Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2023, 09:21   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Herkeuring in de garage(OVLD)

Er gaan stemmen op (bij OVLD) om de herkeuringen in de garage te laten plaatsvinden en niet meer bij de autokeuring zelf.

https://www.gva.be/cnt/dmf20230202_95492356

Ik vind dit alvast een goed voorstel, kleine gebreken laten herstellen en de garagist bevoegd verklaren om hem de mogelijkheid te geven dit in te brengen in de databank van de autoveiligheid.

Als het goed is, mag dit ook gezegd worden.
Het is dan ook een Vlaamse bevoegdheid hé.

Open Vld wil herkeuringen van auto in de garage: “Interessant voorstel”
Vlaams Parlementslid Marino Keulen (Open Vld) stelt voor om kleine herkeuringen van personenwagens in de garage te laten uitvoeren. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is bereid om het voorstel alvast te bestuderen voor afkeuringen op basis van de lichten. Dat zei ze donderdag in het parlement.

“45 procent van alle afkeuringen gaat om een gebrek aan de lichten. Dat zijn bijna 200.000 herkeuringen per jaar die slechts een kleine herstelling vormen”, rekende Marino Keulen voor. “Voor een herkeuring moet je vrijaf nemen, aanschuiven, betalen... Het zou toch klantvriendelijker zijn als die herkeuring bij een erkende garage kon, die de herstelling doet en dat ook attesteert.”

“Ik vind het een interessant voorstel”, zei minister Peeters. “Zeker voor de lichten zou een attestering door een erkende garage inderdaad een methode zijn die alles zou vereenvoudigen.”

Peeters wil wel de audit afwachten die momenteel loopt bij de keuringscentra, net als een benchmark met de buurlanden.

Verlengen herkeuringstermijn
CD&V stelde in dezelfde commissiezitting voor om de termijn van vijftien dagen voor de herkeuring van grote gebreken te verlengen. “Deze termijn is vandaag vaak onhaalbaar, zowel voor de eigenaars van de voertuigen als voor de garagisten”, zei Sofie Mertens. “Vaak moet je al meer dan een maand wachten voordat je bij de garagist terecht kan.”

Op dit moment is Vlaanderen ook strenger dan de normen opgelegd door Europa, voerde ze aan. Volgens de Europese richtlijn moet het voertuig binnen twee maanden herkeurd worden, maar lidstaten zijn vrij om strengere regels toe te passen.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 10 februari 2023 om 09:23.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 11:02   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Die olieplekken op die foto...

Maar anders een heel goed voorstel.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 11:48   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die olieplekken op die foto...

Maar anders een heel goed voorstel.
Oei, olieplekken zijn niet Oké.
Inderdaad een goed voorstel.
Oud 10 februari 2023, 12:22   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik geloof dat de keuringsorganisaties niet genoeg enveloppekes naar de OVLD heeft gestuurt.
Oud 10 februari 2023, 12:35   #5
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Op zich een goed voorstel.
Ik vrees echter dat er als klant van de garage wat door de vingers zal worden gezien.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 18:12   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn niet veel garages meer over.

We zijn op weg naar een garage loos land met online garages.
Oud 10 februari 2023, 18:38   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jaja...

Maar het is als met ideetje om komaf te maken met die PEST van eco- en maaltijdchecques waar men ook ,onderandere ook in de O-VLD "mee bezig" was...

Zoals met zowat elk "O-VLD-idee" is er NIKS van gekomen.....Dat is niet de letter O,dat is het cijfer 0 dat er voor staat....Het heeft bij mij (ooit zelfs een VLD stemmer,zo rond de eeuwwisseling) wel een tijdje gekost dat uit te vogelen...

Laatst gewijzigd door kelt : 10 februari 2023 om 18:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 18:41   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er zijn niet veel garages meer over.

We zijn op weg naar een garage loos land met online garages.
In die omstandigheden zal er misschien geen behoefte meer zijn aan de auto-keuringsmaffia ook......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 20:04   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit ook een goed idee.
Eigenlijk een goed idee voor meer dan de lichten alleen.
Wie vult aan?
Voor mij gaat het om alle dingen die men niet anders kan doen dan vervangen, plus de lichten afstellen.
De stempel van de erkende garage moet dan aangebracht worden op de "half rode kaart", en de factuur eraan geniet.
- alle lichten die stuk zijn
- de lichten die niet goed afgesteld zijn
- de knalpot moet vervangen worden
- de banden moeten vervangen worden
- ...

Ik zou het zeker niet doen voor
- remmen
- uitlaatgassen edm

Ik twijfel voor
- ophanging
-
-

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 20:15   #10
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Dan kan de elektricien die je elektriciteit heeft gelegd ook het attest geven, de boekhouder die de belastingen heeft ingevuld belastingcontroleur spelen, de verwarmingsinstallateur de gasaansluiting controleren, ...

Elke garage moet dan nog voor een paar jaar een meettoestel voor uitlaatgassen aanschaffen ... hoe langer ik erbij stil sta hoe gatachterlijker ik de idee vind ... de kiesstrijd is van start gegaan zeker ?

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 20:18   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dan kan de elektricien die je elektriciteit heeft gelegd ook het attest geven, de boekhouder die de belastingen heeft ingevuld belastingcontroleur spelen, de verwarmingsinstallateur de gasaansluiting controleren, ...

Elke garage moet dan nog voor een paar jaar een meettoestel voor uitlaatgassen aanschaffen ... hoe langer ik erbij stil sta hoe gatachterlijker ik de idee vind ... de kiesstrijd is van start gegaan zeker ?
Voor kleine dingen?
Lichten niet goed afgesteld, ruitenwisser versleten, ruitensproeier werkt niet, versleten banden, ...

Remmen, uitstoot / uitlaat en ophanging laten we beter over aan herkeuring in het keuringsstation.
Oud 10 februari 2023, 20:26   #12
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Voor kleine dingen?
Lichten niet goed afgesteld, ruitenwisser versleten, ruitensproeier werkt niet, versleten banden, ...

Remmen, uitstoot / uitlaat en ophanging laten we beter over aan herkeuring in het keuringsstation.
Als men dan toch moet gaan kan men toch beter alles in een keer controleren. Jij zou graag twee keer op controle willen ofzo ?

Toen ik lang geleden nog een wagen had waar ik amper mee reed deed ik die binnen in de garage om 'klaar te zetten' voor het onderhoud en kon een tweede keer terug naar de controle omdat de lichten slecht waren afgesteld ... was de garagist blijkbaar vergeten ....

Laatst gewijzigd door Vlad : 10 februari 2023 om 20:26.
Oud 11 februari 2023, 11:53   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men dan toch moet gaan kan men toch beter alles in een keer controleren. Jij zou graag twee keer op controle willen ofzo ?

Toen ik lang geleden nog een wagen had waar ik amper mee reed deed ik die binnen in de garage om 'klaar te zetten' voor het onderhoud en kon een tweede keer terug naar de controle omdat de lichten slecht waren afgesteld ... was de garagist blijkbaar vergeten ....
Ik ga nooit naar de garage vooraleer ik naar de keuring moet.
Nog maar één keer een rode kaart gekregen omdat mijn zoon ne platte band gehad had en ik bij gevolg met het reservewiel naar de keuring ging.
Reservewiel had een ander profiel, voor de rest zag je geen verschil.
Oud 11 februari 2023, 12:26   #14
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog maar één keer een rode kaart gekregen omdat mijn zoon ne platte band gehad had en ik bij gevolg met het reservewiel naar de keuring ging.
Reservewiel had een ander profiel, voor de rest zag je geen verschil.
En toch stel je voor van een deel van de controle te laten uitvoeren door de keuringsorganen en een ander deel door de garage ... sadomasochist of zo ?

Oud 11 februari 2023, 13:15   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het spreekt vanzelf dat als de keuring in garages zal verlopen dat er heel wat onnodige reparaties zullen opgedrongen worden.

De kat bij de melk zetten en zo allemaal.

De keuring centra zouden wel een tandje mogen bijsteken op hun beurt.
Zo vind ik dat afregelen lichten wel in hun pakket zou mogen opgenomen worden, desnoods mits 10€ extra.
Indien men dat wenst tenminste.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 februari 2023 om 13:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2023, 14:09   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Dat is een goed principe. De garage doet uiteindelijk enkel wat je vraagt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2023, 16:13   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vlad, dat is het helemaal niet.
Je hebt de tekst in de link of in een andere krant niet gelezen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 11 februari 2023, 16:18   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het spreekt vanzelf dat als de keuring in garages zal verlopen dat er heel wat onnodige reparaties zullen opgedrongen worden.

Zo vind ik dat afregelen lichten wel in hun pakket zou mogen opgenomen worden, desnoods mits 10€ extra.
Dat vind ik helemaal niet.
De lichten goed afstellen is (voor zover mijn technische kennis) slechts nodig als een lamp werd vervangen.
En dat moet de afregeling onmiddellijk, zufort .. gebeuren. Er moet niemand rondrijden met slecht afgestelde lichten tot het de moment is van de technische controle.

Oud 11 februari 2023, 17:23   #19
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is pas een goed idee!

Oud 11 februari 2023, 17:24   #20
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vlad, dat is het helemaal niet.
Je hebt de tekst in de link of in een andere krant niet gelezen.
Ik doelde op reservespelers voorstel.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be