Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juni 2025, 10:36   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
Standaard Elektrische vrachtwagens zijn de nieuwste bedreiging voor de olievraag in China

Beetje rare titel, want uiteraard is dat positief voor de algemene ademlucht en ook het milieu. Olie kan beter ingezet worden in plaats van het op te stoken.

Ondanks dat China nog altijd een jaarlijkse economische groei kent van 5% is de dalende trend van het olieverbruik nu echt ingezet, ook reeds aan het dieselverbruik te zien. Want naast bussen wordt het zwaar transport ook steeds meer batterij-electrisch, op alle gebied (ook mijnbouw).
Vrachtwagens op gas (LNG) zijn er dan ook.

Tegen 2030 verwacht men bij diesel nog een extra daling van 26%, dit tov 2024.

Citaat:
https://www.energyconnects.com/news/...mand-in-china/

Electric Trucks Are The Latest Threat to Oil Demand in China

By Bloomberg, Jun 02, 2025

Elektrische vrachtwagens vormen de nieuwste bedreiging voor de vraag naar olie in China

(Bloomberg) -- Steeds meer Chinese vrachtwagens rijden op accu's, een teken dat brandstoffen op basis van aardolie aan de kant worden geschoven in een steeds meer geëlektrificeerde economie.

Overheidsstimulansen stimuleren de verkoop van elektrische vrachtwagens in een sector die traditioneel op diesel rijdt, een brandstof die meer dan een kwart van de Chinese vraag naar olie vertegenwoordigt. Benzine, goed voor meer dan een vijfde, daalt al lange tijd vanwege de snelle adoptie van auto's op accu's.

Elektrische vrachtwagens waren in april goed voor 22% van de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen, tegenover 13% in dezelfde maand vorig jaar, aldus BloombergNEF. Voor grotere vrachtwagens is de stijging nog sterker, met een verdrievoudiging van de verkoop tot 15% van het totaal. De vraag naar diesel wordt op twee fronten bedreigd, aangezien vloeibaar aardgas (LNG) de afgelopen jaren al een opmars maakte als brandstof voor vrachtwagens.

Als 's werelds grootste olie-importeur veroorzaken grote verschuivingen in de Chinese transportsector golven op de wereldwijde energiemarkten. De dreiging voor diesel is groot. Meer dan 70% van het brandstofverbruik in China is verbonden aan wegtransport of aan voertuigen die in mijnen en op bouwplaatsen rijden, aldus Amy Sun, analist bij GL Consulting.

De centrale overheid loopt voorop in het stimuleren van de overstap van fossiele brandstoffen, met belastingvoordelen op de verkoop van elektrische voertuigen, waaronder vrachtwagens. Lokale overheden proberen ondertussen de economische groei te stimuleren via inruilprogramma's die ook de verkoop van elektrische voertuigen belonen.

De schijnbare vraag naar diesel in China, inclusief productie en import, daalde in april met 8,4% op jaarbasis tot 3,78 miljoen vaten per dag. Het verbruik zal tegen het einde van het decennium met 26% dalen ten opzichte van vorig jaar, volgens een briefing van Sun bij GL Consulting vorige week.

Op dit moment worden elektrische vrachtwagens vooral gebruikt voor korte afstanden of op één locatie, zoals havens en mijnen, zei ze. Maar dat zou moeten veranderen naarmate batterijen langer meegaan en er meer laadstations worden gebouwd.

Elektrische vrachtwagens zouden de komende drie jaar wel eens 50% van de nieuwe omzet kunnen vertegenwoordigen, aldus Robin Zeng, voorzitter van energieopslaggigant Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. Zeng deed zijn voorspelling vorige maand bij de lancering van een nieuwe accu voor zware vrachtwagens.


Nadat de VS en China in Genève overeenstemming bereikten over astronomische verlagingen van de tarieven, lopen de spanningen over de toegang tot chips en zeldzame aardmetalen nu op. En Peking lijkt steeds meer een voorsprong te hebben.

De Chinese kolen-naar-chemie-industrie heeft enorme proporties aangenomen en verbruikt ongeveer 380 miljoen ton steenkool, waarmee het de op twee na grootste consument ter wereld is.

In Noord-China is de temperatuur op de wegen gestegen tot 70 graden Celsius. In Central Valley in Californië lopen de temperaturen op tot in de drie cijfers van Fahrenheit. In een groot deel van Spanje is het kwik zo hoog gestegen dat toeristen worden gewaarschuwd.

Een zwakkere economische activiteit in China zou de noodzaak voor het land om extra LNG te kopen kunnen verminderen, waardoor de wereldwijde concurrentie om de supergekoelde brandstof verder afneemt.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  -1x-1.png‎
Bekeken: 27
Grootte:  94,6 KB
ID: 121017  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 juni 2025 om 10:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2025, 07:31   #2
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.219
Standaard

Elektriciteit moet ook gemaakt worden en dat is nog steeds met olie en gas.

Waarbij elektrische vrachtwagens een pak afstand en lading-gewicht verliezen door de batterijen waardoor ze meer ritten moeten doen om hetzelfde te vervoeren. Oh, milieuvriendelijk zeg.

.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 10 juni 2025 om 07:31.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be