![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een uiterst kritische analyse over de kracht van de particratie zowel in Vlaanderen als Wallonië.
Citaat:
Al ben ik dan zelf geen voorstander van nog meer politieke versnippering, deze auteur heeft wel een punt dat het huidige systeem eigenlijk nieuwkomers totaal onmogelijk maakt. En dat de particratie dus oppermachtig is en blijft zowel in Vlaanderen als in Wallonië. De auteur fileert ook de hypocrisie bij de partijen inzake de regels rond partijfinanciering. En constateert dat men behalve wat cosmetische aanpassingen eigenlijk gewoon de miljoenenstroom wil behouden. Zijn ander punt van kritiek is dat het Vlaams parlement in 5 jaar evolueerde naar een zwijgparlement waar enkel nog voorstellen binnen mogen na akkoord van de 3 partijvoozitters. Dat lijkt me een systeem dat eerder thuishoort in het China van de communistische partij... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb ik iets gemist? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En wat is dat fameuze zwijgakkoord ? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik onderschrijf deze stelling dat het Vlaamse niveau even ondemocratisch, particratisch en foefelend is als het Belgische. Kan ook moeilijk anders, het is er door verwekt, gepokt en gemazeld. Als we de Vlaamse deelstaat, waar zoveel idealisten voor gevochten hebben, beoordelen op zijn politieke cultuur of democratisch gehalte, dan blijven we zitten met een België-in-het-klein. Dit is niet wat we gewild hebben.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 22 juli 2024 om 16:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen betere woorden om te illustreren wat "ons Vlaanderen" geworden is, dan die van Siegfried Bracke in Doorbraak.
Ik citeer hem hier helemaal omdat hij - ook in het licht van de tenenkrullende recente uitspraken van De Roover - zo raak en pijnlijk is. (In niet terzake doende commentaren over Bracke zelf ben ik niet geïnteresseerd, het gaat over de inhoud). Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies, het zogenaamde Vlaamse en Waalse zelfbestuur is gewoon Belgie in het kwadraat. Business as usual.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel frappant dat Panda, een partijadept bij uitstek, dit hier aan de kaak komt stellen. Maar als anderen dat democratisch deficit hier komen aankaarten komt hij steevast met een dooddoener dat het wettelijk allemaal in orde is. Lekker hypocriet weer.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds de tsunami van 9 juni is hij misschien aan een loutering bezig?
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou onze vriend eigenlijk beseffen dat zijn geliefde Cordon enkel maar kan blijven bestaan bij gratie van die participatie?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo'n zware, existentiële nederlaag - de zoveelste op rij - kan niet anders dan een normaal mens zijn overtuigingen op de proef stellen.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 23 juli 2024 om 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat heeft een verkiezingsresultaat te zien met de fundamentele en politiek kamerbreed gedragen overtuiging dat men onder geen enkel beding wil besturen met de aars van de politiek, extreem-rechts ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het nergens over extreemrechts gehad. Eerlijk gezegd dacht ik eerder aan de schaamteloze particratie die ons land regeert en waar de 0VLD twee decennia het hart van geweest is.
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik stipte 3 zaken aan : -dat de particratie TE ver is gegaan door nieuwkomers de facto onmogelijk te maken -de blijvende hypocrisie rond partijfinanciering (aanwezig bij ALLE partijen...) -dat het Vlaams parlement jammer genoeg zichzelf liet een zwijgcultuur opleggen door de partijleiding(en) Over particratie kun je niet discussiëren als het containerbegrip dat het jammer genoeg is. Volgens mijn aanvoelen moet je de onderliggende fenomenen bekijken, en desnoods fileren. Want laat ons ernstig blijven : particratie heeft altijd bestaan, en zal altijd blijven bestaan. Particratie integraal schrappen is onmogelijk. Tenzij in LaLa-land waar alle verkozen parlementairen individueel zetelen en hun eigen ding doen los van elke georganiseerde partij en die hun collectief belang. Als je de utopie nog wat wil aanscherpen, kun je daar bovenop nog een flinke schep BROV kappen, en dan is de kakafonie volledig. Maar hoe het nu loopt, is ook niet goed... De vraag is : hoe ver wil men dat laten gaan ? Hoe almachtig willen we dat partijleiders zijn ? Misschien wel eens dringend tijd, nu het nog kan, tijdens een formatieronde dus, om enkele excessen eens flink in te dijken ?
Laatst gewijzigd door Pandareus : 23 juli 2024 om 15:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar hey, "het VB heeft geen enkele invloed op het bestuur, hoor" ![]()
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het zal aan de volksvertegenwoordigers zijn om die democratische macht terug op te eisen. Misschien moeten we eens een minderheidsregering hebben.
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen is de vaststelling terecht dat de slinger momenteel veeel te ver is doorgeslagen. Momenteel is het zuiver eenrichtingsverkeer. Parlementair krijgt stemorders, parlementair voert die uit. En sinds 2019 mogen ze nog voorstellen doen, enkel mits goedkeuring van de 3 End Bosses. Vroeger las je hier dan smalende reacties over de 'belgicistische ziekte' maar we kunnen al sinds 2019 vaststellen dat er in Vlaanderen (zeg dus maar in N-VA gedomineerd land) een even harde particratie heerst dan in de tijd van de CVP staat van Tindemans & C°. Het vlaamse "zwijgakkoord" (wat mijn partij jammer genoeg mee onderschreef) is een echte schande. Als je streeft naar 'alle macht' voor de individuele parlementairen implodeert het systeem, of , meer kans toe, zal er juist niets van in huis komen. Bijsturingen, echte dan toch, moeten haalbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Pandareus : 23 juli 2024 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie dat we nog een beetje meer hypocriet gaan doen. Nu ga je nog beweren dat het Cordon nog zou bestaan zonder de consignes van partijvoorzitters. Kijk jongen, je stelt de particratie aan de kaak en als je dan geconfronteerd wordt met 1 van de gevolgen daarvan, namelijk het cordon, ga je beginnen beweren dat particratie daar geen probleem is. Tjah, weer eens door de mand hé jongen. O ja, dat Alexander De Croo de afgelopen 4 jaar ons land de dieperik kon inboren als 7e partij van het land zal ook geen gevolg van die particratie zijn zeker?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 23 juli 2024 om 16:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Denk daar aan, de eerstvolgende, en alle volgende keren, een partij of zijn voorzitter nog eens praat over democratie. En des te verder je omhoog gaat in de verschillende management-lagen van de macht, des te versteender wordt die macht. Vraag het maar aan Verhofstadt, die de vlucht vooruit koos naar een hoger echelon, na zijn verraad. Devolutie van de macht naar minicipaal niveau, en hier een daar een aankoopcentrale, meer "bestuur" hebben we in weze niet nodig.
![]() |