![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
|
![]() Institutionele hervormingen blijven uit. Zuhal Demir: “België is een ode aan politiek gekonkel”
Gepubliceerd op donderdag 13 april 2023 Federaal minister van Institutionele Hervormingen Clarinval was afgelopen week duidelijk: “Een grote ‘marchandage institutionnel’ is niet nodig.” Daarmee veegt hij alle plannen voor verdere institutionele hervormingen in dit land van tafel. “Dan moeten de deelstaten maar zélf initiatief nemen”, reageert Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir. Dat deed ze zelf al door de defederalisering van justitie aan een academisch onderzoek te onderwerpen. “Justitie is een mooi voorbeeld van de onwerkbare federale puinhoop. Vlaanderen is de gedwongen dienstmaagd van Vivaldi en krijgt alle miserie doorgeschoven, echter zonder de centen.” Zuhal Demir © Belga Image Eind 2022 raakte bekend dat de grondwetspecialist Jürgen Vanpraet van het federale kabinet ‘Institutionele hervormingen’ opstapt omdat er een fundamentele onwil is om in debat te gaan. “Het heeft drie maanden geduurd vooraleer we de kabinetten van de Franstalige partijen aan tafel hebben gekregen. Toen het dan toch lukte, toonden zij geen intentie om inhoudelijke stappen te zetten. Het was een maat voor niets’, stelde Vanpraet onomwonden. Federaal is er dus geen enkel zicht op concrete voorstellen. Vanpraet werd ook nog niet vervangen. ‘Een grote marchandage institutionnel is niet nodig’, zei bevoegd minister Clarinval intussen. Verdere regionalisering Justitie Demir stelde intussen grondwetspecialisten Stefan Sottiaux en Arvid Rochtus aan om een analyse te maken voor de verdere regionalisering van de justitiebevoegdheden. Dit is het eerste diepgaande academische onderzoek in zijn soort. Het werd afgelopen week ook op de website van het Agentschap Justitie en Handhaving gepubliceerd. De studie werd uitzonderlijk naar het Frans vertaald en bezorgd aan alle deelstaatparlementen en het federale parlement. Een defederalisering is haalbaar Op die manier wil Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir de dialoog met de deelstaatparlementen opstarten. Een defederalisering van de bevoegdheden waarbij justitie volledig in handen komt van de gemeenschappen en de federale bevoegdheden beperkt worden tot dat wat de gemeenschappen nog samen willen doen, is haalbaar én het voorkeurscenario van Demir. Vlaams Parlement neemt handschoen op “Zowel justitie als veiligheid in ons land zijn een frustratie van vele mensen thuis. Maar los van het ideologisch debat moet vooral een fundamenteel democratisch probleem aangepakt worden. Een gezonde democratische staat bestaat uit een wetgevende, uitvoerende en een rechterlijke macht. Die eerste twee pijlers staan er. De laatste ontbreekt binnen onze deelstaten”, klinkt het bij Demir. In het Vlaams Parlement komt alvast in mei een hoorzitting over de defederalisering van justitie. Daarmee neemt het Vlaams Parlement alvast de handschoen op. Demir hoopt dat de andere parlementen volgen. Demir herhaalt haar pleidooi voor verdere overdracht van bevoegdheden naar Vlaanderen, ook ruimer dan enkel justitie. “Geef burgers duidelijkheid over verantwoordelijkheid in plaats deze onwerkbare puinhoop. Maak Vlaanderen eindelijk een volwassen democratie in plaats van deze pot pourri van structuren die handenvol geld kost, niet functioneert en waarbij niemand ooit krijgt waarvoor hij gekozen heeft. België is een ode aan politiek gekonkel en beschaamt de democratie. Waar zijn die partijen bang voor? Om effectief verandering te brengen? Voor hun eigen programma? Voor de Vlaming?”, zegt Demir. Het gebeurt niet vaak dat we N-Va in de hoofdpunten gelijk kunnen geven, België draait vierkant. Het onderwijs draait vierkant. Justitie draait vierkant. De sociale sector draait vierkant. België is een corrupt land, de bouwmaffia leidt het land. Elk jaar gaat er 280 miljard € het land uit: overwinsten, dat is meer dan de helft van de begroting = wat de bevolking aan belastingen betaalt |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.198
|
![]() Citaat:
De meesten hebben géén schaamtegevoel. Ongezien ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
|
![]() Corrupte rechters ?
De Nederlandse krant NRC publiceerde dit weekend een essay over de Amerikaanse rechtsstaat (B. BLOKKER, “De prijs van polarisatie”, NRC 8 april). Het artikel begint als volgt: “Twee kandidaten, een man en een vrouw, bij een verkiezingsdebat. Zij: ‘Deze vent is een extremist en hij is corrupt’. Hij: ‘Het begint een patroon te worden. Je blijft maar liegen’. Het lijkt een normale, wat verhitte woordenwisseling tussen politieke rivalen. Ze debatteerden over abortus, misdaad, stemrecht (…) De vrouw is persoonlijk voor het recht van vrouwen om voor abortus te kiezen. Het feit dat de man steunverklaringen had ontvangen van drie anti-abortusgroeperingen, betekende volgens hem niet noodzakelijkerwijs dat hij tegen het recht op abortus zou stemmen. Gewoon een politiek debat dus, in de sterk verdeelde Verenigde Staten. Maar dit waren geen politici, dit waren twee kandidaten voor een zetel voor het hoogste gerechtshof in de staat Wisconsin. Twee kandidaat-rechters (…) De vrouw had voor haar campagne miljoenen gekregen van de Democratische Partij, de man miljoenen van conservatieve organisaties (…) In totaal werd 30 miljoen dollar (27,5 miljoen euro) in deze campagne voor deze ene zetel gepompt”. De auteur gaat verder in op de nefaste gevolgen van polarisatie, ook voor het vertrouwen in de rechtsstaat. Een rechtszaak wordt dan oneerlijk als je niet wordt vrijgesproken. De hierboven beschreven situatie is bij ons vooralsnog ondenkbaar. De gedachte alleen al dat rechters zouden moeten worden verkozen doet velen huiveren. De benoeming tot magistraat is de laatste twintig jaar ook sterk geobjectiveerd, maar ook onderworpen aan evolutie. In de begindagen van de Hoge Raad voor de Justitie werd bij kandidaat-magistraten vooral gepeild naar juridische kennis, maar de selectiecriteria werden later bijgesteld en nu wordt van magistraten ook verwacht dat ze goed kunnen omgaan met feiten en zich bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. De magistratendeontologie is gericht op de onafhankelijkheid en onpartijdigheid. Rechters doen dat in de luwte en spreken recht via hun vonnissen en arresten, waarbij het hen niet toegelaten is hun eigen uitspraken in het publiek te becommentariëren. Wie dergelijke uitspraken doet weet dat de rechter in kwestie niet mag reageren en toch doen politici het steeds vaker. Het is maar de vraag wie baat heeft bij de daaruit voortvloeiende polarisatie Onafhankelijkheid is immers gelinkt aan publieke terughoudendheid. Het is dan ook niet vreemd dat ze als beroepsgroep geprikkeld reageren op de kritiek dat ze activistisch optreden en zich soms zelf wetgever wanen. Wie dergelijke uitspraken doet weet dat de rechter in kwestie niet mag reageren en toch doen politici het steeds vaker. Het is maar de vraag wie baat heeft bij de daaruit voortvloeiende polarisatie. Vorige week berichtte La Libre Belgique over de plannen van de minister van Justitie, waarbij de magistraten voor het eerst een sociaal statuut zouden krijgen. Ze ontberen dat nu. Vroeger werd een statuut als een aantasting van hun onafhankelijkheid beschouwd. Dat betekent echter ook dat er bijvoorbeeld geen regeling is voor ziekte, vakanties (andere dan de gerechtelijke vakantie), zwangerschapsverlof, enz. Er lijkt consensus over te bestaan dat dit niet meer van deze tijd is. De krant zegt het eerste voorontwerp van wet te hebben kunnen inkijken en doet daarbij nog andere ontdekkingen (“Les magistrats bientôt soumis ?* un screening pour lutter contre la corruption”, LLB, 5 april). Het zou ook de bedoeling zijn om magistraten en rechtbankmedewerkers te onderwerpen aan de wet van 11 december 1998 “betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen”. Er leeft blijkbaar de vrees dat de criminele organisaties, die zich nu al overal in de legale economie nestelen, hun tentakels ook tot de rechterlijke orde zouden uitbreiden. Om dat risico te “minimaliseren” zouden magistraten in de toekomst om de vijf jaar worden gescreend en een veiligheidsmachtiging moeten krijgen. Er is niet geweten bij hoeveel rechters een dergelijke beïnvloeding of corruptie nu al is vastgesteld en het is dan ook onbekend hoe reëel dit risico is. Daarbij komt meteen ook de vraag of dit risico bij hen groter is dan bij de wetgevende en uitvoerende macht en of daar ook dergelijke screenings in het vooruitzicht worden gesteld. Veel relevanter is natuurlijk te weten op grond van welke gegevens de screening zal gebeuren en – allicht nog belangrijker – wie die controle zal uitvoeren. Het mag verbazen dat over die plannen zo weinig debat wordt gevoerd, nu het toch verstrekkende gevolgen kan hebben. Wordt bij de screening bijvoorbeeld ook rekening gehouden met politieke, religieuze of filosofische overtuigingen? De situatie in Hongarije, Polen of Turkije leert dat een wijziging van de politieke meerderheid in de wetgevende macht kan betekenen dat de principiële onafzetbaarheid van rechters (het logische gevolg van hun noodzakelijke onafhankelijkheid) wel zeer relatief en het begrip corruptie zeer rekbaar wordt. Die voorbeelden leren alvast dat een veiligheidsscreening het risico op nieuwe politieke controle op de rechters kan betekenen. Hugo Lamon in Jubel Moet er politieke controle zijn? Nu is er geen controle, ook niet door de HRJ, waarom geeft men die bevoegdheid niet? Antwoord: om te kunnen sjoemelen. Waarom kan men niet in beroep gaan tegen vonnissen van rechters bij de HRJ? Antwoord: om verder te kunnen sjoemelen. Er is in B geen enkele garantie op een eerlijk proces. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.370
|
![]() Zien de meeste Politici het aankomen dat het er in 2024 wel eens heel anders aan toe zou kunnen gaan en verrijken zij zich nog snel even?
België draait inderdaad vierkant. Politici die dat 'vierkant draaien' verder willen voorkomen zullen van goeden huize moeten zijn om dat gedaan te krijgen. Of is wat wij vroeger 'ons land' noemden intussen al verkocht? ![]()
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
|
![]() Citaat:
Uit vrees voor de infiltratie van criminele organisaties wil minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) alle magistraten onderwerpen aan een veiligheidsverificatie. Volgens de Hoge Raad voor de Justitie komt de scheiding der machten in het gedrang. Een verplichte veiligheidsverificatie voor de voltallige magistratuur en het gerechtspersoneel. Dat legt minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) op tafel uit vrees voor de infiltratie van criminele organisaties in de gerechtelijke wereld. De criminele onderwereld krijgt steeds meer grip op de bovenwereld. Niet enkel in de economie, maar ook in de havens en bij de politie. Dat bleek onder meer uit de grote zaak rond Sky ECC, waarbij miljoenen berichten tussen criminelen gekraakt werden. De veiligheidsverificatie bestaat vandaag al voor mensen die werken op gevoelige plaatsen, zoals in kerncentrales of op het terreurproces in Brussel. Meestal gaat het om een check in bestaande databanken en registers. De screening gebeurt onder auspiciën van de Nationale Veiligheidsoverheid en wordt uitgevoerd door de Staatsveiligheid, de militaire inlichtingendienst ADIV en de federale politie. Lees ook: Hoe Operation Sky de drugswereld ontwrichtte: ‘We hebben gruwelijke zaken gezien’ 15.000 mensen Maar het voorontwerp van wet, met daarin dus de uitbreiding van de screening naar onder meer rechters en procureurs, stuit op verzet. Dat blijkt uit een recent streng advies van de Hoge Raad voor de Justitie, die een beslissende rol heeft in de benoeming van magistraten. Volgens de Hoge Raad is de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit een ‘legitiem doel’, maar zorgt het voorstel voor ‘aanzienlijke risico’s op de schending van het principe van de scheiding der machten’. De Nationale Veiligheidsoverheid is namelijk geen onderdeel van de rechterlijke macht. Bovendien klaagt de Hoge Raad dat er geen analyse werd gemaakt van het huidige risico op infiltratie. ‘Het is stuitend dat een voorontwerp van wet dat rechtstreeks raakt aan de werking van de rechterlijke orde zijn oorsprong vindt in een “vrees”.’ Daarnaast zou de screening praktisch moeilijk uitvoerbaar zijn. De Hoge Raad berekent dat 15.000 personen in aanmerking komen voor de procedure, die trouwens elke vijf jaar herhaald zou moeten worden. Het advies merkt fijntjes op dat criminele infiltratie ook bij politici kan plaatsvinden. ‘Kan men zich voorstellen de toegang tot alle mandaten van de leden van de uitvoerende en wetgevende macht aan een veiligheidsadvies te onderwerpen?’ De rechterlijke macht kan best wat inkijk verdragen, en zelfs heel goed gebruiken. Jan Nolf, erevrederechter Menselijke zwakheden Kortom, de gerechtelijke wereld ontvangt het voorstel van Van Quickenborne allesbehalve met open armen. Volgens advocaat en justitiewatcher Hugo Lamon heeft de Hoge Raad een punt. ‘We moeten alert zijn voor infiltratie, maar de vraag is of men justitie kan behandelen als alle andere sectoren. Eigenlijk zou zo’n controle alleen maar door de rechterlijke macht kunnen gebeuren.’ ‘Bovendien moeten we uitkijken voor een hellend vlak’, zegt Lamon. ‘Wat als ooit bepaalde extremen aan de macht komen? Gevoelige informatie over magistraten kan snel worden misbruikt.’ Erevrederechter en justitiewatcher Jan Nolf is minder streng voor Van Quickenborne. Hij vindt dat de Hoge Raad ‘in een kramp schiet’. ‘De rechterlijke macht kan best wat inkijk verdragen, en zelfs heel goed gebruiken. Magistraten moeten aanvaarden dat zij gewone mensen zijn, met technische kwaliteiten, maar met menselijke zwakheden. De scheiding der machten is geen waterdichte verkokering, maar een evenwicht.’ Minister Van Quickenborne is blij dat de Hoge Raad het eens is met de doelstelling: de beperking van het risico op infiltratie van criminele organisaties. ‘We hebben de opmerkingen geanalyseerd en werken aan een aangepast voorstel om waar nodig tegemoet te komen aan de bezorgdheden’, klinkt het op zijn kabinet. Volgens N-Vb wordt het tijd dat Justitie eens doorgelicht wordt, uitgemest en dat er controle komt op rechters. Er wordt gemanipuleerd door Justitie, gesjoemeld, bewust worden er procedurefouten gemaakt, en dat kan allemaal zonder dat er sancties volgen. En Quicky laat dat allemaal gebeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
En wie zat in die commissie? Wel, naast een socialist ook een CD&V-er en minstens twee Vlaamse nationalisten. Te weten Kris Van Dijck van de NVA (van 'u weet wel') en Jan Penris van het VB. Ook de NVA dus en zeker de schreeuwers van het VB hebben pakken boter op hun hoofd. En dan maar de zedenmeesters uithangen en verontwaardigd doen, deze volksverlakkers! Indien het waar is: geen fraai beeld van het Vlaams parlement. Een ode aan het politiek gekonkel. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2023 om 08:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.437
|
![]() Citaat:
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.291
|
![]() Citaat:
Het staat er echt hee, Het Oosten, voorstander van het VB in een cordon te steken, beschimpt nu dezelfde partij omdat... ze de corruptie van zijn klassieke partijen niet aanpakken vanuit hun cordon. Ik stel voor dat we hem de "Het Oosten is Rood" prijs geven voor extreme cognitieve dissonantie.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Maar mens, u verkeert nog steeds in de zeer naïeve waan dat, in de hypothese dat er een onafhankelijk Vlaanderen zou bestaan, dat zulke zaken dan niet meer zouden voorkomen. Eerder een infantiele gedachte of dito wensdroom. Wees maar zeker dat zulke misbruiken dan evenzeer zullen plaatsvinden als nu het geval is.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2023 om 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2023 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.198
|
![]() [quote=Het Oosten;10150218]Maar mens, u verkeert nog steeds in de zeer naïeve waan dat, in de hypothese dat er een onafhankelijk Vlaanderen zou bestaan, dat zulke zaken dan niet meer zouden voorkomen. Eerder een infantiele gedachte. Wees maar zeker dat zulke misbruiken dan evenzeer
__________________________________________________ __________________________________________________ __ OK maar in een of andere vorm van confederalisme zouden de Vlamingen toch een molensteen ván hun hals werpen. Laatst gewijzigd door Boduo : 19 april 2023 om 10:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() /
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2023 om 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.032
|
![]() In België hoeft de georganiseerde misdaad niet bestreden te worden want die zit al aan de macht en bestuurt het land of beter: die vullen corrupt hun duivelszakken en helpen het land naar de knoppen door machtsmisbruik.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven: de zon, de maan en de waarheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.437
|
![]() Citaat:
Bittere teleurstelling en tranen zullen uw deel zijn.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.437
|
![]() Best stoppen met onbeschaamd liegen.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.198
|
![]() Hoe komt het dat het VB voortdurend stijgt de laatste tijd ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.835
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Citaat:
Gespot: Veel ministers en héél veel geld, op en voor het Jubelpark in Brussel. Citaat:
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Citaat:
A propos, De Nul, was dat volgens de belgicistjes geen N-VA-er?
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. |
|
![]() |
![]() |