Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2004, 20:02   #1
PAJOT
Banneling

Standaard Bepaling der Nederlanden.

Brussel : verandert iemand van volk als hij van taal verandert ? Tot welk volk behoort een tweetalige ?

Wat met de vele Vlamingen die naar Wallonië zijn uitgeweken ? Wijkt het "etnische" criterium hier niet voor het taalcriterium ?

Wat dan met Frans-Vlaanderen, waar het Nederlands nagenoeg verdwenen is ?

Moet in onze bepaling van "Dietsland" het taalkundig criterium dan niet wijken voor een etno-cultureel criterium ?

Behoren de zogenaamde "Walen" dan niet tot de Nederlandse volksgemeenschap?
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 20:41   #2
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

De aloude controverse tussen Groot-Nederland en Heel-Nederland. Hier staat daar een bijzonder aardig artikel over.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 20:43   #3
BELGIAN WARRIOR
Banneling

BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding

Standaard

U stelt een interessante vraag. Het volk is inderdaad meer dan de taalgemeenschap. Als ik morgen naar Nijvel ga wonen, ben ik dan "Waal"? En wat met mensen die een Franstalige moeder en een Nederlandstalige vader hebben? Of vice versa?
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 20:48   #4
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar
De aloude controverse tussen Groot-Nederland en Heel-Nederland. Hier staat daar een bijzonder aardig artikel over.
Hoewel ik geen heelnederlander ben, moet ik bekennen dat ik principieel niet gekant ben tegen een Benelux-federatie. Waarom ook niet? Enerzijds kan men toch niet de eenheid van België bepleiten, terwijl men categoriek de Noord-Nederlanders afwijst... Anderzijds ben ik het niet eens met degenen die zeggen dat "als je tegen het separatisme bent, je ook tegen het separatisme van 1830 moet zijn". Als je zo doorredeneert, moet je ook tegen het separatisme van het Congres van Wenen zijn, dat de ZN uit Frankrijk wegrukte, tegen het separatisme met Oostenrijk, Spanje enz.
Oud 10 december 2004, 21:13   #5
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

De taal is niet gans het volk, maar gans het volk spreekt dezelfde taal. Nemen we daar dan nog de gebiedjes bij die recentelijk ontstolen zijn (misschien beter gezegd: gebieden waar men nog de wil heeft om te vernederlandsen), dan komen we uit op dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.J.S.V. Antwerpen
Ik zie Dietsland als volgt:
  • Het huidige Vlaams Gewest.
  • Het huidige Nederland met uitzondering van Friesland.
  • Het huidige Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
  • De ontstolen gebieden, zijnde Komen, Moeskroen, Edingen, de Jekervallei.
  • Frans-Vlaanderen. Ik geef toe dat ik Frans-Vlaanderen hoegenaamd niet kan afbakenen op een kaart, bij gebrek aan informatie. Ik vertrouw op het oordeel van de Michiel de Swaenkring. Ziehier hun Frans-Vlaanderen:
[size=1]Bron: hier[/size]

Laatst gewijzigd door N.J.S.V. Antwerpen : 10 december 2004 om 21:14.
N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 21:16   #6
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
... tegen het separatisme met Oostenrijk, Spanje enz.
Dat was dan ook geen separatisme. De (Zuidelijke-)Nederlanden kwamen tweemaal in opstand tegen hun vorst, zowel in 1566/1572/... als in 1787 en dat is heel wat anders dan een separatisme tegenover Spanje of Oostenrijk. De NL hadden dan enkel een band met de Habsburgse vorst, en waren geen 'deel' van 'Spanje' of 'Oostenrijk', die beiden trouwens 'composite states' waren.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 21:17   #7
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
De taal is niet gans het volk, maar gans het volk spreekt dezelfde taal. Nemen we daar dan nog de gebiedjes bij die recentelijk ontstolen zijn (misschien beter gezegd: gebieden waar men nog de wil heeft om te vernederlandsen), dan komen we uit op dit:

[size=1]Bron: hier[/size]
Frans-Vlaanderen? Recentelijk ontstolen? Jouw tijdsbesef is ook wel behoorlijk ruim... en dat dan gecombineerd met een volledig anachronistisch begrip als 'Dietsland'. How queer...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 10 december 2004, 21:21   #8
N.J.S.V. Antwerpen
Burgemeester

N.J.S.V. Antwerpen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Frans-Vlaanderen? Recentelijk ontstolen? Jouw tijdsbesef is ook wel behoorlijk ruim... en dat dan gecombineerd met een volledig anachronistisch begrip als 'Dietsland'. How queer...
Nu goed, misschien is het inderdaad accurater te stellen dat Frans-Vlaanderen tot Dietsland behoort omdat er nog steeds een Vlaamse beweging is die ijvert voor het behoud van het Vlaamse karakter van Frans-Vlaanderen. Dat heb je niet in Wallonië; als er daar al bewegingen van die aard zijn, is het op het Waals te promoten, of rattachisme bij Frankrijk.

En de naam Dietsland vind ik zelf het beste alternatief, omdat deze naam nog nooit echt in gebruik is genomen; het zou dus een nieuwe start suggereren, en tegelijkertijd niet het gevoel geven alsof Vlaanderen simpelweg opgaat in Nederland.

Laatst gewijzigd door N.J.S.V. Antwerpen : 10 december 2004 om 21:22.
N.J.S.V. Antwerpen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 22:10   #9
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat was dan ook geen separatisme. De (Zuidelijke-)Nederlanden kwamen tweemaal in opstand tegen hun vorst, zowel in 1566/1572/... als in 1787 en dat is heel wat anders dan een separatisme tegenover Spanje of Oostenrijk. De NL hadden dan enkel een band met de Habsburgse vorst, en waren geen 'deel' van 'Spanje' of 'Oostenrijk', die beiden trouwens 'composite states' waren.
Ze hebben zich er wel van afgescheurd. In de praktijk kwam dat op hetzelfde neer. Filips II had niet minder macht dan Willem I. Maar als je wil: reunificatie met Italië, allez Rome? Die Germanen hebben onze gewesten afgescheurd van de civitas civitatum. Hoe durven ze
Oud 10 december 2004, 22:13   #10
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu goed, misschien is het inderdaad accurater te stellen dat Frans-Vlaanderen tot Dietsland behoort omdat er nog steeds een Vlaamse beweging is die ijvert voor het behoud van het Vlaamse karakter van Frans-Vlaanderen. Dat heb je niet in Wallonië; als er daar al bewegingen van die aard zijn, is het op het Waals te promoten, of rattachisme bij Frankrijk.

En de naam Dietsland vind ik zelf het beste alternatief, omdat deze naam nog nooit echt in gebruik is genomen; het zou dus een nieuwe start suggereren, en tegelijkertijd niet het gevoel geven alsof Vlaanderen simpelweg opgaat in Nederland.
De Waalse streken zijn evenveel (of weinig) Nederlands dan de noordelijke. Er is een culturele band van eeuwen die ons bindt. De taalgrens is politiek pas van tel geweest sedert de 20e eeuw (op een uitzondering in de 17de eeuw na zeker toen de Hollanders aan Frankrijk de Franstalige gewesten aanboden, geloof ik)

Laatst gewijzigd door BELGIAN WARRIOR : 10 december 2004 om 22:13.
Oud 10 december 2004, 22:38   #11
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Brussel : verandert iemand van volk als hij van taal verandert ? Tot welk volk behoort een tweetalige ?
Brussel is zoiezo Vlaams, hoeft niet 'etnisch gezuiverd' te worden (althans toch niet bij de autochtone brusselaars). Dat ze daar frans spreken is onder invloed van de hevige verfransing in de laatste decennia. Het is goed te doen om een deel terug te vernederlandsen, dit dmv een intense en grootschalige taalpolitiek te voeren, in woorden én daden (premies voor inschrijvingen in nederlandstalige scholen, etc.)

Citaat:
Wat met de vele Vlamingen die naar Wallonië zijn uitgeweken ? Wijkt het "etnische" criterium hier niet voor het taalcriterium ?
Deze Vlamingen passen zich aan aan de huidige leefomgeving. Frans praten en zich integreren is een vanzelfsprekend iets. Etnisch blijven zij natuurlijk Vlaams, maar ik zie de relevantie van deze vraag niet in. Uitleg graag..

Citaat:
In Frans Vlaanderen is nog héel veel werk aan de winkel. Bovendien zal Frankrijk nooit of te nimmer terrein afstaan aan ons, vlaamse boerkes.

Citaat:
Moet in onze bepaling van "Dietsland" het taalkundig criterium dan niet wijken voor een etno-cultureel criterium ?
neen, liever niet. De belgische constructie heeft bewezen dat een confederatie met Wallonië onwerkbaar is. Splitsen is een noodzaak, confederatie met onze Dietse broeders een optie. Maar ik denk dat het een maat voor niets is , moesten we Wallonië opnemen in een Dietse confederatie.

Citaat:
Behoren de zogenaamde "Walen" dan niet tot de Nederlandse volksgemeenschap?
ik denk het niet.

Ik denk dat de meeste vlaamsgezinde stemmen ervoor kiezen Wallonië n�*et op te nemen in de Dietse Republiek. Eens we het einde van België bereikt hebben moet het voor altijd bereikt zijn. Niet om via een omweg terug bijeen te komen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 10 december 2004 om 22:40.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 22:49   #12
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door radicaal

Brussel is zoiezo Vlaams, hoeft niet 'etnisch gezuiverd' te worden (althans toch niet bij de autochtone brusselaars). Dat ze daar frans spreken is onder invloed van de hevige verfransing in de laatste decennia. Het is goed te doen om een deel terug te vernederlandsen, dit dmv een intense en grootschalige taalpolitiek te voeren, in woorden én daden (premies voor inschrijvingen in nederlandstalige scholen, etc.)
gelooft u dit zelf?
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 11:45   #13
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
gelooft u dit zelf?
Jazeker.
Er is de laatste 100 jaar al heel wat "vervlaamsd" in ons land.

Daarbij komt dat wanneer ons land verdwijnt, en Vlaanderen de belangrijkste aantrekkingsfacter is voor Brussel (ipv Parijs voor Wallonië/Brussel) wordt, het Nederlands automatisch in waarde zal stijgen.
Bovendien is het frans als wereldtaal heel wat prestige aan het verliezen.

Tenslotte nog dit: helemaal automatisch zal dat natuurlijk niet gaan. Wat de Vlaamse partijen moeten doen, is een grootschalige taal-campagne voeren in Brussel. Premies, voordelen, ... alles moet ingezet worden om het nederlandstalig onderwijs en het Nederlands te promoten. Vreemdelingen moeten in hun integratie cursus enkel de nederlandse taal leren, geen frans.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 11 december 2004 om 11:48.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:31   #14
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
U stelt een interessante vraag. Het volk is inderdaad meer dan de taalgemeenschap. Als ik morgen naar Nijvel ga wonen, ben ik dan "Waal"? En wat met mensen die een Franstalige moeder en een Nederlandstalige vader hebben? Of vice versa?
En wat als ik juist over de grens met Duitsland ga wonen: ben ik dan Duitser? Etc ...

De gemeenschap waartoe je behoort wordt bepaald door het socio-cultureel leven. In Nijvel dus het franstalig-Waalse, in Köln het Duitse, en in Brugge het Vlaamse. Er zijn ook deelculturen of deelgemeenschappen, maar steeds binnen een reeds bestaande gemeenschap.

Zo is de Vlaamse gemeenschap ontstaan uit de Nederlandstalige streken in België. Door het eigen culureel aanbod (in de eigen taal) en andere culturele gerichtheid (Vlaanderen naar het Angelsaksiche en Wallonië/franstalig België op het franse cultureel gebied) hebben de culturele gemeenschappen in België hun eigen identiteit nog verder versterkt en zijn ze verder van elkaar vervreemd.

Dus ja, iedereen in Vlaanderen is Vlaming, want hij leeft in de Vlaamse socio-culturele gemeenschap. Vele frasntaligen en migranten leven hier echter, maar hebben geen deel, weigeren dit, aan het gemeenschapsleven, en creëren zo hun eigen gemeenschap.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:42   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Irredentisme zoals sommige belgicisten dat hier op dit forum etaleren, vind ik volledig verwerpelijk. Streven naar een aanhechting, op welke wijze dan ook, van Frans-/Zuid-Vlaanderen bij Rijks-Vlaanderen (om het even zo te zeggen) is mijns inziens een foute weg.

Frans-/Zuid-Vlaanderen behoort wel ons historisch erfgoed: voor een aantal zaken die voor het latere Vlaanderen belangrijk waren, stond de wieg immers in dat aan ons ontrukte gebied. Bij veel mensen kan men dan ook een soort geheimzinnig heimwee bespeuren wanneer ze Frans-/Zuid-Vlaanderen bezoeken. "Iets" waarvan ze beseffen dat het aan ons volk werd afgenomen, maar dat tegelijkertijd voor altijd verloren is maar dat we tegelijkertijd toch niet kunnen loslaten.

Hoe we het ook keren of draaien, Frans-/Zuid-Vlaanderen is in grote mate verfranst. Identitair zwalpt het tussen haar Frans staatsburgerschap en een plaatselijke Vlaamse identiteit die echter wel verschilt van wat we in Rijks-Vlaanderen aantreffen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:44   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart duidelijk een aantal zaken. Wie als migrant ergens gaat wonen, verliest zijn oorspronkelijke identiteit niet. Slechts bij een tweede of derde generatie hieropvolgend is dat het geval.

Mensen van gemengde afkomst maken meestal in hun identiteit een rangorde. Een van de identiteiten staat bovenaan en de andere wordt een soort fijn draadje in de trand van "mijn moeder is van Duitse komaf".
Oud 11 december 2004, 12:47   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben zich er wel van afgescheurd. In de praktijk kwam dat op hetzelfde neer. Filips II had niet minder macht dan Willem I.
Niet correct. De Nederlanden maakten geen deel uit van Spanje. Wel erkenden de Nederlanden Filips II als hun monarch. Daarom zwoer Filips getrouwheid aan de wetten, privilegiën... van de verschillende Nederlandse vorstendommen, waarna hij zich graaf van Vlaanderen, hertog van Brabant, hertog van Limburg, graaf van Holland, enzovoort mocht noemen.
Oud 11 december 2004, 16:00   #18
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ze hebben zich er wel van afgescheurd. In de praktijk kwam dat op hetzelfde neer. Filips II had niet minder macht dan Willem I. Maar als je wil: reunificatie met Italië, allez Rome? Die Germanen hebben onze gewesten afgescheurd van de civitas civitatum. Hoe durven ze
'Separatisme' veronderstelt een nationaal verband waar je je uit losmaakt. De Nederlandse Opstand was in essentie het afzweren van een persoonlijke band, die van de vorst en zijn vorstendom. De Nederlanden maakten zich niet los van 'Spanje' - daar hadden ze op zich geen enkel verband mee, tenzij via de vorst, maar dat was alles.
Oud 11 december 2004, 16:35   #19
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Niet correct. De Nederlanden maakten geen deel uit van Spanje. Wel erkenden de Nederlanden Filips II als hun monarch. Daarom zwoer Filips getrouwheid aan de wetten, privilegiën... van de verschillende Nederlandse vorstendommen, waarna hij zich graaf van Vlaanderen, hertog van Brabant, hertog van Limburg, graaf van Holland, enzovoort mocht noemen.
Ik heb een vraagske: wat zou er gebeurd zijn als je, pakweg in de eerste helft van de 16e eeuw, op de Gentse Grote markt zou zijn gaan staan met een plakkaat: WIJ HOREN NIET BIJ SPANJE?
Oud 11 december 2004, 16:37   #20
BELGIAN WARRIOR
Banneling

Standaard

Citaat:
'Separatisme' veronderstelt een nationaal verband waar je je uit losmaakt. De Nederlandse Opstand was in essentie het afzweren van een persoonlijke band, die van de vorst en zijn vorstendom. De Nederlanden maakten zich niet los van 'Spanje' - daar hadden ze op zich geen enkel verband mee, tenzij via de vorst, maar dat was alles.
Die had een ceremoniële functie ofzo? Beetje raar dat je er dan een opstand tegen begint hé

Laatst gewijzigd door BELGIAN WARRIOR : 11 december 2004 om 16:37.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be