Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2014, 15:30   #1
Serafijn
Burger

Serafijn's schermafbeelding

Standaard Overheidsschuld klimt naar 101,5 procent

Citaat:
Overheidsschuld klimt naar 101,5 procent

De overheidsschuld is eind vorig jaar gestegen tot 101,5 procent van het bbp. Dat dat is 0,4 procentpunt hoger dan in 2012, meldt het Instituut voor de Nationale Rekeningen. Het begrotingstekort bedroeg 2,6 procent.
Volgens de cijfers van het INR lag de staatsschuld zowel in 2012 als 2013 boven de drempel van 100 procent. De schuldenberg groeide van 380,157 miljard euro (101,1 procent) eind 2012 tot 387,159 miljard euro (101,5 procent) eind vorig jaar. Daarbij moet gezegd worden dat het om voorlopige cijfers gaat. In september volgt nog een herziening.

Eerder had minister van Financiën Koen Geens (CD&V) aangekondigd dat de schuld in 2013 onder de 100 procent was gezakt – onder meer door de verkoop van Royal Park Investments en BNP Paribas Fortis. Maar het Europese statistische bureau Eurostat stelde zich de vraag of schulden van bepaalde instellingen ook niet moesten worden meegeteld. Het ging bijvoorbeeld over Apetra, de instelling die de strategische oliereserve beheert en bepaalde *intercommunales.

De discussie rond de schuld van die instellingen loopt nog steeds en het ziet ernaar uit dat de overheid er straks geen rekening meer zal moeten meehouden. In de voorlopige cijfers worden deze schulden wel nog meegeteld.

Symbolisch

België had de Europese Commissie beloofd om de staatsschuld eind 2013 onder de drempel van 100 procent te brengen. Dat is dus niet gelukt.

Toch is die 100 procent-grens vooral een symbolische grens. Want *zodra Europa zijn nieuwe definitie van het bruto binnenlands product (bbp) hanteert – dat gebeurt vanaf september – daalt onze schuld in vergelijking met het bbp meteen met een paar procentpunt. Gewoon omdat *onder die nieuwe definitie ons bbp hoger zal uitvallen.

Tekort

België slaagde er vorig jaar wel in het begrotingstekort terug te brengen tot 2,6 procent van het bbp. De Europese Commissie en de overige eurolanden hadden ons land verzocht om het tekort vorig jaar in te perken tot 2,7 procent. Zo wist België in het voorjaar van 2013 in extremis te ontsnappen aan een boete wegens een al jaren aanslepend buitensporig tekort.

Uit de cijfers van het INR blijkt dat zowel de primaire uitgaven (-0,2 procent van het bbp) als de rentelasten (-0,2 procent van het bbp) daalden. De ontvangsten stegen dan weer met 1 procent van het bbp.
Bron: De Standaard 17/04/2014: Staatschuld klimt naar 101,5 procent: De Standaard

Wat mij opvalt:

• Koen Geens (CD&V) zei dat de staatschuld gedaald was, terwijl deze in werkelijkheid gestegen is.
• Om de situatie 'beter' te maken gaat de EU de staatschuld op een andere manier berekenen. Klinkt bekend in de oren die manier van werken :d
• De uitgaven daalden met 0,2 procent, terwijl de inkomsten toenamen met 1 procent. Hoezo meer besparingen dan extra belastingen?

~Napoleon Bonaparte
Serafijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 15:33   #2
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

zie ik iets over het hoofd, of is dat moeilijk te rijmen met:

Citaat:
In Vlaanderen is het verzet tegen deze 'belastingregering' zeer groot.

Di Rupo: (nadrukkelijk) Dat zijn slogans die niet met de waarheid stroken. En zij die het hardste roepen dat dit een belastingregering is, zijn vaak diegenen die het minst belastingen betalen.

Kherbache: Als ik zelf namens mijn partij in een debat zit, durven de tegenstrevers die karikatuur van de 'belastingregering' niet gebruiken. Omdat ze weten dat ik niets liever heb. Als ze mij dat simplisme voorschotelen, kan ik antwoorden met alle cijfers erbij. Ik kén die cijfers namelijk.

Di Rupo: Om u de waarheid te zeggen: wij hebben een inspanning gedaan van 22 miljard euro. Maar we hebben de mensen die ondernemen en jobs creëren n�*et geviseerd.

Kherbache: Wij hebben de arbeid en de productie in dit land niet extra belast.

Di Rupo: De essentie van de inspanning lag bij de overheid zelf.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/el...al-138677.html

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 17 april 2014 om 15:34.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 15:42   #3
Serafijn
Burger

Standaard

Trek je de cijfers van het INR in twijfel dan? Die lijken me iets betrouwbaarder dan wat Di Rupo en Kherbache zeggen.

Waar is dat geld dan gehaald? Aangezien er geen extra vermogensbelasting is gekomen bij mijn weten.

~Napoleon Bonaparte
Oud 17 april 2014, 15:47   #4
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

ik trek niks in twijfel, ik stel gewoon vragen

vooral bij goednieuwsberichten in de aanloop naar de "Moeder van Alle Verkiezingen"
Oud 17 april 2014, 15:52   #5
Serafijn
Burger

Standaard

Oké, op die manier.

Dat is dan ook lastig met elkaar te rijmen natuurlijk. Verder vind ik die uitleg van Kherbache en Di Rupo ook wel interessant, ze ontkennen wat veel mensen denken maar leggen dan niet uit hoe het dan wel in elkaar zit.

Dat geld is niet gehaald bij 'gewone' mensen, maar ook niet bij bedrijven, waar dan wel vraag ik me dan af. Of weten we niet alles?

~Napoleon Bonaparte
Oud 17 april 2014, 18:52   #6
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Die 'nieuwe definitie van het bruto binnenlands product (bbp)' is moeilijk te vinden.
Gepoogd op Gross Domestic product new september 2014 en varianten en niks te vinden.
Iemand al tegengekomen?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2014, 19:35   #7
Serafijn
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Die 'nieuwe definitie van het bruto binnenlands product (bbp)' is moeilijk te vinden.
Gepoogd op Gross Domestic product new september 2014 en varianten en niks te vinden.
Iemand al tegengekomen?
Ik heb er ook naar gezocht en niks gevonden... Ben wel benieuwd naar wat er veranderd in de berekeningsmethode, is wel belangrijk. Ik kan me niet voorstellen dat het zo'n groot effect zal hebben.

~Napoleon Bonaparte
Oud 18 april 2014, 17:06   #8
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Serafijn Bekijk bericht
Ik heb er ook naar gezocht en niks gevonden... Ben wel benieuwd naar wat er veranderd in de berekeningsmethode, is wel belangrijk. Ik kan me niet voorstellen dat het zo'n groot effect zal hebben.
Het gaat me niet zozeer om de magnitude van effect, dan wel om te weten wat precies, omdat details vaak motieven blootleggen die ze liever verborgen willen houden.
Oud 18 april 2014, 18:25   #9
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
ik trek niks in twijfel, ik stel gewoon vragen

vooral bij goednieuwsberichten in de aanloop naar de "Moeder van Alle Verkiezingen"
Vragen stellen is ok.

Zoals deze vraag.

De lange termijn rente is tussen 2010 en 2014 met 2% gedaald. Dus gemiddeld in absolute termen 4%.

4% op de Belgische overheidsschuld is zowat 12 miljard euro (ik ga voor het gemak uit van een schuld van 300 miljard euro. Die is nu zowat 380 miljard euro.

Een deel van de schuld is KT gefinancierd. Misschien kan iemand dat hiervoor corrigeren.

Los daarvan kan je verwachten dat de overheidsuitgaven met 12 miljard euro zijn gedaald.

Quod non.

Zo is het makkelijk.

Nochtans zou een stijgende inflatie interessant zijn voor de overheid. Zulks is niet het geval.

Belgie zit in een catch-22 situatie.

De enige mogelijkheid is de belgen met geld te 'ontlasten'. Dat staat te gebeuren.

Laatst gewijzigd door Conscience : 18 april 2014 om 18:27.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2014, 17:03   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overheidsschuld is de gezamelijke schuld van ALLE overheden.
Onder aanhoudende Europese druk wordt het steeds moeilijker om schulden,zeker bij de lagere overheden,tijdelijk "weg te foefelen"' in een of andere intercommunale.Ervaren boekhouders ,tesamen met verbeterende analyse-hulpmiddelen, zullen dit op den duur wel ontdekken.De "balans" lijkt niet te kloppen,men begint vragen te stellen vanuit Europa,zenuwachtige ministers van Financien of begroting mogen verschijnen bij "Europa" om uitleg te verstrekken.Op den duur ontdekt men dat foefelen teveel moeite kost en minder gezichtsverlies voor het land tov andere EU-partners.

En dus "borrelen" er steeds meer schulden op,ondanks besparingen.
Belgie is heus niet alleen....in de meeste landen ,maar ook in zeer grote bedrijven,is de boekhouding soms wel "creatief"...

Het is jammer natuurlijk voor de volgende regeringen en besturen,en ook bij diegene die al bezuinigingen "ondergaan"' hebben,maar het betekent dat het "spaarregime" nog decennia zal blijven duren...(na decennia feestmenu)..

Laatst gewijzigd door kelt : 19 april 2014 om 17:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2014, 17:17   #11
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Staande ovatie voor deze klucht.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2014, 20:06   #12
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Besparingen?
Als Jan Modaal bespaart betekent dat minder uitgeven.
Als het staatsapparaat bespaart betekent dat meer afpakken en minder terugdoen.
Oud 27 april 2014, 17:54   #13
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Inzake die nieuwe definitie van bbp, dat blijkt geen specifieke wijziging maar de invoering in september 2014 van een nieuwe internationaal-compatibele structuur voor een systematische en gedetailleerde beschrijving van een economie.
"The European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) is the newest internationally compatible EU accounting framework for a systematic and detailed description of an economy."
Dit is het ESA 2010 document:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...-13-269-EN.PDF
Het probleem is nu dat je daar de nieuwe bbp (gdp) definities ziet, genaamd 'ESA 2010', maar de oude nodig hebt om wijzigingen als dusdanig te herkennen.
Ik dus zoeken naar de oude, genaamd ESA 1995, en hier gevonden:
http://bookshop.europa.eu/is-bin/INT...nKey=CA1596001
De 2010 is 6.5 MB, de 1995 is >58MB en mijn goesting is voor 't moment op.
Als iemand nog goesting over heeft...
Oud 28 april 2014, 08:39   #14
Dutch_Strawberry
Banneling

Standaard

Citaat:
Besparingen?
Als Jan Modaal bespaart betekent dat minder uitgeven.
Als het staatsapparaat bespaart betekent dat meer afpakken en minder terugdoen.
En de werkende mens blijft maar slikken dat de overheid elke maand de helft van zijn loon weggraait in ruil voor allerlei 'diensten'... Diensten die er niet zijn of hun neus voor je optrekken wanneer je ze effectief nodig hebt. Welke mentaal gezonde jongere wil in dit land nog werken?

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 28 april 2014 om 08:39.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 09:16   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Serafijn Bekijk bericht
Oké, op die manier.

Dat is dan ook lastig met elkaar te rijmen natuurlijk. Verder vind ik die uitleg van Kherbache en Di Rupo ook wel interessant, ze ontkennen wat veel mensen denken maar leggen dan niet uit hoe het dan wel in elkaar zit.

Dat geld is niet gehaald bij 'gewone' mensen, maar ook niet bij bedrijven, waar dan wel vraag ik me dan af. Of weten we niet alles?
De federale overheid heeft zijn uitgaven verminderd.
Hierdoor heeft de federale overheid geen nieuw zichbare belastingen verhoging moeten doorvoeren.

De opdracht heeft de federale regering doorgeschoven naar het laagste niveau, namelijk de gemeenten.
Deze hebben er van de federale regering een pak financiele taken bijgekregen, waaronder het pensioenen van hun ambtenaren, de leeflonen, de asielopvang, brandweerkorps, politiekorps.

Maar er is nog een verborgen verhoging van belastingen op inkomsten uit arbeid geweest.
Door de verborgen indexsprong van deze regering moesten ook de belastingschijven niet verhogen.
Maar er werden ook nog eens taksen verhogingen op producten van buiten Europa ingevoerd.

Op papier kan deze federale regering dus bewijzen dat ZIJ geen belastingsregering is, de belastingen zijn door derde verhoogd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 11:55   #16
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inzake die nieuwe definitie van bbp, dat blijkt geen specifieke wijziging maar de invoering in september 2014 van een nieuwe internationaal-compatibele structuur voor een systematische en gedetailleerde beschrijving van een economie.
"The European System of National and Regional Accounts (ESA 2010) is the newest internationally compatible EU accounting framework for a systematic and detailed description of an economy."
Dit is het ESA 2010 document:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...-13-269-EN.PDF
Het probleem is nu dat je daar de nieuwe bbp (gdp) definities ziet, genaamd 'ESA 2010', maar de oude nodig hebt om wijzigingen als dusdanig te herkennen.
Ik dus zoeken naar de oude, genaamd ESA 1995, en hier gevonden:
http://bookshop.europa.eu/is-bin/INT...nKey=CA1596001
De 2010 is 6.5 MB, de 1995 is >58MB en mijn goesting is voor 't moment op.
Als iemand nog goesting over heeft...
Ook geen goesting om die documenten te doorploegen - maar ik heb er een tijd terug wel iets over gelezen. Het kwam er, als ik me goed herinner, vooral op neer dat intellectueel eigendom vroeger niet meegeteld werd in bbp, en nu wel.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 19:39   #17
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
En de werkende mens blijft maar slikken dat de overheid elke maand de helft van zijn loon weggraait in ruil voor allerlei 'diensten'... Diensten die er niet zijn of hun neus voor je optrekken wanneer je ze effectief nodig hebt. Welke mentaal gezonde jongere wil in dit land nog werken?
Kent u de uitdrukking Go Galt?
Oud 22 juli 2024, 14:41   #18
Pol Dolf
Minister-President

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

en weer gestegen:
België was met een overheidsschuld van 108,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) in het eerste kwartaal van dit jaar de op vier na slechtste leerling in de Europese klas. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat.
Alleen Griekenland (159,8 procent),
Italië (137,7 procent),
Frankrijk (110,8 procent)
en Spanje (108,9 procent) hadden een slechtere schuldpositie
Oud 23 juli 2024, 14:19   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
en weer gestegen:
België was met een overheidsschuld van 108,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) in het eerste kwartaal van dit jaar de op vier na slechtste leerling in de Europese klas. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat.
Alleen Griekenland (159,8 procent),
Italië (137,7 procent),
Frankrijk (110,8 procent)
en Spanje (108,9 procent) hadden een slechtere schuldpositie
En per inwoner gerekend (magdat?) zou België de hoogste staatsschuld van gans Europa hebben.
Citaat:
Uitgedrukt per inwoner is de Belgische staatsschuld de hoogste van Europa

Als je per inwoner telt, zitten de Belgen het diepst in de schuld van alle Europeanen. Wereldwijd op kop: de Verenigde Staten, waar elke inwoner gemiddeld 74.510 dollar meetorst.

Vrijdag 5 mei 2023 om 05:00

Op de kop af 53.280 dollar, of 47.952 euro. Zoveel bedraagt de Belgische staatsschuld per hoofd van de bevolking. In geen enkel Europees land staan de inwoners dieper in het krijt, zo blijkt uit een overzichtstabel in het Sovereign Debt Index-rapport van vermogensbeheerder Janus Henderson. De verrassende tweede is Ierland, met 51.577 dollar. Italië, traditioneel beschouwd als een notoire schuldenmaker, komt op de derde plaats. Opmerkelijk: Griekenland heeft, uitgedrukt per hoofd van de bevolking, ongeveer een even zware schuldenlast als Finland.

Landen met de hoogste schuld per inwoner

België €47.952
Ierland €46.419
Italië €45.446
Frankrijk €44.548
Oostenrijk €38.977
Griekenland €33.110
Finlan €32.986
Spanje €30.693
Duitsland €29.827
Luxemburg €27.970
Nederland €27.658
Portugal €26.466
Cyprus €26.000

DS-Infografiek Bron: Janus Henderson

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230504_93861731

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2024 om 14:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2024, 20:50   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Nope, Ik noch Babs staan niet zo diep in de schuld (nog een paar €10K hypotheek, that's it).

Maar onze (r)overheid probeert op die manier de schuldeisers tevreden te stellen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be