![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Uiteraard enkel voor diegene die een BEV rijden, dus zeker niet voor iedere...
Brussel heeft zijn laadpunten reeds vervijfvoudigd op 2 jaar, van 400 naar 2000. Tegen 2035 - als er geen ICEs meer binnenmogen - willen ze binnen de 150 m voldoende laadpunten plaatsen, ze schatten dat er 22.000 "nodig zullen zijn" met hun *natte duim geschat, dus enkel binnen het Gewest Brussel. Ik neem aan hoofdzakelijk (98%) traag laden of tussen 3,6 kW en 11 kW. *Hoe het rijbereik en het snelladen (ook net buiten Brussel), dus vooral de evolutie van de batterijen gaat worden tegen pakweg 2030, weten ze dus vandaag helemaal niet. Mss kan men tegen 2027 al een veel betere inschatting maken. https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ere-brusselaar Ik of men kan dat toch eens - met onze natte duim - narekenen aan het huidig wagenbezit van de Brusselse huishoudens. https://statbel.fgov.be/nl/themas/da...e%20gemiddelde. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan moeten de hogere ambtenaren niet te lang zoeken naar een laadpaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Tot 30 Procent Stroomverlies Bij Thuis Opladen Van Ev'
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...pladen-van-ev/ Bijna 1/3 dure extra rekening op uw electriciteits factuur.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 18 december 2022 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.824
|
![]() Als je bekijkt hoeveel wagens er op 150 meter geparkeerd staan in de Brussels woonwijken dan gaat zo een paal niet veel uithalen. Ik vrees dat het Belgische wagenpark van 6.000.000 naar 2.000.000 zien gaan nog een te positieve inschatting is. De auto's zullen zich 's nachts ook automatisch moeten aan- en afkoppelen en zichzelf ergens kunnen wegzetten want ik zie de eigenaars dat echt niet zelf even doen midden in de nacht.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN! Laatst gewijzigd door Vlad : 19 december 2022 om 07:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.400
|
![]() Citaat:
ze moeten eerst de bekabeling upgraden voor ze dat zelf nog maar kunnen uitvoeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Als je in een grotere stad woont en er werkt, dan heb je geen auto nodig.
Je bent al dom omdat je daar woont, wel, trek je plan dan maar met een deelauto.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of wat begrijp je niet aan traag laden? Wil je cijfers? Ik geef je 4 fixe vermogens van openbaar traag laden, kijk naar de keuze van het aantal uren, dit is voor 0% tot 100% laden, wat uiteraard zelden hoeft: Opladen van Kia Niro EV (0 -> 100%) Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Kia Niro EV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden. Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid 1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 20u45m 18 km/u 1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u15m 29 km/u 1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u30m 36 km/u 3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7 uur 54 km/u https://ev-database.nl/auto/1666/Kia-Niro-EV - - - - En verder: wat begrijp je niet aan een netwerk van slimme laadpunten met (dynamische) loadbalancing?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 18:48. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Traag laden, er zijn nog 150 wachtenden achter u.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.439
|
![]() Citaat:
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Ik ga het nog eens proberen, met simpel hoofdrekenen.
- 1. Op een parkeerplaats voor traag te laden tijdens de nacht blijf je in de regel staan, 0 wachtenden. Of heb je daar een probleem mee? Dat doen plofwagens op parkings toch ook? Of niet? En indien ze wegrijden komt er een parkeerplaats vrij. - 2.a Het andere extreme is supersnel laden ben je na 15 minuten weer weg, en heb je genoeg voor pakweg 300 km of veel meer in de toekomst. - 2.b Matig snel laden vanaf 50/100 kWh kWDC, voor stads-BEV met kleine batterijen is dat ruim voldoende. - 3. en 4. Men kan dus kiezen, uit beide mogelijkheden, en wie weet hebben de meesten al genoeg overdag geladen bij de werkgever, derde keus. En-of zijn ze 's middags gaan eten, en plugden daar ook al een middagpauze in, extra mogelijkheid. 2.a voorbeeld: deze hieronder doet er vandaag 332 km bij op 16 minuten, zeg nu niet dat je dat nog niet wist. Lol. Citaat:
Citaat:
Theoretisch, gewoon het debiet rekenen: • Stel je een snellaadstation voor met 20 snellaadpunten die tegelijkertijd desnoods 20 BEV kunnen bedienen tot 15 minuten lang, dus 20 BEV zijn na 15 minuten terug weg en kunnen extra 300 km rijden. (voor diegene die 's nachts niet konden/willen laden op een parkeerplaats, en niet geladen hebben bij de werkgever, die nergens geladen hebben dus mogelijk 1,3,4 niet benut hebben) • Stel dan een klassiek tankstation voor met 6 tankzuilen, waar de ICE na 5 minuten bediend is. 20 ICEs willen daar dan ook gelijktijdig tanken, helaas gaat dat niet. De 6 eerstvolgende zullen pas na 10 minuten klaar zijn want 5 minuten wachten. De 6 daaropvolgende zullen pas na 15 minuten klaar zijn. En de 2 laatste na 20 minuten. Wie heeft nu het grootste debiet? Bedenk dat er minder dan 150 tankstations in het Gewest Brussel zijn. Nu wil Brussel, enkel voor punt 1. trage laadmogelijkheid reeds 20.000 laadpunten bijzetten tegen 2030, dan hebben ze er 22.000. Hoeveel daarvan matig snel (50 kWDC) tot supersnel zijn (300 kW DC) weet ik niet. Daar kan men dan een beperkte laadtijd op plakken, of gewoon de palen slim maken, wie langer blijft plakken zal serieus bijbetalen. Elke BEV is ook slim genoeg dat zijn bestuurder op tijd te melden via een appje. Biep-biep. • Rekent Brussel wel goed? Zou kunnen. Even linken naar Amsterdam, die hebben reeds 6000 laadpunten vandaag en willen die wslk verdubbelen tegen 2025 ofzo. In 2030 9000 laadpalen x 2 = 18.000 laadpunten, dat is 4.000 minder dan Brussel die sowieso meer inwoners hebben, maar het is wel het aantal private voertuigen dat vooral telt. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 19:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Weeral een ganse gazet vol onzin.
1 laadpaal voor 150 wagens wil zeggen er 149 wachtenden zijn. That's it. En de steden zullen toch marginale ghettos worden want alles zal stilvallen en stilstaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2022 om 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Welke onzin? Die jij ervan maakt?
Citaat:
Citaat:
Waar jij dat allemaal leest, blijft een raadsel. Er zit iets tussen uw oren. Opgedane fijnstofdosis na miljarden ademhalingen? Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 20:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() Citaat:
![]() Hier en daar lokaal waar het stroomnet sowieso gemoderniseerd moest worden. Netwerk kan het aan De plaatsing van laadpalen is één zaak, maar heeft Brussel ook voldoende stroom nodig om al deze elektrische auto’s op te laden. “Dat aantal is zeker haalbaar”, verklaart Inne Mertens, algemeen directeur van netbeheerder Sibelga, “De elektriciteitsnetten zijn in Brussel stedelijk en zeer robuust en zullen deze extra laadpalen dan ook zeker kunnen dragen. Lokaal moeten we wel versterkingen voorzien en we zullen ook moeten inzetten op intelligente manieren om te herladen. We zijn op dit moment nog aan het uitzoeken waar en hoe die versterkingen moeten gebeuren.” De uitdaging die Brussel aangaat, geldt uiteraard ook voor alle andere steden in ons land die steeds meer elektrische auto’s zullen ontvangen die uiteraard ook opgeladen moeten worden. Zo beslisten recent Antwerpen en Gent dat in hun lage emissiezones vanaf 2031 geen dieselwagens meer zijn toegelaten, en dat vanaf 2035 benzinewagens hetzelfde lot wacht. https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ere-brusselaar
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() In Gent is het grote vertrek bezig van handelaars. Winkels dus.
Gent shopping zuid is een volledig winkelcentrum met parking ondergronds en stopplaats van heel veel bussen en trams. En toch.... Nog 1 winkel die er binnenkort ook sluit. https://www.demorgen.be/nieuws/aan-h...dood~b7aeac50/ Dank u groenen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar even ruw rekenen, een betaalde parkeerplaats langs een avenue is 5,5m lang. 150m wil zeggen 20 wagens geparkeerd (er is wat straatmeubilair, nog een bushalte en dergelijke.) Dus er zijn maar 19 wachtenden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
3/4 of meer in Gent is intussen parkeerverbod. Daar zullen dus geen laadpalen komen. En in de meeste ondergrondse parkings staan de eigenaars ook geen laadstations toe. En vermits we veel appartementen hebben....zal die 150 meter al rap een paar km worden met een paar duizend bewoners tussenin.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat die groene bakfietsers in Gent doen is een ander sprookje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
In Brussel staan nog veel meer appartementen. Om de 150 meter 1 laadpaal is een joke.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De stadskern is autovrij. Laat ons gul zijn en daar 30 km weg zonder laadpalen van maken. Dan nog eens 11 km aan snelweg afgetrokken. We gaan nog eens gul tellen, en 140 km weg als "geen parkeerplek" aanmerken. Dan is er 150 km over. Da's 150000 meter, oftewel 1000 laadpalen. Nu, wallboxen tot 22 kw zijn redelijk betaalbaar, als particulier een €1200, zonder installatie. (jaja, men kan ze goedkoper vinden) Maar een vandalisme-beschermde laadpaal zit al eerder €3500, en dan komt er nog eens €500 installatie bij. Minimaal. Is maar een investering van €4 000 000. (tenzij er ergens een sos bijhangt in de aanbestedingsraad, dan is het minstens het dubbele)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
|
![]() In Oslo hanteren ze een simpel prijssysteem voor de trage openbare laadpalen. (dus waar men in de regel overdag of 's nachts mag blijven staan)
Nu rijdt daar 1 op 3 een BEV, zal in enkele jaren 1 op 2 zijn. Gewoon afrekenen per uur. Overdag 4,66 €/uur, logisch duurder dan in de nacht 3,33 €/uur. Laden aan 3,7 kW - 5,8 kW. Regular charging. Wie iets sneller laden wil (en-of groter batterijpack) aan minstens 7,4 kW tot 11 kW "Semi-fast charging" betaalt 5,9 €/uur overdag, nachturen 3,33 €/uur (idem als regular charging). Citaat:
Hier het protest, Engelstalig: ("de Groene partij" moest de prijspolitiek verdedigen) Citaat:
Nog simpeler zou zijn dat het laadpunt de auto/eigenaar identificeert, maar dat is enkel bij (ultra)snelladen. Komt zeker nog bij de trage. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2022 om 10:40. |
|||
![]() |
![]() |