![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Enkele retorische vragen...
• Hoeveel miljoen BEV kunnen 15.000 km/jaar afleggen met *15 TWh? • Hoeveel met 45 TWh? • Indien het stroomnet berekend is om veel meer dan 618 TWh (verbruik in 2005) te leveren, waarom zou hun stroomnet al aangepast moeten worden om 555 TWh te leveren? Of ergens vanaf 2025 terug 575 TWh? (verbruik 2019 vóór-corona) - Natuurlijk kan men dat stroomnet al uit voorzorg langzaam aanpassen en moderniseren (wat ze sowieso doen, enkel aan netverliezen wonnen ze 9,5 TWh). Want kernenergie (37,7 TWh) gaat volledig wegvallen en in de plaats komt vooral hernieuwbare energie en ook nog veel (extra) kolen. - Maar de prognose is wel dat er niet echt veel meer nodig gaat zijn dan pakweg 610 TWh, dan mogen ze nog veel meer warmtepompen zetten en met x-miljoenen BEV rijden. Zelfs de klimaatverandering gaat invloed hebben. - Naakte cijfers uit Duitsland van 2022: 555,8 TWh (lijntje Bruttostromverbrauch inkl. PSE) gaf *14,9 TWh minder stroomverbruik tov 2021, toen 570,7 TWh. - Is dat ook door de energiecrisis? kan zeker zijn en alvast ook door het warmere weer, alvast is het een nieuw laagterecord primaire energie "sinds de muur viel", dus met verwarming meegeteld, -4,7% minder dan 2020: Citaat:
Bruttostromerzeugung in Deutschland nach Energieträgern in TWh 1990 1995 2000 2005 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Bruttostromverbrauch inkl. PSE 7) 550,7 541,6 579,6 618,0 617,7 609,2 608,4 605,5 592,7 598,7 598,6 599,8 592,7 575,5 555,8 570,7 555,8 n.b. de kredietcrisis liep van 2008 tot 2011, anders was het verbruik in 2010-2011 alvast hoger geweest.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 27 februari 2023 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Duitsland verbruikte in 2022 dus pakweg 45 TWh minder dan hun langjarig gemiddelde van 600 TWh.
Wat een beetje beter weer en een energiecrisis al oplevert. In 2020 schatte het Duitse milieuministerie de electriciteitsbehoefte voor 45 miljoen electrische voertuigen op 100 TWh, uitgaande van die ronde 600 TWh, dus 1/6e ervan. Halvolle fles: maar van die 100 TWh is quasi bijna de helft "in de schoot gevallen". De netinfraverbetering gaat minder kosten. Er gaan nog verdere besparingen volgen. Halflege fles: dus het aandeel 100 TWh - van het net, moest het niet verminderen - gaat geleidelijk meer of minder verhoudingsgewijze doorwegen op het totaal. Wie weet wordt het 1/5e , of als er veel warmtepompen bijkomen en meer industrie op elec, terug 1/6e of 1/7e of 1/8e, who cares?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2023 om 11:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.706
|
![]() Citaat:
Voor het gemak wordt vergeten dat hele industrieën stilgelegd werden omdat de energie te duur werd. Zelfs de plaatselijke friturist sluit z'n barak om 21u00 omdat die enkele klanten, die na 21 uur kwamen, te duur zijn (het vet warm houden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
|
![]() Citaat:
Citaat:
Duitsland hernieuwbare ernergie leverde alleen al 256 TWh op in 2022, van het totaal verbruik van 556 TWh is dat 46%. In 2005 was hernieuwbare ernergie maar goed voor 63 TWh, in 2015 188 TWh. 100 TWh zou voldoende zijn voor 45 miljoen personenwagens op electriciteit te laden rijden. (Duits Milieuministerie, schatting 2020) Ze gaan dus in de toekomst meestal van overtollige hernieuwbare energie rijden, en als ze het slim spelen met laadbuffer/V2G gaan ze het net nog stabiliseren. Deze 100 TWh komt ongeveer overeen met de energie-inhoud van 10 miljard liter brandstof. Enkel de 6 miljoen personenwagens in België alleen verbruikten ~11 miljard liter brandstof in 2019: https://www.fleet.be/het-belgische-a...-in-6-cijfers/ Dus de Belgische personenwagens -enkel met brandstofmotoren- waren goed voor 110 TWh energieverbruik, enkel tank-tot-wiel. Het totale elec-verbruik in België was 83,7 TWh, waarvan 2% voor het transport was (vooral electrisch openbaar vervoer). Fossiele brandstoffen kunnen dus veel rendabeler zijn dan te verspillen in personenwagens. Klik: https://insideevs.com/features/39220...ustion-engine/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 28 februari 2023 om 13:15. |
||
![]() |
![]() |