Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2023, 18:47   #1
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard Antwerpen verlaagt aanvullende personenbelasting

Citaat:
Het Antwerpse stadsbestuur verlaagt de aanvullende personenbelasting (APB) van 8 naar 7%. Voor een gezin met kinderen met een gemiddeld brutomaandloon van 8.400 euro zou dat neerkomen op een belastingvermindering van 375 euro en voor een alleenstaande met een gemiddeld brutomaandloon van 2.600 euro op 85 euro. Dat geldt al voor het aanslagjaar 2024, dus inkomstenjaar 2023. Bron.
De verkiezingen zijn duidelijk in aantocht. Ik ga zwemmen in het geld, de stank en het lawaai van auto's, en het zicht op hoofddoeken. De winst kan ik meteen afdragen omdat ik vijftig meter te vroeg terug op mijn fiets ben gestapt op een leeg stukje markt dat men uit gemakzucht of stompzinnigheid over een belangrijke fietsroute laat staan. De gemeenten met financiële problemen die amper iets krijgen uit het gemeentefonds staan te juichen over dit heugelijke nieuws.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2023, 19:24   #2
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

En... Een jaar of twee later terug naar 8%. Dat is wat ik ervan denk.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2023, 19:59   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd, ik zou liever hebben dat men opcentiemen afschaft en de gemeentebelasting volledig via de aanvullende personenbelasting regelt.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 27 oktober 2023 om 19:59.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 11:27   #4
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Prognose hoofddotatie + aanvullende dotatie voor Antwerpen uit het gemeentefonds 2023-2026:
2023: 808.398.831 euro+ ???
2024: 836.664.111 euro+ 92.002.051
2025: 865.948.157 euro+ 95.387.212
2026: 896.257.216 euro+ 98.891.631

bron: https://www.vlaanderen.be/lokaal-bes.../gemeentefonds

M.a.w. BDW geeft zijn onderdanen met het oog op herverkiezing een duur cadeau dat betaald wordt door de inwoners van 'de parking'.
Inwoners van de parking weten wat te doen in het stemhokje.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 11:34   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Prognose hoofddotatie + aanvullende dotatie voor Antwerpen uit het gemeentefonds 2023-2026:
2023: 808.398.831 euro+ ???
2024: 836.664.111 euro+ 92.002.051
2025: 865.948.157 euro+ 95.387.212
2026: 896.257.216 euro+ 98.891.631

bron: https://www.vlaanderen.be/lokaal-bes.../gemeentefonds

M.a.w. BDW geeft zijn onderdanen met het oog op herverkiezing een duur cadeau dat betaald wordt door de inwoners van 'de parking'.
Inwoners van de parking weten wat te doen in het stemhokje.
Hier doe je alsof dit alleen voor Antwerpen het geval is. Die prognose is voor letterlijk elke gemeente +3.5% per jaar. Dat wordt dus helemaal niet door de inwoners van de parking betaald want die gemeenten krijgen ook 3.5% meer. Je hebt misschien al van het concept inflatie gehoord?

De enige reden waarom het bij Antwerpen naar beneden kan en bij Gent bijvoorbeeld niet, is omdat Antwerpen beter op de centen past.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 28 oktober 2023 om 11:35.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 22:02   #6
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hier doe je alsof dit alleen voor Antwerpen het geval is. Die prognose is voor letterlijk elke gemeente +3.5% per jaar. Dat wordt dus helemaal niet door de inwoners van de parking betaald want die gemeenten krijgen ook 3.5% meer. Je hebt misschien al van het concept inflatie gehoord?

De enige reden waarom het bij Antwerpen naar beneden kan en bij Gent bijvoorbeeld niet, is omdat Antwerpen beter op de centen past.
Ruw berekend krijgt Antwerpen ongeveer 1.595 euro per inwoner uit het gemeentefonds. Als ik de berekening doe voor een aantal gemeenten hier in de omgeving kom ik op ongeveer 300 euro per inwoner.

En nu gij weer.
Oud 28 oktober 2023, 22:15   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ruw berekend krijgt Antwerpen ongeveer 1.595 euro per inwoner uit het gemeentefonds. Als ik de berekening doe voor een aantal gemeenten hier in de omgeving kom ik op ongeveer 300 euro per inwoner.

En nu gij weer.
Ik ben ‘gij’ niet maar ik kan dit enkel maar beamen. Antwerpen is de grote Vlaamse slokop voor wat betreft ‘subsidies’.
Niet alleen ‘de parking’ betaalt daarvoor. Ik als Vlaams Brabander ook.
Oud 28 oktober 2023, 22:21   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Antwerpen heeft zoveel geld dat Bart Van Antwerpen honderdduizenden euro’s cadeau gaf aan de dansmariekes van Sihame El Khaouakibi.
Oud 29 oktober 2023, 10:38   #9
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De verkiezingen zijn duidelijk in aantocht. Ik ga zwemmen in het geld, de stank en het lawaai van auto's, en het zicht op hoofddoeken. De winst kan ik meteen afdragen omdat ik vijftig meter te vroeg terug op mijn fiets ben gestapt op een leeg stukje markt dat men uit gemakzucht of stompzinnigheid over een belangrijke fietsroute laat staan. De gemeenten met financiële problemen die amper iets krijgen uit het gemeentefonds staan te juichen over dit heugelijke nieuws.
Waar gaan de minder-inkomsten gecompenseerd worden ?
Dat wordt voor het gemak verzwegen
Of gaat Vlaanderen nog meer dan 1 miljard transfers naar A'pen moeten betalen ?

Ik blijf heel achterdochtig.
De N-VA kiekens hebben ons al eens een niet sluitende taksshift in onze nek gekletst.
Wij zullen deze gestoordheid nog jaren moeten uitzweten.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2023, 17:24   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Waar gaan de minder-inkomsten gecompenseerd worden ?
Dat wordt voor het gemak verzwegen
Of gaat Vlaanderen nog meer dan 1 miljard transfers naar A'pen moeten betalen ?

Ik blijf heel achterdochtig.
De N-VA kiekens hebben ons al eens een niet sluitende taksshift in onze nek gekletst.
Wij zullen deze gestoordheid nog jaren moeten uitzweten.
Je vergeet voor het gemak de kiekens die ons met de 500 miljard schuld opzadelden. Met dank aan de regering die WERKTE.
Wie zal dat moeten uitzweten denk je?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 29 oktober 2023 om 17:25.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2023, 18:10   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad;10261231[B
]De verkiezingen zijn duidelijk in aantocht[/b]. Ik ga zwemmen in het geld, de stank en het lawaai van auto's, en het zicht op hoofddoeken. De winst kan ik meteen afdragen omdat ik vijftig meter te vroeg terug op mijn fiets ben gestapt op een leeg stukje markt dat men uit gemakzucht of stompzinnigheid over een belangrijke fietsroute laat staan. De gemeenten met financiële problemen die amper iets krijgen uit het gemeentefonds staan te juichen over dit heugelijke nieuws.
Juist !
Anderzijds: wie vandaag een snelheidsboete niet betaalt, weten ze te vinden.
Een tiep die geseind staat als radicaal en die al 3 jaar het land moest uit zijn, dat lukt niet.
Hij schiet 2 Zweedse voetbalsupporters dood...
Et alors ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2023, 20:49   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En nu gij weer.
Gent krijgt evenveel per inwoner als Antwerpen hoor. De demografie speelt immers ook mee. Sint Martens latem krijgt overigens het minste en dat is ook logisch aangezien het gemiddeld inkomen daar hoger ligt en ze ook een oudere bevolking hebben.

Dus eerst probeert u te insinueren dat Antwerpen dit kan laten zaken omdat ze elk jaar meer krijgen. Als u dan betrapt wordt op het feit dat de inflatie voor iedereen van toepassing is, begint u te insinueren dat Antwerpen op een rare manier meer los krijgt per kop. Ook hier krijgt u natuurlijk lik op stuk, dus ben ik benieuwd met wat je nu gaat afkomen.

Hier kan u overigens de verdeelcriteria vinden. Die zijn niet veranderd naar 2024 toe en kunnen dus niet ingeroepen worden als argument om die belastingsverlaging te verklaren. Uw bewering raakt dus kant noch wal.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 29 oktober 2023 om 20:52.
Oud 30 oktober 2023, 14:33   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gent krijgt evenveel per inwoner als Antwerpen hoor. De demografie speelt immers ook mee. Sint Martens latem krijgt overigens het minste en dat is ook logisch aangezien het gemiddeld inkomen daar hoger ligt en ze ook een oudere bevolking hebben.

Dus eerst probeert u te insinueren dat Antwerpen dit kan laten zaken omdat ze elk jaar meer krijgen. Als u dan betrapt wordt op het feit dat de inflatie voor iedereen van toepassing is, begint u te insinueren dat Antwerpen op een rare manier meer los krijgt per kop. Ook hier krijgt u natuurlijk lik op stuk, dus ben ik benieuwd met wat je nu gaat afkomen.

Hier kan u overigens de verdeelcriteria vinden. Die zijn niet veranderd naar 2024 toe en kunnen dus niet ingeroepen worden als argument om die belastingsverlaging te verklaren. Uw bewering raakt dus kant noch wal.
Pajoske zal nu wel weer voor even opbollen.
Oud 30 oktober 2023, 18:56   #14
pajoske

Standaard

Citaat:
Dat is hetgeen gij leest.
Er is geen enkel moment geweest dat ik beweerd hebt dat de geste van BDW een gevolg is van het feit dat Antwerpen jaarlijks hoger bedrag krijgt. Iets dat idd een gevolg is van inflatie.
Ik stel vast dat Antwerpen al jaren het vijfvoudige per inwoner krijgt van de gemeenten in mijn omgeving. Geld dat dus grotendeels afkomstig is van mensen die niet in Antwerpen wonen.
Met andere woorden het cadeau dat BDW aan zijn inwoners doet wordt door anderen betaald. Anwterpen krijgt te veel uit het gemeentefonds want anders kon BDW die belasting niet verlagen.
Oud 30 oktober 2023, 19:00   #15
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Pajoske zal nu wel weer voor even opbollen.
Ik veronderstel dat ge afbollen bedoelt? Afbollen is trouwens veel gemakkelijker dan opbollen. Ge moet maar eens de brakkeberg opbollen en daarna afbollen. Dan kent ge het verschil. Daar bol ik al eens regelmatig op en af in plaats van hier urenlang dezelfde afgezaagde litanieën te lezen. Niet alle gepensioneerden verdoen hun tijd achter een pc-klavier.
Oud 30 oktober 2023, 20:02   #16
Pol Dolf
Minister-President

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

taksen zijn geen binnenlandse politiek
Oud 30 oktober 2023, 22:57   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik veronderstel dat ge afbollen bedoelt? Afbollen is trouwens veel gemakkelijker dan opbollen. Ge moet maar eens de brakkeberg opbollen en daarna afbollen. Dan kent ge het verschil. Daar bol ik al eens regelmatig op en af in plaats van hier urenlang dezelfde afgezaagde litanieën te lezen. Niet alle gepensioneerden verdoen hun tijd achter een pc-klavier.
Veel plezier met het op-en afbollen van de brakkeberg, Joske!
Oeps! Pajoske. Mijn kat heette Joske. Geweldige kater!
Oud 30 oktober 2023, 22:58   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
taksen zijn geen binnenlandse politiek
Je méént het?
Oud 30 oktober 2023, 23:48   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen enkel moment geweest dat ik beweerd hebt dat de geste van BDW een gevolg is van het feit dat Antwerpen jaarlijks hoger bedrag krijgt. Iets dat idd een gevolg is van inflatie.
Ik stel vast dat Antwerpen al jaren het vijfvoudige per inwoner krijgt van de gemeenten in mijn omgeving. Geld dat dus grotendeels afkomstig is van mensen die niet in Antwerpen wonen.
Met andere woorden het cadeau dat BDW aan zijn inwoners doet wordt door anderen betaald. Anwterpen krijgt te veel uit het gemeentefonds want anders kon BDW die belasting niet verlagen.
Bart Van Antwerpen bepaalt wie in Vlaanderen subsidies krijgt. Zo simpel is het.
Oud 31 oktober 2023, 09:10   #20
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grotere steden krijgen nu eenmaal maar omwille van sociale criteria (leefloners en dergelijke), fiscale draagkracht van inwoners, open ruimte etc... Die zijn allemaal objectief vastgelegd en gelden dus voor elke gemeente. Zo krijgen kustgemeenten ook bepaalde bedragen omdat ze bepaalde kosten hebben die andere gemeentes niet hebben. Uiteindelijk is dat allemaal de logica zelve, maar alleen voor Antwerpen lijkt dat problematisch te zijn voor u. We kunnen het zo doen, of we kunnen ook de lasten van bepaalde demografische en geografische realiteiten spreiden... Gent krijgt per kop meer dan Antwerpen (nochtans kleiner) en ziet de schuldenberg exploderen. NVA beheert de gekregen centen goed in Antwerpen en krijgt van u een veeg uit de pan. Open VLD en groen smijten het geld door ramen en deuren en wordt gespaard. O ja nog dit. Gent heeft een aanvullende personenbelasting van 6,9. Antwerpen gaat nu naar 7. Zou je echt niet beter op Gent beginnen kappen? Ze krijgen zoveel uit het gemeentefonds, ze blijven gigantische schulden maken, maar ze delen cadeautjes uit onder de vorm van te lage aanvullende personenbelasting.

Straks ga je nog zeggen dat Sint Martens Latem evenveel moet krijgen uit het gemeentefonds als Antwerpen.

Laatst gewijzigd door fox : 31 oktober 2023 om 09:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be