Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2023, 17:35   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Fabrikant failliet, fiets onbruikbaar.

Zover is het nu gekomen, de fietsen van het hippe VanMoof werken via een fietsapp. Nu dreigt VanMoof failliet te gaan en als hun servers stoppen met werken gaan de fietsen het ook laten afweten.
Hoe onnozel toch, laat al die overbodige elektronische besturingen toch weg van het mechanisch ding dat een fiets hoofdzakelijk is.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230714_97554184

Citaat:
Toen Sven Haenen uit Boechout het nieuws vernam dat de fabrikant van zijn VanMoof-fiets op de rand van het faillissement bengelde, was het toch met een bang hartje dat hij zijn fiets nog probeerde op te starten. “Maar het lukte gelukkig nog wel”, zegt Haenen. Voor wie geen VanMoof-gebruiker is: de fiets is niet zomaar een e-bike, het is een hoogtechnologisch ding dat al snel vergeleken wordt met een iPhone. De fiets werkt dan ook het beste als die geconnecteerd is met een gsm. De elektrische batterij, de verschillende gebruiksstanden, de lichten, het fietsslot, zelfs de versnellingen: zowat alles werkt enkel en alleen met de app.

Wat gebeurt er dan als het bedrijf straks de boeken neerlegt en de servers offline gaan? “Ik heb geen idee. Zelf heb ik mijn fiets al sinds 2018. Ik heb dus een exemplaar van de eerste generatie. Daar zijn een aantal functies gelukkig nog wel manueel. Dat is mijn geluk. Maar als er nu iets stuk gaat, wordt mijn fiets wel onbruikbaar.” Cowboy – de Belgische concurrent van VanMoof – liet alvast weten dat zij een app ontwikkelden waarmee de VanMoof-fietsen toch bruikbaar zouden blijven.
Ter info: Cowboy staat ook op de rand van failliet.
Oud 15 juli 2023, 19:50   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gniffel, ook andere merken zijn hier goed mee bezig.

Enkele van de bekende merken , die ook E bikes aanbieden, zelfs met de "betaalbare Chinese" kits erop, zorgen ervoor dat de accu's en de controllers alleen via hen "hersteld" kunnen worden.

In alle geval, Designbikes die stukken van mensen kosten en even herstelbaar zijn als een iPhone. Awel, caveat emptor .

Maar niet getreurd, mijn Nederlandse companen hebben daar al een paar jaar een gemakkelijke oplossing voor.
Rukken alle peperdure electronica eruit, en vervangen die door de zeer simpele, betaalbare, en betrouwbare KT controllers.
Oud 15 juli 2023, 20:34   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Gniffel, ook andere merken zijn hier goed mee bezig.

Enkele van de bekende merken , die ook E bikes aanbieden, zelfs met de "betaalbare Chinese" kits erop, zorgen ervoor dat de accu's en de controllers alleen via hen "hersteld" kunnen worden.

In alle geval, Designbikes die stukken van mensen kosten en even herstelbaar zijn als een iPhone. Awel, caveat emptor .

Maar niet getreurd, mijn Nederlandse companen hebben daar al een paar jaar een gemakkelijke oplossing voor.
Rukken alle peperdure electronica eruit, en vervangen die door de zeer simpele, betaalbare, en betrouwbare KT controllers.
Cowboy heeft het al wat door, ze gaan met fietsenhandelaars samenwerken. Of dat gaat helpen weet ik niet, er zijn hopen ‘klassieke’ fabrikanten van e-bikes die goede betrouwbare fietsen afleveren. Ik heb met mijn Norta nog geen enkel probleem gehad.
Oud 15 juli 2023, 20:46   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Cowboy heeft het al wat door, ze gaan met fietsenhandelaars samenwerken. Of dat gaat helpen weet ik niet, er zijn hopen ‘klassieke’ fabrikanten van e-bikes die goede betrouwbare fietsen afleveren. Ik heb met mijn Norta nog geen enkel probleem gehad.
Da's dan eentje die nog geen 4 jaar is.
Oud 15 juli 2023, 21:01   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Er is wellicht een prijs te betalen als je te exclusief wilt gaan als koper. Voor je fiets of voor eender wat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 21:05   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's dan eentje die nog geen 4 jaar is.
Bijna 4 jaar. Ze gebruiken ook gewoon een Bosch aandrijving en batterij.
Oud 15 juli 2023, 21:07   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bijna 4 jaar. Ze gebruiken ook gewoon een Bosch aandrijving en batterij.
Dan hoop ik voor je dat ze niet hetzelfde doen als sommige andere merken, en de accu na X aantal laadbeurten laten blokkeren.
Oud 15 juli 2023, 21:24   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan hoop ik voor je dat ze niet hetzelfde doen als sommige andere merken, en de accu na X aantal laadbeurten laten blokkeren.
Ik zou niet weten waarom. Bosch is al meer dan 50 jaar één van de betrouwbaarste leveranciers van auto-onderdelen en ze hebben nu met de aandrijving van e-bikes een nieuwe markt aangeboord. Die gaan hun reputatie niet te grabbel gooien.
Oud 15 juli 2023, 21:28   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten waarom. Bosch is al meer dan 50 jaar één van de betrouwbaarste leveranciers van auto-onderdelen en ze hebben nu met de aandrijving van e-bikes een nieuwe markt aangeboord. Die gaan hun reputatie niet te grabbel gooien.
Dat hoeft hun reputatie niet te schaden, ze leveren wat de klant vraagt. En als de klant een paar 1000 stuks afneemt, waarbij de software voorwaarden X en Y moet hebben of die zetten veiligheidshalve alles in "error", dan levert Bosch dat, want die functie zit al in de software, en veiligheid is 1 van de punten.

Wil u rondrijden met een LiPo accu waarvan de "veiligheid" niet gegarandeerd kan worden?

Dat een accu vervangen door een nieuwe alleen door een merkgebonden accu, en dat er dan nog eens een calibratie moet gebeuren, allemaal met bijhorende prijskaartjes....

Sommige grote merken hebben de "accuveiligheid" nogal nauw genomen. En na 4 jaar of 800 laadbeurten (hetgeen eerst komt) is het softwarematig game over voor de accu.

Laatst gewijzigd door maddox : 15 juli 2023 om 21:30.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2023, 09:54   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

De behulpzame mens anno 2023

"Kan ik helpen, mijnheer? Wat is't probleem? Lekke band? Ketting eraf?"
"Nee, de server ligt plat..."
"Euh..."
Oud 16 juli 2023, 11:05   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Stel je hetzelfde voor met Tesla ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 juli 2023, 11:18   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
De behulpzame mens anno 2023

"Kan ik helpen, mijnheer? Wat is't probleem? Lekke band? Ketting eraf?"
"Nee, de server ligt plat..."
"Euh..."
Tour 2023.
Vingegaard staat aan de kant. Kan niet terug opstarten, wachtwoord vergeten.
Oud 16 juli 2023, 12:41   #13
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Maar dat is toch net de hele bedoeling van die elektrische Bierhalle Putsch?
Mensen afhankelijk maken, met de resolutie van het meetinterval van de slimme spionagecapaciteitsmeter, de bitrate van netwerk, enz.
Opslag, hamsteren, onafhankelijkheid is Big Foei.
De nazi's nemen Veiligheid altijd nauw. Dat is wat Sicherheitspolizei doet: de dingen nauw nemen. Vandaar ook "spellingnazi", de spelling nauw nemen.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2023, 19:43   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tour 2023.
Vingegaard staat aan de kant. Kan niet terug opstarten, wachtwoord vergeten.
Niet te hard roepen, met die DI2, eTAP en EPS is dat perfect mogelijk. Batterij plat van de shifter....

En is dat niet oneerlijk tegenover de renners die hun shifters wel met lichaamskracht bedienen?
Oud 17 juli 2023, 06:16   #15
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Stel je hetzelfde voor met Tesla ...
Dan neemt Micele de zaak over.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2023, 12:40   #16
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zover is het nu gekomen, de fietsen van het hippe VanMoof werken via een fietsapp. Nu dreigt VanMoof failliet te gaan en als hun servers stoppen met werken gaan de fietsen het ook laten afweten.
Hoe onnozel toch, laat al die overbodige elektronische besturingen toch weg van het mechanisch ding dat een fiets hoofdzakelijk is.
Het heeft wel één belangrijk voordeel (toch alleszins bij Cowboy): men is niets met een gestolen fiets. De specifieke fiets is gelinkt aan je account dat je gebruikt om de Cowboy app te gebruiken.

Indien men een fiets tweedehands wil verkopen, kan de verkoper een QR code aanmaken waarmee de koper een account kan maken om die specifieke fiets te gebruiken.

Fietsdieven die een klein beetje de markt kennen, zouden dus niet zo heel erg geïnteresseerd mogen zijn in Cowboy. Want een gestolen Cowboy heeft geen ondersteuning.

Bovendien zit er ook gps in de fiets en blijkbaar op een redelijk moeilijk bereikbare plaats.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2023, 13:29   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het heeft wel één belangrijk voordeel (toch alleszins bij Cowboy): men is niets met een gestolen fiets. De specifieke fiets is gelinkt aan je account dat je gebruikt om de Cowboy app te gebruiken.

Indien men een fiets tweedehands wil verkopen, kan de verkoper een QR code aanmaken waarmee de koper een account kan maken om die specifieke fiets te gebruiken.

Fietsdieven die een klein beetje de markt kennen, zouden dus niet zo heel erg geïnteresseerd mogen zijn in Cowboy. Want een gestolen Cowboy heeft geen ondersteuning.

Bovendien zit er ook gps in de fiets en blijkbaar op een redelijk moeilijk bereikbare plaats.
Voor de doorsnee fietsendief is het geen goeie nee. En aangezien het "urban bikes" zijn, zijn het ook slechte donoren voor andere types fiets.
Oud 17 juli 2023, 13:47   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230714_97554184

Ter info: Cowboy staat ook op de rand van failliet.
Toen ik mijn velo bestelde kon ik ook zo iets met app toestanden kiezen.

Ik heb daar feestelijk voor bedankt, inderdaad wetende dat zo iets afhangt van cloud services, en apps dus en het os van uw telefoon dat om de zoveel jaar het laat afweten. Hetzelfde in auto's ik moet van die prullen niet weten.

gewoon een mechanisch klokje, eventueel een electronisch maar dan wel gestuurd door de boordcomputer en niet door uwen aaaiphone.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2023, 15:34   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan neemt Micele de zaak over.

Oud 18 juli 2023, 22:44   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet te hard roepen, met die DI2, eTAP en EPS is dat perfect mogelijk. Batterij plat van de shifter....

En is dat niet oneerlijk tegenover de renners die hun shifters wel met lichaamskracht bedienen?
Victor Campenaerts had het zitten vandaag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be