![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er gaan stemmen op (bij OVLD) om de herkeuringen in de garage te laten plaatsvinden en niet meer bij de autokeuring zelf.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230202_95492356 ![]() Ik vind dit alvast een goed voorstel, kleine gebreken laten herstellen en de garagist bevoegd verklaren om hem de mogelijkheid te geven dit in te brengen in de databank van de autoveiligheid. Als het goed is, mag dit ook gezegd worden. Het is dan ook een Vlaamse bevoegdheid hé. Open Vld wil herkeuringen van auto in de garage: “Interessant voorstel” Vlaams Parlementslid Marino Keulen (Open Vld) stelt voor om kleine herkeuringen van personenwagens in de garage te laten uitvoeren. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is bereid om het voorstel alvast te bestuderen voor afkeuringen op basis van de lichten. Dat zei ze donderdag in het parlement. “45 procent van alle afkeuringen gaat om een gebrek aan de lichten. Dat zijn bijna 200.000 herkeuringen per jaar die slechts een kleine herstelling vormen”, rekende Marino Keulen voor. “Voor een herkeuring moet je vrijaf nemen, aanschuiven, betalen... Het zou toch klantvriendelijker zijn als die herkeuring bij een erkende garage kon, die de herstelling doet en dat ook attesteert.” “Ik vind het een interessant voorstel”, zei minister Peeters. “Zeker voor de lichten zou een attestering door een erkende garage inderdaad een methode zijn die alles zou vereenvoudigen.” Peeters wil wel de audit afwachten die momenteel loopt bij de keuringscentra, net als een benchmark met de buurlanden. Verlengen herkeuringstermijn CD&V stelde in dezelfde commissiezitting voor om de termijn van vijftien dagen voor de herkeuring van grote gebreken te verlengen. “Deze termijn is vandaag vaak onhaalbaar, zowel voor de eigenaars van de voertuigen als voor de garagisten”, zei Sofie Mertens. “Vaak moet je al meer dan een maand wachten voordat je bij de garagist terecht kan.” Op dit moment is Vlaanderen ook strenger dan de normen opgelegd door Europa, voerde ze aan. Volgens de Europese richtlijn moet het voertuig binnen twee maanden herkeurd worden, maar lidstaten zijn vrij om strengere regels toe te passen. Laatst gewijzigd door reservespeler : 10 februari 2023 om 09:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die olieplekken op die foto...
![]() Maar anders een heel goed voorstel.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geloof dat de keuringsorganisaties niet genoeg enveloppekes naar de OVLD heeft gestuurt.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op zich een goed voorstel.
Ik vrees echter dat er als klant van de garage wat door de vingers zal worden gezien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn niet veel garages meer over.
We zijn op weg naar een garage loos land met online garages.
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaja...
Maar het is als met ideetje om komaf te maken met die PEST van eco- en maaltijdchecques waar men ook ,onderandere ook in de O-VLD "mee bezig" was... Zoals met zowat elk "O-VLD-idee" is er NIKS van gekomen.....Dat is niet de letter O,dat is het cijfer 0 dat er voor staat....Het heeft bij mij (ooit zelfs een VLD stemmer,zo rond de eeuwwisseling) wel een tijdje gekost dat uit te vogelen... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 10 februari 2023 om 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dit ook een goed idee.
Eigenlijk een goed idee voor meer dan de lichten alleen. Wie vult aan? Voor mij gaat het om alle dingen die men niet anders kan doen dan vervangen, plus de lichten afstellen. De stempel van de erkende garage moet dan aangebracht worden op de "half rode kaart", en de factuur eraan geniet. - alle lichten die stuk zijn - de lichten die niet goed afgesteld zijn - de knalpot moet vervangen worden - de banden moeten vervangen worden - ... Ik zou het zeker niet doen voor - remmen - uitlaatgassen edm Ik twijfel voor - ophanging - -
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan kan de elektricien die je elektriciteit heeft gelegd ook het attest geven, de boekhouder die de belastingen heeft ingevuld belastingcontroleur spelen, de verwarmingsinstallateur de gasaansluiting controleren, ...
![]() Elke garage moet dan nog voor een paar jaar een meettoestel voor uitlaatgassen aanschaffen ... hoe langer ik erbij stil sta hoe gatachterlijker ik de idee vind ... de kiesstrijd is van start gegaan zeker ?
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lichten niet goed afgesteld, ruitenwisser versleten, ruitensproeier werkt niet, versleten banden, ... Remmen, uitstoot / uitlaat en ophanging laten we beter over aan herkeuring in het keuringsstation. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Toen ik lang geleden nog een wagen had waar ik amper mee reed deed ik die binnen in de garage om 'klaar te zetten' voor het onderhoud en kon een tweede keer terug naar de controle omdat de lichten slecht waren afgesteld ... was de garagist blijkbaar vergeten ....
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 10 februari 2023 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog maar één keer een rode kaart gekregen omdat mijn zoon ne platte band gehad had en ik bij gevolg met het reservewiel naar de keuring ging. Reservewiel had een ander profiel, voor de rest zag je geen verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het spreekt vanzelf dat als de keuring in garages zal verlopen dat er heel wat onnodige reparaties zullen opgedrongen worden.
De kat bij de melk zetten en zo allemaal. De keuring centra zouden wel een tandje mogen bijsteken op hun beurt. Zo vind ik dat afregelen lichten wel in hun pakket zou mogen opgenomen worden, desnoods mits 10€ extra. Indien men dat wenst tenminste.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 11 februari 2023 om 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt de tekst in de link of in een andere krant niet gelezen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De lichten goed afstellen is (voor zover mijn technische kennis) slechts nodig als een lamp werd vervangen. En dat moet de afregeling onmiddellijk, zufort .. gebeuren. Er moet niemand rondrijden met slecht afgestelde lichten tot het de moment is van de technische controle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik doelde op reservespelers voorstel.