Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2022, 11:22   #1
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard Meerwaardebelasting op aandelen & belasting op huurinkomsten

Er ligt een nieuwe fiscale hervorming op tafel. )

Vincent Van Peteghem (CD&V) gaat voor een belasting op vermogen om de lasten op arbeid te kunnen verlagen.

Een greep van zijn vooropgestelde wijzigingen:
  • Een meerwaardebelasting op aandelen van 15 procent - met aftrek van minderwaarden
  • Het belasten van de reële huurwaarden - met aftrek van renovatiekosten - denkt hij aan een tarief van 25 procent.
  • Verhoging van de belastingvrije som van 9.270 euro naar 13.390 euro.
  • Vennootschapsbelasting naar 15% voor maximale winst van 200.000 euro.
  • de roerende voorheffing van 30 naar 25 procent verlagen.

https://vanpeteghem.belgium.be/sites/default/files/articles/Blauwdruk%20NL.pdf

Ik vermoed - en hoop - dat dit door Bouchez zal afgeketst worden. Je kan moeilijk economie en ondernemerschap 'stimuleren' door meerwaarden op aandelen te belasten.

En het belasten van werkelijke huuropbrengsten lijkt me ook geen goed idee. Laat de fiscaliteit maar blijven zoals het is. Wat denken jullie?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 11:34   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht

Vincent Van Peteghem (CD&V) gaat voor een belasting op vermogen om de lasten op arbeid te kunnen verlagen.

• Een meerwaardebelasting op aandelen van 15 procent - met aftrek van minderwaarden
  • Het belasten van de reële huurwaarden - met aftrek van renovatiekosten - denkt hij aan een tarief van 25 procent.

Ik vermoed - en hoop - dat dit door Bouchez zal afgeketst worden. Je kan moeilijk economie en ondernemerschap 'stimuleren' door meerwaarden op aandelen te belasten.

En het belasten van werkelijke huuropbrengsten lijkt me ook geen goed idee. Laat de fiscaliteit maar blijven zoals het is. Wat denken jullie?
Belasten van huurinkomsten lijkt mij geen probleem op voorwaarde dat alle andere belastingen op onroerend goed vervallen (zoals roerende voorheffing).
Het voordeel is dat niet-verhuurd onroerend goed dan niet belast wordt. Zoals bv een niet verhuurd tweede verblijf nu belast word op fictieve huurinkomsten. Een bedrag dat de eigenaar nooit ontvangen heeft.
Bijkomende voorwaarde: de gedane onkosten moeten (forfaitair) fiscaal aftrekbaar zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 11:35   #3
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een sterk plan.
Belastingen op arbeid laten dalen. Ik denk dat niemand daar tegen kan zijn. Zeker de economisch rechtse mensen niet.

Vervuilende consumptie zwaarde belasten...nu met de hittegolven en vorig jaar de overstromingen zal niemand nog enig rationeel bezwaar kunnen inbrengen. Het niet vergunnen van gascentrales stoelde al op dit princiepe...dus rechts zou moeten juichen.

Dat ecochecques en andere onnozelheden (maaltijdcheques ???) worden afgeschaft lijkt mij normaal. Dat is een soort loonsubsidiëring die er van tussen zou moeten. Minder belastingen op het brutoloon kan dit perfect opvangen.

En het beperken van het gratis rijden door het beperken van privégebruik van bedrijfswagens en tankkaarten....nogal maar logisch zeker in deze tijden ?

Alweer een sterk plan van een van de toch wel positief verrassende ministers.
Ik hoop dat het compromis dit plan niet gaat verwateren.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 11:40   #4
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Belasten van huurinkomsten lijkt mij geen probleem op voorwaarde dat alle andere belastingen op onroerend goed vervallen (zoals roerende voorheffing).
Het voordeel is dat niet-verhuurd onroerend goed dan niet belast wordt. Zoals bv een niet verhuurd tweede verblijf nu belast word op fictieve huurinkomsten. Een bedrag dat de eigenaar nooit ontvangen heeft.
Bijkomende voorwaarde: de gedane onkosten moeten (forfaitair) fiscaal aftrekbaar zijn.
Kan de huurder - traditioneel gezien de zwakste partij - niet de dupe worden als de verhuurder plots het rendement op zijn/haar investering ziet afnemen?

Citaat:
Oud 19 juli 2022, 11:42   #5
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Een sterk plan.
Belastingen op arbeid laten dalen. Ik denk dat niemand daar tegen kan zijn. Zeker de economisch rechtse mensen niet.

Vervuilende consumptie zwaarde belasten...nu met de hittegolven en vorig jaar de overstromingen zal niemand nog enig rationeel bezwaar kunnen inbrengen. Het niet vergunnen van gascentrales stoelde al op dit princiepe...dus rechts zou moeten juichen.

Dat ecochecques en andere onnozelheden (maaltijdcheques ???) worden afgeschaft lijkt mij normaal. Dat is een soort loonsubsidiëring die er van tussen zou moeten. Minder belastingen op het brutoloon kan dit perfect opvangen.

En het beperken van het gratis rijden door het beperken van privégebruik van bedrijfswagens en tankkaarten....nogal maar logisch zeker in deze tijden ?

Alweer een sterk plan van een van de toch wel positief verrassende ministers.
Ik hoop dat het compromis dit plan niet gaat verwateren.
Wat denkt over de 'slaagkans' hiervan? U denkt dat Georges-Louis Bouchez zich gaat neerleggen bij een meerwaardebelasting op aandelen en een taxatie van werkelijke huuropbrengsten?

Er mag absoluut geen algemene meerwaardebelasting op aandelen of een belasting op huuropbrengsten komen. De belasting op arbeid mag van mij onveranderd blijven.

Citaat:
Oud 19 juli 2022, 12:48   #6
pajoske

Standaard

Citaat:
Kan de huurder - traditioneel gezien de zwakste partij - niet de dupe worden als de verhuurder plots het rendement op zijn/haar investering ziet afnemen?
Natuurlijk. Als de kosten stijgen zal de eigenaar de huurprijs verhogen of de woning verkopen om elders in te investeren......of op zijn rug te gaan liggen op het strand.
Dankzij het fiasco van de Vlaamse regering wat betreft sociale woningen gaan er een aantal die nu roepen voor hoger belastingen op huurinkomsten nog ferm spijt krijgen.
Je kan het vergelijken met de horeca. Daar zou en moest alle zwarte inkomsten verdwijnen. Die het hardste riepen voor een strenge aanpak, zijn diezelfden die nu het hardste reclameren dat een tas koffie peperduur geworden is.

Dat krijgt met mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is.
Oud 19 juli 2022, 12:51   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard, dan gaat bij de volgende huurder er 30% bij de prijs bij komen. Er is krapte op de huurmarkt, dus verhuren zal wel geen probleem zijn. De markt zal dat beslissen.
Ik had net gezegd dat ik de index deze keer niet ging doorrekenen, ik ben geen onmens.
Als die belasting er door komt is het gedaan met Sinterklaas spelen.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 19 juli 2022 om 13:03.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 12:57   #8
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat we beter CD&V samen met OVLD op een boot met gaatjes in de romp stoppen, bende sukkels zijn het.
Ondernemend Vlaanderen zit nu al massaal bitcoins te patsen in het buitenland, en nee die gelden komen niet meer terug hoor, noch zullen ze ooit aangegeven worden.
Oud 19 juli 2022, 13:01   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Flattax

Iedereen betaald evenveel op zijn / haar inkomsten.
De rest wordt verdiend met BTW uit de verhoogde consumptie, geld moet nu eenmaal rollen.

We smijten 75 % van het personeel buiten op de belastingdienst en passeren nog eens langs de besparingskassa.

Die 25 andere % gaan serieus moeten zoeken naar fraude etc...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 13:01   #10
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

bezuinigen op de overheid

zwaar bezuinigen
Oud 19 juli 2022, 13:18   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat betreft de "aangekondigde" belasting op meerwaarde bij aandelen, heb ik mij bij mijn ochtendlijke lectuur van de Tijd afgevraagd wat die tsjeven-politicus nu precies zinnens is. Er zijn immers twee mogelijkheden:

1. De belasting wordt geheven op de "papieren" meerwaarde die een aandelenportefeuille vertoont op een gegeven datum (bv. 31 december) in vergelijking met de waarde van dezelfde portefeuille een jaar ervoor. Dit vind ik in hoge mate onbillijk en volstrekt irrationeel. Immers er is een fundamenteel verschil tussen hetgeen het beleggerspubliek, op een gegeven ogenblik voor een aandeel op de beurs wil betalen en de echte waarde van de achter dat aandeel staande onderneming. Hetgeen het beleggerspubliek wil betalen wordt in hoge mate beïnvloed door psychologische factoren die niets te maken hebben met de werkelijke waarde van de onderneming. De vader van de hedendaagse "value investing" Benjamin Graham omschrijft die grillige, psychisch beïnvloede belegger als "Mister Market".

2. De belasting wordt geheven op een meerwaarde die effectief gerealiseerd wordt bij de verkoop van de betrokken aandelen. In dit geval wordt die meerwaarde dus omgezet in cash. Alhoewel ik, om begrijpelijke redenen, daar evenzeer tegen gekant ben vind ik deze versie een heel stuk logischer. Zolang je de in beurswaarde gestegen aandelen niet verkoopt ben je enkel "meer rijk" op papier.

9
Oud 19 juli 2022, 13:20   #12
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
bezuinigen op de overheid

zwaar bezuinigen
Dat doen ze al jaren, daarom dat er zoveel diensten al geprivatiseerd zijn. Het gevolg is dat het uiteindelijk een pak duurder uitkomt met minder service voor de betalende bevolking.
Oud 19 juli 2022, 13:29   #13
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Een meerwaardebelasting op aandelen van 15 procent - met aftrek van minderwaarden

Als ik aandelen met verlies verkoop mag ik dat aftrekken van mijn belastingen?

Zullen we la Belgique eens compleet failliet maken?
Oud 19 juli 2022, 13:31   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Dat doen ze al jaren, daarom dat er zoveel diensten al geprivatiseerd zijn. Het gevolg is dat het uiteindelijk een pak duurder uitkomt met minder service voor de betalende bevolking.
die doen dan nog minder dan de huidige ambetantenaren, ... komaan niet overdrijven he.
Oud 19 juli 2022, 13:53   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat betreft de "aangekondigde" belasting op meerwaarde bij aandelen, heb ik mij bij mijn ochtendlijke lectuur van de Tijd afgevraagd wat die tsjeven-politicus nu precies zinnens is. Er zijn immers twee mogelijkheden:

1. De belasting wordt geheven op de "papieren" meerwaarde die een aandelenportefeuille vertoont op een gegeven datum (bv. 31 december) in vergelijking met de waarde van dezelfde portefeuille een jaar ervoor. Dit vind ik in hoge mate onbillijk en volstrekt irrationeel. Immers er is een fundamenteel verschil tussen hetgeen het beleggerspubliek, op een gegeven ogenblik voor een aandeel op de beurs wil betalen en de echte waarde van de achter dat aandeel staande onderneming. Hetgeen het beleggerspubliek wil betalen wordt in hoge mate beïnvloed door psychologische factoren die niets te maken hebben met de werkelijke waarde van de onderneming. De vader van de hedendaagse "value investing" Benjamin Graham omschrijft die grillige, psychisch beïnvloede belegger als "Mister Market".

2. De belasting wordt geheven op een meerwaarde die effectief gerealiseerd wordt bij de verkoop van de betrokken aandelen. In dit geval wordt die meerwaarde dus omgezet in cash. Alhoewel ik, om begrijpelijke redenen, daar evenzeer tegen gekant ben vind ik deze versie een heel stuk logischer. Zolang je de in beurswaarde gestegen aandelen niet verkoopt ben je enkel "meer rijk" op papier.
Uit de nota:

We nemen ook meerwaarden op financiële producten mee
We belasten gerealiseerde meerwaarden op aandelen, obligaties en
andere financiële producten aan 15%, gezien ze doorgaans over meerdere
jaren worden opgebouwd. We voeren de meerwaardebelasting in met
respect voor verworven rechten en houden rekening met minderwaarden.
We doven bestaande belastingen op vermogen of vermogenstransacties
uit, zoals de jaarlijkse taks op de effectenrekeningen en de taks op de
beursverrichtingen

Het zou gaan op gerealiseerde min-&meerwaarden. Doorgaans vindt de realisatie plaats bij verkoop, schenking of bij bankgiften.

Hoe dat gerealiseerd kan worden in de Europese eenheidsmarkt is mij een raadsel. Het kan toch niet zijn dat de bewijslast van de verwerwervingswaarde uitsluitend bij de natuurlijke persoon ligt zonder dat banken of brokers de fiscale verplichtingen voor hun cliënteel waarnemen.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 19 juli 2022 om 13:55.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2022, 14:45   #16
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Uit de nota:

We nemen ook meerwaarden op financiële producten mee
We belasten gerealiseerde meerwaarden op aandelen, obligaties en
andere financiële producten aan 15%, gezien ze doorgaans over meerdere
jaren worden opgebouwd. We voeren de meerwaardebelasting in met
respect voor verworven rechten en houden rekening met minderwaarden.
We doven bestaande belastingen op vermogen of vermogenstransacties
uit, zoals de jaarlijkse taks op de effectenrekeningen en de taks op de
beursverrichtingen

Het zou gaan op gerealiseerde min-&meerwaarden. Doorgaans vindt de realisatie plaats bij verkoop, schenking of bij bankgiften.

Hoe dat gerealiseerd kan worden in de Europese eenheidsmarkt is mij een raadsel. Het kan toch niet zijn dat de bewijslast van de verwerwervingswaarde uitsluitend bij de natuurlijke persoon ligt zonder dat banken of brokers de fiscale verplichtingen voor hun cliënteel waarnemen.
Dank u voor deze info!
Oud 19 juli 2022, 14:58   #17
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Ze proberen het mooi te verpakken door te zeggen dat ze de lasten op arbeid gaan verlagen. MAAR, in de praktijk gaat het grootste deel van de winst naar de laagste lonen. De middenklasse, levert dus allerlei voordelen in om de proletariërs wat meer te doen verdienen. Het is dus weeral de hardwerkende tweeverdieners uit de middenklasse die mogen inboeten omdat het proletariaat hun gas-rekening niet kan betalen...
Oud 19 juli 2022, 15:04   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Ze proberen het mooi te verpakken door te zeggen dat ze de lasten op arbeid gaan verlagen. MAAR, in de praktijk gaat het grootste deel van de winst naar de laagste lonen. De middenklasse, levert dus allerlei voordelen in om de proletariërs wat meer te doen verdienen. Het is dus weeral de hardwerkende tweeverdieners uit de middenklasse die mogen inboeten omdat het proletariaat hun gas-rekening niet kan betalen...
Inderdaad, diegene die nu al zwaar kan afdokken, zal nog meer kunnen afdokken. Maar ja dat wisten we dat dat ging komen. Er zijn nu eenmaal nog altijd sado machochisten die voor de trado's blijven stemmen.
Oud 19 juli 2022, 15:15   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

ALS die taks op meerwaarden er komt zal de beursbelasting op transacties NIET verdwijnen. Die nieuwe taks zal er alleen maar bijkomen. Daarvoor eet ik mijn klak op.
Oud 19 juli 2022, 15:44   #20
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Uiteraard, dan gaat bij de volgende huurder er 30% bij de prijs bij komen. Er is krapte op de huurmarkt, dus verhuren zal wel geen probleem zijn. De markt zal dat beslissen.
Ik had net gezegd dat ik de index deze keer niet ging doorrekenen, ik ben geen onmens.
Als die belasting er door komt is het gedaan met Sinterklaas spelen
.
2
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be