Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2023, 09:28   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Gaat de straatverlichting straks uit?

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230209_96506786

Enthousiasme om het licht te doven is bekoeld: helft van de Limburgse gemeenten doet nog mee
Hasselt - Vanaf 26 februari kan de straatverlichting in de Limburgse gemeenten ’s nachts eindelijk uit, al is het enthousiasme daarvoor inmiddels wel bekoeld. Van de 33 gemeenten die oorspronkelijk zouden meedoen, blijven er vandaag nog 24 over.

De energieprijzen zijn ferm gedaald, misschien speelt dit mee in de beslissing om niet te beslissen of om niet uit te schakelen.
Nochtans moeten we niet enkel kijken naar de centen, maar ook naar de veiligheid, het milieu, de energiebevoorrading.
Volgens mijn bescheiden mening moet dit goed afgewogen worden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 12:08   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Is dat zo?

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2023 om 12:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 12:14   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is dat zo?
Natuurlijk moet de overweging gemaakt worden met de juiste argumenten.
Oud 10 februari 2023, 12:18   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk moet de overweging gemaakt worden met de juiste argumenten.
Straatverlichting heeft ook met veiligheidsgevoel te maken.
Een niet te onderschatten argument.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2023, 16:40   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Aan de kust zijn er al steden & gemeenten waar de straatverlichting op bepaalde dagen uitgaat.

Echt veilig is dat niet, want dat is qua veiligheid meestal het eerste wat men schrijft dat je moet doen en dat is alles zoveel mogelijk in het licht zetten.

Camerabewaking met licht?

Licht dat automatisch aangaat als er iemand voorbij loopt?

p.s.

Beste ip camera 2023

Floodlight

Best handig aan uw garage als u wil binnenrijden...

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 februari 2023 om 16:44.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2023, 17:45   #6
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Er was vorige week een dag met dichte mist smorgens.
Moet je eens rijden met je velo op onverlichte straat. Je ziet quasi niks meer dat nog toont waar de weg ligt, ik moest op sommige plekken bijna stapvoets rijden om niet te riskeren een bocht te laat te zien en in de gracht te rijden.
Met straatverlichting heb je telkens een lichtpunt voor je dat toont waar de baan ligt.
Net zo met sneeuw. Je ziet amper nog waar de weg ligt, en zonder straatverlichting of een rij bomen als backup, heb je niks meer.
Het nieuwe normaal van de nazi's.
Die gescheiden en verhoogde fietspaden, die almaar links en rechts, zigzag gaan, voor bushaltes en scheidingen en vanalles, over drempels hotsen de hele tijd, als er sneeuw ligt, is dat een hachelijke bedoening. De keren dat het voorviel de voorbije 10 jaar, een ellende. En tegenwoordig in het donker derbij, als de lokale nazi dat zo beslist. Die vroege ochtend deze week heb ik nog even gedacht te stoppen en terug te keren naar huis. Dat ze het zelf gaan doen, die rotte nazi's.
Jaren geleden heb ik eens een ochtend gehad dat het na een nacht grondvorst, kort licht regende. Direct ijsbaan overal. 3 keer gevallen de eerste km, terug huiswaarts gesukkeld. Dan gepoogd via een andere baan, een stuk provincieweg, dat meer kans op strooizout was. Omweg in afstand maar misschien niet in tijd, bij gladheid. Na 2 km redelijk goe vooruit, linksaf slaan en patat ik lag er weer.
Toen beu, terug huiswaarts. Na een halfuur thuis begon het weer, en meer te regenen. Het laagje ijs smolt/spoelde weg, en ik vertrok weer, en normaal te rijden. 2.5 uur te laat op het werk.
Die moeite, dat sukkelen, ga ik nu niet meer doen hoor. De pot op, kunnen die nazi's. Dat ze het zelf doen (2). Als ik zo zie wat die klojos de voorbije 10 jaar hebben uitgevreden, hun kredietsaldo bij mij is nul geworden.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2023, 19:08   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Moet je eens rijden met je velo op onverlichte straat. Je ziet quasi niks meer dat nog toont waar de weg ligt, ik moest op sommige plekken bijna stapvoets rijden om niet te riskeren een bocht te laat te zien en in de gracht te rijden.
Met straatverlichting heb je telkens een lichtpunt voor je dat toont waar de
Fietsverlichting is iets waar je zelf voor kan zorgen.

Wat ik voor mezelf en echtgenote heb gedaan.
Mijn fietsjes "grootlicht" is een 20" LED bar van een hardcore offroader.
Mijn echtgenotes fiets heeft een LED werflamp voor de "lastigere momenten".
Oud 12 februari 2023, 20:46   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Fietsverlichting is iets waar je zelf voor kan zorgen.

Wat ik voor mezelf en echtgenote heb gedaan.
Mijn fietsjes "grootlicht" is een 20" LED bar van een hardcore offroader.
Mijn echtgenotes fiets heeft een LED werflamp voor de "lastigere momenten".
Er zijn anders fietsen die uitgerust zijn met serieus verblindende fietslampen.
Oud 12 februari 2023, 20:54   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zijn idioten met speedelecs die niet begrijpen dat hun schijnwerpertje bedoeld is voor bosritten, niet voor het verblinden van andere weggebruikers. En dat ze ook afgeregeld dienen te worden.

Maar nog steeds beter dan wielerterroristen die een 15 grams reflector te zwaar vinden.

Als ik mijn overkill verlichting afstel, is dat bedoeld om het veilig te maken, niet irritant.
Oud 13 februari 2023, 22:24   #10
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zijn idioten met speedelecs die niet begrijpen dat hun schijnwerpertje bedoeld is voor bosritten, niet voor het verblinden van andere weggebruikers. En dat ze ook afgeregeld dienen te worden.

Maar nog steeds beter dan wielerterroristen die een 15 grams reflector te zwaar vinden.

Als ik mijn overkill verlichting afstel, is dat bedoeld om het veilig te maken, niet irritant.
Zo is dat.
Oud 14 februari 2023, 07:29   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Fietsers inderdaad.
Maar ook meer en meer voetgangers hebben irritante hoofdlampjes, daarbij wil ik ook de joggers niet vergeten.

Meer en meer moet ik gewoon stoppen omdat ik gewoon verblind wordt.
Oud 14 februari 2023, 10:02   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Gewoon aanlaten seg.

Als we 's nachts 't licht al moeten uit gaan doen omdat we het ni meer kunnen betalen hebben we het ver gebracht met onze 'welvaart'...
Oud 14 februari 2023, 10:57   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

De moeite om eens te lezen: (lichtvervuiling en gevolgen)

https://mergenmetz.nl/blog/zonder-li...-we-beter-uit/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 11:01   #14
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Met straatverlichting heb je telkens een lichtpunt voor je dat toont waar de baan ligt.
Net zo met sneeuw. Je ziet amper nog waar de weg ligt, en zonder straatverlichting of een rij bomen als backup, heb je niks meer.
Het nieuwe normaal van de nazi's.
Die gescheiden en verhoogde fietspaden, die almaar links en rechts, zigzag gaan, voor bushaltes en scheidingen en vanalles, over drempels hotsen de hele tijd, als er sneeuw ligt, is dat een hachelijke bedoening. De keren dat het voorviel de voorbije 10 jaar, een ellende. En tegenwoordig in het donker derbij, als de lokale nazi dat zo beslist. Die vroege ochtend deze week heb ik nog even gedacht te stoppen en terug te keren naar huis. Dat ze het zelf gaan doen, die rotte nazi's.
Jaren geleden heb ik eens een ochtend gehad dat het na een nacht grondvorst, kort licht regende. Direct ijsbaan overal. 3 keer gevallen de eerste km, terug huiswaarts gesukkeld. Dan gepoogd via een andere baan, een stuk provincieweg, dat meer kans op strooizout was. Omweg in afstand maar misschien niet in tijd, bij gladheid. Na 2 km redelijk goe vooruit, linksaf slaan en patat ik lag er weer.
Toen beu, terug huiswaarts. Na een halfuur thuis begon het weer, en meer te regenen. Het laagje ijs smolt/spoelde weg, en ik vertrok weer, en normaal te rijden. 2.5 uur te laat op het werk.
Die moeite, dat sukkelen, ga ik nu niet meer doen hoor. De pot op, kunnen die nazi's. Dat ze het zelf doen (2). Als ik zo zie wat die klojos de voorbije 10 jaar hebben uitgevreden, hun kredietsaldo bij mij is nul geworden.
Fietsbanden voor winterse omstandigheden misschien?

Je kan ook je banden op de fiets aanpassen, de Top CONTACT Winter II Premium bijvoorbeeld :continental

Die gebruik ik al vele jaren als winterband met prima resultaten. Een enorm veilig gevoel, uiteraard als de grond bevroren is met hard ijs helpen die niet echt, dan zou je eigenlijk moeten een spikeband opleggen.

Jaren geleden heb ik in een zotte bui deze, nogal dure, Continental band aangekocht bij wijze van test en was verrast door de grip ervan in winterse omstandigheden. Nu kan ik echt niet meer zonder. Deze Conti band blijft er bij mij altijd op de ganse winterperiode tot eind maart.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be