Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2022, 16:03   #1
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard Geen celstraf voor Almelose kruisboogschutter, rechtbank legt alleen tbs op

onderwerp
Geen celstraf voor Almelose kruisboogschutter, rechtbank legt alleen tbs op

analyse

1) ja beste is toch gelijk doodstraf, goedkoper he, TBS is duurste vorm van internering met dwangbehandelingen in gerechtelijke zin. Ik begrijp het niet goed ok.

2) Help zo iemand uit zijn lijden, gewoon guillotine, leven dat niet waard is om geleefd te worden, zie onder. Voor hem is er geen hoop meer, ook de Transseksuele jezus kan hem niet redden.

3) Ik ben zelf paranoide schizofreen ok en vroeger ook bijna op nippertje mensen doodgemaakt, mes al getrokken, moordplannen in hoofd psychoses opnamen politie cellen gedumpt. Ja, help zulke zinloze levens met sterven zou ik zeggen. Ik wilde HONDERDEN keren doodgaan, zelfmoord plegen. Vandaag nog hele dag suicidale stemmen achtervolgen mij, ja ze moeten zelfmoord pillen gewoon snel legaliseren, en via automaten dag en nacht goedkoop verkopen in elke wijk. Beste middel tegen overbevolking denk ik.

==============================

https://www.nu.nl/binnenland/6243899...en-tbs-op.html

Geen celstraf voor Almelose kruisboogschutter, rechtbank legt alleen tbs op
Door onze nieuwsredactie
23 dec 2022 om 13:55Update: 12 minuten geleden
496 reacties
De rechtbank in Almelo heeft de dertigjarige Kenzo K. geen celstraf opgelegd voor het doden van twee vrouwen. K. heeft wel tbs met dwangverpleging opgelegd gekregen. Hij stak in september vorig jaar twee medebewoners van zijn flat in Almelo dood, waarna hij met een kruisboog op een politieagent en een verpleegkundige schoot.

De rechtbank acht K. schuldig aan dubbele doodslag en twee pogingen tot doodslag met de kruisboog.

Hoewel de rechtbank spreekt van afschuwelijke gebeurtenissen die niet te bevatten zijn, oordeelt de rechter dat hij ontoerekeningsvatbaar was. Daarom wordt geen celstraf opgelegd. K. had volgens de rechtbank geen concreet plan om mensen van het leven te beroven. Hij zat in een psychose toen hij de twee vrouwen van het leven beroofde.

K. gebruikte volgens het Openbaar Ministerie (OM) al een aantal jaren drugs. Dat zou de psychose hebben veroorzaakt, waardoor hij zich agressief gedroeg. Het OM eiste 22 jaar cel en tbs met dwangverpleging.
Nabestaanden zijn woest

Nabestaanden reageerden emotioneel op de uitspraak in de rechtbank. "Gek zijn jullie geworden", werd er geschreeuwd toen het vonnis uitgesproken werd.

De twee vrouwen die op 17 september 2021 werden doodgestoken, waren de zeventigjarige onderbuurvrouw van K. en haar 52-jarige nicht. Het zeventigjarige slachtoffer werd op haar bank neergestoken. Ze had negen steekwonden.

Haar 52-jarige nicht vluchtte na meerdere messteken naar de slaapkamer, waar ze uiteindelijk om het leven werd gebracht. Zij had zeventien messteken.

Op dat moment was ook een 33-jarige vrouw aanwezig. Zij verzorgde de zeventigjarige onderbuurvrouw en kon ternauwernood ontkomen. Hangend aan de reling van het balkon van de woning belde ze 112. De verpleegkundige viel van tweehoog naar beneden en lag zwaargewond op de grond toen K. een pijl op haar afvuurde. De officier van justitie sprak van een horrorscenario.

"Wij denken dat de rechtbank hier enorm is uitgegleden", aldus advocaat Sébas Diekstra namens de nabestaanden. "Doordat de verdachte lsd bleef gebruiken heeft hij zelf een bijdrage geleverd aan het ontstaan van zijn toestand. Wat ons betreft is een hoger beroep de enige manier om ervoor te zorgen dat er echt recht kan worden gesproken in deze zaak."
Beeld uit video: Man richt kruisboog vanaf balkon op omstanders in Almelo0:50
Man richt kruisboog vanaf balkon op omstanders in Almelo
Beeld: Emiel Muijderman
496 reacties
Lees meer over:
Binnenland
NUjij: Uitgelichte reacties
Brabander99
23 dec 2022 om 14:19
Er is geen sprake van moord. Moord houdt een mate van voorbedachtheid in, ik sta op met het idee iemand op te zoeken om hem te doden. Dit is hooguit doodslag, waarvoor je overigens ook de gevangenis in gaat. Er moet dan wel sprake zijn van schuld, anders kun je iemand niet verantwoordelijk houden voor zijn daden. Hier hebben deskundigen blijkbaar geoordeeld dat dat niet het geval is. Daar kunnen u en ik wat van vinden, maar wij kennen de dader niet en hebben hem niet onderzocht. Overigens hoef je met tbs ook niet blij te zijn, dan kan langer duren dan een gevangenisstraf.
Respect: ???? 33
Reacties: ???? 5
Reageer
Fam_Thomas
23 dec 2022 om 14:08
Voorlopig zit hij dus in dwangverpleging. Denk dat het ook hard nodig is. In dat opzicht verbaast de uitspraak mij niet. In de gevangenis is hij met een zware stoornis ook moeilijk te hanteren. Een gevaar voor personeel en andere gevangenen.Het OM kan ook nog in beroep gaan.
Respect: ???? 11
Reacties: ???? 2

https://www.nu.nl/binnenland/6243899...en-tbs-op.html

=====================================

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2022, 16:38   #2
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Dit onderwerp hoort thuis in het subforum Buitenland?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be