Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2021, 17:56   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.467
Standaard Is de ICE eigenlijk wel "dood"?

Wel...

In Europa,in het kader ook van de de-industrialisering,waarschijnlijk wel...

Maar in de VS,bron van de beste EV-technologie ironisch genoeg,zitten er ook vastberaden "clubjes" van "petrolheads" die niet zinnens zijn zich door dat eletrische speelgoed te laten doodrijden...

Zo zien we bvb een klein bedrijf dat de Wanckel-motor (in de YT-documentaire eigenlijk verkeerdelijk als de Mazda Rotary Engine betiteld) ontdaan lijken te hebben van al zijn nadelen en nu overhouden (weliswaar nog in prototypefase) wat het eigenlijk diende te zijn:

Een zeer compacte krachtbron met extreem weinig bewegende delen,die zelfs verschillende brandstoffen aan kan....

https://www.youtube.com/watch?v=jLtyNtf9_ew

Neen,een stapje verder en de ICE is NIET dood!
Deze motor is een staaltje van zeer complex CNC machinewerk,maar daar stopt de complexiteit .Alles wat er verder aan gekoppeld wordt is al 100 jaar gekend,bijna generisch,spul!



humoristische noot,niet direct iets met dit filmpje te maken:
Ik heb ook al gehoord van clubjes die Teslas best mooie wagens vinden maar zich bezighouden met het corrigeren van wat in hun ogen een ernstige tekortkoming is: Die electrische aandrijving...Jawel,die knutselen er een "Hemi-block-kweetniehoeveelpk" in nadat ze al dat "electrisch afval" verwijderd hebben....

Laatst gewijzigd door kelt : 30 mei 2021 om 18:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 18:47   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Klopt.
Menig tesla bouwen ze om naar ice.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 19:00   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.778
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Politiek gezien is ICE zo dood als een pier in de EU.

Kwestie, een EV is goedkoper te bouwen voor de grootfabrikanten. Alleen de kost van de accu was wat lastig. Maar dat is ook zo goed als opgelost.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 30 mei 2021 om 19:00.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 20:18   #4
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Zolang we niet massaal nieuwe kerncentrales beginnen te bouwen is er geen toekomst voor elektrische wagens.

Het wordt een groot drama de komende jaren en decennia. De politiek wil ons iets opdringen dat fysiek onmogelijk is
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 21:54   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik voorspel massale autokerkhoven en kapotte batterijen die te duur zijn in de recyclage.
En dat zal daar ergens liggen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 22:27   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

https://youtu.be/zA-AXlqD158
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 23:57   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik voorspel massale autokerkhoven en kapotte batterijen die te duur zijn in de recyclage.
En dat zal daar ergens liggen.
Die massale autokerkhoven staan vol met ICEs.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 mei 2021 om 23:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 00:09   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wel...

In Europa,in het kader ook van de de-industrialisering,waarschijnlijk wel...

Maar in de VS,bron van de beste EV-technologie ironisch genoeg,zitten er ook vastberaden "clubjes" van "petrolheads" die niet zinnens zijn zich door dat eletrische speelgoed te laten doodrijden...

Zo zien we bvb een klein bedrijf dat de Wanckel-motor (in de YT-documentaire eigenlijk verkeerdelijk als de Mazda Rotary Engine betiteld) ontdaan lijken te hebben van al zijn nadelen en nu overhouden (weliswaar nog in prototypefase) wat het eigenlijk diende te zijn:

Een zeer compacte krachtbron met extreem weinig bewegende delen,die zelfs verschillende brandstoffen aan kan....

https://www.youtube.com/watch?v=jLtyNtf9_ew

Neen,een stapje verder en de ICE is NIET dood!
Deze motor is een staaltje van zeer complex CNC machinewerk,maar daar stopt de complexiteit .Alles wat er verder aan gekoppeld wordt is al 100 jaar gekend,bijna generisch,spul!



humoristische noot,niet direct iets met dit filmpje te maken:
Ik heb ook al gehoord van clubjes die Teslas best mooie wagens vinden maar zich bezighouden met het corrigeren van wat in hun ogen een ernstige tekortkoming is: Die electrische aandrijving...Jawel,die knutselen er een "Hemi-block-kweetniehoeveelpk" in nadat ze al dat "electrisch afval" verwijderd hebben....
Ze mogen knutselen zoveel ze willen.

Als ze wegens emissienorm geen homologatie krijgen voor op de openbare weg mogen ze zelfs verder prutsen tot in den treure.

De wankelmotor is zo een geval die de euronorm 5 zelfs niet haalde, en sowieso teveel verbruikte in verhouding met zijn vermogen.

En als je een wagen niet meer voldoende verkocht krijgt wordt die ook niet meer gemaakt of verder ontwikkeld.

Mazda heeft ooit een wankelmotor aangekondigd die wel de euronorm 6 ging halen maar het is er niet van gekomen.
In 2025 wordt euronorm 7 ingevoerd. Hou de goede moed erin.

Wie weet nog een piepkleine wankel als range-extender in een electrische wagen (BMW probeerde het met de I3 Rex, zonder succes...):
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...motor-aan.html

Mazda heeft aangekondigd dat de wankelmotor terugkomt tegen 2022. Daarbij denken we aan de komst van een RX-9, maar de motor zal eerder gebruikt worden als range extender voor zijn geëlektrificeerde modellen.

Via zijn baas, Akira Marumoto, maakt Mazda een einde aan de geruchten door de terugkeer van de wankelmotor te bevestigen voor 2022. De roterende motor verdween samen met de RX-8 onder de druk van steeds strengere uitstootnormen, maar de smeekbedes van de fans worden nu dus aangehoord. Alhoewel...

Steun in plaats van sport

Fans van de 24 uur van Le Mans horen nog steeds het schrille gekrijs van de Mazda 787 B die ieders trommelvliezen deed springen op weg naar de eindoverwinning in 1991. En ook de RX-7 en RX-8 van de jaren '90 en 2000 lieten goede herinneringen achter bij de liefhebbers van het merk. Er is dus geen tekort aan mensen die dit type motor terug onder de kap wilden hebben. Maar ook nu zullen ze niet te hard juichen, want voorlopig is er nog geen sprake van een RX-9 op basis van de sierlijke RX Vision. Mazda keert wel terug naar de wankelmotor, maar dan enkel als range extender of in een hybride configuratie voor zijn toekomstige geëlektrificeerde modellen.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 00:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 00:14   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik heb lang een rx7 gekoesterd maar uiteindelijk toch laten gaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 16:44   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

VW Groep:

In de verklaring van de Chief Strategy Officer van VW is heel goed te lezen dat de verbrandingsmotor in 2030 teneinde zou kunnen zijn: in 2026 wordt het laatste verbrandingsmotorplatform gelanceerd, waarna er geen nieuwe verbrandingsmotoren meer worden ontwikkeld.
Een enkel model wordt meestal zeven jaar geproduceerd, een heel platform kan natuurlijk langer meegaan. Zodra het platform zichzelf heeft terugverdiend (en dat kan in 2030 wel eens het geval zijn), trekt VW hier zonder pardon de stekker uit.

Citaat:
Tatsächlich lässt sich aus einem Statement des VW-Strategiechefs zwischen den Zeilen ziemlich gut herauslesen, dass der Verbrenner bereits 2030 am Ende sein könnte: Die letzte Verbrenner-Plattform geht 2026 an den Start, danach werden keine neuen Verbrenner mehr entwickelt.
Ein einzelnes Modell wird in aller Regel sieben Jahre produziert, eine ganze Plattform kann natürlich länger laufen. Sobald die Plattform sich amortisiert hat (und das kann 2030 schon gut der Fall sein), wird VW hier ohne Erbarmen den Stecker ziehen.

https://www.cicero.de/wirtschaft/ele...ieb-zukunft-vw

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 17:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 17:48   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
VW Groep:

In de verklaring van de Chief Strategy Officer van VW is heel goed te lezen dat de verbrandingsmotor in 2030 teneinde zou kunnen zijn: in 2026 wordt het laatste verbrandingsmotorplatform gelanceerd, waarna er geen nieuwe verbrandingsmotoren meer worden ontwikkeld.
Een enkel model wordt meestal zeven jaar geproduceerd, een heel platform kan natuurlijk langer meegaan. Zodra het platform zichzelf heeft terugverdiend (en dat kan in 2030 wel eens het geval zijn), trekt VW hier zonder pardon de stekker uit.
Het is inderdaad duidelijk dat de grote autogroepen ,feitelijk,al beslist hebben.Ongetwijfeld hebben grote delen van hun leveranciersketting al hun "toekomstig overlijdensbericht" gekregen.We zullen daar nog wel meer van horen in het nieuws,eens de "rook" van de covids-situatie wat optrekt...


Hier in ons volgevreten,verwende,Europa vergeten we soms dat "daarbuiten" de verbrandingsmotor voor miljarden mensen een kwestie van leven en dood is....ook al omwille van het feit dat zowat alles daaraan "lokaal" kan hersteld worden...(hoe ver gaat dat? wel...kijk op YT maar eens naar Pakistan Truck repair......)...Dat zie ik niet gebeuren met delikate electro-voertuigen...


Ook het snelgroeiende Afrika is nog in geen 50 jaar klaar voor de EV revolutie....Het zal de ICE zijn die de groei aandrijft,gelijk hoeveel "conferenties" en foeifoeifoei doende "witmensen" daar iets over menen te moeten opmerken....

Auto's worden geleidelijk aan overigens niet gebouwd door de "merken" zelf maar veelal door goed gepositioneerde "joint-ventures" (Fiat is daar het verst in gegaan,die bouwen geen Fiats meer in een Fiat fabriek voor zover ik kan nagaan,en de kwaliteit is VEEL beter dan indertijd met de "Italiaanse slag" trouwens )


Eens zien welke Chinees de eerste zal zijn om in "zwart-Afrika" een NIEUWE ICE-gebaseerde autofabriek op te zetten......t'is niet omdat men in China die dingen niet meer wil,dat er elders geen centen mee te rapen zullen zijn....

Laatst gewijzigd door kelt : 31 mei 2021 om 17:54.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 18:18   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eens zien welke Chinees de eerste zal zijn om in "zwart-Afrika" een NIEUWE ICE-gebaseerde autofabriek op te zetten......t'is niet omdat men in China die dingen niet meer wil,dat er elders geen centen mee te rapen zullen zijn....
"Zwart-Afrika" is quasi verwaarloosbaar wat nieuwe autoverkoop betreft en dat zal nog een heel tijdje zo duren.

https://knoema.de/atlas/topics/Verke...ales/Car-sales

Zuid-Afrika als eerste staat 26e (en die reken ik niet vol bij zwart-Afrika) is ook nog heel pover met 350k tot 400k verkoop in de regel (coronajaar 2020 was maar 247.600). Z-A heeft nu ca. 57 miljoen inwoners.
Egypte (35e) haalde 168k voor 104 miljoen inwoners...

Nieuwe autoverkoop per capita zullen de allerbeste Afrikaanse landen zo tussen de 80e en 100e plaats zitten.

Gans werelddeel Afrika (~1,3 miljard inw.) zou in de niet-coronajaren 2018-2019 (topjaar 2018 met 1,22 miljoen) maar gemiddeld 1,2 miljoen nieuwe wagens verkocht hebben, dat is onder het gemiddelde van Spanje 1,3 miljoen voor die beide jaren (Spanje: ~ 50 miljoen inwoners)

Citaat:
https://www.mordorintelligence.com/i...dustry-outlook

Market Overview

The African automotive market is valued at USD 28.45 billion in 2020, and it is expected to reach USD 39.87 billion by 2026, registering a CAGR of 5.55% over the forecast period.

However, the outbreak of pandemic COVID-19, impaced the market very badly and majority of markets in the region have not recovered and the demand is still lagging behind the pre-COVID levels.

The demand for new vehicles across the African region has increased until 2018. During 2019, due to a slowdown in economy, the sales of new vehicles has decreased by 4% to 1.17 million units, as compared to 1.22 million units in 2018. Passenger cars accounted for 73.81%, while commercial vehicles accounted for 26.18%.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 18:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 19:27   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.467
Standaard

Zie je,er is nog veel ruimte voor "verbetering" !
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 19:33   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Zie je,er is nog veel ruimte voor "verbetering" !
Qua aandeel hernieuwbare energie zijn er natuurlijk toplanden bij.

https://energypedia.info/wiki/Democr...ergy_Situation

En qua potentieel nog meer:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ingadam
De Ingadam is een dam op de watervallen van Inga in de Democratische Republiek Congo (DRC) waar de Kongo honderd meter naar beneden valt. De dam ligt tussen de stroom en de plaats Inga.

Het Belgische koloniale bestuur nam in de jaren vijftig het besluit twee dammen in de rivier aan te leggen. Op ongeveer 150 kilometer ten zuidwesten van de hoofdstad Kinshasa werden twee waterkrachtcentrales aangelegd. De Inga 1, met een opgesteld vermogen van 351 megawatt (MW) kwam in 1972 gereed. Tien jaar later volgde Inga 2 met een totaal vermogen van 1424 MW. Inga 1 telt zes turbines van 58,5 MW en Inga 2 heeft er acht van elk 178 MW. Door een gebrek aan onderhoud, mede door corruptie, zijn Inga 1 en Inga 2 grotendeels buiten werking: in Inga 1 werken nog twee turbines en in Inga 2 nog twee a drie. De bestaande dammen worden doorgaans beschouwd als witte olifanten van voormalig president Mobutu Sese Seko.

Het land beschikt over een enorm potentieel vermogen voor de opwekking van elektriciteit via waterkrachtcentrales.[1] Het totaal wordt geraamd op 100 GW, waarmee het land wereldwijd na de Volksrepubliek China en Rusland op de derde plaats komt te staan.[1] Op de Inga locatie is het geraamd potentieel 40GW waarvan slechts een fractie wordt benut.[1] Aangezien zowat de volledige elektriciteitsproductie van de DRC afhankelijk is van Inga, overweegt de Wereldbank te investeren in de rehabilitatie.

In 2016 waren er plannen voor Inga 3 (circa 4800 MW) en voor Grand Inga, een gigantische hydro-elektrische centrale met een vermogen van 39.000 MW. De geplande locatie voor de Inga 3 was dicht bij de bestaande twee waardoor de investeringen relatief beperkt zijn.[2] Zuid-Afrika heeft toegezegd elektriciteit af te nemen van 2500 MW aan capaciteit,[2] de rest werd min of meer gelijk verdeeld of het belangrijke mijnbouwgebied Katanga in het uiterste zuidoosten van het land. De rest was voor de nationale elektriciteitsdistributeur Société nationale d'électricité (SNEL). Voor de bouw moesten zo’n 35.000 mensen verhuizen.[2] Er bestonden grote twijfels of bij de bouw voldoende rekening werd gehouden met de belangen van deze mensen en het milieu.[2] IDA, een onderdeel van de Wereldbank, trok daarom de financiële steun aan het project in.[3] In oktober 2017 werd de bouw van Inga 3 uitgesteld.[4] De verwachte opleverdatum verschoof van 2020-2021 naar 2024-2025.[4] Een reden hiervoor werd niet gegeven, maar de financiering van het project verliep moeizaam.[4]
Binnen 10 jaar rijden daar meer EVs dan Europa. lol

Laatst gewijzigd door Micele : 31 mei 2021 om 19:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 22:39   #15
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eens zien welke Chinees de eerste zal zijn om in "zwart-Afrika" een NIEUWE ICE-gebaseerde autofabriek op te zetten......t'is niet omdat men in China die dingen niet meer wil,dat er elders geen centen mee te rapen zullen zijn....
eerst india en de rest van zuid-oost azie, voor we aan afrika beginnen. daar zit ook nog een potentiële markt van een paar honderd miljoen auto's.

daar maken ze nog gewoon de motoren die hier al 30 jaar verboden zijn met de miljoenen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 08:36   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
eerst india en de rest van zuid-oost azie, voor we aan afrika beginnen. daar zit ook nog een potentiële markt van een paar honderd miljoen auto's.

daar maken ze nog gewoon de motoren die hier al 30 jaar verboden zijn met de miljoenen.
En daar in India en ZO-Azië gaan ook ICEs langzaam verdwijnen op termijn. Ze stikken in de grote steden, India heeft de vuilste stadslucht van de wereld. "20 van de 25 meest vervuilde steden in de wereld liggen in India"

Via Wiki vind men ook alles:
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electr...ustry_in_India

The electric vehicle industry in India is a growing industry.

1 Government policies
1.1 Central government
1.1.1 National Electric Mobility Mission Plan, 2020
1.1.2 Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric vehicles (FAME)
1.1.3 Go Electric campaign
Een ban op nieuwe ICE-verkoop in de toekomst is er nog niet, maar wordt al jarenlang besproken sinds 2017 eigenlijk. In feb 2021 nog maar eens in het parlement.

Steeds meer EV worden aangeboden, 98 modellen geregistreerd, 33 merken.

Citaat:
https://www.downtoearth.org.in/news/...r-future-75502

As told to Parliament (February 11, 2021): No ban on petrol, diesel cars in near future.
All that was discussed in the House through the day

The Union government did not have any plans to impose a ban on the use of diesel and petrol cars throughout India in the near future, Union Minister of Road Transport And Highways Nitin Gadkari told the Lok Sabha February 11, 2021.

Thirty-three automobile manufacturers had registered 98 electric vehicle models (e2W-32, e3W-50 and e-4W-16) under the second phase of the Faster Adoption and Manufacturing of (Hybrid) and Electric Vehicle in India (FAME) scheme as on February 8, 2021, he said in his statement.

He further stated that presently, the Goods and Services Tax (GST) on electric vehicles was five per cent and a proposal for further reduction of GST on electric vehicles was not under consideration.

But the department of heavy industry, under the second phase of FAME, was providing incentive to the purchasers of electric vehicles in the form of an upfront reduction in the purchase price of the vehicles, Gadkari said.
Citaat:
https://economictimes.indiatimes.com...9.cms?from=mdr

Mar 16, 2021

Why the future of electric vehicles appears bright in India
Citaat:
https://www.basf.com/in/en/who-we-ar...-electric.html

India’s automotive future looks electric

Concerted policy push and innovations from automotive manufacturers are fast making e-mobility viable.

The coming decade is expected to be the decade of the fully electric car. With battery prices reportedly falling 73% since 2010, electric cars are expected to be as cheap as fuel-powered cars in the foreseeable future. The International Energy Agency cites that by 2020 up to 20 million electric vehicles will ply the road, a number that is expected to go up to 70 million by 2025. Countries around the world are waking up to the potential of e-mobility. While China is incentivising e-mobility with tax breaks, EV credit policies, research subsidies and more, countries like the UK, France, Norway and India are looking to adopt e-mobility at a larger scale, having expressed the desire to phase out petrol and diesel engines entirely in the coming decades.

India has a lot to gain from the widespread adoption of e-mobility. Under the Make In India programme, the manufacturing of e-vehicles and their associated components is expected to increase the share of manufacturing in India’s GDP to 25% by 2022. On the economic front, large-scale adoption of electric vehicles is projected to help save $60 billion on oil imports by 2030 - currently 82% of India’s oil demand is fulfilled by imports. Price of electricity as fuel could fall as low as Rs 1.1/km, helping an electric vehicle owner save up to Rs. 20,000 for every 5,000km traversed. Finally, electrification will help reduce vehicular emissions, a key contributor to air pollution which causes an average 3% GDP loss every year.

Unsurprisingly, there has been a concerted policy push at the national level to promote e-mobility, especially with the ratification of the Paris climate agreement. The National Electric Mobility Mission Plan (NEMMP) 2020 and Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles (FAME) scheme were both announced in aspiration of an electric-only future for automobiles by 2030. In addition, a lower GST rate (12%) has been levied on electric vehicles compared to other categories.

A holistic e-mobility ecosystem comprises electric vehicles, charging infrastructure, e-mobility service providers (car sharing, rentals etc.) and regulations. Ride-sharing company Ola recently announced ‘ Mission: Electric’, under which it aims to put one million electric vehicles on the road by 2021. The draft National Auto Policy, released in February 2018, suggests friendly regulations and fiscal incentives to promote green mobility. It recommends defining a green mobility roadmap for India, which would include a national plan for the establishment of relevant public infrastructure.

Currently, charging infrastructure for e-mobility is an area of concern; however, there have been some positive developments. Delhi recently legalised charging stations for e-rickshaws and hopes that with more incentives, civic agencies and private players would step forward. NTPC, India’s largest power generation utility, has already commissioned its first EV charging station - designed in-house with a capacity to charge three electric vehicles simultaneously - in Vishakhapatnam.

The most crucial aspect of the e-mobility ecosystem is, of course, the electric vehicle itself. In India, public transport is leading the way for mainstreaming of e-mobility. E-rickshaws are mushrooming as public transport in Indian cities due to lower cost of operation and economical fares. Delhi alone is believed to have almost a lakh e-rickshaws plying its roads, while Kolkata will see an upgrade from totos to e-rickshaws soon. The recent jump in electric vehicle sales also point to a rising preference for personal electric vehicles.

The demand for electric vehicles is driven by hopes of fast-charging batteries with extended driving range. For automotive players today, the core challenge is developing quality batteries that are long-lasting, safe and can store a lot of energy. In the current ecosystem, lead-acid batteries and lithium ion batteries have emerged as the most suitable options.
Citaat:
https://www.cardekho.com/upcomingcars/electric

Upcoming Electric Cars

Around 27 upcoming electric cars:
i3, Bird Electric EV1, Altroz EV, e-tron, R1 will be launched in India in 2021-2023. Among these 27 upcoming cars, there are 2 Hybrids, 13 Hatchbacks, 10 SUVs, 5 Sedans, 1 Convertibles and 1 luxury. Of the above, 8 cars are expected to launch in the next three months. Also find out the latest car launches in India with price list.

Upcoming electric cars in 2021 & 2022

MODEL EXPECTED PRICE EXPECTED LAUNCH DATE

BMW i3 Rs. 1.00 Cr* Jun 10, 2021
Haima Bird Electric EV1 Rs. 10.00 Lakh* Jun 30, 2021
Tata Altroz EV Rs. 14.00 Lakh* Jul 13, 2021
Audi e-tron Rs. 1.50 Cr* Jul 15, 2021
ORA R1 Rs. 7.00 Lakh* Jul 15, 2021
Citaat:
https://www.nationalheraldindia.com/...icles-in-india

The future of Electric Vehicles in India

Electric vehicles are slowly becoming visible everywhere. They are cleaner and more effective, and surprisingly fun!
De msm is mee.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2021 om 09:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 09:30   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
eerst india en de rest van zuid-oost azie, voor we aan afrika beginnen. daar zit ook nog een potentiële markt van een paar honderd miljoen auto's.

daar maken ze nog gewoon de motoren die hier al 30 jaar verboden zijn met de miljoenen.
Je fantaseert alweer extreem zonder enige bron en zonder je te informeren.

India heeft sinds 2020 BS-norm 6 verplicht, norm 5 hebben ze zelfs overgeslagen, norm 4 is zelfs verboden vanaf 1 april 2020, die komt overeen met onze euronorm 4. Ze liepen dus maar een 5 tal jaren achter, maar hebben dat eensklaps ingehaald.

De emissienormen zijn best vergelijkbaar met onze euronormen, BS 6 is identiek met onze euronorm 6.

Iedereen mag googlen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bharat...sion_standards

Ik vertaal ff

Bharat stage emission standards

Bharat stage-emissienormen (BSES) zijn emissienormen die zijn ingesteld door de regering van India om de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen van motoren met compressieontsteking en apparatuur met vonkontstekingsmotoren, met inbegrip van motorvoertuigen, te reguleren. De normen en het tijdschema voor implementatie worden vastgesteld door de Central Pollution Control Board onder het ministerie van Milieu, Bosbouw en Klimaatverandering.[1]

De normen, gebaseerd op Europese regelgeving, werden voor het eerst geïntroduceerd in 2000. Sindsdien zijn steeds strengere normen uitgerold.

Alle nieuwe voertuigen die na de implementatie van de normen worden geproduceerd, moeten aan de regelgeving voldoen.[2]

Sinds oktober 2010 gelden de Bharat Stage (BS) III-normen in het hele land.

In 13 grote steden zijn Bharat Stage IV-emissienormen sinds april 2010[3] van kracht en sinds april 2017 voor het hele land.

In 2016 kondigde de Indiase regering aan dat het land de BS V-normen helemaal zou overslaan en BS VI-normen aannemen tegen 2020.[4]

In zijn recente uitspraak heeft de Hoge Raad de verkoop en registratie van motorvoertuigen die voldoen aan de emissienorm Bharat Stage IV in het hele land vanaf 1 april 2020 verboden.[5]

Op 15 november 2017 heeft het Ministerie van Petroleum van India, in overleg met openbare oliemarketingbedrijven, besloten om de datum van BS VI-klasse autobrandstoffen in NCT van Delhi te vervroegen met ingang van 1 april 2018 in plaats van 1 april 2020. In feite, OMC's van het ministerie van Petroleum werd gevraagd om de mogelijkheid te onderzoeken van de introductie van BS VI-autobrandstoffen in het hele NCR-gebied vanaf 1 april 2019. Deze enorme stap werd genomen vanwege het grote probleem van luchtvervuiling waarmee Delhi te maken had, dat rond 2019 erger werd. beslissing werd met wanorde ontvangen door de autobedrijven, aangezien ze de ontwikkeling volgens de roadmap voor 2020 hadden gepland.

Het uitfaseren van tweetaktmotoren voor tweewielers, de stopzetting van de productie van de Maruti 800 en de introductie van elektronische controles waren te wijten aan de regelgeving met betrekking tot voertuigemissies.[6]

Hoewel de normen helpen bij het terugdringen van de vervuilingsniveaus, leidt dit steevast tot hogere voertuigkosten als gevolg van de verbeterde technologie en hogere brandstofprijzen. Deze stijging van de particuliere kosten wordt echter gecompenseerd door besparingen op de gezondheidskosten voor het publiek, aangezien er minder ziekteverwekkende fijnstof en vervuiling in de lucht is. Blootstelling aan luchtverontreiniging kan leiden tot ademhalings- en hart- en vaatziekten, wat naar schatting de oorzaak is van 620.000 vroege sterfgevallen in 2010, en de gezondheidskosten van luchtverontreiniging in India worden geschat op 3% van het BBP.

The below table offers Associate in Nursing insight into the modification within the permissible emission levels of BS6 vehicles compared to BS4 vehicles:

Fuel Type Pollutant Gases BS6 (BSVI) | BS4 (BSIV)
Petroleum Distillate Vehicle Nitrogen Oxide (NOx) Limit 60 mg | 80 mg
Particulate Matter (PM) Limit 4.5 mg/km | -
Diesel Fuel Vehicle Nitrogen Oxide (NOx) Limit 80 mg | 250 mg
Particulate Matter (PM) Limit 4.5 mg/km | 25 mg
HC + NOx 170 mg/km | 300 mg

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2021 om 09:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 11:51   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik ben dat gezaag over de voorspellingen van de 'strijd' tussen petrol en elektriciteit ondertussen wel beu. En waterstof.

Glazenbollenbezitters mogen wel verder doen.
Die kunnen weten hoe techniek en wetenschap zullen evolueren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 13:07   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.416
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben dat gezaag over de voorspellingen van de 'strijd' tussen petrol en elektriciteit ondertussen wel beu. En waterstof.

Glazenbollenbezitters mogen wel verder doen.
Die kunnen weten hoe techniek en wetenschap zullen evolueren.
Simpel ze evolueren naar langzaam maar zeker meer electrische wagens en dus minder vervuilende/gezondheidschadelijke wagens.

Volgens huidig verkoopritme ca. 400.000 per jaar verversingen, in enkele jaren zal dat alvast 1 miljoen per jaar zijn.

Hoe die electrische wagens aangedreven worden en dat de huidige techniek nog fors kan en zal verbeteren, daarvoor hoeven we geen glazen bol.

Dat zal alvast sneller evolueren dan de ICE-wagens de laatste 30 jaar gedaan hebben volgens mijn glazen bol.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 juni 2021 om 13:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2021, 13:24   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Wat ook snel evalueert is de contract opzeg met alle dealers.

Stellantis stopt alle dealers in Europa.

Dat hadden ze niet zien aankomen in hun glazen bol.

Weer veel steuntrekkers er bij.

Autogroep Stellantis heeft al zijn dealercontracten in Europa opgezegd. De huidige samenwerkingsvormen worden begin juni 2023 stopgezet. Dat heeft Stellantis aangekondigd.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 juni 2021 om 13:30.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be