![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Berekend "door Leaseplan".
Na slechts 4 jaar, maar wel 30.000 km/jaar https://www.heise.de/downloads/18/3/...1_-_Report.pdf Car Cost Index 2021 Welcome to the sixth edition of LeasePlan’s annual Car Cost Index: a comprehensive analysis of the total cost of owning and operating a car (TCO) in 22 European countries, ranging from the sub-compact segment to the executive market. The Car Cost Index factors in the various costs involved in car ownership in each country, including energy/fuel, depreciation, tax, insurance and maintenance. In the 2021 edition, costs are averaged over the first four years of ownership, assuming an annual mileage of 30,000 km. LeasePlan Car Cost Index 2021 Average TCO per country for mid-size premium segment (D2): ![]() andere segmenten zie report, de ICE kan TCO enkel nog concurreren in het kleinwagensegment of Subcompact B1 (3,7 m - 4,2 m volgens definitie) Zie EU-kaart de 2 andere segmenten, groen spreekt voor zich: Via https://www.fleeteurope.com/en/finan...asePlan&curl=1 en andere internationale links. Gemiddelde TCO per land (landen geven in de regel zero-emissie-premies, sommige amper of verwaarloosbaar) Voor prentjes ook deze: Laatst gewijzigd door Micele : 28 maart 2022 om 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
|
![]() Linkje ook voor België, in het Nederlands:
https://www.autonieuws.be/uitlaat/68...eselauto's vrijdag, 15 oktober 2021 Studie van LeasePlan: TCO van EV’s goedkoper dan benzine of diesel in meeste landen LeasePlan heeft zopas haar 2021 Car Cost Index gepubliceerd. Daaruit blijkt dat compacte en middelgrote elektrische voertuigen (EV's) voor professionele klanten in de meeste Europese landen niet duurder meer zijn dan benzine- en dieselauto's. LeasePlan's jaarlijkse Car Cost Index, die al voor de zesde keer wordt opgemaakt, is een uitgebreide analyse die de Total Cost of Ownership (TCO) van auto’s vergelijkt - inclusief brandstof/energie, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud - in 22 Europese landen. De berekeningen worden gemaakt voor professionele klanten, en geven dus geen informatie over de kostprijs voor particulieren, waardoor het resultaat voor die doelgroep mogelijk anders is. - In de weinige landen waar EV’s voor professionele klanten nog niet kostencompetitief zijn, is het prijsverschil tussen EV's en auto’s met een benzine- of dieselmotor aanzienlijk kleiner geworden. Als deze trend doorzet, zullen elektrische auto’s waarschijnlijk in elk van de onderzochte landen, inclusief Oost-Europese markten zoals Roemenië en Polen, tegen het midden van de jaren 2020 kostencompetitief zijn. - Tex Gunning, CEO van LeasePlan, zei in het kader van de voorstelling van de studie dat "het rapport een alarmsignaal is voor beleidsmakers. Elektrische auto's zijn eindelijk het omslagpunt gepasseerd en zijn nu kostencompetitief in heel Europa, maar overheidsmaatregelen op het gebied van infrastructuur blijven jammerlijk ontoereikend.” Gunning roept “beleidsmakers op om eindelijk hun verantwoordelijkheid te nemen en te investeren in een oplaadinfrastructuur die hun netto nul-ambities waardig is. Totdat oplaadpunten net zo alomtegenwoordig zijn als benzinestations in de straten van Glasgow, heeft Europa geen hoop meer op het bereiken van een nuluitstoot." - De belangrijkste bevindingen van LeasePlan's 2021 Car Cost Index (klik op de link voor het volledige rapport in PDF) zijn de volgende: • In België is een elektrische auto op het vlak van TCO voor professionals systematisch minder duur dan diesel, benzine én plug-in hybrides, met uitzondering van het Sub-compact segment (B1) waar diesel en benzine het nipt winnen van elektrisch. • De gemiddelde maandelijkse kosten van autorijden variëren van € 743 per maand in Griekenland tot € 1.138 in Zwitserland. • In verhouding tot het BBP zijn de totale kosten het hoogst voor bestuurders in Zwitserland en Portugal, en het laagst voor bestuurders in Denemarken en Duitsland. • Polen is de goedkoopste plaats om met een benzineauto te rijden, terwijl Griekenland de goedkoopste plaats voor bestuurders van een diesel. • EV's in het premium middensegment (D2) zijn volledig kostencompetitief in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotor (ICE's) in 17 landen, waaronder: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. • EV's in het compacte (C1) segment zijn volledig kostencompetitief in vergelijking met ICE's in 14 landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Portugal, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. • De Volkswagen ID.3 heeft een lagere TCO dan de Volkswagen Golf – een populaire bedrijfswagen – in 12 Europese landen. - De 22 landen die zijn opgenomen in de autokostenindex zijn: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. - In de index van 2021 worden de kosten berekend over de eerste vier gebruiksjaren en wordt uitgegaan van 30.000 kilometer per jaar. In de index wordt "kostenconcurrerend" gedefinieerd als EV's die niet meer dan 5% duurder zijn dan hun tegenhangers met een verbrandingsmotor. Laatst gewijzigd door Micele : 31 maart 2022 om 15:08. |
![]() |
![]() |