club~a365bc07/

Remsysteem

Het onderzoek naar de omstandigheden van het drama dat vanmorgen om 05.00 uur plaatsvond is nog steeds aan de gang. Er wordt onder meer onderzocht welke route de twee verdachten, geboren in 1988 en 1990 en afkomstig uit La Louvière, hebben afgelegd.

De twee, allebei begin 30, zijn aangehouden op verdenking van doodslag. Het is nog niet duidelijk wat er precies is gebeurd en of er opzet in het spel is. Justitie hoopt dat bestudering van beelden van bewakingscamera’s uitsluitsel geeft. De aangehouden personen zijn inmiddels voor de eerste keer verhoord.

De twee kwamen uit een nachtclub en hadden eerst nog een vriend thuisgebracht, op een kilometer bij het ongeluk vandaan. De groep carnavalisten was volgens openbaar aanklager Christian Henry goed zichtbaar, doordat er zowel aan het begin als einde een persoon liep in een fluorescerend vest. ,,Ook reden de mannen in een moderne auto, dus normaal zou het automatische remsysteem in werking moeten hebben getreden.” Volgens Henry snappen de onderzoeksrechter en rechercheurs niet waarom de bestuurder de groep niet gezien heeft en waarom ze met hoge snelheid op hen inreden.

De hoofdverdachte die achter het stuur van de BMW zat, heeft geen strafblad maar beging wel verscheidene verkeersovertredingen, waaronder te hard rijden. Er wordt onderzocht of ze onder invloed van alcohol of drugs waren. Ook zijn er huiszoekingen uitgevoerd bij de bestuurder en zijn passagier. Op dit moment is er geen sprake van terroristische motieven. ,,Niets wijst in de richting van een vorm van radicalisering of extremisme.”

‘Passie voor snelheid’

De man die achter het stuur van de BMW zat heet volgens Belgische media Paolo F. (30) en woont in Maurage, een deelgemeente van La Louvière. Hij was in het gezelschap van zijn neef Nino N. De krant schrijft dat de bestuurder op sociale media graag uitpakt met zijn passie voor snelheid. Zijn rijbewijs zou in 2017 voor 24 dagen ingetrokken geweest zijn, aldus de Waalse krant La Nouvelle Gazette. Hoewel er nog niets bekend is over het toxicologisch onderzoek, beschikt de Waalse krant ook over bronnen die melden dat Paolo F. de avond doorbracht in een nachtclub waar hij alcohol en verdovende middelen zou hebben gebruikt.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be