Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2022, 11:00   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Stroomprijs wordt minder duur dan eerst gedacht.

Klanten die van plan waren hun auto niet meer thuis bij te laden komen nu wslk op hun stappen terug.

Ecopower sprak een goede maand geleden nog van ~70 cent/kWh, einde oktober van 50 cent/kWh (zie krant), en nu zie ik dat het ~45 cent/kWh gaat worden. (0,4317 Limburg)

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221028_95388140

Herk-de-Stad - Nico tankt elke dag groene stroom in zijn wagen. Omdat zijn elektriciteitsfactuur vanaf november flink stijgt, wil Nico zijn voorschotten aanpassen. Maar bij Ecopower gaat dat anders dan elders.

Gunter Willekens Maandag 31 oktober 2022 om 03:00

Het voorbije jaar zijn de energieprijzen geweldig gestegen. Oorzaak: de stijgende vraag door de opverende economie na corona én het kleinere aanbod door de oorlog in Oekraïne. Plots leek het maandelijkse voorschot van de grote leveranciers op een jaarfactuur.

Omdat hij zijn stroom uit duurzame energiebronnen haalt, wist de kleine burgercoöperatie Ecopower de oude prijs lang te handhaven. Maar daar komt nu verandering in. Toen Ecopower in augustus bekendmaakte dat de prijs van die maand omhoog zou gaan, werd uitgegaan van een prijs van 89 cent per kWh. Later werd dat afgezwakt naar 74 cent.

“Ik betaalde tot nog toe 23 cent per kWh”, vertelt Nico Vanardennen, een van de 65.000 Ecopower-coöperanten. “Dat is spotgoedkoop in vergelijking met de prijzen bij andere leveranciers.” Toch is de elektriciteitsfactuur van de man uit Herk-de-Stad nu al aanzienlijk, omdat hij zijn hybride wagen thuis oplaadt. “Maar met die prijsstijging ben ik niet meer van plan mijn wagen thuis op te laden en gaat mijn verbruik dus sterk dalen.”

“Bij andere energieleveranciers kan je je energieverbruik doorgeven zo vaak je wil. Op basis van die tussenstanden wordt je voorschot dan herberekend. Bij Ecopower kan dat niet. Ecopower gaat voor mij dan ook een gemiddeld voorschot berekenen. Maar zo ga ik veel te veel moeten betalen. Kan ik op de een of andere manier een meterstand laten opnemen voor een tussentijdse afrekening?”

Opgelost

Eerst het goede nieuws. “Intussen zijn de energieprijzen sterk gedaald. De markt is serieus bekoeld en we schatten dat de energieprijs nu op ongeveer 50 eurocent per kWh ligt.” Terwijl de prijs van Ecopower in november stijgt, zal die bij de andere leveranciers hopelijk lichtjes dalen. De nieuwe prijzen zullen op Allerheiligen of Allerzielen bekend zijn.
Citaat:
https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-november

Netbeheerder - Netgebied Geschatte prijs vanaf 1 november 2022
(euro / kWh, incl. 6% btw)

* / ** / *** Vaste prijs van 1 juli t.e.m. 31 oktober 2022 * / **
(euro / kWh, incl. 6% btw)
Fluvius - Antwerpen 0,4443 0,2615
Fluvius - Gaselwest 0,4852 0,3024
Fluvius - Imewo 0,4600 0,2772
Fluvius - Intergem 0,4500 0,2673
Fluvius - Iveka 0,4746 0,2919
Fluvius - Iverlek 0,4605 0,2778
Fluvius - Limburg 0,4317 0,2490
Fluvius - PBE 0,4462 0,2634
Fluvius - Sibelgas 0,4690 0,2862
Fluvius - West 0,4371 0,2543
Voor mij wordt de stroom dan 73% duurder vanaf november.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 november 2022 om 11:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 12:38   #2
Deo
Staatssecretaris

Standaard

1 liter stookolie via modulerende dieselstroomgenerator heeft 2934 watt nominaal vermogen (gemeten)
Kostprijs stookolie 0,987 euro /liter bij aankoop van 5000 liter(augustus)
Stroom kopen +- 0,60 euro/kwh.
De input van warmtepomp Lucht /water is meer dan 30 % goedkoper dan stroom te kopen.
Info bij 4de(*) landbouwer in buurt.
* werkt blijkbaar aanstekelijk is de 4de die het al toepast.
Volgende week word er een warmtewisselaar op uitlaat gezet voor recuperatie WW sanitair.
Knap, ze hebben de mosterd gevonden bij woonboten en offgrid woningen op bergen.

Laatst gewijzigd door Deo : 17 november 2022 om 12:42.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2022, 13:08   #3
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

investeer dan in kaarsen
Oud 17 november 2022, 18:33   #4
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

"Het voorbije jaar zijn de energieprijzen geweldig gestegen. Oorzaak: de stijgende vraag door de opverende economie na corona"
>>> oorzaak: de sabotage van de economie (lproductie en handelsboycots)) door de overheden

"én het kleinere aanbod door de oorlog in Oekraïne. Plots leek het maandelijkse voorschot van de grote leveranciers op een jaarfactuur."
>>> oorzaak: de sabotage van de economie (handelsboycots) door de overheden.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be