Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2005, 16:28   #1
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard Lazio Roma-speler bewijst het: topvoetbal is naast de poen ook politiek!

Lazio Roma, de beste voetbalclub ter wereld, doet het weer! Eén van de Lazio-aanvallers, Paolo Di Canio groette het publiek met de Romeinse groet in de wedstrijd tegen de achterlijke stadsgenoot AS Roma. In een reactie toonde de bourgeois-rechtse zak Buttiglione die terecht werd afgemaakt voor zijn functie als EU-commissaris, waarom hij geen enkele steun verdiende vanwege radicaal-rechts:

Oja, Super Lazio won de wedstrijd tegen Roma Merda met 3-1.

[font=Arial][size=2]De Standaard, pagina 38, 446 woorden[/size][/font]
[font=Arial][size=2]10-01-2005[/size][/font]
[font=Arial][size=2]mih;

Hitlergroet met complimenten van Mussolini
[/size][/font]
[font=Arial][size=2]BRUSSEL (reuters, ap, eigen berichtgeving) - De Italiaanse voetbalbond heeft een onderzoek geopend naar het gedrag van Lazio-aanvaller Paolo Di Canio. Na de winst tegen aartsrivaal AS Roma donderdag zou de kapitein van Lazio het publiek gegroet hebben met gestrekte arm. Di Canio sprak zich eerder in zijn autobiografie uit over zijn fascinatie voor dictator Benito Mussolini. Een kern supporters ( ) van Lazio Rome staat bekend om haar extreem-rechts gedachtegoed.

Alessandra Mussolini, de kleindochter van dictator Benito Mussolini, was zeer opgetogen toen ze de foto van Di Canio's gestrekte arm zaterdag in de Italiaanse kranten zag. De Romeinse groet was een gebruik in de tijd van de Italiaanse dictator Benito Mussolini. ,,Ik zal hem zeker een bedankbriefje schrijven,'' liet de kleindochter van de fascistische leider weten.

De 36-jarige Di Canio, die na enkele Angelsaksische avonturen bij Celtic, Sheffield Wednesday, West Ham en Charlton terugkeerde naar de club van zijn hart, vindt al de heisa te ver gaan. ,,Ik ben een profvoetballer. Ik wou gewoon een doelpunt vieren. Ik heb niets met politiek te maken. En al helemaal niet met wat mevrouw Mussolini beweert.''

In zijn autobiografie zei Di Canio eerder al gefascineerd te zijn door Mussolini. ,,De dictator is totaal verkeerd begrepen. Hij was in de grond een principieel en ethisch persoon.''

De Italiaanse voetbalbond besloot een onderzoek op te starten. De Italiaanse aanvaller was vanwege vechtpartijen vorig seizoen net als alle andere spelers bij aanvang van de Romeinse derby nochtans gewaarschuwd door officials over de manier van doelpunten vieren. ,,De supporters mogen niet uitgedaagd worden.''

Enkele Italiaanse politici deden al een uitspraak over de zaak. ,,Dat gebaar brengt pijnlijke herinneringen naar boven voor veel Italianen'', verklaarde de conservatieve Rocco Buttiglione, minister van Europese Zaken. ,,Sport moet mensen samenbrengen, maar dit soort symbolen uit de vreselijke oorlog kan alleen maar verdeeldheid zaaien.'' (Amen!!!!!!! )

De centrum-linkse Enzo Foschi heeft respect voor Di Canio als voetballer, maar keurt zijn gedrag af. ,,Je moet kritiek uiten op dat gebaar. Je mag een tirannieke ideologie als het fascisme geen bestaansrecht geven.'' ( ) (mih)[/size][/font]

Laatst gewijzigd door Guderian : 11 januari 2005 om 16:30.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 17:19   #2
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Lazio Roma, de beste voetbalclub ter wereld, doet het weer! Eén van de Lazio-aanvallers, Paolo Di Canio groette het publiek met de Romeinse groet in de wedstrijd tegen de achterlijke stadsgenoot AS Roma. In een reactie toonde de bourgeois-rechtse zak Buttiglione die terecht werd afgemaakt voor zijn functie als EU-commissaris, waarom hij geen enkele steun verdiende vanwege radicaal-rechts:

Oja, Super Lazio won de wedstrijd tegen Roma Merda met 3-1.

[font=Arial][size=2]De Standaard, pagina 38, 446 woorden[/size][/font]
[font=Arial][size=2]10-01-2005[/size][/font]
[font=Arial][size=2]mih;

Hitlergroet met complimenten van Mussolini
[/size][/font]
[font=Arial][size=2]BRUSSEL (reuters, ap, eigen berichtgeving) - De Italiaanse voetbalbond heeft een onderzoek geopend naar het gedrag van Lazio-aanvaller Paolo Di Canio. Na de winst tegen aartsrivaal AS Roma donderdag zou de kapitein van Lazio het publiek gegroet hebben met gestrekte arm. Di Canio sprak zich eerder in zijn autobiografie uit over zijn fascinatie voor dictator Benito Mussolini. Een kern supporters ( ) van Lazio Rome staat bekend om haar extreem-rechts gedachtegoed.

Alessandra Mussolini, de kleindochter van dictator Benito Mussolini, was zeer opgetogen toen ze de foto van Di Canio's gestrekte arm zaterdag in de Italiaanse kranten zag. De Romeinse groet was een gebruik in de tijd van de Italiaanse dictator Benito Mussolini. ,,Ik zal hem zeker een bedankbriefje schrijven,'' liet de kleindochter van de fascistische leider weten.

De 36-jarige Di Canio, die na enkele Angelsaksische avonturen bij Celtic, Sheffield Wednesday, West Ham en Charlton terugkeerde naar de club van zijn hart, vindt al de heisa te ver gaan. ,,Ik ben een profvoetballer. Ik wou gewoon een doelpunt vieren. Ik heb niets met politiek te maken. En al helemaal niet met wat mevrouw Mussolini beweert.''

In zijn autobiografie zei Di Canio eerder al gefascineerd te zijn door Mussolini. ,,De dictator is totaal verkeerd begrepen. Hij was in de grond een principieel en ethisch persoon.''

De Italiaanse voetbalbond besloot een onderzoek op te starten. De Italiaanse aanvaller was vanwege vechtpartijen vorig seizoen net als alle andere spelers bij aanvang van de Romeinse derby nochtans gewaarschuwd door officials over de manier van doelpunten vieren. ,,De supporters mogen niet uitgedaagd worden.''

Enkele Italiaanse politici deden al een uitspraak over de zaak. ,,Dat gebaar brengt pijnlijke herinneringen naar boven voor veel Italianen'', verklaarde de conservatieve Rocco Buttiglione, minister van Europese Zaken. ,,Sport moet mensen samenbrengen, maar dit soort symbolen uit de vreselijke oorlog kan alleen maar verdeeldheid zaaien.'' (Amen!!!!!!! )

De centrum-linkse Enzo Foschi heeft respect voor Di Canio als voetballer, maar keurt zijn gedrag af. ,,Je moet kritiek uiten op dat gebaar. Je mag een tirannieke ideologie als het fascisme geen bestaansrecht geven.'' ( ) (mih)[/size][/font]

Kapotgaan, lazio beste ploeg Misschien beste racistische ploeg. Ze doen zeker beter dan amateurploegen die gesponcerd worden door extreem-rechts.
Het moet niemand verbazen dat een speler van lazio zulke stommiteiten doet.
Tot paar jaar geleden speelden er geen één bruingetinte speler voor lazio. Er speelt nu pas zuid-amerikaan dus een halve zwarte(nog geen echte zwart ook nog), die werd zelfs door zijn eigen supporters bij eerste match beledigd.
De supporters maken apengeluid wanneer de bruine spelers van tegenstander bal in bezit hebben.
Gewoon zielig. Sport is vriendschap en broederlijkheid.

Clubbestuur distantiëert zich telkens. Maar men kan harder optreden door bijvoorbeeld winst van lazio tegen stadsgenoot nietig te stellen. Hoeveel wedstrijden hebben ze zonder toeschouwer al gespeeld. Dus dat helpt niet.

Wat ik nog weet van lazio is dat diens spelers altijd te agressief zijn. Mihailovic had schorsing van x-aantal matchen gekregen wegens voortudrend te spuwen tegen een collega

Ook werd speler van laizo gestraft wegens bewuste blessuretackels te verrichten tegen een zwartgetinte speler.

Uefa treedt integenstelling tot Calcio Italia veel harder op tegen racisme op het veld. Nu nog hopen dat die perverse supporters/spelers van lazio tijdens een Europese match zoiets doen. Gegarandeerd krijgen ze zwaarste straf die een ploeg is opgelegd. Alleen door houding van lazio kunnen ze verbod op alle italiaanse ploegen leggen om nog Europese matchen te spelen.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 17:37   #3
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Als Turk zou je nochtans het fascisme moeten kunnen smaken. Turkije wordt vaak de de 3de as-mogendheid genoemd. (Na Italië en Japan)
Oud 11 januari 2005, 17:43   #4
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

pfff wat een gedoe om "een romeinse groet" het is en blijft een groet hé .
Trouwens mss ook het moment om dan eens af te geven op de Ché affiche van sommige supportersgroepen
Oud 11 januari 2005, 17:46   #5
JusticeLover
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Als Turk zou je nochtans het fascisme moeten kunnen smaken. Turkije wordt vaak de de 3de as-mogendheid genoemd. (Na Italië en Japan)
Wat voor een belediging is dit nou?

Als Turk verafschuw ik fascisten overal ter wereld zelfs in Vlaanderen.
Oud 11 januari 2005, 17:47   #6
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Ik vind die voetbalploeg nogal tamelijk marginaal.
Oud 11 januari 2005, 18:02   #7
Simon C
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Kapotgaan, lazio beste ploeg Misschien beste racistische ploeg. Ze doen zeker beter dan amateurploegen die gesponcerd worden door extreem-rechts.
Tot paar jaar geleden speelden er geen één bruingetinte speler voor lazio. Er speelt nu pas zuid-amerikaan dus een halve zwarte(nog geen echte zwart ook nog), die werd zelfs door zijn eigen supporters bij eerste match beledigd.
De supporters maken apengeluid wanneer de bruine spelers van tegenstander bal in bezit hebben.

Clubbestuur distantiëert zich telkens. Maar men kan harder optreden door bijvoorbeeld winst van lazio tegen stadsgenoot nietig te stellen. Hoeveel wedstrijden hebben ze zonder toeschouwer al gespeeld. Dus dat helpt niet.

Wat ik nog weet van lazio is dat diens spelers altijd te agressief zijn. Mihailovic had schorsing van x-aantal matchen gekregen wegens voortudrend te spuwen tegen een collega

Ook werd speler van laizo gestraft wegens bewuste blessuretackels te verrichten tegen een zwartgetinte speler.

Uefa treedt integenstelling tot Calcio Italia veel harder op tegen racisme op het veld. Nu nog hopen dat die perverse supporters/spelers van lazio tijdens een Europese match zoiets doen. Gegarandeerd krijgen ze zwaarste straf die een ploeg is opgelegd. Alleen door houding van lazio kunnen ze verbod op alle italiaanse ploegen leggen om nog Europese matchen te spelen.
Er zijn naast die Zuid-Amerikaan waarover jij spreekt nog 2 zwarte BASISspelers bij Lazio: Dabo en Liverani. Die laatste is zelfs een jeugdproduc, denk ik.

Er zijn veel extreem-rechtse en extreem-linkse supportersclans in Italië. Toch wel vreemd dat telkens er iets gebeurd bij Lazio dit in de media komt. Er zijn zelfs nog mensen die denken dat AS Roma linkse supporters heeft, terwijl ze even rechts zijn als hun aarstvijanden.
Simon C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 19:14   #8
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simon C
Er zijn naast die Zuid-Amerikaan waarover jij spreekt nog 2 zwarte BASISspelers bij Lazio: Dabo en Liverani. Die laatste is zelfs een jeugdproduc, denk ik.

Er zijn veel extreem-rechtse en extreem-linkse supportersclans in Italië. Toch wel vreemd dat telkens er iets gebeurd bij Lazio dit in de media komt. Er zijn zelfs nog mensen die denken dat AS Roma linkse supporters heeft, terwijl ze even rechts zijn als hun aarstvijanden.
Die supporters behoren allemaal tot de lagere klasse, niet te verwonderen, de hogere klasse speelt golf.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 19:49   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ach, ik denk dat toen di Canio de spionkop van Lazio passeerde zijn rechteram spontaan de lucht in wupte en een eigen leven begon te leiden. Iedere keer ik aan het Madouplein passeer heb ik hetzelfde probleem. Ik geef di Canio dan ook het voordeel van de twijfel.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 11 januari 2005 om 19:52.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 19:55   #10
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja maar de supporters (en nu blijkbaar ook de spelers) van Lazio gaan toch wel altijd iets verder. Ik meen mij zelfs te herinneren dat de supporters van Lazio voor de Europese thuiswedstrijd tegen een Israëlitische ploeg (Maccabi Haifa geloof ik) waarop zoiets stond van: "Auswitz jullie vaderland, de ovens jullie thuis.".
Overigens, nu we het toch over Italiaans voetbal hebben: ik heb eens een boek gelezen waarin de schrijver vertelt dat de oude (vaak Laat-Middeleeuwse) vetes tussen de grote Italiaanse steden (Milaan, Verona, Mantua, Cremona, Rome, ...) verderleven in het voetbal en dat hooligans nu nog 'oorlogen' uitvechten omwille van die vetes. Best wel komiek.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 19:59   #11
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:

Lazio Roma is een club die het rechtse nationalisme uitdraagt, ook op clubniveau zij het dan wel meestal officieus. De irrididucibili zijn zonder uitzondering rechts, linkse Lazio-supporters zijn er niet of ze vertonen zich in elk geval niet in het stadion. AS Roma daarentegen is wel degelijk qua supporteraanhang zo links als de pest. Roma-merda uitschot "rechts" noemen is gewoon belachelijk.

Lazio heeft een overeenkomst met de irriducibili dat zij inspraak hebben in het transferbeleid. Spelers van vreemde origine worden hoe dan ook gevolgd en eventueel geweigerd. Eén van de bekende Franse internationals, een neger (kan niet op zijn naam komen) heeft dat mogen ervaren. Hij moest beschermd worden voor de irriducibili omdat hij de club "schade" toebracht. ( 8) )

Er is slechts één club in Europa waar het rechts-radicalisme nog verder in de club geworteld is dan Lazio Roma, en dat is het bescheiden Engelse Millwall. Daar zit de rechts-radicale harde kern rechtsreeks in het clubbestuur en oefen ze allerlei belangrijke clubfuncties uit.
Oud 11 januari 2005, 20:01   #12
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Ik vind die voetbalploeg nogal tamelijk marginaal.
Supportert gij maar verder voor SKS Herentals die zoals we allen weten een Europese topclub is.
Oud 11 januari 2005, 20:18   #13
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO

Toch vreemd dat deze beste ploeg nooit iets wint. Misschien kunnen ze wat gekleurde creativiteit gebruiken!

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 11 januari 2005 om 20:24.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 20:21   #14
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Totaal off-topic. De enigste reden dat men iets dergelijk aanhaalt is om de positie van de andere te verzwakken en het doen overkomen dat deze eigenlijk geen recht heeft op een mening over dergelijke praktijken. Raven probeer eens een normale discussie te voeren.
Oud 11 januari 2005, 20:25   #15
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Lazio Roma is een club die het rechtse nationalisme uitdraagt, ook op clubniveau zij het dan wel meestal officieus. De irrididucibili zijn zonder uitzondering rechts, linkse Lazio-supporters zijn er niet of ze vertonen zich in elk geval niet in het stadion. AS Roma daarentegen is wel degelijk qua supporteraanhang zo links als de pest. Roma-merda uitschot "rechts" noemen is gewoon belachelijk.

Lazio heeft een overeenkomst met de irriducibili dat zij inspraak hebben in het transferbeleid. Spelers van vreemde origine worden hoe dan ook gevolgd en eventueel geweigerd. Eén van de bekende Franse internationals, een neger (kan niet op zijn naam komen) heeft dat mogen ervaren. Hij moest beschermd worden voor de irriducibili omdat hij de club "schade" toebracht. ( 8) )

Er is slechts één club in Europa waar het rechts-radicalisme nog verder in de club geworteld is dan Lazio Roma, en dat is het bescheiden Engelse Millwall. Daar zit de rechts-radicale harde kern rechtsreeks in het clubbestuur en oefen ze allerlei belangrijke clubfuncties uit.
Lilian Thuram, die weigerde voor Lazio Roma te spelen.
Oud 11 januari 2005, 20:28   #16
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Ik ga een truitje kopen van SS Lazio Roma,met de naam van...

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 20:29   #17
Simon C
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Buiten een klein groepje zijn de ultras van Roma ook (extreem-)rechts.

http://www.asromaultras.it/20042005_...o-roma_007.jpg

Die speler, Thuram, heeft zelf beslist om niet te tekenen voor Lazio, omdat hij weet had van de reputatie van de Lazio-fans. In de BBC-reportage 2 jaar geleden zei hij niets van bedreigd worden. Waarom heeft de IRR de komst van Dabo niet "geweigerd"?
Simon C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 20:32   #18
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Di Canio speelde vroeger voor West-ham inited,der zijn daar ook niet veel negers in de tribunes te zien,en hoewel upton park in een wijk vol paki's ligt blijven deze op een zaterdagmiddag wijselijk thuis.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 21:12   #19
JusticeLover
Banneling

Standaard

[quote=Groot Bakkes]Ik meen mij zelfs te herinneren dat de supporters van Lazio voor de Europese thuiswedstrijd tegen een Israëlitische ploeg (Maccabi Haifa geloof ik) waarop zoiets stond van: "Auswitz jullie vaderland, de ovens jullie thuis.".
[quote]

Oei, dat wist ik niet. Dan had ik zever contra-lazio niet gepost

Ik heb liever SS LAZIO (officiele naam van de club) als AS Roma. Gewoon omdat ik afkeer heb van sommige Roma-spelers.
Oud 11 januari 2005, 23:03   #20
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Voetballers worden betaald om te voetballen (al doen ze dat bij Lazio niet goed, hoeveel jaar was het weer geleden dat ze nog eens van AS gewonnen hadden?) en niet om één of andere politieke overtuiging te gaan uiten op het veld. Als ze dat willen doen hebben ze tv en kranten. De gemiddelde supporter betaalt een voetbalticket om naar voetbal te gaan kijken, niet naar halfwassen nazi's.

Laatst gewijzigd door BigF : 11 januari 2005 om 23:03.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be