Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2022, 14:54   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Justitie faalt nog maar eens: Te vroege’ vrijlating na geweld

Terwijl de minister dus eigenlijk net het omgekeerde wil, behalve dan de 6 maanden korting.

Dubbele moordpoging zou moeten zijn: twee keer dertig jaar bak.
Het werden dus 15 jaar in de uitspraak.
En nu is meneerke al terug aan het feesten. Na minder dan zes (6) jaar.

titel: ‘Te vroege’ vrijlating na geweld op agenten zet kwaad bloed
https://www.standaard.be/cnt/dmf2022...BT=43268144455

Citaat:
Hicham Diop, een ex-bokser, die in 2016 in Schaarbeek twee agenten zwaar verwondde, is vervroegd vrij?*gekomen. ‘Justitie laat ons in de steek.’

Dirk Coosemans

maandag 1 augustus 2022 om 3.25 uur

Hicham Diop was een tijdlang militair in het Belgische leger. rr

Hicham Diop (49), de ex-bokser en ex-militair die op 5 oktober 2016 in Schaarbeek politieman Filip De Pauw een mes in de hals stak en zijn vriendin Kasia Marcq – ook ?*politieagent – zwaar verwondde, is vervroegd vrijgelaten. Hij kreeg vijftien jaar cel, maar zat daar geen zes jaar van uit. ‘Ontstellend. ?*Amper zes jaar na de feiten die onze levens verwoest hebben’, aldus De Pauw die nu een brief naar de ?*koning heeft gestuurd om de gang van ?*zaken aan te klagen.

Op 5 oktober 2016 was De Pauw (nu 65) met zijn vriendin, inspecteur Kasia Marcq (nu 38) op weg naar het ziekenhuis. Op de hoek van het ziekenhuis New Paul Brien in Schaarbeek sprong de gewapende Diop van achter de haag tevoorschijn. ‘Hij greep me vast en ?*plantte zijn mes in mijn keel’, vertelt De Pauw die die dag in uniform was. ‘Kasia dook op hem, maar de kerel – een reus van een vent – sloeg haar meermaals tegen de grond, tot ze bewusteloos was. Ze kreeg een messteek vlak boven het oog.’ Diop werd even verderop door ?*toegesnelde agenten in het been geschoten. Tegenover de politie verklaarde hij dat hij een soldaat van IS was.

‘Het mes zat negen centimeter diep in mijn keel. Ik heb veel geluk gehad’ Filip De Pauw Politie-inspecteur

De Pauw en Marcq overleefden de aanslag ternauwernood. ‘Het mes zat negen centimeter diep in mijn hals, op enkele millimeters van mijn hoofdslagader. Ik heb veel geluk gehad.’ Diop kreeg in 2018 in beroep vijftien jaar cel voor dubbele moordpoging. Het parket had gevraagd hem te veroordelen ?*wegens een terroristische aanslag, maar de rechtbank vond niet ?*genoeg bewijzen voor terrorisme. ?*Diop bleek in de eerste plaats ?*persoonlijke motieven te hebben voor zijn daad. Hij was in 2011 ?*aangereden door een politie?*wagen. Vanaf dat moment koesterde hij wrok ?*tegen de politie. Hij nam ook zware medicatie.

Elke dag morfine

In mei werd Diop door de Brusselse strafuitvoeringsrechtbank vrijgelaten. ‘Wij zijn niet eens op de hoogte gebracht’, aldus De Pauw. ‘We hebben de vrijlating per toeval vernomen.’ De Pauw noemt de ?*vrijlating een slag in zijn gezicht. ‘Onze levens zijn verwoest. Ik neem ?*elke dag medicatie: morfine tegen de pijn in mijn hals, pillen om te slapen en om angstaanvallen ?*tegen te gaan. We begrijpen dat ?*Diop ooit zou vrijkomen. Maar dit is te snel. Ik heb geen wrok tegenover die man. Maar ik vind dat ?*justitie ons in de steek heeft gelaten. Als agent is dat dubbel zo hard om te beseffen.’

Advocaat Sebastien Courtoy, die Diop verdedigt, vindt de vrijlating logisch. ‘De rapporten van het ?*parket, de gevangenisdirectie en de psychosociale dienst waren ?*positief. Op het ogenblik van de ?*feiten nam Diop medicatie om ?*bodybuilder te worden. Die heeft hem compleet gek gemaakt. Hij is op het goede pad en vroeg al vergiffenis. Hij zal geen wraak nemen, dat kan ik garanderen.’

Het Gevangeniswezen laat ?*weten dat de man al in 2021 in ?*aanmerking kwam voor een ?*voorwaardelijke invrijheidsstelling. ‘Het is aan de griffie van de rechtbank om de slachtoffers te verwittigen.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 15:11   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ha de belze staat heeft weer een van hun knuffel tsjoeken vrij gelaten, zodat die opnieuw het zwijn kunnen uithangen tegen de lokale bevolking.

Wat is er mis met zo een clowns levenslang het stof te laten afdoen in een verlaten koolmijn. 600 meter onder de grond met nen stalen bol van 50 kilo aan hun enkels ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2022, 15:32   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Hicham Diop, een van die ingenieurs die voor ons pensioen moet zorgen. Goed dat ze die wat vroeger los laten, dan kan hij voor ons gaan werken.
Oud 2 augustus 2022, 08:58   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

justitie: "Het Vonnis" gezien ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 09:14   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
justitie: "Het Vonnis" gezien ?
Zo zouden er irl veel meer moeten zijn.
Oud 2 augustus 2022, 12:58   #6
Patrick M
Provinciaal Statenlid

Standaard

Tot als hij opnieuw strafbare feiten pleegt.
En wie zijn schuld is het dan?
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 13:16   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ha de belze staat heeft weer een van hun knuffel tsjoeken vrij gelaten, zodat die opnieuw het zwijn kunnen uithangen tegen de lokale bevolking.

Wat is er mis met zo een clowns levenslang het stof te laten afdoen in een verlaten koolmijn. 600 meter onder de grond met nen stalen bol van 50 kilo aan hun enkels ?
Dat zou verboden zijn door de EU.
Oud 2 augustus 2022, 13:21   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat zou verboden zijn door de EU.
ja de EU heeft iets tegen dwangarbeid en dat soort straffen. Het zou voor veel echte klootzakken van gangsters therapeutisch kunnen werken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 13:36   #9
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
‘Justitie laat ons in de steek.’
Justitie en bij uitbreiding de overheid laat slachtoffers altijd in de steek (enkele uitzonderingen daargelaten)
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 15:22   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Vijf of zes criminele wijven gaan halen in IS-land, daar hebben ze meer dan een miljoen euro voor over. De weddes van de militaire piloten en afschrijving van de vliegtuigen (meervoud) niet meegerekend.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be