![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel...
In Europa,in het kader ook van de de-industrialisering,waarschijnlijk wel... Maar in de VS,bron van de beste EV-technologie ironisch genoeg,zitten er ook vastberaden "clubjes" van "petrolheads" die niet zinnens zijn zich door dat eletrische speelgoed te laten doodrijden... Zo zien we bvb een klein bedrijf dat de Wanckel-motor (in de YT-documentaire eigenlijk verkeerdelijk als de Mazda Rotary Engine betiteld) ontdaan lijken te hebben van al zijn nadelen en nu overhouden (weliswaar nog in prototypefase) wat het eigenlijk diende te zijn: Een zeer compacte krachtbron met extreem weinig bewegende delen,die zelfs verschillende brandstoffen aan kan.... https://www.youtube.com/watch?v=jLtyNtf9_ew Neen,een stapje verder en de ICE is NIET dood! Deze motor is een staaltje van zeer complex CNC machinewerk,maar daar stopt de complexiteit .Alles wat er verder aan gekoppeld wordt is al 100 jaar gekend,bijna generisch,spul! humoristische noot,niet direct iets met dit filmpje te maken: Ik heb ook al gehoord van clubjes die Teslas best mooie wagens vinden maar zich bezighouden met het corrigeren van wat in hun ogen een ernstige tekortkoming is: Die electrische aandrijving...Jawel,die knutselen er een "Hemi-block-kweetniehoeveelpk" in nadat ze al dat "electrisch afval" verwijderd hebben.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 30 mei 2021 om 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt.
Menig tesla bouwen ze om naar ice.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Politiek gezien is ICE zo dood als een pier in de EU.
Kwestie, een EV is goedkoper te bouwen voor de grootfabrikanten. Alleen de kost van de accu was wat lastig. Maar dat is ook zo goed als opgelost.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 30 mei 2021 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Zolang we niet massaal nieuwe kerncentrales beginnen te bouwen is er geen toekomst voor elektrische wagens.
Het wordt een groot drama de komende jaren en decennia. De politiek wil ons iets opdringen dat fysiek onmogelijk is |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik voorspel massale autokerkhoven en kapotte batterijen die te duur zijn in de recyclage.
En dat zal daar ergens liggen.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 30 mei 2021 om 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ze wegens emissienorm geen homologatie krijgen voor op de openbare weg mogen ze zelfs verder prutsen tot in den treure. De wankelmotor is zo een geval die de euronorm 5 zelfs niet haalde, en sowieso teveel verbruikte in verhouding met zijn vermogen. En als je een wagen niet meer voldoende verkocht krijgt wordt die ook niet meer gemaakt of verder ontwikkeld. Mazda heeft ooit een wankelmotor aangekondigd die wel de euronorm 6 ging halen maar het is er niet van gekomen. In 2025 wordt euronorm 7 ingevoerd. Hou de goede moed erin. ![]() Wie weet nog een piepkleine wankel als range-extender in een electrische wagen (BMW probeerde het met de I3 Rex, zonder succes...): Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 00:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb lang een rx7 gekoesterd maar uiteindelijk toch laten gaan.
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() VW Groep:
In de verklaring van de Chief Strategy Officer van VW is heel goed te lezen dat de verbrandingsmotor in 2030 teneinde zou kunnen zijn: in 2026 wordt het laatste verbrandingsmotorplatform gelanceerd, waarna er geen nieuwe verbrandingsmotoren meer worden ontwikkeld. Een enkel model wordt meestal zeven jaar geproduceerd, een heel platform kan natuurlijk langer meegaan. Zodra het platform zichzelf heeft terugverdiend (en dat kan in 2030 wel eens het geval zijn), trekt VW hier zonder pardon de stekker uit. Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier in ons volgevreten,verwende,Europa vergeten we soms dat "daarbuiten" de verbrandingsmotor voor miljarden mensen een kwestie van leven en dood is....ook al omwille van het feit dat zowat alles daaraan "lokaal" kan hersteld worden...(hoe ver gaat dat? wel...kijk op YT maar eens naar Pakistan Truck repair......)...Dat zie ik niet gebeuren met delikate electro-voertuigen... Ook het snelgroeiende Afrika is nog in geen 50 jaar klaar voor de EV revolutie....Het zal de ICE zijn die de groei aandrijft,gelijk hoeveel "conferenties" en foeifoeifoei doende "witmensen" daar iets over menen te moeten opmerken.... Auto's worden geleidelijk aan overigens niet gebouwd door de "merken" zelf maar veelal door goed gepositioneerde "joint-ventures" (Fiat is daar het verst in gegaan,die bouwen geen Fiats meer in een Fiat fabriek voor zover ik kan nagaan,en de kwaliteit is VEEL beter dan indertijd met de "Italiaanse slag" trouwens ![]() Eens zien welke Chinees de eerste zal zijn om in "zwart-Afrika" een NIEUWE ICE-gebaseerde autofabriek op te zetten......t'is niet omdat men in China die dingen niet meer wil,dat er elders geen centen mee te rapen zullen zijn.... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 31 mei 2021 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://knoema.de/atlas/topics/Verke...ales/Car-sales Zuid-Afrika als eerste staat 26e (en die reken ik niet vol bij zwart-Afrika) is ook nog heel pover met 350k tot 400k verkoop in de regel (coronajaar 2020 was maar 247.600). Z-A heeft nu ca. 57 miljoen inwoners. Egypte (35e) haalde 168k voor 104 miljoen inwoners... Nieuwe autoverkoop per capita zullen de allerbeste Afrikaanse landen zo tussen de 80e en 100e plaats zitten. Gans werelddeel Afrika (~1,3 miljard inw.) zou in de niet-coronajaren 2018-2019 (topjaar 2018 met 1,22 miljoen) maar gemiddeld 1,2 miljoen nieuwe wagens verkocht hebben, dat is onder het gemiddelde van Spanje 1,3 miljoen voor die beide jaren (Spanje: ~ 50 miljoen inwoners) Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 18:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie je,er is nog veel ruimte voor "verbetering" !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Qua aandeel hernieuwbare energie zijn er natuurlijk toplanden bij.
![]() https://energypedia.info/wiki/Democr...ergy_Situation En qua potentieel nog meer: Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 19:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
daar maken ze nog gewoon de motoren die hier al 30 jaar verboden zijn met de miljoenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Via Wiki vind men ook alles: Citaat:
Steeds meer EV worden aangeboden, 98 modellen geregistreerd, 33 merken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2021 om 09:05. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
India heeft sinds 2020 BS-norm 6 verplicht, norm 5 hebben ze zelfs overgeslagen, norm 4 is zelfs verboden vanaf 1 april 2020, die komt overeen met onze euronorm 4. Ze liepen dus maar een 5 tal jaren achter, maar hebben dat eensklaps ingehaald. De emissienormen zijn best vergelijkbaar met onze euronormen, BS 6 is identiek met onze euronorm 6. Iedereen mag googlen: https://en.wikipedia.org/wiki/Bharat...sion_standards Ik vertaal ff Bharat stage emission standards Bharat stage-emissienormen (BSES) zijn emissienormen die zijn ingesteld door de regering van India om de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen van motoren met compressieontsteking en apparatuur met vonkontstekingsmotoren, met inbegrip van motorvoertuigen, te reguleren. De normen en het tijdschema voor implementatie worden vastgesteld door de Central Pollution Control Board onder het ministerie van Milieu, Bosbouw en Klimaatverandering.[1] De normen, gebaseerd op Europese regelgeving, werden voor het eerst geïntroduceerd in 2000. Sindsdien zijn steeds strengere normen uitgerold. Alle nieuwe voertuigen die na de implementatie van de normen worden geproduceerd, moeten aan de regelgeving voldoen.[2] Sinds oktober 2010 gelden de Bharat Stage (BS) III-normen in het hele land. In 13 grote steden zijn Bharat Stage IV-emissienormen sinds april 2010[3] van kracht en sinds april 2017 voor het hele land. In 2016 kondigde de Indiase regering aan dat het land de BS V-normen helemaal zou overslaan en BS VI-normen aannemen tegen 2020.[4] In zijn recente uitspraak heeft de Hoge Raad de verkoop en registratie van motorvoertuigen die voldoen aan de emissienorm Bharat Stage IV in het hele land vanaf 1 april 2020 verboden.[5] Op 15 november 2017 heeft het Ministerie van Petroleum van India, in overleg met openbare oliemarketingbedrijven, besloten om de datum van BS VI-klasse autobrandstoffen in NCT van Delhi te vervroegen met ingang van 1 april 2018 in plaats van 1 april 2020. In feite, OMC's van het ministerie van Petroleum werd gevraagd om de mogelijkheid te onderzoeken van de introductie van BS VI-autobrandstoffen in het hele NCR-gebied vanaf 1 april 2019. Deze enorme stap werd genomen vanwege het grote probleem van luchtvervuiling waarmee Delhi te maken had, dat rond 2019 erger werd. beslissing werd met wanorde ontvangen door de autobedrijven, aangezien ze de ontwikkeling volgens de roadmap voor 2020 hadden gepland. Het uitfaseren van tweetaktmotoren voor tweewielers, de stopzetting van de productie van de Maruti 800 en de introductie van elektronische controles waren te wijten aan de regelgeving met betrekking tot voertuigemissies.[6] Hoewel de normen helpen bij het terugdringen van de vervuilingsniveaus, leidt dit steevast tot hogere voertuigkosten als gevolg van de verbeterde technologie en hogere brandstofprijzen. Deze stijging van de particuliere kosten wordt echter gecompenseerd door besparingen op de gezondheidskosten voor het publiek, aangezien er minder ziekteverwekkende fijnstof en vervuiling in de lucht is. Blootstelling aan luchtverontreiniging kan leiden tot ademhalings- en hart- en vaatziekten, wat naar schatting de oorzaak is van 620.000 vroege sterfgevallen in 2010, en de gezondheidskosten van luchtverontreiniging in India worden geschat op 3% van het BBP. The below table offers Associate in Nursing insight into the modification within the permissible emission levels of BS6 vehicles compared to BS4 vehicles: Fuel Type Pollutant Gases BS6 (BSVI) | BS4 (BSIV) Petroleum Distillate Vehicle Nitrogen Oxide (NOx) Limit 60 mg | 80 mg Particulate Matter (PM) Limit 4.5 mg/km | - Diesel Fuel Vehicle Nitrogen Oxide (NOx) Limit 80 mg | 250 mg Particulate Matter (PM) Limit 4.5 mg/km | 25 mg HC + NOx 170 mg/km | 300 mg Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2021 om 09:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben dat gezaag over de voorspellingen van de 'strijd' tussen petrol en elektriciteit ondertussen wel beu. En waterstof.
Glazenbollenbezitters mogen wel verder doen. Die kunnen weten hoe techniek en wetenschap zullen evolueren.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens huidig verkoopritme ca. 400.000 per jaar verversingen, in enkele jaren zal dat alvast 1 miljoen per jaar zijn. Hoe die electrische wagens aangedreven worden en dat de huidige techniek nog fors kan en zal verbeteren, daarvoor hoeven we geen glazen bol. Dat zal alvast sneller evolueren dan de ICE-wagens de laatste 30 jaar gedaan hebben volgens mijn glazen bol. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2021 om 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ook snel evalueert is de contract opzeg met alle dealers.
Stellantis stopt alle dealers in Europa. Dat hadden ze niet zien aankomen in hun glazen bol. Weer veel steuntrekkers er bij. Autogroep Stellantis heeft al zijn dealercontracten in Europa opgezegd. De huidige samenwerkingsvormen worden begin juni 2023 stopgezet. Dat heeft Stellantis aangekondigd.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 1 juni 2021 om 13:30. |
![]() |
![]() |