![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op History Channel loopt tussen de programma's en in de reclameblokken sinds enige tijd de gruwelijk vervelende mini-serie "Mijn History Moment" waar gewone burgers vertellen over een moment in de wereldgeschiedenis dat hen is bijgebleven.
Meestal zap ik weg omdat je na twee dagen die dingen al -tig keer gezien heb maar soms laat ik het staan en scroll ik ondertussen effe door mijn telefoon tot dat History Moment weer voorbij is. Zo ook gisteren. Ik heb het hele verhaal niet gevolgd maar links en rechts ving ik flarden van die mens zijn verhaal op. Het ging over een opstand of revolutie ergens in een Nederlandse kolonie. En hoe mensen daar een hekel hadden aan communisten. En hoe vaak het al genoeg was om iemand aan te duiden als communist waarna die persoon opgepakt, gemarteld of erger werd. Soit, gruwelijke verhalen. Maar plots kreeg dat hele verhaal een wel heel rare wending. Die man begon plots te vertellen hoe hij ook wel eens iemand (die hij niet graag had) onterecht had aangeduid als communist. En dan ging hij lachend verder over hoe die man werd opgepakt en hoe hij had moeten lachen toen ze die man (met behulp van elektriciteit) hadden laten 'dansen'. Daarbij kregen we dan ook nog een accurate vertoning van hoe iemand die met elektriciteit behandeld wordt 'danst'. Een beetje later vertelde hij met uitgestreken gezicht natuurlijk hoe hij daar toch zoveel spijt van had maar tijdens zijn verhaal kon je aan zijn geamuseerd gezicht gewoon zien dat hij er met veel genoegen aan terug dacht. Dat iemand die zoiets getuigd niet opgepakt wordt snap ik al niet goed maar dat zo'n idioot nog zendtijd krijgt snap ik al helemaal niet... Nog iemand die dat stukje gezien heeft? Heb ik het ergens mis of ging het wel degelijk zoals ik me herinner?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schandalig gewoon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb jij het ook gezien?
Ik durf nog niet met zekerheid zeggen dat het schandalig is want ik heb niet het hele interview gevolgd. Dus ik wacht nog graag even tot ik het vanavond ofzo nog eens zie. Maar als ik zag wat ik dacht wat ik zag (iemand die zich op tv vrolijk staat te maken over hoe hij ooit onschuldige burgers martelde) is het volgens mij ook wel degelijk schandalig. Ik wacht nog effe af tot de 2de kijkbeurt... Misschien mistte ik wat essentiële informatie.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het niet gezien maar ik zal zeker kijken wanneer de kans zich voordoet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat is alsof ze ne Nazi gaan intervieuwen en die gaat vertellen hoe tof het was om weet ik veel te doen... Of Japanners die over hun verkrachtingen tijdens WO II in de interneringskampen voor Hollanders en Britten beginnen vertellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb een paar jaar geleden nog een interview gevolgd van een voormalige DDR-grenspost. De man sprak vol weemoed over die tijd hoe volksverraders die het waagden naar het Westen te vluchten werden neergemaaid. Hij drukte het zo uit: hij heeft zijn steentje mogen bijdragen tot het beveiligen van de landsgrens tegen ongewenste elementen. De trots in zijn stem toen 'm dat zei, amai, 'k was er niet goed van...
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de figuren gesproken waar hij op jaagde. Onschuldige brave mensen die paddestoelletjes gingen plukken in het bos. En als de dood waren voor die Vopo's De beste paddestoelen stonden diep in het sperr gebied, waar enkel de Vopo's en Apparatjieks mochten komen. Deze mensen woonden op een 6 a 7 tal kilometer van den draad. twee dreven door en je bent in het dondkere bos vol reeen, bosbessen en pferferlinge. Als ge sjans had kwam er een keer in de zoveel weken eens een boot aan met bananen en appelsienen , en dan was het een halve dag aanschuiven bij de groentewinkel. Normaal dus dat ge het bos in trok in t seizoen. Straffer, een jongedame haar ma was in de jaren 60 gevlucht uit het oosten en woonde toen al meer dan 20 jaar in het westen. Wel haar ma durfde de grens niet over. Op dat moment was de hereniging nog niet volledig rond trouwens. Dus dat mens haar vrees was wel ergens te verstaan. Ik ben dus allergisch voor communisten of alles wat er zelf nog maar van verre op trekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Probleem is dat ik nu al een paar avonden geen tv heb gekeken maar wel History op de achtergrond op heb staan gehad in de hoop het hele filmpje eens te kunnen volgen maar ik heb het niet meer zien passeren... Het zou me dus niet verbazen dat ze het bij History toch maar geschrapt hebben. Of heb ik het toevallig gemist... kan ook natuurlijk.
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in dit geval gaat het niet over een interview. Het is een serie van korte filmpjes waarin gewone mensen vertellen over een gebeurtenis in de (wereld)geschiedenis die hen is bijgebleven. Zo vertelt er ieamand over een treinramp ergens in Nederland waarbij zijn vader omkwam, iemand over hoe hij als kleine jongen de maanlanding had gevolgd, iemand over hoe ze ooit een woning kraakte... Soms wel eens interessant ware het niet dat die filmpjes tot in den treure herhaald worden. Maar meer was het bij die 'electricien' dan ook niet. Geen vraaggesprek ofzo, gewoon iemand die zijn verhaal doet. En wat dan nog extra opviel was hoe geamuseerd hij keek (werkelijk lachte) als-ie vertelde over martelingen met electriciteit en met schokkende bewegingen, al lachend, zijn slachtoffer imiteerde. Heel raar allemaal. Vandaar dat ik het nog eens graag zou terugzien. Om zeker te zijn dat er in dat filmpje gebeurde wat ik me meen te herinneren wat er gebeurde. En om te zien dat ik zeker niets essentieel gemist heb tijdens het begin van het filmpje (toen ik nog niet aan't volgen was) al kan ik niet direct iets inbeelden wat het hele gebeuren zou rechtvaardigen...
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die mens heeft zijn verhaal gedaan, men vond dat interessant, maar een beetje onsympathiek, dus heeft men gevraagd om nog een scene te schieten waar die man *op vraag van de reportage mensen* beweerde dat hij spijt had, om daarna te monteren.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om tere zieltjes te beschermen ga ik het hier verder bij laten. Maar laat ons zeggen dat het er op neer kwam dat de toeschouwers (verplicht) het nooit meer in hun hoofd haalden om iets uit de Nazi Inventaris te ontvreemden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=SD5oMxbMcHM |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja hoor, hij vertelde wel degelijk wat ik de eerste keer dacht dat hij vertelde.
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men laat Nederlandse mensen aan't woord, meestal gewoon ergens op straat, zonder tussenkomst van de interviewer, die vertellen hoe zij een bepaalde gebeurtenis herinneren. Dat gaat van mensen die een inzamelactie deden voor slachtoffers van een aardbeving op de Filipijnen tot mensen die hun vader verloren bij een treinramp en dus sinds kort ook over mensen die medeburgers martelden met elektriciteit. Qua diversiteit kan je History Channel niks verwijten...
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |