![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() [size=3]----[/size]
[size=3]NS moet in 2007 stipter rijden[/size] ![]() ![]() De NS moet al in 2007 aan de voorwaarde voldoen dat 89 procent van de treinen op tijd rijdt. De Nederlandse Spoorwegen moeten er in 2007 voor zorgen dat 89 procent van de treinen op tijd rijdt. Dat is een jaar dan voorzien. Minister Peijs van Verkeer deed die toezegging maandag na overleg in de Tweede Kamer. Peijs komt daarbij in tweede instantie tegemoet aan PvdA, GroenLinks en VVD. Die waren vorige week zeer ontevreden over de uitkomst van de nieuwe onderhandelingen die de minister met de NS heeft gevoerd over de 'vervoersconcessie'. Dit contract geeft het bedrijf tot 2015 het recht op het spoor te rijden. Slap Begin oktober stuurde de Kamer de minister terug naar de onderhandelingstafel omdat ze vond dat de bewindsvrouw te slap was geweest tegen de NS. De CDA-minister wilde de spoorwegen tot 2008 de ruimte geven het bedrijf op orde te krijgen. Zij regelde alsnog dat de NS al in de loop van 2006 moet voldoen aan eisen, zoals het aantal zitplaatsen. De toegankelijkheid van stations voor gehandicapten moet verbeterd. Ook de seniorenkaart blijft bestaan. Stations mogen pas verdwijnen na instemming van de minister. Punctualiteit Maar wat de punctualiteit of het op tijd rijden betreft weigerde de minister de spoorwegen eerder dan in 2008 daarop af te rekenen. Er is teveel onduidelijkheid over de oorzaken van de vertragingen, bleef haar redenering. De Kamer mikte echter op 2007. Bovendien moest die voorwaarde opgenomen worden in de concessie, die op 1 januari moet ingaan. Dat heeft de CDA-bewindsvrouw nu volgens Dijksma ook toegezegd. Bron: ANP ---- Na tot twee keer toe door de Kamer te zijn teruggestuurd, zijn er nu eindelijk strenge eisen vastgelegd waaraan de NS moet voldoen om in ruil tot 2015 het recht op de hoofdlijnen te krijgen. De punctualiteit, die eind jaren negentig nog boven de 85% (max. drie minuten te laat, 92% max. vijf minuten te laat) lag, daalde door wanbeheer tot amper 80% in 2001. Sindsdien gaat het steeds beter: 81,2% (89,3%) in 2002, 83,1% (90,5%) in 2003 en dit jaar waarschijnlijk tussen 84% en 85%, in de buurt van het stiptheidscijfer van de NMBS (92,6% max. vijf minuten te laat in 2003). Daarbij moet worden aangetekend dat de neventrajecten waar andere maatschappijen dan NS rijden, in het noorden en oosten, niet bij de stiptheidscijfers van NS worden meegewogen. Uiteraard is de stiptheid juist op deze rustige trajecten vaak relatief hoog. In 2007 moet de punctualiteit dus 89% zijn. Bovendien moet ook de dienstverlening verbeteren en mag de dienstregeling niet worden afgeslankt zonder toestemming vooraf van de minister. Uiteindelijk toch nog een goed contract. |
![]() |
![]() |