![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ......want dat is waar speciaal de smartphone-industrie mee bezig is...
Smartphones zijn gemiddeld maar een 3-tal jaar na aankoop in gebruik.Er zijn allerlei redenen toe,ook de software ,maar het lijkt wel dat zowel de hardware- als de software fabrikant(en) ervoor perfect gelukkig zijn met deze gang van zaken.... Deze meedogenloze drive betekent bijvoorbeeld ook dat tweedehands-phoontjes ,speciaal in het android ecosysteem,en kleine fabrikanten van phoontjes (afhankelijk van onderdelen uit het ecosysteem van de grote spelers) ingeperkt worden... EN dan is er uiteindelijk ook het milieuaspect gezien die phoontjes best wel wat kostbare/zeldzame materialen bevatten,en de schaalfactor meespeelt.We hebben zo allemaal wel een paar phoontjes in de schuif liggen die eigenlijk perfect in orde zijn,maar steeds onbruikbaarder.....want het software ecosysteem is zo zorgvuldiug ontworpen dat al snel niks nieuws,zelfs geen kleine apps meer erop draaien wegens zogezegd "verouderd".... enfin... Er is in Amerika de groeiende "Right to Repair" beweging ondersteund door steeds meer politici,ondanks tegenwerking van machtige industrie-lobbygroepen... En de EU heeft een "draft proposal" gelanceerd voor EU-wetgeving die ZWAAR zou ingrijpen,met bvb de verplichting dat security updates op een phoontje nog steeds moeten gebeuren tot VIJF JAAR nadat een model van de markt genomen is en OS updates tot drie jaar dito...EN bovendien voor eenzelfde termijn gedetailleerde technische instructies EN wisselstukken...... De lobbygroepen van de industrie trekken zich al op gang,bijvoorbeeld zullen ze proberen om dan de reparaties verplicht in "geauthoriseerde service centra" te moeten laten gebeuren.Dat is in de VS al mislukt,hopelijk ook in de EU want al hun argumentatie is zever (zie auto reparaties en onderhoud ,ik ga ook niet naar zulk een merkdealer daarvoor hoor,ben niet gek) De gegevens.... https://ec.europa.eu/info/law/better...e-ecodesign_nl Kortom,vooralsnog drijft de industrie al die "vernieuwing" voor "3 jaar en dan de vuilbak".....wegwerpartikelen......marginaal langere gebruiksduur dan ondergoed... ![]() Misschien zal onze pers er ooit ook eens lucht van krijgen,want dit is een BELANGRIJK initiatief vanuit de EU . Laatst gewijzigd door kelt : 5 september 2022 om 05:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Smartphones kan je toch op het containerpark kwijt bij klein elektronisch afval.
Gratis. Ik neem aan dat ze worden gerecycleerd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het doet mij een beetje denken aan de pc evolutie. In de jaren ‘90 was het echt wel zo dat je om de drie jaar best een nieuwe pc (later laptop) kocht. Ik verving zelf jaarlijks een component zoals videokaart, cpu of een nieuw moederbord en de rest.
Sinds 2010 is dat echt niet meer nodig tenzij je een fanatieke gamer bent. Met smartphones is dat ook zo, die nieuwe modellen hebben niks nieuws.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een smartphone hoeft niet om de drie jaar verouderd te zijn om wanneer het nodig is, bvb mocht er iets als een quantumsmartphone komen, echt nieuwe modellen uit te brengen zou ik denken.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de hoofmoot gaat, als het goed is, een moderne verbrandingsoven in, om zo de kunststoffen zo proper mogelijk te valoriseren.
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die oude smartphones hun geheugen was snel vol.
Nu heb ik er eentje met 256 gigabites.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eén economisch goed kan zich in twee of zelfs meerdere markten laten verhandelen.
Voor smartphones is er de markt van de supernieuwe modellen. Elk nieuw model wordt al op voorhand besteld en verkocht. Of er nog kinderziektes inzitten: geen kat van die liefhebbers trekt er zich iets van aan. Ze leggen met plezier meer dan 1000 euro op hun betalings-app. Dat drijft de rest van de markt natuurlijk wel op. Ook in prijstechnische zin: de modellen worden rapper goedkoper, want de fabrikant haalt zijn winst op de primeurs.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |