Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2024, 14:58   #1
Eurosceptic
Minister

Standaard Waar zijn er tegenwoordig nog grenscontroles in de EU?

Door een hoop vertragingen van ambtenaren in België, moet mijn verloofde nog enkele maanden wachten (resultaat van een procedure) voor ze vrij mag reizen in de Europese Unie. Echter is de vakantie al geboekt, en die willen we echt benutten.

Reizen met het vliegtuig is uitgesloten (gegarandeerde controle) maar met de auto is de kans op controle veel kleiner. Echter vernam ik dat er de laatste maanden veel controle was in Duitsland, om wille van het EK. En waarschijnlijk gebeurt nu hetzelfde in Frankrijk vanwege de Olympische Spelen.

Waar kun je tegenwoordig allemaal controle verwachten tijdens een autoreis in Europa? Zijn er mensen met recente ervaringen?

Ik ken iemand die recent naar Kroatië is geweest. Daar was het overal prijs, toch aan de grenzen van het land.

Ik hoor ook dat steeds meer hotels vragen naar de paspoorten en identiteitskaarten van de bezoekers. Is dit om zichzelf te beschermen of wordt dit allemaal gedeeld met de politie? In dat geval blijven we liever nog even thuis.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 21 juli 2024 om 14:59.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2024, 15:14   #2
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Door een hoop vertragingen van ambtenaren in België, moet mijn verloofde nog enkele maanden wachten (resultaat van een procedure) voor ze vrij mag reizen in de Europese Unie. Echter is de vakantie al geboekt, en die willen we echt benutten.

Reizen met het vliegtuig is uitgesloten (gegarandeerde controle) maar met de auto is de kans op controle veel kleiner. Echter vernam ik dat er de laatste maanden veel controle was in Duitsland, om wille van het EK. En waarschijnlijk gebeurt nu hetzelfde in Frankrijk vanwege de Olympische Spelen.

Waar kun je tegenwoordig allemaal controle verwachten tijdens een autoreis in Europa? Zijn er mensen met recente ervaringen?

Ik ken iemand die recent naar Kroatië is geweest. Daar was het overal prijs, toch aan de grenzen van het land.

Ik hoor ook dat steeds meer hotels vragen naar de paspoorten en identiteitskaarten van de bezoekers. Is dit om zichzelf te beschermen of wordt dit allemaal gedeeld met de politie? In dat geval blijven we liever nog even thuis.
Ik heb met de auto nog nooit controle gehad in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Denemarken, Italië...

Frankrijk zou ik idd mijden met de O.S.
Het EK in Duitsland is voorbij, dus dat zou moeten gaan zonder controles.
Ik vermoed dat ook Tsjechië geen controles uitvoert.
Dat geeft je toch al een prachtig uitgebreid vakantiegebied.

Gegevens door hotels en campings opgevraagd gaan normaal nooit naar de politie. Dat lijkt me een risico dat je gaat moeten nemen. Of je moet een Airbnb boeken.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 21 juli 2024 om 15:18.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2024, 15:26   #3
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik heb met de auto nog nooit controle gehad in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Denemarken, Italië...

Frankrijk zou ik idd mijden met de O.S.
Het EK in Duitsland is voorbij, dus dat zou moeten gaan zonder controles.
Ik vermoed dat ook Tsjechië geen controles uitvoert.
Dat geeft je toch al een prachtig uitgebreid vakantiegebied.

Gegevens door hotels en campings opgevraagd gaan normaal nooit naar de politie. Dat lijkt me een risico dat je gaat moeten nemen. Of je moet een Airbnb boeken.
De grenzen die wij over moeten zijn BE - Duitsland (veilig denk ik), Duitsland - Oostenrijk (hier lees ik over aangescherpte controles, heel 2024) en Oostenrijk - Italië. Over die laatste is me weinig bekend.

Indien haalbaar willen we sluikwegen gebruiken. Mijn verloofde heeft een geldig internationaal reispaspoort, maar momenteel geen verblijfskaart in BE omdat we de nieuwe hebben aangevraagd. Het duurt enorm lang, en in tussentijd pakt men haar vrijheid af. Schandalig, maar zo gaat het in dit apenland. Ze werkt en heeft recht op verlofdagen, maar mag niet buiten de landsgrenzen tot de beslissing er is.

Ik vraag me ook af wat de gevolgen zijn als iemand ons betrapt.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 21 juli 2024 om 15:28.
Oud 21 juli 2024, 15:44   #4
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Wat is het nut van een vakantiereis als je heel de tijd gestresst en angstig moet zijn ?
Stel dat toch gewoon uit en relax thuis.
Oud 21 juli 2024, 15:46   #5
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Wat is het nut van een vakantiereis als je heel de tijd gestresst en angstig moet zijn ?
Bah, dat is toch hoe wij in de coronatijd op vakantie (en nog zoveel meer) gingen?
Oud 21 juli 2024, 15:47   #6
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Zo zie ik het ook, maar zij niet.
We zijn anderhalf jaar niet geweest en nu is de nood heel hoog.
Trouwens tegen dat die pipo's van DVZ het in orde hebben gemaakt, zijn we mogelijk 2024 voorbij.

Spoedig gaan we trouwen. Ik vraag me af of ze ons dan nog iets kunnen maken.
Oud 21 juli 2024, 16:11   #7
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo zie ik het ook, maar zij niet.
We zijn anderhalf jaar niet geweest en nu is de nood heel hoog.
Trouwens tegen dat die pipo's van DVZ het in orde hebben gemaakt, zijn we mogelijk 2024 voorbij.

Spoedig gaan we trouwen. Ik vraag me af of ze ons dan nog iets kunnen maken.
Kan de gemeente waar ze verbllijft geen tijdelijk verblijfsdocument geven ?

Laatst gewijzigd door Zucht : 21 juli 2024 om 16:11.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2024, 18:35   #8
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Kan de gemeente waar ze verbllijft geen tijdelijk verblijfsdocument geven ?
Ze heeft een papier gekregen dat haar verblijf (en werk) in België in orde maakt tot de nieuwe aanvraag behandeld is. Maar ze mag de landsgrenzen niet verlaten.

Het zit heel diep bij haar dat DVZ haar vrijheid afpakt. Ze wordt hysterisch als we erover spreken en ze heeft deze vakantie nodig zoals een vis water nodig heeft.

Als we niet gaan breekt ze het kot af. Maar als we wel gaan moet ik continu vrezen voor de gevolgen. Ik ga in ieder geval als voorbereiding opzoeken hoe we sluikwegen kunnen vinden bij de grens.

Ik denk ook dat ik bij controle ga zeggen dat we haar hele portefeuille thuis hebben laten liggen, zodat ze haar niet kunnen identificeren via haar bankkaart ofzo. Maar dan wordt het wel heel gevaarlijk.

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 21 juli 2024 om 18:35.
Oud 21 juli 2024, 19:05   #9
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga in ieder geval als voorbereiding opzoeken hoe we sluikwegen kunnen vinden bij de grens.
Via Nederland naar Duitsland en Denemarken zou vlotjes moeten gaan.

Citaat:
Ik denk ook dat ik bij controle ga zeggen dat we haar hele portefeuille thuis hebben laten liggen, zodat ze haar niet kunnen identificeren via haar bankkaart ofzo. Maar dan wordt het wel heel gevaarlijk.
Dat lijkt me aandacht trekkend...
Oud 21 juli 2024, 19:33   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze heeft een papier gekregen dat haar verblijf (en werk) in België in orde maakt tot de nieuwe aanvraag behandeld is. Maar ze mag de landsgrenzen niet verlaten.

Het zit heel diep bij haar dat DVZ haar vrijheid afpakt. Ze wordt hysterisch als we erover spreken en ze heeft deze vakantie nodig zoals een vis water nodig heeft.

Als we niet gaan breekt ze het kot af. Maar als we wel gaan moet ik continu vrezen voor de gevolgen. Ik ga in ieder geval als voorbereiding opzoeken hoe we sluikwegen kunnen vinden bij de grens.

Ge moogt het land niet verlaten, en wat gaat gij doen? Het land verlaten.
Zijt gij ne moslim of zo?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2024, 19:57   #11
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moogt het land niet verlaten, en wat gaat gij doen? Het land verlaten.
Zijt gij ne moslim of zo?
Vakantie nemen is een basisrecht.
En nee Blankenberge is geen vakantieoord.
Oud 22 juli 2024, 06:59   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vorig jaar ben ik van hier naar Noord-Italie gereden zonder 1 keer controle te hebben gehad, ik ben zowel via een bergpas over Zwitserland, Italië binnen gereden als via de Brennerpas terug gereden, dan de Furka pass. en dan ben je al weer bijna in Duitsland daar ben ik dan via de autostrade Duitsland binnen gereden geen controle. Maar ik had ook van de Furka over Reute naar Fussen kunnen rijden, en ik ben er vrij zeker van dat er daar ook geen controle zou geweest zijn. (dat is een boerengat).

Maar. en dat wil ik er ook bij zeggen, de kans dat je in Italie tegen gehouden wordt gewoon willekeurig bij het verlaten van een autostrade is niet onbestaande. Dat kan een van de vele politiediensten zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 07:01   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

bij de weg, ik zou me over die grenscontroles weinig zorgen maken, maar de kans dat je willekeurig door een agent, of na een overtreding wordt aangesproken is niet onbestaande. En dan heb je het ook zitten he, met een wederhelft die geen geldige papieren (verblijfsverguning, Visum, ... etc) heeft.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 07:56   #14
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De grenzen die wij over moeten zijn BE - Duitsland (veilig denk ik), Duitsland - Oostenrijk (hier lees ik over aangescherpte controles, heel 2024) en Oostenrijk - Italië. Over die laatste is me weinig bekend.

Indien haalbaar willen we sluikwegen gebruiken. Mijn verloofde heeft een geldig internationaal reispaspoort, maar momenteel geen verblijfskaart in BE omdat we de nieuwe hebben aangevraagd. Het duurt enorm lang, en in tussentijd pakt men haar vrijheid af. Schandalig, maar zo gaat het in dit apenland. Ze werkt en heeft recht op verlofdagen, maar mag niet buiten de landsgrenzen tot de beslissing er is.

Ik vraag me ook af wat de gevolgen zijn als iemand ons betrapt.
De gevolgen zijn simpel. Uw verloofde heeft geen verblijfsvergunning ( is infeite illegaal in België) DVZ is met de zaak bezig zegt u. Er zijn Europese regels die DVZ dient te volgen.
U kent die regels maar wil ze overtreden. Bij betrapping bestaat de kans dat DVZ haar een bevel geeft om het land te verlaten en wordt haar dossier gesloten.
En dan zit ge met de gebakken peren, kunt ge een dure advocaat met specialiteit vreemdelingenzaken, migratierecht inhuren.
Als jullie dat risico willen lopen zou ik zeggen doe maar.
Het is een kwestie van prioriteiten, wat is het belangrijkste de verblijfsvergunning of uw vakantie.
Onzijdig is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 08:30   #15
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

En welke nationaliteit heeft ze? Ik neem aan van buiten de EU, want anders zou reizen binnen de EU geen probleem zijn.

Ik laat de nuance Schengen/niet-Schengen even terzijde.

Binnen de Schengenzone zou je probleemloos moeten kunnen reizen, want daar zijn grenscontroles in principe afgeschaft voor wie al in de Schengenzone is.

https://www.consilium.europa.eu/nl/p...-area/#members
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2024, 08:50   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De laatste 10 jaar enkel controle gehad aan de Zwitserse grens en tussen Slovenië en Kroatië.

Wel opmerken: in Zwitserland staat er volgens mij altijd wel een patrouille aan de grens maar vaak kijken die eens vluchtig in je auto en mag je door.

Slovenië-Kroatië was wel degelijke controle maar dat was tijdens de COVID-toestand.

Verder heb ik binnen Europa nog nooit grenscontroles gehad.
Oud 22 juli 2024, 08:52   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zou ik al zeker niet doen.
Als je daar politie tegenkomt ga je sowieso een uitgebreide controle krijgen en de flikken weten ook; het zijn vooral degenen die iets te verbergen hebben die sluipwegen nemen.
Oud 22 juli 2024, 08:55   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze wordt hysterisch als we erover spreken en ze heeft deze vakantie nodig zoals een vis water nodig heeft.

Als we niet gaan breekt ze het kot af.
Ik wil mij niet met uw liefdesleven moeien maar een verloofde die op verlof moet of 'het kot afbreekt'...
Daar zou ik precies toch eens over nadenken.

Wij hebben ook ooit meermaals een verlof in't water zien vallen maar ik heb hier gelukkig niemand in het gezin die dan het kot begint af te breken.

Misschien dit jaar eens thuisblijven en een cursus anger-management volgen?
Oud 22 juli 2024, 09:19   #19
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Op onze terugreis enkele dagen geleden uit de Balkan(Macedonië) waren de grensposten bemand tussen Kroatië en Slovenië. We stopten aan het raampje. De grenswachter bekeek ons, aarzelde even en wuifde ons dan verder. Geen papieren gevraagd. Dan kwamen we aan de grens tussen Slovenië en Oostenrijk. Ook hier moest je aan het hokje stoppen. Ditmaal bemant door een knappe vrouwelijke grenswachter. Ik knikte minzaam naar haar. Zij knikte met een glimlach terug en we reden ongecontroleerd door. Tussen Oostenrijk en Duitsland waren er aardig wat grenswachters maar hier vertraagden wij en nog voor we stilstonden gebaarden ze dat we konden doorrijden. Op de heenreis reden we via Hongarije en ook hier werd onze identiteit niet gecontroleerd.
Wij zagen er dus waarschijnlijk uit als bonafide Europeanen. Anderen, ook met EU-nummerplaten, werden dan wel gecheckt. Ik vermoed dat er een element van willekeur is alsook profiling of je wel of niet uit de rij wordt gehaald. De kans dat ge gecontroleerd wordt, hoe klein ook, bestaat dus. Misschien beter gewoon een vakantieke in Durbuy bij Marc Coucke doen en volgend jaar als uw papieren in orde zijn een beetje verder gaan.
Oud 22 juli 2024, 09:38   #20
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En welke nationaliteit heeft ze? Ik neem aan van buiten de EU, want anders zou reizen binnen de EU geen probleem zijn.

Ik laat de nuance Schengen/niet-Schengen even terzijde.

Binnen de Schengenzone zou je probleemloos moeten kunnen reizen, want daar zijn grenscontroles in principe afgeschaft voor wie al in de Schengenzone is.

https://www.consilium.europa.eu/nl/p...-area/#members
Gezien DVZ er mee bezig is zal de dame geen Europese zijn. Vermoedelijk heeft de gemeente haar een model 15 gegeven in afwachting van de A kaart voor vreemdelingen. ( beperkte geldigheidsduur) waarmee ze hier mag verblijven.
Onzijdig is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be