Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2022, 12:28   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard Laadpaal binnen de 150 meter voor "iedere" Brusselaar...

Uiteraard enkel voor diegene die een BEV rijden, dus zeker niet voor iedere...

Brussel heeft zijn laadpunten reeds vervijfvoudigd op 2 jaar, van 400 naar 2000.

Tegen 2035 - als er geen ICEs meer binnenmogen - willen ze binnen de 150 m voldoende laadpunten plaatsen, ze schatten dat er 22.000 "nodig zullen zijn" met hun *natte duim geschat, dus enkel binnen het Gewest Brussel. Ik neem aan hoofdzakelijk (98%) traag laden of tussen 3,6 kW en 11 kW.

*Hoe het rijbereik en het snelladen (ook net buiten Brussel), dus vooral de evolutie van de batterijen gaat worden tegen pakweg 2030, weten ze dus vandaag helemaal niet. Mss kan men tegen 2027 al een veel betere inschatting maken.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ere-brusselaar

Ik of men kan dat toch eens - met onze natte duim - narekenen aan het huidig wagenbezit van de Brusselse huishoudens.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/da...e%20gemiddelde.

Citaat:
Meer dan de helft van de Brusselse huishoudens heeft geen wagen

19 september 2022
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2022, 16:40   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.428
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dan moeten de hogere ambtenaren niet te lang zoeken naar een laadpaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2022, 17:34   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tot 30 Procent Stroomverlies Bij Thuis Opladen Van Ev'


https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...pladen-van-ev/


Bijna 1/3 dure extra rekening op uw electriciteits factuur.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 december 2022 om 17:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 07:56   #4
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.824
Standaard

Als je bekijkt hoeveel wagens er op 150 meter geparkeerd staan in de Brussels woonwijken dan gaat zo een paal niet veel uithalen. Ik vrees dat het Belgische wagenpark van 6.000.000 naar 2.000.000 zien gaan nog een te positieve inschatting is. De auto's zullen zich 's nachts ook automatisch moeten aan- en afkoppelen en zichzelf ergens kunnen wegzetten want ik zie de eigenaars dat echt niet zelf even doen midden in de nacht.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 december 2022 om 07:59.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 09:16   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Als je bekijkt hoeveel wagens er op 150 meter geparkeerd staan in de Brussels woonwijken dan gaat zo een paal niet veel uithalen. Ik vrees dat het Belgische wagenpark van 6.000.000 naar 2.000.000 zien gaan nog een te positieve inschatting is. De auto's zullen zich 's nachts ook automatisch moeten aan- en afkoppelen en zichzelf ergens kunnen wegzetten want ik zie de eigenaars dat echt niet zelf even doen midden in de nacht.
het broekzeelse stroomnet kan dat gewoon niet trekken.

ze moeten eerst de bekabeling upgraden voor ze dat zelf nog maar kunnen uitvoeren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 11:00   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Als je in een grotere stad woont en er werkt, dan heb je geen auto nodig.
Je bent al dom omdat je daar woont, wel, trek je plan dan maar met een deelauto.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 18:33   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Als je bekijkt hoeveel wagens er op 150 meter geparkeerd staan in de Brussels woonwijken dan gaat zo een paal niet veel uithalen. Ik vrees dat het Belgische wagenpark van 6.000.000 naar 2.000.000 zien gaan nog een te positieve inschatting is. De auto's zullen zich 's nachts ook automatisch moeten aan- en afkoppelen en zichzelf ergens kunnen wegzetten want ik zie de eigenaars dat echt niet zelf even doen midden in de nacht.
Jongens jongens moeten die Noorwegers in Oslo toch superslim zijn. lol.

Citaat:
De auto's zullen zich 's nachts ook automatisch moeten aan- en afkoppelen en zichzelf ergens kunnen wegzetten
Waarom denk je dat?

Citaat:
want ik zie de eigenaars dat echt niet zelf even doen midden in de nacht.
Dat hoeft ook helemaal niet.

Of wat begrijp je niet aan traag laden? Wil je cijfers?
Ik geef je 4 fixe vermogens van openbaar traag laden, kijk naar de keuze van het aantal uren, dit is voor 0% tot 100% laden, wat uiteraard zelden hoeft:

Opladen van Kia Niro EV (0 -> 100%)

Opladen kan thuis via het stopcontact of eigen oplaadpaal, publiek laden gaat altijd via een oplaadpaal. Hoe snel de auto oplaadt hangt af van de oplaadpaal die gebruikt wordt en wat het maximale laadvermogen van de auto is. In onderstaande tabel staan alle mogelijkheiden voor het opladen van de Kia Niro EV. Per mogelijkheid staat vermeld hoe snel de accu van leeg naar vol geladen kan worden.

Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid

1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 20u45m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 13u15m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 10u30m 36 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7 uur 54 km/u

https://ev-database.nl/auto/1666/Kia-Niro-EV

- - - -
En verder: wat begrijp je niet aan een netwerk van slimme laadpunten met (dynamische) loadbalancing?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 18:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 18:44   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Traag laden, er zijn nog 150 wachtenden achter u.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 19:15   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tot 30 Procent Stroomverlies Bij Thuis Opladen Van Ev'


https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...pladen-van-ev/


Bijna 1/3 dure extra rekening op uw electriciteits factuur.
Juist ja. U doet hier alsof mensen hun EV laden met een gewoon stopcontact.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 19:27   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Traag laden, er zijn nog 150 wachtenden achter u.
Ik ga het nog eens proberen, met simpel hoofdrekenen.

- 1. Op een parkeerplaats voor traag te laden tijdens de nacht blijf je in de regel staan, 0 wachtenden.
Of heb je daar een probleem mee? Dat doen plofwagens op parkings toch ook? Of niet? En indien ze wegrijden komt er een parkeerplaats vrij.

- 2.a Het andere extreme is supersnel laden ben je na 15 minuten weer weg, en heb je genoeg voor pakweg 300 km of veel meer in de toekomst.
- 2.b Matig snel laden vanaf 50/100 kWh kWDC, voor stads-BEV met kleine batterijen is dat ruim voldoende.


- 3. en 4. Men kan dus kiezen, uit beide mogelijkheden, en wie weet hebben de meesten al genoeg overdag geladen bij de werkgever, derde keus. En-of zijn ze 's middags gaan eten, en plugden daar ook al een middagpauze in, extra mogelijkheid.

2.a voorbeeld: deze hieronder doet er vandaag 332 km bij op 16 minuten, zeg nu niet dat je dat nog niet wist. Lol.
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1718/Hyu...Long-Range-2WD

Snellaadvermogen (max) 233 kW DC
Snellaadtijd (48->380 km) 16 min
2.b kan ik ook een voorbeeld geven, uit dezelfde link
Citaat:
https://ev-database.nl/auto/1285/Fia...tchback-42-kWh

Snellaadvermogen (max) 85 kW DC
Snellaadtijd (24->188 km) 25 min
Tragere ga ik niet nemen, want ik kijk ook naar 2025 - 2030 en niet enkel naar vandaag.


Theoretisch, gewoon het debiet rekenen:

• Stel je een snellaadstation voor met 20 snellaadpunten die tegelijkertijd desnoods 20 BEV kunnen bedienen tot 15 minuten lang, dus 20 BEV zijn na 15 minuten terug weg en kunnen extra 300 km rijden. (voor diegene die 's nachts niet konden/willen laden op een parkeerplaats, en niet geladen hebben bij de werkgever, die nergens geladen hebben dus mogelijk 1,3,4 niet benut hebben)

• Stel dan een klassiek tankstation voor met 6 tankzuilen, waar de ICE na 5 minuten bediend is. 20 ICEs willen daar dan ook gelijktijdig tanken, helaas gaat dat niet. De 6 eerstvolgende zullen pas na 10 minuten klaar zijn want 5 minuten wachten. De 6 daaropvolgende zullen pas na 15 minuten klaar zijn. En de 2 laatste na 20 minuten.

Wie heeft nu het grootste debiet? Bedenk dat er minder dan 150 tankstations in het Gewest Brussel zijn.

Nu wil Brussel, enkel voor punt 1. trage laadmogelijkheid reeds 20.000 laadpunten bijzetten tegen 2030, dan hebben ze er 22.000. Hoeveel daarvan matig snel (50 kWDC) tot supersnel zijn (300 kW DC) weet ik niet. Daar kan men dan een beperkte laadtijd op plakken, of gewoon de palen slim maken, wie langer blijft plakken zal serieus bijbetalen. Elke BEV is ook slim genoeg dat zijn bestuurder op tijd te melden via een appje. Biep-biep.

• Rekent Brussel wel goed? Zou kunnen.

Even linken naar Amsterdam, die hebben reeds 6000 laadpunten vandaag en willen die wslk verdubbelen tegen 2025 ofzo. In 2030 9000 laadpalen x 2 = 18.000 laadpunten, dat is 4.000 minder dan Brussel die sowieso meer inwoners hebben, maar het is wel het aantal private voertuigen dat vooral telt.

Citaat:
https://www.taxipro.nl/taxi/2022/10/...d/?gdpr=accept

In het jaar 2025 zal het aantal laadpalen in Amsterdam verdubbeld zijn. Dat heeft de gemeente laten weten op vragen van TaxiPro. Volgens de woordvoerder van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit), is dat nodig om de doelstellingen die beschreven staan in het nieuwe convenant te behalen.

“Amsterdam heeft een groot netwerk aan openbare laadpalen. Dat netwerk wordt de komende jaren verder uitgebreid”, zo laat de woordvoerder weten. “Op dit moment zijn er ongeveer 3.000 laadpalen. Elke laadpaal bestaat uit twee laadpunten, wat betekent dat er momenteel ongeveer 6.000 laadpunten in Amsterdam zijn. In 2025 is dit aantal verdubbeld. Tegen die tijd zijn er naar verwachting ongeveer 6.000 laadpalen. In 2030 zullen dat er 9.000 zijn. Daarnaast zijn er momenteel 32 snelladers. Ook dit aantal zal worden uitgebreid.”

Naast een verdubbeling van het aantal laatpalen, treedt de gemeente de Amsterdamse taxisector ook op andere manieren tegemoet. “De gemeente helpt onder andere door taxistandplaatsen te faciliteren, die exclusief voor uitstootvrije taxi’s zijn. Bijvoorbeeld bij Centraal Station en het Leidseplein. Daarnaast kunnen taxichauffeurs gebruik maken van een subsidie van de gemeente Amsterdam, als zij overstappen op een uitstootvrij voertuig.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 19:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 19:46   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Weeral een ganse gazet vol onzin.

1 laadpaal voor 150 wagens wil zeggen er 149 wachtenden zijn.

That's it.

En de steden zullen toch marginale ghettos worden want alles zal stilvallen en stilstaan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2022 om 19:48.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 19:51   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Weeral een ganse gazet vol onzin.
Welke onzin? Die jij ervan maakt?

Citaat:
1 laadpaal voor 150 wagens wil zeggen er 149 wachtenden zijn.
That's it.
En waarom zouden die wachten? Wacht jij de ganse nacht in je plofwagen dat een parkeerplaats vrij komt? Slaapzak bij?

Citaat:
En de steden zullen toch marginale ghettos worden want alles zal stilvallen en stilstaan.
In Amsterdam en Oslo en San Francisco rijden ze heel vlotjes hoor.

Waar jij dat allemaal leest, blijft een raadsel.
Er zit iets tussen uw oren. Opgedane fijnstofdosis na miljarden ademhalingen?

Citaat:
In rust is de beste ademhaling tussen de 6 en 12 keer per minuut, waarbij een in- en uitademing als 1 ademhaling telt. Wanneer je meer dan 12 ademhalingen per minuut hebt, adem je te snel en geef je signalen van stress af aan je lijf. 2 mrt 2018

https://burnoutteam.nl/hoe-vaak-adem...an%20je%20lijf.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 20:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 20:08   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
het broekzeelse stroomnet kan dat gewoon niet trekken.

ze moeten eerst de bekabeling upgraden voor ze dat zelf nog maar kunnen uitvoeren.
Is dat zo? Ben jij expert bij Sibelga?

Hier en daar lokaal waar het stroomnet sowieso gemoderniseerd moest worden.

Netwerk kan het aan

De plaatsing van laadpalen is één zaak, maar heeft Brussel ook voldoende stroom nodig om al deze elektrische auto’s op te laden. “Dat aantal is zeker haalbaar”, verklaart Inne Mertens, algemeen directeur van netbeheerder Sibelga, “De elektriciteitsnetten zijn in Brussel stedelijk en zeer robuust en zullen deze extra laadpalen dan ook zeker kunnen dragen. Lokaal moeten we wel versterkingen voorzien en we zullen ook moeten inzetten op intelligente manieren om te herladen. We zijn op dit moment nog aan het uitzoeken waar en hoe die versterkingen moeten gebeuren.”

De uitdaging die Brussel aangaat, geldt uiteraard ook voor alle andere steden in ons land die steeds meer elektrische auto’s zullen ontvangen die uiteraard ook opgeladen moeten worden. Zo beslisten recent Antwerpen en Gent dat in hun lage emissiezones vanaf 2031 geen dieselwagens meer zijn toegelaten, en dat vanaf 2035 benzinewagens hetzelfde lot wacht.

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...ere-brusselaar
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2022 om 20:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 21:30   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

In Gent is het grote vertrek bezig van handelaars. Winkels dus.

Gent shopping zuid is een volledig winkelcentrum met parking ondergronds en stopplaats van heel veel bussen en trams.

En toch.... Nog 1 winkel die er binnenkort ook sluit.
https://www.demorgen.be/nieuws/aan-h...dood~b7aeac50/

Dank u groenen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 22:59   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.428
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Weeral een ganse gazet vol onzin.

1 laadpaal voor 150 wagens wil zeggen er 149 wachtenden zijn.

That's it.

En de steden zullen toch marginale ghettos worden want alles zal stilvallen en stilstaan.
Mambo, het "plan" is 1 laadpaal per 150m.

Maar even ruw rekenen, een betaalde parkeerplaats langs een avenue is 5,5m lang. 150m wil zeggen 20 wagens geparkeerd (er is wat straatmeubilair, nog een bushalte en dergelijke.) Dus er zijn maar 19 wachtenden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 23:42   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mambo, het "plan" is 1 laadpaal per 150m.

Maar even ruw rekenen, een betaalde parkeerplaats langs een avenue is 5,5m lang. 150m wil zeggen 20 wagens geparkeerd (er is wat straatmeubilair, nog een bushalte en dergelijke.) Dus er zijn maar 19 wachtenden.
Dat weet ik niet zulle.
3/4 of meer in Gent is intussen parkeerverbod.
Daar zullen dus geen laadpalen komen.

En in de meeste ondergrondse parkings staan de eigenaars ook geen laadstations toe.
En vermits we veel appartementen hebben....zal die 150 meter al rap een paar km worden met een paar duizend bewoners tussenin.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2022, 23:44   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.428
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat weet ik niet zulle.
3/4 of meer in Gent is intussen parkeerverbod.
Daar zullen dus geen laadpalen komen.

En in de meeste ondergrondse parkings staan de eigenaars ook geen laadstations toe.
En vermits we veel appartementen hebben....zal die 150 meter al rap een paar km worden met een paar duizend bewoners tussenin.
Brussel, Mambo, Brussel.

Wat die groene bakfietsers in Gent doen is een ander sprookje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2022, 00:06   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Brussel, Mambo, Brussel.

Wat die groene bakfietsers in Gent doen is een ander sprookje.

In Brussel staan nog veel meer appartementen.

Om de 150 meter 1 laadpaal is een joke.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2022, 00:20   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.428
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In Brussel staan nog veel meer appartementen.

Om de 150 meter 1 laadpaal is een joke.
Het Brusselse gewest beheert 331 km aan wegen.
De stadskern is autovrij.
Laat ons gul zijn en daar 30 km weg zonder laadpalen van maken.

Dan nog eens 11 km aan snelweg afgetrokken.

We gaan nog eens gul tellen, en 140 km weg als "geen parkeerplek" aanmerken.
Dan is er 150 km over. Da's 150000 meter, oftewel 1000 laadpalen.

Nu, wallboxen tot 22 kw zijn redelijk betaalbaar, als particulier een €1200, zonder installatie. (jaja, men kan ze goedkoper vinden)

Maar een vandalisme-beschermde laadpaal zit al eerder €3500, en dan komt er nog eens €500 installatie bij. Minimaal.

Is maar een investering van €4 000 000. (tenzij er ergens een sos bijhangt in de aanbestedingsraad, dan is het minstens het dubbele)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2022, 10:10   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.467
Standaard

In Oslo hanteren ze een simpel prijssysteem voor de trage openbare laadpalen. (dus waar men in de regel overdag of 's nachts mag blijven staan)

Nu rijdt daar 1 op 3 een BEV, zal in enkele jaren 1 op 2 zijn.

Gewoon afrekenen per uur.

Overdag 4,66 €/uur, logisch duurder dan in de nacht 3,33 €/uur. Laden aan 3,7 kW - 5,8 kW. Regular charging.

Wie iets sneller laden wil (en-of groter batterijpack) aan minstens 7,4 kW tot 11 kW "Semi-fast charging" betaalt 5,9 €/uur overdag, nachturen 3,33 €/uur (idem als regular charging).

Citaat:
https://www.thelocal.no/20221207/cha...-from-thursday

Electric car charging prices in Oslo could almost triple from Thursday

Robin-Ivan Capar - [email protected] • 7 Dec, 2022

The cost of Oslo's municipal electric car chargers will sharply increase when the budget for the capital is adopted, the newspaper Avisa Oslo reports.

Most prices will likely almost triple, and the lowest price is set to be 35 kroner per hour, the newspaper reports. If the budget is adopted as expected, the new prices will be introduced as early as Thursday.

The municipality started charging residents for charging their electric vehicles in 2019. Prices were then set at between 5 and 15 kroner per hour, depending on the number of kilowatts the charger could deliver and the time of day.

Thus, as the newspaper Dagsavisen points out, for regular charging late in the evening and at night, prices have increased sevenfold in less than four years.

Oslo Municipality planned to build 200 charging stations this year. However, up to September this year, they have only managed to build ten.

The expected new prices can be found in the two tables below:

[ Regular charging ]

Time Old price New price
Daytime (9-20) 28 49
Night-time (20-9) 13 35

[ Semi-fast charging ]

Time Old price New price
Daytime (9-20) 23 62
Night-time (20-9) 13 35
De prijs is daar wel onlangs - 8 december - bijna verdrievoudigd, zie New price, maar voor de Noorse levensstandaard nog altijd relatief goedkoop. Er was wel veel protest vanuit de oppositie omdat het zo plots was. Wie weet willen ze de zeer snelle electrificatie toch wat afremmen, en-of de stadskassa bijvullen. De (nieuwe) laadpunten moeten ook betaald worden. Ik gis maar.

Hier het protest, Engelstalig: ("de Groene partij" moest de prijspolitiek verdedigen)
Citaat:
https://www.newsinenglish.no/2022/12...rs-costs-jump/

Electric car owners’ costs jump
December 13, 2022

UPDATED: Norwegian politicians have offered lots of electric car incentives over the years but they’re quickly disappearing, even as Norway urgently needs to cut carbon emissions. The latest electric car shock came just last week, when the City of Oslo nearly tripled the cost of recharging at city-owned charging posts, before being forced to shift into reverse.

So dramatic was the rate hike, from NOK 28 to NOK 49 (USD 2.80-4.90) an hour for “normal” recharging during the day and NOK 13 to NOK 39 at night, that the national el-car association Norsk elbilforening claimed it could no longer recommend that Oslo residents buy an electric car.

“In some cases, it can be twice as expensive to charge an electric car as to fill up with polluting (fossil) fuel,” Christina Bu, secretary general of the el-car organization, told newspaper Finansavisen. She went on to call the rate hike that was imposed literally overnight by the Oslo city government (ironically led by the Greens and Labour parties) as “idiotic.”

The Greens’ Sirin Hellvin Stav, in charge of transportation and environmental issues for the city, bristled at the harsh criticism and all but dismissed it. She chose, as usual, to respond via a written email to newspaper Dagsavisen instead of subjecting herself to a live interview.

“I think it’s stupid that Elbilforeninga (her name for the organization that’s championed the use of electric cars for years) is warning people against buying an electric car,” Stav wrote. She blamed the sudden rate jump on higher electricity costs and claimed the city “has in practice been subsidizing el-car owners.”

That’s true, but the subsidy has also been a political priority for years at both the state and local levels. As an oil- and gas-producing nation politicians have tried hard to cut emissions in other areas, and made a point of ensuring that the costs attached to el-cars were much lower than for gasoline-fueled vehicles. In the early days (before Tesla revolutionized the market and made el-cars bigger and more fashionable), el-car owners in Norway didn’t have to pay any road tolls, ferry fares or sales taxes on them, and could freely use lanes otherwise devoted to public transport and taxis. Parking and charging were also often free.

Not any more. Many el-car benefits have since been scaled down or disappeared, and major tax advantages have disappeared on expensive el-cars in next year’s state budget. Stav also stressed that the city doesn’t receive any state support to compensate for high electricity rates.

“Therefore a majority on the city council decided that charging prices would rise,” she said, and the decision last Wednesday took immediate effect on Thursday. “I understand that this came suddenly for some, but charging prices will be lowered again as quickly as possible when electricity rates decline.”

It was unclear when or even if that will happen as winter takes hold and electricity rates are widely expected to rise further. NATO Secretary General Jens Stoltenberg was among those issuing several warnings last week, also that it will take a long time before the huge costs of Russia’s war on Ukraine (including energy prices) will decline, even after the war finally ends.

This week, several regretful city politicians tried reversing their votes that gave Stav and the rest of the Labour-led city government a majority. They didn’t entirely succeed, but they did win a compromise by temporarily returning to the old prices until the city can shift to charging the current kWh price for electricity instead of hourly prices fixed in advance. “When we make a mistake, it’s important that we correct it,” Andreas Hall of the Labour Party told newspaper Aftenposten.

Stav, meanwhile, had defended herself and her Greens Party by claiming that el-car ownership still has advantages: “It cuts carbon emissions and air pollution and that’s why we offer support for homeowners’ associations to install their own charging stations, why road tolls for el-cars are cut in half, why we’re trying to set up zero-emission zones in the city and build 350 new charging stations.”

New figures from state statistics bureau SSB (Statistics Norway) confirm that electric cars remain popular nationwide. Novembers sales broke a new record, accounting for fully 81.6 percent of total car sales, according to news bureau NTB. Sales of electric cars also surpassed sales of fossil-fueled cars also among buyers with the lowest incomes, for the first time.

The state, meanwhile, did come with some new relief for el-car owners facing a confusing array of different payment procedures when recharging. The Norwegian government is acting in line with the EU in forcing the operators of charging stations to accept payment via debit- or credit cards instead of a having to download a huge array of apps on their mobile phones.

All charging stations installed in Norway after January 1 must offer card payment, and the government will set a deadline for card payment on those already in service. That delighted both Christina Bu of the el-car organization and the state consumer council, which have claimed that el-car owners must be able to pay for charging by card just like fossil-fuel car owners use cards at the gas pump.

Transport Minister Jon-Ivar Nygård of the Labour Party also introduced new demands for clear pricing information at the charging stations, noting that the current situation is “much too complicated.” The EU is expected to demand options for card payment by the end of 2026.
Er staat ook goed nieuws in voor het laadgemak, alle nieuwe laadpalen moeten credietkaarten aannemen (en de bestaande krijgen een deadline), dus gedaan met diverse apps/laadkaartjes.
Nog simpeler zou zijn dat het laadpunt de auto/eigenaar identificeert, maar dat is enkel bij (ultra)snelladen. Komt zeker nog bij de trage.

Citaat:
De staat kwam ondertussen met een nieuwe opluchting voor eigenaren van elektrische auto's die bij het opladen met een verwarrende reeks verschillende betalingsprocedures worden geconfronteerd. De Noorse regering handelt in lijn met de EU door exploitanten van laadstations te dwingen betalingen via debet- of creditcards te accepteren in plaats van een enorm scala aan apps op hun mobiele telefoons te moeten downloaden.

Alle laadstations die na 1 januari in Noorwegen zijn geïnstalleerd, moeten kaartbetalingen mogelijk maken, en de overheid zal een deadline stellen voor kaartbetalingen voor degenen die al in gebruik zijn. Dat verheugde zowel Christina Bu van de el-car-organisatie als de staatsconsumentenraad, die beweerden dat eigenaren van elektrische auto's moeten kunnen betalen voor het opladen met een kaart, net zoals eigenaren van auto's op fossiele brandstof kaarten gebruiken bij de benzinepomp.

Minister van Transport Jon-Ivar Nygård van de Labour Party introduceerde ook nieuwe eisen voor duidelijke prijsinformatie bij de laadstations, waarbij hij opmerkte dat de huidige situatie “veel te gecompliceerd” is. De EU zal naar verwachting tegen eind 2026 opties voor kaartbetalingen eisen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2022 om 10:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be