![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 2,34eur voor 1 liter superbenzine. In een tank van 60 liter is dat 140eur.
Wij gaan de Vlad eens goed in zijn hemd zetten, sè, en we doen dat door VEEEL geld te betalen voor onze naft. Helaas, ik heb getracht m'n tank te vullen met goedkope franse wijn, van 2eur de liter, maar de motor draaide toch niet zo goed. Dan maar gestopt aan Doel, en gehoopt dat de batterij van m'n klokje zou opgeladen worden, door inductie, maar na een uur was m'n batterij platter dan vooraf. En intussen wordt duidelijk dat de dure naft die we inkochten van de Indiërs, die niet onder het embargo vallen, uiteindelijk TOCH van de Vlad kwam. manmanman.....
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat gezegd, die prijsstijgingen komen NIET van die sancties, tenminste als het waar is dat Putin zijn spul nog altijd ergens aan de man kan brengen. Immers, het totale aanbod op de markt wijzigt dan niet. Men doet hier alsof de tomatensaus duurder wordt als je beslist van die niet meer in winkelketen A te kopen, en wel in winkelketen B. Het spreekt vanzelf dat uw beslissing om een zekere winkel niet meer te bezoeken, geen grote invloed heeft op de prijs van de tomatensaus he. De prijs van de fossiele brandstoffen was al serieus aan het stijgen voor deze sankties trouwens. En hoe hoger die gaat, hoe beter dat is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Maar... We zullen blijven vliegen, autorijden en cruises maken. Kost wat kost. Misschien ietsje minder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk niet. Stel dat China vroeger gas kocht in Algerije, en dat Putin nu gas levert aan China. Waar gaat Algerije dan met zijn gas heen ?
Rusland is winkel A, Algerije is winkel B, he. Als winkel A nu evenveel verkoopt als vroeger, maar aan de vroegere klanten van winkel B, dan is er nu meer waar te koop in winkel B he. Er zijn maar twee mogelijkheden: oftewel kan Putin veel minder gas kwijt dan vroeger (en ja, dan is er minder aanbod op de wereldmarkt en stijgen de prijzen overal) ; oftewel kan Putin dat gas nu kwijt aan klanten die vroeger hun gas elders haalden, en dat gas is dan voor ons ter beschikking ; het aanbod op de wereldmarkt is dan hetzelfde. Tijdelijk zijn er fricties omdat de infrastructuur in Europa van Rusland een quasi monopolie gemaakt heeft. Maar dat is de tijs om van gas af te kicken en/of andere infrastructuur te bouwen. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2022 om 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Maar de voorraad gas, het aantal klanten, en de mogelijke leveranciers zijn uiteraard hetzelfde gebleven. Maar het is wel een stuk ingewikkelder dan gewoon "gas uit een ander vaatje" te tappen, en dat probleem is nog véél ingewikkelder bij olie. URAL-grade wel te verstaan. hierbij wat uitleg over dat laatste https://thesaker.is/germans-schwedt-...r-russian-oil/
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 3 juni 2022 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
“ to schwedt ”. Of course, all sorts of ironic phraseology will emerge in the blogosphere with creative commentariati wondering whether “to schwedt or not to schwedt”… or millennials surely indicating to “chill it, don´t schwedt it ”…
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Afkicken is altijd een cold Turkey, maar is de eerste stap van een genezingsproces. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 juni 2022 om 12:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sorry, ik zeg maar, he.
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 3 juni 2022 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe groot dat differentieel is, valt moeilijk te zeggen. Maar dat kan niet gigantisch zijn, omdat de marktwerking er altijd is. Maar dat is het dan ook. Er is totaal geen reden om te denken dat wij op lange termijn VEEL meer voor fossiel gaan betalen omdat wij beslist hebben van niet meer naar den Aldi te gaan he. De stijging van de olieprijzen was al ingezet voor het Russische gedoe. Het gas, het dient gezegd, is serieus beginnen stijgen sindsdien, maar dat komt waarschijnlijk meer van het gegeven dat gas installaties niet aangepast zijn om direct van leverancier te wisselen ; er is dus daadwerkelijk op dit ogenblik minder gas op de markt, omdat er minder gas door de Russische pijpen stroomt en die nog niet ergens anders is heengegaan. In de mate dat het bovenstaande werkt, zijn die sancties gewoon een slag in het water, zowel voor ons als voor de Russen. Dat is gewoon een kwestie van eens elders gaan te winkelen, meer niet. Natuurlijk is dat enkel de lange-termijn. Op korte termijn is er frictie. Die frictie gaat ons hopelijk van onze gasverslaving afhelpen. En gaat ons ook doen beseffen dat we ons niet aan quasi-monopolies mogen afhankelijk maken. Maw, we hadden dat zelfs moeten doen zonder Russische invasie, en zonder de bedoeling om de Russen ergens problemen te bezorgen. Dat het ons zeer doet op het moment en ons doet afkicken, en dat het de Russen eventueel voor een tijdelijk probleem zet, is allemaal mooi extra meegenomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zalt gaan ja?
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er volk is waar het een zwarte nachtmerrie voor geworden is, dan zijn het de Oekrainers en een deel Russische soldaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De lange termijnschade zal de gehele wereld economisch treffen, niemand zal er aan ontkomen.
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zelfs los daarvan, wij hadden een trap in onze kont nodig om wakker te worden, en dat is precies wat dit voorvalletje gedaan heeft. Ik zie zelfs niet waarom de "wereld" ergens economische schade zou hebben, en in de grond kan ons dat ook niks schelen. Ik zou zeggen, alle economische schade buiten het westen is goed meegenomen voor ons. En wij gaan hiermee wakker worden en ophouden om gas en olie te gebruiken wat perfect is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Hier zopas nog een geval moeten behandelen. Velen zullen volgen.
Er doen zich al drama´s voor met families die de prijsstijgingen niet meer kunnen betalen. Huurprijzen die waanzinnig stijgen met 8 tot 10%. Gelijktijdig verdubbelt voor hetzelfde gezin de gasprijs en de electriciteit. Kunnen niet meer betalen en de oorlog is ocharmekes 3 maand bezig. Goe bezig zeikpolitiekers en sanctie-bejubelaars. Er gaan zich superdrama´s voordoen, ik blijf het herhalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Er is maar 1 slachtoffer; de Europese burger. (Gezien de zé breed verkondigde dat oekraïne bij de EU hoort...) Ne liter naft kost in de US ong. 1,15eur. Waar is den tijd.... Als we nu die klote navo-amerikanen eens terug over de plas shotten, en aan tafel gaan zitten met de vlad (op voorwaarde van een ONMIDDELLIJK staakt het vuren). De veroverde gebieden + de krim worden onder internationaal EUROPEES bestuur gesteld, het russisch leger trekt zich uiteraard meteen terug, referenda onder de bevolking, en "neutrale" verkiezingen in Oekraïne. De Vlad kan ook niet langer aanblijven, na zijn agressie.
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 3 juni 2022 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |