Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 30 december 2004, 17:21   #1
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard Etienne roept Patrik tot de orde

Gelukkig zijn er nog verstandige mensen die weten en benadrukken waar het echt om gaat: het cordon sanitaire is geen tactische keuze. HET IS EEN ETHISCHE NOODZAKELIJKHEID!

Voor een ethisch cordon sanitaire - Etienne Vermeersch
bron: De Morgen 30/12/2004

‘Samenwerken met leden van een partij die haar groei tot op heden te danken heeft aan het aanwakkeren en uitbuiten van xenofobie en haatgevoelens, is voor mij onvoorstelbaar’

Patrik Vankrunkelsven is een verstandig, integer en sociaal voelend man. Zijn pleidooi om de deur op een kier te zetten voor het Blok is dan ook een gebeurtenis, zij het een heel pijnlijke. Wij die dachten dat het cordon sanitaire helemaal niets met tactische overwegingen te maken had, maar alles met ethiek, zijn nu een illusie armer: als dit met het groene hout gebeurt, wat dan met het dorre?

Vankrunkelsvens doelstelling lijkt respectabel: we moeten beletten dat het Blok (enig ‘Vlaams belang’ kan ik daar niet in zien) ergens in Vlaanderen aan een volstrekte meerderheid komt. De analyse is al iets bedenkelijker: het ‘cordon sanitaire’ zou tot deze rampzalige toestand bijdragen.

Maar als die uitkomst rampzalig zou zijn, dan toch omdat het Blok een intrinsiek immorele partij is?

Patrik Vankrunkelsven ziet zich dus voor een dilemma geplaatst: ofwel een coalitie met een immorele partij, ofwel het risico dat ze ergens een volstrekte meerderheid halen.

Ik dacht dat het samenwerken in een coalitie veronderstelt dat men, om enkele maatschappelijke problemen op te lossen, tijdelijk een hechte ploeg vormt en een solidariteit ontwikkelt. Misschien stelt hij zich dat anders voor, maar dat sociaal voelende mensen echt kunnen samenwerken met leden van een partij die haar groei tot op heden te danken heeft aan het aanwakkeren en uitbuiten van xenofobie en haatgevoelens, is voor mij onvoorstelbaar; tenzij men bereid is er zijn diepste waarden voor prijs te geven. Als er dus te kiezen valt in dit dilemma: laat ze dan de meerderheid halen: dan blijft er tenminste nog een minderheid over die ethische integriteit boven alles stelt. Er zullen dan allerlei negatieve dingen gebeuren, maar iedereen zal ook duidelijk zien wie ervoor verantwoordelijk is.

Maar we staan niet voor zo’n dilemma; het cordon ligt niet aan de basis van de vooruitgang van het Blok. Beseft men nog niet dat het migrantenstemrecht daar een belangrijke impuls voor was, geaccentueerd door de lamentabele wijze waarop de VLD die nederlaag verwerkte? Daar komt bij dat sinds enkele jaren bij traditionele liberale kiezers een onbehagen heerst over de ‘te linkse’ sociaal-economische koers van de VLD (onder meer inzake fiscaliteit). Mensen van andere partijen zetten de stap naar het Blok als uiting van diverse ge voelens van protest, bijvoorbeeld te gen de hoge verkeersboetes.

Dat alles hecht zich vast op twee latente, ruim verspreide grondstemmingen.

Er is de diffuse tendens tot xenofobie, gestimuleerd door berichten of geruchten over overlast of criminaliteit door allochtonen en een onbestemde angst voor de islam, mede aangewakkerd door het internationale terrorisme. Een tweede grondstemming is de indruk die bij veel mensen heerst dat politici met hun mening geen rekening houden: zonder voldoende informatie en overreding gaat men radicaal in te gen wat de mensen verkiezen. Je mag erop rekenen dat het Blok straks alle registers zal opentrekken inzake de Turkse toetreding tot Europa: nog een beslissing waarbij de mensen de indruk hebben dat die in hun strot geduwd wordt.

We kunnen hier niet alle punten uitdiepen, maar ook zij die het Blok salonfähig hebben gemaakt door het als gelijkwaardige partner op te nemen in het infotainment van de media (ook na de veroordeling door het hof van beroep) dragen een zware verantwoordelijkheid.

Vergeleken met die basisfactoren speelt het cordon slechts een minieme rol. Of, nauwkeuriger uitgedrukt, zonder deze echte bronnen van onbehagen zouden de mensen zich aan dat cordon niet storen; nu accentueert het bij sommigen de indruk dat men naar hen niet wil luisteren. Dit probleem los je niet op via de omweg van een partij: je moet de Blok-stemmers zelf aanspreken, duidelijk maken dat je luistert en ze overreden alvorens maatregelen op te dringen.

Kortom, het cordon is geen tactiek maar een ethische stellingname: je verkoopt je ziel niet aan predikers van de haat. Je werkt niet samen met neonazi’s die hun zwarte ideologie nooit hebben afgezworen; alleen hebben ze de joden vervangen door de allochtonen. Tijdens het spektakel dat de zogenaamd nieuwe partij moest voorstellen hadden ze de kans om alle banden met Voorpost (een groep van zuivere neonazi’s en negationisten) te verbreken: ik had dat publiekelijk aan Annemans voorgesteld. Maar zowel hijzelf als Frank Vanhecke wonden er geen doekjes om: daar kan geen sprake van zijn: de vereerders van Cyriel Verschaeve, Staf De Clercq en Ward Hermans blijven tot de kerngroep van het Blok behoren: ‘Meine Ehre heisst Treue’ nietwaar? (Voor de jongeren: dat was de leuze van de SS, de beulen van de uitroeiingskampen; het was opnieuw de leuze, veertig jaar later, van de huidige kopstukken van het Blok).

Uitentreuren houdt men mij voor dat ik oude koeien uit de gracht haal; maar als dit alles verleden tijd is, waarom is het dan zo moeilijk schoon schip te maken? Zolang deze partij niet uitdrukkelijk van haar nog recente verleden van vreemdelingenhaat afstand neemt en zolang men de nu nog uitgesproken neonazi’s er niet uit smijt, kan een eerbaar mens daarmee geen coalitie aangaan.

Patrik, kom terug!
Yossarian is offline  
Oud 31 december 2004, 13:18   #2
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

De linkse ratten beginnen nattigheid te voelen. Straks is het tijdperk van Di Pupo, Onkeldings en andere mottige Rudy's voorbij.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 31 december 2004, 13:44   #3
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Alle respect voor Vermeersch, hij schrijft geregeld interessante zaken, maar zijn kruistocht tegen het VB vind ik zeer hypocriet. Was het Vermeersch trouwens niet die vorig jaar in de 7de Dag een Moslimvrouw met hoofddoek zat uit te schelden? Ik snap Vermeersch zijn woede en ben het met veel zaken eens, maar soms overdrijft hij toch wel een beetje.

Vermeersch is trouwens geen 'linkse rat', hij is een liberaal, lid van Nova Civitas.
instromaniac is offline  
Oud 31 december 2004, 14:02   #4
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Alle respect voor Vermeersch, hij schrijft geregeld interessante zaken, maar zijn kruistocht tegen het VB vind ik zeer hypocriet. Was het Vermeersch trouwens niet die vorig jaar in de 7de Dag een Moslimvrouw met hoofddoek zat uit te schelden? Ik snap Vermeersch zijn woede en ben het met veel zaken eens, maar soms overdrijft hij toch wel een beetje.

Vermeersch is trouwens geen 'linkse rat', hij is een liberaal, lid van Nova Civitas.
Ik heb Vermeersch zelf horen vertellen op TV1 naar aanleiding van de laatste verkiezingen dat hij rood was.
Oud 31 december 2004, 14:10   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Ik heb Vermeersch zelf horen vertellen op TV1 naar aanleiding van de laatste verkiezingen dat hij rood was.
De linkervleugel van nova civitas dan.
solidarnosc is offline  
Oud 31 december 2004, 14:47   #6
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Nova Civitas is zelfs voor het doorbreken van het CS. Zo links of rood zijn ze dus niet.
Oud 31 december 2004, 15:10   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Vermeersch is Vermeersch, een man van bijzonder eigenzinnige opvattingen die men niet in een liberaal, rechts, links of ik-weet-niet-wat-hoekje kan duwen.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 31 december 2004, 16:34   #8
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat vermeersch ook ne rooie was.
Oud 31 december 2004, 16:46   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vermeersch zal bij de 'links-liberale' kaste horen.
Vraag maar eens aan Vincent van Quickenborne en Sven Gatz wat dat betekent.
Yves Desmet van 'De Morgen' is eveneens goed thuis in die materie.
Oud 31 december 2004, 16:48   #10
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

Standaard

sven gatz ken in niet zo goed hebt u daar een foto van.
Oud 31 december 2004, 17:11   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb geen foto maar Gatz is een tijdlang voorzitter geweest van ID21. De vader (Bert Anciaux) van de 'links-liberalen' der Vlaams-nationalisten stapte naar de rooien en zijn geadopteerde zonen (Van Quickenborne en Gatz) naar de blauwen.

Zegt meer dan een foto, vindt je ook niet?
Oud 31 december 2004, 17:13   #12
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

Standaard

ja ge hebt gelijk
Oud 31 december 2004, 17:26   #13
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
De linkse ratten beginnen nattigheid te voelen. Straks is het tijdperk van Di Pupo, Onkeldings en andere mottige Rudy's voorbij.
De ware (bruine) kleuren van de NVA komen boven. ik hoop dat jullie vlug gedumpt zullen worden door jullie coalitiepartners en ook nog eens genadeloos afgestraft door de kiezer.

Laatst gewijzigd door tomm : 31 december 2004 om 17:27.
tomm is offline  
Oud 31 december 2004, 17:35   #14
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
De ware (bruine) kleuren van de NVA komen boven. ik hoop dat jullie vlug gedumpt zullen worden door jullie coalitiepartners en ook nog eens genadeloos afgestraft door de kiezer.
Hahaha. de argumentatie was uitgeput. Dus bruine kleuren enz.

[font=Times New Roman][size=3]Wist je tomm dat namen geven aan politieke tegenstanders zoals racist, fascist, nazi, enz., dat de Franse communisten daarmee begonnen zijn. Waarom? Om van hun politieke tegenstanders vanaf te zijn, door te zeggen die mensen deugen niet, daar moet je niet mee praten, weg met hen. En dat is het verketteren, dat overkomt vele mensen die een vrij debat willen, en die dat niet mogen voeren. ([/size][/font][font=Times New Roman][size=3]Derk-Jan Eppink)[/size][/font]
Oud 31 december 2004, 17:39   #15
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben geen racsit. Ik zal nooit iemand van vreemde afkomst afslagen zonder dat ik mij bedreigd voelt trouwens een van mijn maten is een turk
Oud 31 december 2004, 18:39   #16
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De ware (bruine) kleuren van de N-VA komen boven. ik hoop dat jullie vlug gedumpt zullen worden door jullie coalitiepartners en ook nog eens genadeloos afgestraft door de kiezer.
Laten we een partij niet beoordelen op de uitspraken van één (of een aantal) 'leden', of tenminste zij die op een politiek forum pretenderen lid te zijn.
Oud 1 januari 2005, 15:58   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak je geen zorgen. Afgestraft zullen ze door hun kiezers worden.
Niet terwille van de bruine kleur die jij hen toedicht maar omdat ze hun partijpolitieke coalitiepartners voor hun kiezers laten gaan.

Hoe kan je nu mensen in de bruine hoek duwen die het volgende zeggen:

[font=Verdana]Waarom zou ik Leterme geen krediet geven? Die man geef je zo je huis in bewaring![/font]

Of:

[font=Verdana]Met die SP.A'ers valt best nog te regeren, hoor.[/font]

of:

De N-VA heeft de juiste keuze gemaakt. Een coalitie met de SP.A was nog wenselijker geweest dan één met het Vlaams Blok

Laatst gewijzigd door Knuppel : 1 januari 2005 om 15:59.
Knuppel is offline  
Oud 1 januari 2005, 16:10   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Vermeersch heeft deze keer enigszins gelijk.
Het meerderheidsprincipe is in de ideeënwereld van geen tel.
Als je gelooft het bij het rechte eind te hebben, dan hoef je je door een miljoen kiezers niet van je stuk te laten brengen.

Heel België mag beweren dat de kerstman bestaat, ik hoef er daarom niet in te geloven.
Uit politiek opportunisme laat je een (ethische) overtuiging niet vallen.

Ik vind maar één zaak hypocriet: er zitten niet alleen bij het VB bruine rakkers die weigeren zich op de borst kloppen. Ze mogen b.v. op een 'fout feestje' betrapt worden de rechterarm met veel moeite bedwongen: zonder blikken of blozen gaan ze daarna zelfs op een CD&V-lijst staan.........
Oud 1 januari 2005, 16:14   #19
ilfalco
Minister-President

Standaard

idd knuppel , bourgois die slaagt er steeds in een week na een uitspraak een bocht van 180° te maken ... nooit met de spa ..; na de verkiezingen meteen met de spa . De cdenv voert een hetze tegen ons en de crem is een demagoog , en er komt geen kartel .... een week en een peiling verder is het kartel er. Of niet in een vlaamse regering als b-h-v niet gesplitst is ... en nu beweren ze dat m'n nooit een datum vooropgesteld heeft . Bourgois is de pc zelve ... hij heeft nu wel een ministerpost , maar 1/2 van z'n al zeer kleine electoraat heeft al andere oorden opgezocht. ik vind dus ook niet dat het vb nog moeite moet doen om n-va kiezers te overhalen ... want er zijn er nog amper. Meer dan 1/2 van de kiezers van de cdenv wou een vb-cdenv regering ... daar zit nog een enorm potentieel voor het vb . kan me moeilijk voorstellen dat die tevreden zijn met de kruiwagendienst van Paarsnl leterme I.
ilfalco is offline  
Oud 1 januari 2005, 16:49   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik vind maar één zaak hypocriet: er zitten niet alleen bij het VB bruine rakkers die weigeren zich op de borst kloppen. Ze mogen b.v. op een 'fout feestje' betrapt worden de rechterarm met veel moeite bedwongen: zonder blikken of blozen gaan ze daarna zelfs op een CD&V-lijst staan.........
Vergeet de 'bruinen' bij de VLD, SP-a-Spirit niet, Staaf!
Er werd in alle kleuren gezongen op 'foute' Sint-Maartensfeestjes.
Als je wil publiceer ik het lijstje..........

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be