Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2024, 19:58   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Relatiegeschenken: een legaal medium tot omkoping?

In de wereld van ondernemers is er vaak sprake van politiek achter de schermen. Partij 1 wil groeien maar is daarvoor afhankelijk van partij 2.

Ik dacht vroeger over relatiegeschenken in de zin dat een ondernemer aan het jaareinde een cadeautje (pakweg 100 euro) geeft aan zijn personeelsleden. Noch het personeel noch de ondernemer hebben hier belangen bij. Het is gewoon een fiscaal aftrekbare manier om dank u te zeggen.

Maar dit verandert wanneer er relatiegeschenken worden gegeven aan politici, of aan figuren die macht uitoefenen over de persoon die een geschenk geeft.
Ik zeg maar, een aannemer die een bouwproject goedgekeurd wil hebben door de gemeente, en een relatiegeschenk geeft aan de burgemeester.

Ikzelf zit in de gezondheidssector, waarbij de huisdokter en de chirurg vaak doorverwijzen. Ik stel vast dat ondernemingen die hier afhankelijk van zijn (doorverwijzing van patiënten) persoonlijke contacten onderhouden met huisdokters/chirurgen (samen op vakantie gaan, uit gaan dineren, elkaar zien in de persoonlijke sfeer) en relatiegeschenken geven. De betrokken arts kan een patiënt naar 20 verschillende ondernemingen sturen, maar doordat onderneming nr 14 met cadeaus gooit en de arts persoonlijk kent (belangenvermenging) wordt onderneming 14 gepromoot door de arts.

Moreel is dit compleet verwerpelijk maar het is wel de realiteit. Ik denk niet dat het strafbaar is, maar ik wil hier graag werk van maken. Het is ook geen geheim dat de farmaceutische industrie met cadeaus gooit naar huisartsen om bepaalde vormen van hoogst controversiële medicatie voor te schrijven. Ik noem dit een gelegaliseerde manier van omkoping.

Meningen hierover?
Ikzelf start geen eigen onderneming omdat ik met dit spel niet wil meedoen.
Oud 14 juni 2024, 08:10   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Oei dat wist ik niet.

Ik denk dat de artsensyndicaten deontologische codes hebben die artsen grenzen stellen (of de artsen de mogelijkheid geven zogezegd op ethische wijze aan dat spelletje mee te doen). Het hangt ervan hoe je het bekijkt, als goedgelovige ziel of cynicus. Men zou het ook gewoon kunnen verbieden zegt de cynicus in mij. Er wordt bij de vrije beroepen nogal veel gefoefeld heb ik de indruk. Langs de andere kant heb je mensen als Frank Vandenbroucke die er zoals in het VK onderbetaalde ambtenaren van wil maken met alle gevolgen van dien.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be