Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2023, 00:18   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Retro future ... niet echt zoals de overheid het ziet.

Via een artikel in de standaard kom ik toevallig op dit boek terecht.
Lijkt me een bevestiging van wat ik zelf al zo'n 40 jaar toepas.

https://www.bol.com/be/nl/p/the-retr...0000080914241/

Samenvatting:

De auteur van The Long Descent onderzoekt een oplossing voor de problemen
van onze moderne tijd: technische regressie.

Voor de meeste mensen die aandacht besteden aan de botsing tussen de industriële
samenleving en de harde grenzen van een eindige planeet, is het duidelijk dat het
heel, heel erg mis gaat. We hebben niet langer onbeperkte tijd en middelen om de
crises aan te pakken die onze toekomst bepalen, en de opties zijn beperkt tot de
tools die we nu bij de hand hebben.

Dit boek gaat over één zeer krachtige optie: opzettelijke technologische regressie.

Technologische regressie gaat niet over "teruggaan" - het gaat over het gebruik
van het verleden als hulpmiddel om aan de behoeften van het heden te voldoen.
Het gaat uit van de erkenning dat oudere technologieën over het algemeen minder
hulpbronnen gebruiken en minder kosten dan moderne equivalenten, en het omarmt
de ketterij van technologische keuze - ons vermogen om de technologieën te kiezen
of te weigeren die worden gepusht door bedrijfsbelangen.

Mensen dumpen smartphones al en gaan terug naar "domme telefoons" en de verkoop van
vaste lijnen en e-books loopt terug, terwijl gedrukte boeken weer opleven. Duidelijke
tekenen bij velen dat het blinde vertrouwen in de vooruitgang wankelt en de mogelijkheid
opent dat de beste weg voorwaarts misschien wel een terugkeer is.

Een must-read voor iedereen die bereid is het ondenkbare te denken en de mogelijkheden
van een retro-toekomst te omarmen.
Oud 20 januari 2023, 02:46   #2
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er nogal veel zijn die ideologisch ook terug willen gaan.
Liefst naar iets wat ze zelf nooit meemaakten...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 03:13   #3
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Misschien niet geheel on topic, maar ik vind dat mensen te snel aan een “pilleke” gaan alvorens ze iets alternatief gebruiken.
Perfect voorbeeld is brandend maagzuur. Ze slikken daar allerlei voor eerder dan naar de oorzaak te zoeken en/of hun dag met een citroen te starten.

On topic: ik snap wel waarom mensen terugkeren naar oudere telefonen. Big brother en big corp. schenden onze privacy bij de vleet. Ze luisteren ons al af wat aangepaste reclames bewijzen.
Het is hier puur derde (enfin nu vierde) rijk toestanden.

We keren beter terug naar het simpele boerenleven alvorens ze ons komen chanteren met voedsel gelijk ze met die vaccins probeerden doen.

Fuck de NWO!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 08:03   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik denk dat er nogal veel zijn die ideologisch ook terug willen gaan.
Liefst naar iets wat ze zelf nooit meemaakten...
Het Stalinisme zie je wel zitten he ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 08:06   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Misschien niet geheel on topic, maar ik vind dat mensen te snel aan een “pilleke” gaan alvorens ze iets alternatief gebruiken.
Perfect voorbeeld is brandend maagzuur. Ze slikken daar allerlei voor eerder dan naar de oorzaak te zoeken en/of hun dag met een citroen te starten.

On topic: ik snap wel waarom mensen terugkeren naar oudere telefonen. Big brother en big corp. schenden onze privacy bij de vleet. Ze luisteren ons al af wat aangepaste reclames bewijzen.
Het is hier puur derde (enfin nu vierde) rijk toestanden.

We keren beter terug naar het simpele boerenleven alvorens ze ons komen chanteren met voedsel gelijk ze met die vaccins probeerden doen.

Fuck de NWO!
Weet jij hoeveel vierkante meter je nodig hebt om een jaar lang van te kunnen leven ? En hoeveel tijd daarin kruipt.

Mijn grootvader zalliger deed dat, boerenzoon die door zijn ploegenarbeid ook regelmatig overdag voldoende tijd had om in zijn "hofke" te zitten, (dat hofke was eigenlijk nen akker met een boomgaard, een mega kiekenren, serre, konijnenkot, etc... etc... )

die kon uit zijnen hof leven en er zelf nog geld uit verdienen. tegenwoordig zetten ze op dezelfde oppervlakte, minstens 3 open bebouwingen.
Oud 20 januari 2023, 08:17   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat het teruggrijpen naar old school technologie betreft, ja daar zit iets van in he.

Als morgen t internet uitvalt, dan zitten er heel wat mensen met een probleem he, iets simpel als radio of muziek spelen bvb... tenzij je een DLNA server in huis hebt met al je geripte CD's op en of een DAB+ radio, ga je niet veel meer kunnen doen. Wij hebben den FM band nog in Belgie, maar wanneer schakelen ze die uit ?

Betalingen in winkels t zelfde he, en er zijn bijna geen cash automaten meer, trouwens hoeveel cash heb je nog in je zak zitten ?

Je nota's in de cloud ?

Allee ja er valt wel iets voor te zeggen dat je toch best een copy op papier hebt, of een nota boekske hebt waar je zo wat dingen in kunt opschrijven.
Oud 20 januari 2023, 09:39   #7
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het Stalinisme zie je wel zitten he ?
Waarom? Omdat ik niet rechts genoeg ben?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 09:57   #8
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Waarom? Omdat ik niet rechts genoeg ben?
Op zulke opmerkingen gewoon niet reageren.
Oud 20 januari 2023, 10:08   #9
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Wat het teruggrijpen naar old school technologie betreft, ja daar zit iets van in he.
Old school en nieuw kan best wel perfect samenwerken.

Ik zou me mijn wereld niet meer kunnen voorstellen zonder CAD en andere technologische
simulatie software. Wat ik wel merk is dat het 'eigendomsrecht' de laatste 20 jaar flink is uitgehold.
De laptops die ik voor die software gebruik zijn bijna 20 jaar oud.
Als software ergens vastloopt dan druk ik op de aan/uit knop gedurende enkele seconden en het ding start opnieuw op - probleem opgelost.

Mijn 'internet' laptop is recenter, zo'n 10 jaar oud. Als dat ding vastloopt moet ik al de batterij verwijderen en de netspanning loskoppelen
om het ding terug op te starten.

De laptop van vrouwlief is nieuw en heeft geen aan/uit knop en de batterij zit binnen ergens vastgeschroefd. Het komt er op neer dat de vandaag
dingen koopt waar je in wezen geen eigenaar meer van bent. De eigenaar zit ergens anders aan de knoppen.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 januari 2023 om 10:08.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 10:18   #10
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
De laptop van vrouwlief is nieuw en heeft geen aan/uit knop en de batterij zit binnen ergens vastgeschroefd. Het komt er op neer dat de vandaag
dingen koopt waar je in wezen geen eigenaar meer van bent. De eigenaar zit ergens anders aan de knoppen.
Dit is de eerste keer dat ik van dergelijke laptops hoor.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 10:28   #11
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als je wil zal ik het ding van vrouwlief eens van dichtbij bekijken. Staat een recente windows op en dat OS laat ik al een hele tijd links liggen.
Oud 20 januari 2023, 10:28   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Old school en nieuw kan best wel perfect samenwerken.

Ik zou me mijn wereld niet meer kunnen voorstellen zonder CAD en andere technologische
simulatie software. Wat ik wel merk is dat het 'eigendomsrecht' de laatste 20 jaar flink is uitgehold.
De laptops die ik voor die software gebruik zijn bijna 20 jaar oud.
Als software ergens vastloopt dan druk ik op de aan/uit knop gedurende enkele seconden en het ding start opnieuw op - probleem opgelost.

Mijn 'internet' laptop is recenter, zo'n 10 jaar oud. Als dat ding vastloopt moet ik al de batterij verwijderen en de netspanning loskoppelen
om het ding terug op te starten.

Ja maar daar geef ik u volmondig gelijk in he.

Ik wil ook een laptop met een knop die doet wat hij zegt, aan / uit is voor mij aan , uit, niet in slaap, of wat voor mode dan ook. Aan is aan en uit is uit, en ja tegenwoordig zit ik dan met een speciale schroevendraaier, (vergeet het dat ge die nog openkrijgt met een kruistoernavieske) en zo een plastieke ply tool dat ding open te prutsen, om dan de batterij los te koppelen en dan weer aan te koppelen en den boel terug op te starten.

ah en bij ne macbook zit dat dicht met col he,

Dan krijg ik goesting om de ingenieur die dat heeft bedacht zo 1000 laptops te laten open prutsen.

En ja jij bent geen eigenaar meer, je hebt een right to use op de licentie... that's it.

Bij firewalls is dat trouwens nog erger he, je koopt hardware, en dan koop je daarop een license die bvb 3 jaar geldig is, die mag je dan nog eens vervangen voor 3 jaar en dan zeggen die smeerlappen ah dat is EOL (end of life) en dan mag je die peperdure vuurmuur in de vuilbak flikkeren en een andere kopen met een licentie (of een virtuele aanschaffen)

Dus hou uw laptop waar uw 20 jaar oude Autocad of Bentley of wat je ook gebruikt nog maar even bij, want het wordt er niet beter op.

Wat dat betreft ben ik zo eens een draaibank tegen gekomen met een pc met een NT 4.0 op dat is prehistorie natuurlijk door niks meer gecovered. Als dat niet aan het internet hangt, geen probleem. Maar die draaibank wegpieren is natuurlijk nogal een kostelijke grap.

Zelfde in de biotech, ook wel eens van die peperdure machines tegengekomen, daar hangt dan een pc aan, die kost wat kost draaiende moet gehouden worden, anders kan je dat machien wegzwieren.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 20 januari 2023 om 10:32.
Oud 20 januari 2023, 10:30   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja dat is met zo ne soft key in t keyboard of zo, maar die doet geen fysische aan en af, dat is een door software gestuurde schakeling.

natuurlijk als uw software vastloopt kunt ge ook uw pc niet meer afzetten he, ... Ingenieurs die zo een dingen uitvinden ...
Oud 20 januari 2023, 10:47   #14
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet jij hoeveel vierkante meter je nodig hebt om een jaar lang van te kunnen leven ? En hoeveel tijd daarin kruipt.

Mijn grootvader zalliger deed dat, boerenzoon die door zijn ploegenarbeid ook regelmatig overdag voldoende tijd had om in zijn "hofke" te zitten, (dat hofke was eigenlijk nen akker met een boomgaard, een mega kiekenren, serre, konijnenkot, etc... etc... )

die kon uit zijnen hof leven en er zelf nog geld uit verdienen. tegenwoordig zetten ze op dezelfde oppervlakte, minstens 3 open bebouwingen.
Ja en dat valt heel goed mee. Ge moet het gewoon correct bewaren. Fermenteren, drogen, vriezen, ...
En bedenk, als gij runderen kweekt en ik groenten, kunnen we onze overschot ruilen.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 11:02   #15
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Dus hou uw laptop waar uw 20 jaar oude Autocad of Bentley of wat je ook gebruikt nog maar even bij, want het wordt er niet beter op.
Ik heb me voorzien. De eerste Acer Aspire 9410 heb ik nieuw gekocht, 20 jaar geleden ergens 2000€. Van het moment dat ik besefte ..
het wordt er niet beter op ... naar onderdelen dragers gaan zoeken. Op zolder staat nu een stapeltje van 8 - alles per stuk aangekocht
tussen 50€ en 150€. - ik denk dat ik nog een tijdje verder kan.
Er draait er zelfs nog eentje op windows 98. (software ophanging & simulatie van Mitschell - de ontwikkelaar zelf is al overleden )

Voor wat de andere software aangaat ... puur technisch zie ik voor wat ik gebruik in de laatste 10 jaar geen enkele vooruitgang.
Nutteloze rommel die men bijvoegt om toch de 'update' door je strot te duwen.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 januari 2023 om 11:02.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 11:08   #16
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Zelfde in de biotech, ook wel eens van die peperdure machines tegengekomen, daar hangt dan een pc aan, die kost wat kost draaiende moet gehouden worden, anders kan je dat machien wegzwieren.
En ze gaan die machine binnen afzienbare tijd toch moeten weggooien.
Als de fabrikant zegt ... ik wil daar een nieuwe verkopen dan is de software plots zo verouderd dat het toestel onherstelbaar wordt.
Oud 20 januari 2023, 11:14   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja dat is met zo ne soft key in t keyboard of zo, maar die doet geen fysische aan en af, dat is een door software gestuurde schakeling.

natuurlijk als uw software vastloopt kunt ge ook uw pc niet meer afzetten he, ... Ingenieurs die zo een dingen uitvinden ...
Ik snap nie dat ze zo'n dingen willen maken. Ne mens vraagt daar toch niet om.
Bon, m'n Acer Aspire E17 zal ik maar best gebruiken tot die z'n laatste adem uitblaast.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2023, 11:18   #18
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ooit het lapke grond van mijn grootva. Tussen 1930 en 1960, 6 kinderen op grootgebracht.
Aardappelen, groenten, fruitbomen, kippen, konijnen, 1 varken.
Centen voor andere zaken werden verdient met een bakfiets vol melk die dagelijks de rit Eppegem Brussel overbrugde.

Vandaag worden de 16 are gebruikt voor een gazon.

Oud 20 januari 2023, 11:20   #19
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik snap nie dat ze zo'n dingen willen maken. Ne mens vraagt daar toch niet om.
Bon, m'n Acer Aspire E17 zal ik maar best gebruiken tot die z'n laatste adem uitblaast.
Geen enkele fabrikant gaat je vertellen hoe hij er voor zorgt dat het moderne spul van vandaag morgen reeds 'onherstelbaar' is.
Oud 20 januari 2023, 12:59   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ze gaan die machine binnen afzienbare tijd toch moeten weggooien.
Als de fabrikant zegt ... ik wil daar een nieuwe verkopen dan is de software plots zo verouderd dat het toestel onherstelbaar wordt.
ja dat bedoel ik dus met EOL he, end of life, Maar ge verstaat ook dat zo een peperdure labo machines gewoon worden gebruikt tot ze niet meer gekeurd geraken of inderdaad kapot gaan.

Laptops en zeker desktops worden bij ons ook gerecycleerd tot ze echt niet meer geschikt zijn. En dat is van alle tijden, 20 jaar geleden zag ik daar ook machines op t stort staan die van halverwege de jaren 80 waren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be