Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Bekijk resultaten enquête: Wie valt Moldavië binnen en wanneer zal dat gebeuren?
Binnen de week en Oekraïene valt binnen in Moldavië 0 0%
Binnen de week en Rusland valt binnen in Moldavië 2 18,18%
Het duurt langer dan een week maar Oekraïene valt Moldavië binnen 1 9,09%
Het duurt langer dan een week maar Rusland valt Moldavië binnen 5 45,45%
Het feest blijft uit tenzij prins Laurent op bezoek komt 3 27,27%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2023, 20:07   #1
R. Kipling
Gouverneur

Standaard Feest in Moldavië ?

Twee weken gelden gaf de Moldavische regering er de brui aan. Het volk mort, Natalia Gavrilita gaf er als premier de brui aan en Dorin Recean kwam in haar plaats. Dhr. Recean is net zoals mevrouw Gavrilita pro-westers, alleen is hij daar nog iets fanatieker in.

Nu Rusland denkt dat Oekraïene een nieuw offensief voorbereidt met als doel Transnistrië (daar ligt namelijk het Cobasna wapendepot en dat is het grootste van Oost-Europa) en men ook opschuivingen ziet van de Oekraïense strijdkrachten richting de Moldavische grens lopen de spanningen hoog op. Enkelen voelen al nattigheid: https://twitter.com/Farnakyboy/statu...68854109343750

In Transnistrië bewaakt het veertiende guard's army van Rusland natuurlijk dat speelgoed hetgeen feest met vuurwerk waarschijnlijker maakt. Ook het nieuwe Moldavisch diplomatiek toptalent, dat net tot eerste minister is gebombardeerd heeft opgeroepen aan dat veertiende leger om op te rotten, iets wat in zo'n delicate situatie alleen maar toe te juichen is (sic).

Diezelfde Recean zit alleen met een klein probleempje. In Transnistrië wonen naast dat veertiende leger die het speelgoed bewaakt, ook Russen, Russisch gezinde Moldaviërs en een minderheid aan pro Europese Moldaviërs. De reactie liet niet lang op zich wachten en zelf in de hoofdstad waren er 'vreemde geluiden' te horen...: https://twitter.com/UkraineDiary/sta...89305400229891

Nu is mijn vraag: wanneer barst het feestje daar volgens u los en wie valt wie aan?

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 24 februari 2023 om 20:12.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2023, 20:09   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Een goeie raad aan onze Russische vrienden die die opslagplaats bewaken: mijdt U van Auchan sigaretten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2023, 20:14   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet niet welke gestoorde geest gaat denken dat Oekraine Moldavie gaat binnenvallen. Daarentegen, dat de Russen Moldavie zoals de rest van hun ex bezette gebieden op hun verlangenlijstje staan heeft, en dat gelijk welk onnozel Pravda achtig excuus voor hen volstaat om als de opportuniteitn zich voordoen, ergens met tanks binnen te vallen is uiteraard te verwachten.

Zo kan de Vladimir toch nog pronken in mei met een nieuw bezet land, als het in Oekraine ondertussen niet genoeg vordert.

Natuurlijk kan Vladimir beweren dat Oekraine Moldavie binnenvalt door volgende week een referendum te houden in een of ander gehucht in de buurt van Bakmut, te verklaren dat 96% van de bevolking daar tot Moldavie wilde behoren, en dat dan een stuk Moldavie verklaren he

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 februari 2023 om 20:16.
Oud 25 februari 2023, 05:50   #4
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Voor de overgrote meerderheid van de mensen zal het geen "feest" worden, het is het nu al geen feest vanwege de torenhoge energieprijzen, maar inderdaad de spanningen zijn aan het oplopen.
Oud 25 februari 2023, 10:11   #5
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Twee weken gelden gaf de Moldavische regering er de brui aan. Het volk mort, Natalia Gavrilita gaf er als premier de brui aan en Dorin Recean kwam in haar plaats. Dhr. Recean is net zoals mevrouw Gavrilita pro-westers, alleen is hij daar nog iets fanatieker in.

Nu Rusland denkt dat Oekraïene een nieuw offensief voorbereidt met als doel Transnistrië (daar ligt namelijk het Cobasna wapendepot en dat is het grootste van Oost-Europa) en men ook opschuivingen ziet van de Oekraïense strijdkrachten richting de Moldavische grens lopen de spanningen hoog op. Enkelen voelen al nattigheid: https://twitter.com/Farnakyboy/statu...68854109343750

In Transnistrië bewaakt het veertiende guard's army van Rusland natuurlijk dat speelgoed hetgeen feest met vuurwerk waarschijnlijker maakt. Ook het nieuwe Moldavisch diplomatiek toptalent, dat net tot eerste minister is gebombardeerd heeft opgeroepen aan dat veertiende leger om op te rotten, iets wat in zo'n delicate situatie alleen maar toe te juichen is (sic).

Diezelfde Recean zit alleen met een klein probleempje. In Transnistrië wonen naast dat veertiende leger die het speelgoed bewaakt, ook Russen, Russisch gezinde Moldaviërs en een minderheid aan pro Europese Moldaviërs. De reactie liet niet lang op zich wachten en zelf in de hoofdstad waren er 'vreemde geluiden' te horen...: https://twitter.com/UkraineDiary/sta...89305400229891

Nu is mijn vraag: wanneer barst het feestje daar volgens u los en wie valt wie aan?
Ik verwed er mijn nieuwe klompen op dat Poetin de volende dagen Transnistrië gaat innemen om dan vanuit Moldavïe een nieuw front te openen.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2023, 10:13   #6
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik weet niet welke gestoorde geest gaat denken dat Oekraine Moldavie gaat binnenvallen. Daarentegen, dat de Russen Moldavie zoals de rest van hun ex bezette gebieden op hun verlangenlijstje staan heeft, en dat gelijk welk onnozel Pravda achtig excuus voor hen volstaat om als de opportuniteitn zich voordoen, ergens met tanks binnen te vallen is uiteraard te verwachten.

Zo kan de Vladimir toch nog pronken in mei met een nieuw bezet land, als het in Oekraine ondertussen niet genoeg vordert.

Natuurlijk kan Vladimir beweren dat Oekraine Moldavie binnenvalt door volgende week een referendum te houden in een of ander gehucht in de buurt van Bakmut, te verklaren dat 96% van de bevolking daar tot Moldavie wilde behoren, en dat dan een stuk Moldavie verklaren he
Ik zit met een grote vraag. Is Trump de inspiratiebron geweest voor Poetin of ies het omgekeerd?
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2023, 14:08   #7
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Arrow

De vraag die ik me stel, is hoe de Russische troepen in Transnistrië nog worden bevoorraad. Vroeger kan dit niet anders dan dat het over Oekraïens luchtruim was, maar iets zegt me dat de Oekraïeners dat nu niet meer laten passeren. Het alternatief zou zijn over Roemenië... Navo-gebied. Dit lijkt me nu ook weer niet waarschijnlijk. Eten kunnen ze allicht wel lokaal kopen, maar munitie, reserve- en onderhoudsmateriaal voor hun wapens?

Een expeditieleger (want zo kan je de Russische troepen daar noemen) dat niet meer deftig wordt bevoorraad, moet op termijn toch een vogel voor de kat zijn?

Mijns inziens zal een snelle Russische overwinning, of compromisvrede in Oekraïne cruciaal zijn voor het al dan niet overleven van Transnistrië.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2023, 15:03   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Ik zit met een grote vraag. Is Trump de inspiratiebron geweest voor Poetin of ies het omgekeerd?
Dat is niks anders dan propaganda van de Democraten. Putin en Trump hebben niks met elkaar te maken. Putin vond Trump waarschijnlijk wel een geschikte idioot om in het Witte Huis de Amerikanen wat te schaden, maar ik heb de indruk dat het niet zo goed afgelopen is als hij dacht.
Oud 26 februari 2023, 20:06   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Dit land vreest het volgende doelwit van Poetin te worden

Daarom ook dat de kans er dik inzit dat het nog even zal duren maar Poetin zal Moldavië binnenvallen.

Een gevaarlijke actie want hij kan het niet laten en komt dichter en dichter naar de EU toe.

Afknallen die vent en zijn gevolg zou dat een optie kunnen zijn om het oorlogsgeweld met in te dijken of niet?

Intussen ziet de Tsjechische president Petr Pavel het zo en vergelijkt Vladimir Poetin met Adolf Hitler

Dat lijkt mij dan weer ver gezocht want had men Hitler laten doen dan had het huidig probleem Rusland niet eens meer bestaan maar dan waren er waarschijnlijk een hoop andere problemen geweest.

p.s.

Uiteindelijk zie ik mij genoodzaakt het volgende bij de enquête aan te duiden: Het duurt langer dan een week maar Rusland valt Moldavië binnen

Laatst gewijzigd door Universalia : 26 februari 2023 om 20:08.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2023, 00:40   #10
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dit land vreest het volgende doelwit van Poetin te worden

Daarom ook dat de kans er dik inzit dat het nog even zal duren maar Poetin zal Moldavië binnenvallen.

Een gevaarlijke actie want hij kan het niet laten en komt dichter en dichter naar de EU toe.

Afknallen die vent en zijn gevolg zou dat een optie kunnen zijn om het oorlogsgeweld met in te dijken of niet?

Intussen ziet de Tsjechische president Petr Pavel het zo en vergelijkt Vladimir Poetin met Adolf Hitler

Dat lijkt mij dan weer ver gezocht want had men Hitler laten doen dan had het huidig probleem Rusland niet eens meer bestaan maar dan waren er waarschijnlijk een hoop andere problemen geweest.

p.s.

Uiteindelijk zie ik mij genoodzaakt het volgende bij de enquête aan te duiden: Het duurt langer dan een week maar Rusland valt Moldavië binnen
Poetin moet eerst nog zien door te stoten in Oekraïne, maar ik geloof wel dat Moldavië ook op de lijst staat. Vandaar dat het Westen de Oekraine in ieder geval moet steunen, zodat Rusland onder geen beding ten westen van de Krim terreinwinst kan boeken.
Oud 1 maart 2023, 00:45   #11
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Poetin moet eerst nog zien door te stoten in Oekraïne, maar ik geloof wel dat Moldavië ook op de lijst staat. Vandaar dat het Westen de Oekraine in ieder geval moet steunen, zodat Rusland onder geen beding ten westen van de Krim terreinwinst kan boeken.
Het zou mij eerlijk gezegd verwonderen moest hij daar zijn zinnen op gezet hebben. De facto controleren de Russische troepen daar nu Transdnistrië, waar het merendeel van de grondstoffen, evenals een Russische minderheid, zich bevinden.

Wat Oekraïene betreft, zie ik hem inderdaad misschien nog een poging wagen om Mykolaiv, en Odessa in te nemen om die verbinding te maken en op die manier bij Transdnistrië de verbinding tot stand te brengen.

Oud 1 maart 2023, 05:52   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou mij eerlijk gezegd verwonderen moest hij daar zijn zinnen op gezet hebben. De facto controleren de Russische troepen daar nu Transdnistrië, waar het merendeel van de grondstoffen, evenals een Russische minderheid, zich bevinden.

Wat Oekraïene betreft, zie ik hem inderdaad misschien nog een poging wagen om Mykolaiv, en Odessa in te nemen om die verbinding te maken en op die manier bij Transdnistrië de verbinding tot stand te brengen.
Kijk, zo blijft het duren he. Dan wordt Rusland weer wat groter, en heeft nieuwe grenzen met "gevaarlijke" buren, en moeten die 'gevaarlijke buren' verwijderd worden, of tenminste in stroman staatjes veranderd worden. En zo schuift die "gewenste grens" met het decadente westen almaar op he, tot in Lissabon.
Oud 1 maart 2023, 14:07   #13
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, zo blijft het duren he. Dan wordt Rusland weer wat groter, en heeft nieuwe grenzen met "gevaarlijke" buren, en moeten die 'gevaarlijke buren' verwijderd worden, of tenminste in stroman staatjes veranderd worden. En zo schuift die "gewenste grens" met het decadente westen almaar op he, tot in Lissabon.
Dat is allemaal waar, maar vooraleer je hem kan verhinderen dat te proberen moet je er natuurlijk mee spreken of hem volledig verslaan hé. De probabiliteit dat men Rusland daar volledig verslaat is 0 en als er al een kans is, verkleint die iedere dag een beetje dus zal men moeten onderhandelen en een wapenstilstand moeten forceren, of men dit nu wil of niet.

Ik heb geloof ik vorig jaar in juli een topic gestart of het al dan niet eens tijd was om te onderhandelen. Soledar was toen nog niet gevallen, er was toen nog geen sprake van een acuut probleem met 155 mm's, men liep toen nog geen vertragingen op met sinterklaascadeautjes, Bakhmut was toen nog niet omsingeld, China had toen nog impliciet geen partij gekozen, stoltenberg was toen nog niet aan het panikeren over ontoereikende militaire slagkracht,...
Er werd toen heel hard geroeptoeterd dat Oekraïene zelf aan het winnen was. Awel ja: dat was dus niet het geval. Er was en is op dit moment geen endgame voor deze oorlog en Rusland heeft overmacht op militair gebied. De VS beginnen dat nu rijkelijk laat ook door te hebben.

Dus als je vanuit jouw hypothese uitgaat dat Rusland wil oprukken tot in Lissabon (wat ik nog altijd een irrationele angst vind, gezien het gewoon niet mogelijk is om geheel Oekraïene, laat staan West-Europa met een miljoen Russen te controleren), is de beste optie om die angstdroom te stoppen onderhandelen en grenzen trachten te betonneren. Hoe langer men daarmee wacht, hoe slechter de onderhandelingspositie zal worden. Men zal niets hebben om tegengewicht te bieden (economische sancties al toegepast, militair onvoldoende slagkracht om de oorlog te doen kantelen, grond wil men niet afstaan,...) Succes met het afwikkelen van de oorlog in dat geval . Het zal ongeveer hetzelfde resultaat opleveren als de onderhandelingen van de federale regering en ENGIE over de kerncentrales. Escaleren is ook niet meer mogelijk want bij een nucleair conflict gaan we er ook aan.

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 1 maart 2023 om 14:09.
Oud 1 maart 2023, 22:50   #14
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het lijkt mij niet in het belang van Oekraïne en het Westen trouwens ook, dat Oekraïne de toegang tot de Zwarte Zee verliest. De huidige grenzen, met de Krim en de Donbas, inclusief verbinding Russisch, is voor het Westen, uiteraard niet Oekraïne (begrijpelijk), wel iets wat in de contouren van een verdrag zou kunnen belanden.
Oud 2 maart 2023, 07:12   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal waar, maar vooraleer je hem kan verhinderen dat te proberen moet je er natuurlijk mee spreken of hem volledig verslaan hé. De probabiliteit dat men Rusland daar volledig verslaat is 0 en als er al een kans is, verkleint die iedere dag een beetje dus zal men moeten onderhandelen en een wapenstilstand moeten forceren, of men dit nu wil of niet.
Helemaal niet. Aangezien Vladimir lulkoek vertelt en/of zot is als je ermee praat (dat was toch de ervaring van Macron) heeft ermee praten geen enkele zin, en als je erop ingaat ben je zo goed als zeker bedot. De woorden van Vladimir zijn dus op zijn best zinloos, en in een erger geval misleidend en toxisch.

Vladimir zelf moet zijn goesting afgenomen worden. En dat kan door:

1) hem laten te winnen

2) die winst zo bitter mogelijk te maken

Zoals je zegt is het alternatief zoals met nazi Duitsland niet mogelijk (Rusland vernietigen met een militaire inval) zonder dat wij zelf ook verglaasd worden.

Er zijn maar 3 mogelijkheden he:

1) kapituleren en alles aan Vladimir laten, tot aan Lissabon

2) Rusland vernietigen en zelf verglaasd worden

3) Rusland zijn goesting ontnemen om "op die manier" nog te "winnen".

ALLES wat we doen om Rusland "tevreden" te stellen op een of andere manier is gewoon de voorbereiding voor de volgende invasie. Hoe tevredener de Russen zullen zijn, hoe gevaarlijker en/of duurder het zal zijn voor ons, omdat het slagveld dan dichterbij komt, en het eigen kanonnenvlees zal zijn, om gewoon hetzelfde te doen ; dus uiteindelijk WEER Vladimir tevreden te maken, en hem weer een stapje verder laten te gaan.
Oud 4 maart 2023, 10:35   #16
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb geloof ik vorig jaar in juli een topic gestart of het al dan niet eens tijd was om te onderhandelen. Soledar was toen nog niet gevallen, er was toen nog geen sprake van een acuut probleem met 155 mm's, men liep toen nog geen vertragingen op met sinterklaascadeautjes, Bakhmut was toen nog niet omsingeld, China had toen nog impliciet geen partij gekozen, stoltenberg was toen nog niet aan het panikeren over ontoereikende militaire slagkracht,...
Er werd toen heel hard geroeptoeterd dat Oekraïene zelf aan het winnen was. Awel ja: dat was dus niet het geval. Er was en is op dit moment geen endgame voor deze oorlog en Rusland heeft overmacht op militair gebied. De VS beginnen dat nu rijkelijk laat ook door te hebben.

Dus als je vanuit jouw hypothese uitgaat dat Rusland wil oprukken tot in Lissabon (wat ik nog altijd een irrationele angst vind, gezien het gewoon niet mogelijk is om geheel Oekraïene, laat staan West-Europa met een miljoen Russen te controleren), is de beste optie om die angstdroom te stoppen onderhandelen en grenzen trachten te betonneren. Hoe langer men daarmee wacht, hoe slechter de onderhandelingspositie zal worden. Men zal niets hebben om tegengewicht te bieden (economische sancties al toegepast, militair onvoldoende slagkracht om de oorlog te doen kantelen, grond wil men niet afstaan,...) Succes met het afwikkelen van de oorlog in dat geval . Het zal ongeveer hetzelfde resultaat opleveren als de onderhandelingen van de federale regering en ENGIE over de kerncentrales. Escaleren is ook niet meer mogelijk want bij een nucleair conflict gaan we er ook aan.
Onderhandelen met Putain aan een nóg langere tafel ???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be