Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2023, 22:22   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Moraal van het verhaal: pleeg vluchtmisdrijf, dat is voordeliger.

Ik ben ervoor dat personen die vluchtmisdijf plegen en zich zo aan alcoholcontrole ontttrekken als dronken beschouwd worden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230419_96694471

Citaat:
Advocaat Omar Souidi ontkent bij monde van zijn raadsman Frédéric Thiebaut dat hij in de nacht van 10 op 11 maart onder invloed was van alcohol of andere substanties. Of hij de waarheid spreekt, zal nooit bevestigd of tegengesproken kunnen worden, om de eenvoudige reden dat de politie die nacht geen vaststellingen heeft kunnen doen. Nadat hij met zijn wagen een bocht had gemist, twee geparkeerde voertuigen had geramd én een lantaarnpaal had weggemaaid, verliet Souidi de plaats van het ongeval. Ongeveer 25 minuten later verscheen zijn echtgenote Charlotte Callebaut ter plaatse. Ze verklaarde tegenover de politie dat zij achter het stuur van de wagen had gezeten. De lokale politie vertrouwde de zaak niet en begaf zich naar de woning van Souidi, maar de agenten bleven voor een gesloten deur staan.

Advocaat Omar Souidi heeft inmiddels toegegeven dat niet zijn vrouw, maar hijzelf achter het stuur van de wagen zat. Daardoor riskeert hij een veroordeling wegens het plegen van vluchtmisdrijf. De boetes kunnen oplopen van 1.600 tot 16.000 euro. De rechter kan voor een vluchtmisdrijf ook een rijverbod opleggen en zelfs gevangenisstraffen van vijftien dagen tot zes maanden. Maar door zich te onttrekken aan de vaststelling van de politie, ontsnapt Souidi wel aan een zware schadeclaim. Aangezien hij drie dure luxevoertuigen én een lantaarnpaal in de prak reed, loopt de schade mogelijk op tot honderdduizenden euro’s.
En ik stel voor: 6 maand gevangenis.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 19 april 2023 om 22:44.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 04:34   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben ervoor dat personen die vluchtmisdijf plegen en zich zo aan alcoholcontrole ontttrekken als dronken beschouwd worden.

Oftewel een opgeheven vingertje : "nooit meer doen".

Probleem is, welke straf is wel effectief bij figuren die zulke fratsen uitvreten?
Oud 20 april 2023, 09:19   #3
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zonder de vaststelling en bewijs van een alcoholcontrole iemand dronken verklaren kan niet en deze beroepsleugenaar zou dan gebruiken dat je onschuldig bent tot je schuld bewezen werd, hij kent immers het klappen van de zweep...
Hij ontkent en loog (bijna zeker) dat ie onder invloed was en zijn vrouw loog dat zij het voertuig bestuurde. Liegen is niet strafbaar.
Zich onttrekken aan de alcoholcontrole na vluchtmisdrijf is dat wel door het hinderen van de rechtsgang en het onderzoek.

Op vluchtmisdrijf mag, naast een celstraf en een forse boete met schadevergoeding, ook een levenslang rijverbod staan maar al te vaak wordt paniek als excuus opgevoerd en aanvaardt om zich met een mildere straf eruit te kunnen liegen.
In dit geval had een onderzoeksrechter kunnen eisen dat de beroepsleugenaar zich stante pede moest aanbieden op het politiebureau voor een alcohol/bloedtest.
Dan had wel nog binnen een redelijke termijn vastgesteld kunnen worden of hij gedronken had of niet.
De lokale politie had dus een onderzoekrechter moeten contacteren zoals zo vaak gebeurt 's nachts als er iets gebeurt.....
Oud 20 april 2023, 09:24   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Zonder de vaststelling en bewijs van een alcoholcontrole iemand dronken verklaren kan niet en deze beroepsleugenaar zou dan gebruiken dat je onschuldig bent tot je schuld bewezen werd, hij kent immers het klappen van de zweep...
Hij ontkent en loog (bijna zeker) dat ie onder invloed was en zijn vrouw loog dat zij het voertuig bestuurde. Liegen is niet strafbaar.
Zich onttrekken aan de alcoholcontrole na vluchtmisdrijf is dat wel door het hinderen van de rechtsgang en het onderzoek.

Op vluchtmisdrijf mag, naast een celstraf en een forse boete met schadevergoeding, ook een levenslang rijverbod staan maar al te vaak wordt paniek als excuus opgevoerd en aanvaardt om zich met een mildere straf eruit te kunnen liegen.
In dit geval had een onderzoeksrechter kunnen eisen dat de beroepsleugenaar zich stante pede moest aanbieden op het politiebureau voor een alcohol/bloedtest.
Dan had wel nog binnen een redelijke termijn vastgesteld kunnen worden of hij gedronken had of niet.
De lokale politie had dus een onderzoekrechter moeten contacteren zoals zo vaak gebeurt 's nachts als er iets gebeurt.....
Ik dacht te weten dat een alcoholcontrole weigeren geinterpreteerd wordt als positief blazen. Dit is eigenlijk hetzelfde.
Oud 20 april 2023, 09:52   #5
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht te weten dat een alcoholcontrole weigeren geinterpreteerd wordt als positief blazen. Dit is eigenlijk hetzelfde.
Dan kan Souidi dus veroordeeld worden voor vluchtmisdrijf en onder invloed?
En hoeveel teveel heeft hij dan positief geblazen als men mag interpreteren bij een weigering tot blazen?
Ik denk het niet, in de rechtbank tellen enkel vaststellingen en bewijzen en geen interpretaties die kunnen ontkend worden.
Oud 20 april 2023, 10:16   #6
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Hij gaat er goeiekoop vanaf komen. 2 weken rijverbod en een kleine boete.

in dat wereldje is het "ons kent ons".
Onzijdig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 10:41   #7
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Onlangs zei iemand op het TV nieuws dat vluchtmisdrijf altijd strenger gestraft werd dan rijden onder invloed of rijden zonder verzekering of rijbewijs. Weer een leugen dus ?
Oud 20 april 2023, 10:49   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Onlangs zei iemand op het TV nieuws dat vluchtmisdrijf altijd strenger gestraft werd dan rijden onder invloed of rijden zonder verzekering of rijbewijs. Weer een leugen dus ?
Het is geen leugen, het is ‘niet alles zeggen’. De bestraffing kan misschien (iets) zwaarder zijn, alhoewel ik denk dat ongeval + alcoholintoxicatie ook streng gaat bestraft worden.
Het is het feit dat de verzekering niet betaalt en dat kan je honderdduizenden kosten, in dit geval een paar luxewagens en een telefoonpaal in de prak gereden. Om maar te zwijgen van de kosten als er slachtoffers zijn.
Oud 20 april 2023, 10:59   #9
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rechters hebben daarvoor wetten met achterpoortjes ter beschikking om naar willekeur en eigen inzicht te kiezen wat ze strenger bestraffen.
Er bestaat geen enkele waterdichte wet en zeker niet meer na het oeverloze geknoei door wetswijzigingen die vaak de toetsing aan de grondwet niet doorstaan en dus eigenlijk ongeldig zijn.
Oud 20 april 2023, 11:05   #10
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geen leugen, het is ‘niet alles zeggen’. De bestraffing kan misschien (iets) zwaarder zijn, alhoewel ik denk dat ongeval + alcoholintoxicatie ook streng gaat bestraft worden.
Het is het feit dat de verzekering niet betaalt en dat kan je honderdduizenden kosten, in dit geval een paar luxewagens en een telefoonpaal in de prak gereden. Om maar te zwijgen van de kosten als er slachtoffers zijn.
Zoals met alles tegenwoordig: de halve waarheid maar vertellen en dus leugens verkondigen door de andere helft te verzwijgen om te kunnen misleiden.
Die bedrieglijke strategie wordt veelvuldig en voor alles gebruikt, vooral door de leugenmedia en de politiek, we zien het overal opduiken.
Oud 20 april 2023, 12:45   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

én een lantaarnpaal had weggemaaid,
Levenslange dwangarbeid !!
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 14:09   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Groot verschil tussen vluchtmisdrijf met en zonder gewonden eh?

Levenslang rijverbod bij vluchtmisdrijf zonder gewonden kan vrij snel voor akelige situaties zorgen.
Ik reed ooit (heel lang geleden) met een gigantische camionet en een al even gigantische aanhanger er achter in een smalle straat 2 spiegels van geparkeerde auto's.
Niks van gemerkt.
Iemand noteerde de nummerplaat en ik kon het later uit gaan leggen bij oom agent.

Uiteindelijk werd dat niets maar er werd me toen wel verteld dat, als ze het echt kwaad hadden gewillen, me vluchtmisdrijf zou aangesmeerd kunnen worden.

Wat zou betekenen dat ik levenslang mijn rijbewijs kwijt geweest zou zijn voor een paar spiegels?

Dus nee; niet te rap over 'levenslang rijverbod' beginnen volgens mij. Eerst al eens kijken of er slachtoffers zijn.

Laatst gewijzigd door BigF : 20 april 2023 om 14:10.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 14:17   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De straf wel.
Maar nu kan de verzekering zich niet terugtrekken hé.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 14:38   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar hier is er ook een ongeval. De gevolgen van ongeval met materiele schade + vluchtmisdrijf zijn minder erg dan de gevolgen van ongeval met materiele schade + alcoholintoxicatie. In het eerste geval draait de verzekering op voor de schade, in het 2e geval zou onze vriend zelf serieus mogen dokken. Alé, dat is toch wat ik er van begrepen heb. Je mag mij altijd corrigeren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 16:25   #15
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wat zou betekenen dat ik levenslang mijn rijbewijs kwijt geweest zou zijn voor een paar spiegels?
Dus nee; niet te rap over 'levenslang rijverbod' beginnen volgens mij.
Er is wel een groot verschil tussen met camionet+aanhanger tegen spiegels titsen, zonder dat je dat vermoedelijk gehoord hebt, en mega crash veroorzaken, weggaan van ongeval en iemand anders sturen om valse verklaringen af te leggen en het onderzoek te hinderen.
Dat laatste is crapuleus gedrag van iemand die perfect de juridische impact kan inschatten en het juridisch systeem misbruikt en ondermijnt, dus straf kan niet streng genoeg zijn.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2023, 23:20   #16
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Freddy Willockx kwam er ongestraft vanaf nadat hij vluchtmisdrijf pleegde.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 07:40   #17
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hij is minister van staat, die mogen wat meer.
Onzijdig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 07:51   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat klopt, maar hier is er ook een ongeval. De gevolgen van ongeval met materiele schade + vluchtmisdrijf zijn minder erg dan de gevolgen van ongeval met materiele schade + alcoholintoxicatie. In het eerste geval draait de verzekering op voor de schade, in het 2e geval zou onze vriend zelf serieus mogen dokken. Alé, dat is toch wat ik er van begrepen heb. Je mag mij altijd corrigeren.
Klopt helemaal
Oud 21 april 2023, 07:51   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Er is wel een groot verschil tussen met camionet+aanhanger tegen spiegels titsen, zonder dat je dat vermoedelijk gehoord hebt, en mega crash veroorzaken, weggaan van ongeval en iemand anders sturen om valse verklaringen af te leggen en het onderzoek te hinderen.
Dat laatste is crapuleus gedrag van iemand die perfect de juridische impact kan inschatten en het juridisch systeem misbruikt en ondermijnt, dus straf kan niet streng genoeg zijn.
Schorsen als advocaat zou al een goed begin zijn.
Oud 21 april 2023, 07:52   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Wanneer was dat?
Van welke partij was die?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be