![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De luisteraars van het VRT Radio 1-programma De Nieuwe Wereld kiezen volgende week het mooiste woord in de Nederlandse taal. Luisteraars konden deze week hun keuze insturen. Dichter Luuk Gruwez en taaldeskundige Ludo Permentier kozen uit de inzendingen tien woorden. Dit zijn ze:
geroezemoes goesting kittelorig (zeer gevoelig zijn, zich snel ongemakkelijk voelen) klootjesdrogerij (een seminarie waar priesters worden opgeleid) ledikant (opplooibaar bed) lichtekooi oelewapper (waardeloze vent) poelepetaat (parelhoen) reutemeteut (wanordelijke troep) verdonkeremanen (iets ontvreemden, iemand uit de weg ruimen) Van 17 tot 23 december kan je op www.radio1.be stemmen. In een soortgelijke verkiezing in Nederland kwam het woorde liefde als winnaar uit de bus. Geef toe : "liefde" is toch veel mooier dan poelepetaat en reutemeteut, niet? Wat hebben die twee taalkundigen nu uitgekozen als top tien, zeg! Laatst gewijzigd door Antoon : 17 december 2004 om 12:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Ik vind "ledikant" wel mooi klinken. "Klootjesdrogerij" is grappig.
Liefde is zo oubollig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() "Onverwijld" vind ik de laatste tijd zo grappig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Onverwijld belastingvermindering =
![]() Onverwijld 200.000 banen = ooit? ![]() Onverwijld BHV = nooit? ![]() Onverwijld op vraag van de PS = Dadelijk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() "Vernieuwing" is officieel de domste term ooit!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Mijn favoriete Nederlandse woord is 'koeterwaals'...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[size=4]on·ver·wijld[/size] (bn.) 1 [form.] zonder uitstel, dadelijk => meteen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben misschien een beetje conservatiever op dat gebied. Maar mijn lievelingswoord in het Nederlands is "vlinder"
Waarom? * Omdat het de naam is van een beetsje dat door iedereen is geliefd, dat mooie kleuren heeft en dat op een charmante en stijlvolle manier vliegt. * Omdat het tegelijk ook een beetje symbool is voor mooi weer, romantiek, vrijheid, verliefdheid en onbezorgdheid. * Omdat het woord 'vlinder' in onze taal mooi klinkt. * Omdat het in tegenstelling bijvoorbeeld in het Duits lelijk klinkt : Schmetterling. Laatst gewijzigd door Antoon : 17 december 2004 om 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() 'vrijen'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bah, liefde vind ik nu niet meteen het mooiste woord. Geroezemoes vind ik wel goed klinken.
Het gaat volgens mij niet om de betekenis van het woord, maar wel om de klank. Je mag dus niet oordelen op de betekenis, maar alleen op de klank.
Laatst gewijzigd door Griffin : 17 december 2004 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() desalniettemin
d�*t is het mooiste woord uit de taal gewoon qua klank bedoel ik liefde vindt men enkel mooi vanwege het begrip, niet vanwege de klanken vermoed ik een woord als koeterwaals bijvoorbeeld klinkt toch véél leuker dan liefde in het Duits is mijn favoriet: Fingerspitzengefühl (of hoe je het ook schrijft)
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
daarenboven klinkt het nog mooi ook. de typisch vlaams/nederlandse ij- klank is uniek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() sowieso vind ik wel een tof woord. Vooral omdat 50% het fout schrijft (tis dus met 2 s'en, zonder 1 enkele z).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() desalniettemin (vorig jaar verkozen als ik me niet vergis)
lekker(bek) zoet, zoen, zwoel, zoetekoek ( de z-klank met daaropvolgend de oe-klank heeft iets rustgevend) sowieso (inderdaad) veronderstel fluisteren (draagt de betekenis al in zich) ... ik heb verdonkermanen gekozen Laatst gewijzigd door schaduw : 19 december 2004 om 03:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() groenzoeter
scharlaken melancholie wielewaal liflafferijtjes liederlijk flikflooien aspartaam verdonkeremanen (mijn Radio 1-favoriet) koekoeksklok ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 19 december 2004 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit die lijst kies ik verdonkeremanen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
yes, mijn persoonlijke favoriet heeft gewonnen op Radio 1 vorig jaar maar nu iets helemaal anders: het lélijkste woord uit onze taal iemand haalde al Schmetterling aan in het Duits, welnu dat is een afschuwelijk woord (het woord afschuwelijk is trouwens een mooi woord) klikspaan vind ik ZO lelijk. Ik huiver als ik dat woord hoor
![]() |
![]() |