Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2024, 10:28   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard Minimumprogramma N-VA

Als de N-VA onder de lat van dit minimumprogramma gaat, stopt ze met een Vlaams-nationalistische partij te zijn. Dit is uiteraard een minimumbod.

Citaat:
1. Australisch migratiemodel
2. Stopzetting der transfers. Integrale Vlaamse sociale zekerheid
3. Afschaffing Brussels gewest. Integratie Brusselse gemeenten in het Vlaamse land (eventueel met uitdovende taalfaciliteiten)
4. Onmiddellijke afschaffing bestaande taalfaciliteiten. Teruggave ontstolen Vlaams gebied.
5. Afschaffing Senaat en monarchie, uiterlijk na overlijden huidige vorst. Eventueel kan in tussentijd voorzien worden in een zuiver ceremoniële functie voor het staatshoofd. Ook wordt de adel alsook de Civiele Lijst en dotaties afgeschaft.
6. Overheveling alle gezagsdepartementen naar Vlaanderen. Politie, Justitie, brandweer, civiele bescherming e.d.m. Het Belgisch ministerie van binnenlandse zaken wordt opgeheven.
7. Rehabilitatie zogenaamde ‘collaborateurs’. Zij streden in beide Wereldoorlogen aan de zijde van het Vlaamse volk. Op Vlaams niveau wordt voorzien in het optrekken van standbeelden voor en het toebedelen van straatnamen aan deze onbaatzuchtige helden.
8. Afschaffing Kamer en vervanging door kleine Raad van 25 leden, aangeduid door de deelstaten.
9. Maximale overheveling bestaande federale bevoegdheden. Eventueel cobeheer deelstaten
10. Privatisering Belgische overheidsbedrijven. Medeparticipatie Vlaamse regering
11. Rechtstreekse verkiezing Vlaamse president. Parallel hiermee wordt de functie van Belgisch premier afgeschaft.
12. Uitdovingsscenario voor het ambtelijk gebruik van de naam België. Eventueel nog behoud hiervan voor sommige contacten met buitenlandse organisaties
13. Verbod op volksvreemde religies. Stopzetting Omvolking.
14. Opschorting Belgische Grondwet. Vervanging door verdrag. In tussenperiode: opheffing grendelmechanismen.
15. Ontwerpen bindend stappenplan met het oog op de implementering scheidingsakte

Laatst gewijzigd door BWarrior : 17 augustus 2024 om 10:35.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2024, 10:36   #2
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Als de N-VA onder de lat van dit minimumprogramma gaat, stopt ze met een Vlaams-nationalistische partij te zijn. Dit is uiteraard een minimumbod.
Interessant.

Op welke gebieden slaat " Teruggave ontstolen Vlaams gebied" precies?

En puntje 13 "Verbod op volksvreemde religies", waar haal je dat uit?
Oud 17 augustus 2024, 10:55   #3
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Interessant.

Op welke gebieden slaat " Teruggave ontstolen Vlaams gebied" precies?

En puntje 13 "Verbod op volksvreemde religies", waar haal je dat uit?
- De gebieden die tot 1962 -1963 Nederlandstalig waren.
- Elke niet-christelijke religie
Oud 17 augustus 2024, 11:00   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Elke niet-christelijke religie
Waar haalt u het uit dat dat tot het N-VA minimumprogramma zou behoren?

Dit punt is een vreemde eend in de bijt van uw opsomming.
Oud 17 augustus 2024, 11:08   #5
BWarrior

Standaard

Citaat:
Waar haalt u het uit dat dat tot het N-VA minimumprogramma zou behoren?

Dit punt is een vreemde eend in de bijt van uw opsomming.
Dus het verdedigen van conservatief Vlaanderen is een vreemde eend in de bijt?

En pleit de N-VA dan tegen omvolking en voor de rehabilitatie der collaborateurs?
Oud 17 augustus 2024, 11:11   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En pleit de N-VA dan tegen omvolking en voor de rehabilitatie der collaborateurs?
die zijn dood

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2024, 11:11   #7
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het komt dus gewoon uit uw onderbuik, niet uit het N-VA programma, neem ik aan?

Citaat:
En pleit de N-VA dan tegen omvolking
Heu??

Citaat:
en voor de rehabilitatie der collaborateurs?
Ja, dat punt is ook een vreemde eend in de bijt. Nergens terug te vinden bij de N-VA.
Oud 17 augustus 2024, 11:13   #8
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
die zijn dood
Dat belet niet dat ze kunnen gerehabiliteerd worden hé.

Wel een interessant thema. Ik ga eens bij het VB zoeken of ze daar iets over zeggen.
Oud 17 augustus 2024, 11:16   #9
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://doorbraak.be/voor-de-vlaamse...tie-niet-meer/

Citaat:
Voor de Vlaamse Beweging hoeft amnestie niet meer

Doorbraak redactie31/5/2011

Plots, als een zomeronweer, is daar het amnestiedebat. Zo gaat dat met spoken uit het verleden. In de Senaat werd, een beetje ‘en stoemelings’, een regelmatig weerkerende wetsontwerp van Bart Laeremans (Vlaams Belang) in overweging genomen. En plots bleek de kloof in deze dubbeldemocratie weer heel diep.

Hoe plots het was, bewijst de tekst van het ontwerp. Die is al jaren niet aangepast. Het Vlaams Belang ging er waarschijnlijk van uit dat het toch zou worden weggestemd. Het is niet nodig te hopen om te ondernemen, noch te slagen om te volharden, en zeker niet in de politiek. In zijn blog vatte Vlaams Belang-Kamerlid Gerolf Annemans het zo samen: ’Het is wel grappig hoe dit in de jaren ‘80 en ‘90 heel actuele debat nu plots helemaal vanaf nul terug moet uitgelegd worden aan jonge journalisten en mensen die uit de lucht komen vallen. Amnestie is niet een poging om de collaboratie goed te praten of de schuldvraag te beslechten. Het is wat ons betreft enkel een symbolisch beëindigen van de – beschamende – repressie, zoals dat trouwens in de meeste beschaafde landen het geval is geweest. België is zowat het laatste land waar die kwestie niet geregeld is omdat Franstaligen er nog altijd (dankbaar) gebruik van maken om het Vlaamse autonomiestreven en bij uitbreiding “les Flamands” te culpabiliseren.’

Dat laatste is ook exact wat er is gebeurd. Niet gehinderd door enige kennis ten gronde, noch door enige nuance, was geen enkele emotie uitgesproken genoeg voor de Franstalige politici. Ze vielen over elkaar van verontwaardiging. In Vlaanderen was de in overwegingneming een klein krantenbericht; de Franstaligen schuwden de grote woorden niet. En dan ging het enkel om een inoverwegingneming die is gestemd, een princiepsovereenkomst om over het onderwerp eens te debatteren.

Fascistisch

’Een deel van de Vlaamse politieke wereld valt buiten het democratische veld. De voorzitters van de Vlaamse partijen hebben toegelaten dat er een wetsvoorstel van een fascistische partij in overweging is genomen. Caroline Gennez, Alexander De Croo, Wouter Beke en Bart De Wever hebben tekortgeschoten in de herinneringstaak die ze hebben tegenover de slachtoffers en nabestaanden van de bezetting tijdens de Tweede Wereldoorlog,’ aldus FDF-voorzitter Olivier Maingain (RTL-TVi 15 mei). In De Zevende Dag (15 mei) benadrukte cdH-staatssecretaris Melchior Wathelet dat de Franstalige verontwaardiging niets te maken heeft met ‘taboes’ of ‘het debat uit de weg gaan’. ‘Het is een kwestie van respect voor de mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt’, aldus Wathelet.

Niet alleen politici zochten de overtreffende trap van verontwaardiging, ook de Franstalige pers scherpte de pennen. Béatrice Delvaux, hoofdredactrice van Le Soir, schrijft in een editoriaal (19 mei) waarom er geen enkele reden kan zijn om een amnestievoorstel in overweging te nemen. ‘Ten eerste is het thema te zwaar beladen, te symbolisch. En het liep uit de hand door de verklaringen van de minister van Justitie. Ten tweede kwam het voorstel van het Vlaams Belang.’ En tot slot omdat ‘het debat alleen maar olie op het communautaire vuur giet.’

In Vlaanderen bleef het oorverdovend stil. Tot er enige reactie ontstond op de commotie bij de Franstaligen. Maar in Vlaanderen, geen grote emoties. Velen, tot Luc Van der Kelen in Het Laatste Nieuws toe, vonden dat het tijd werd om een blad om te draaien. Dat is in andere landen – zoals Frankrijk of Denemarken – waar de collaboratie ook diepe wonden heeft geslagen veel sneller gebeurd. Een kwestie van nationale verzoening, samen verder, niet alle aandacht om de verschillen uit te diepen. Ook de Vlaamse Beweging bleef oorverdovend stil. Die heeft een punt gezet achter de strijd om amnestie en vraagt geen amnestie meer. Het nu nog vragen lijkt op smeken. De onmogelijkheid om amnestie ter sprake te brengen zegt volgens de Vlaamse Beweging genoeg over België. Een land dat niet in staat is om die bladzijde om te draaien is zeker niet het beste vaderland. Het hoeft dus niet meer.

Gevraagd naar een reactie, stelde Bart De Wever (Terzake 18 mei: ‘U zal van mij willen aannemen dat ik in het heden al genoeg moeilijkheden heb om op te lossen. Dit is niet het debat dat ik er nog graag zou bijnemen, vooral omdat het tot niets leidt. Het heeft nooit tot iets geleid en zal in dit land nooit tot iets leiden.’

Conclusie: ook nationale verzoening is een communautair dossier. Ze zal dus nooit nationaal zijn en niet verzoenen.
Oud 17 augustus 2024, 11:16   #10
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat belet niet dat ze kunnen gerehabiliteerd worden hé.

Wel een interessant thema. Ik ga eens bij het VB zoeken of ze daar iets over zeggen.
Posthume rehabilitatie ?? Heb ik de voorbije 20jaar in geen enkel partij-programma meer gezien. Wijlen de Volksunie was de laatste die om amnestie vroeg.

Citaat:
Oud 17 augustus 2024, 11:18   #11
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.vlaamsbelang.org/beginselverklaring

Citaat:
De partij is de partijpolitieke tolk van de Vlaamse Beweging, zoals die historisch is gegroeid, en ze verdedigt op het politieke forum de eisen van die Vlaamse Beweging, zoals ondermeer het zelfbestuur, de afschaffing van de faciliteiten, de terugkeer van de ons ontstolen gebieden, het nooit-meer-oorlog en de amnestie-eis.
Oud 17 augustus 2024, 11:29   #12
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij alleszins niet dat er VB-ers de voorbije twintig jaar nog wetsvoorstellen zouden hebben ingediend betreffende "amnestie".

Citaat:
Oud 17 augustus 2024, 11:37   #13
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner mij alleszins niet dat er VB-ers de voorbije twintig jaar nog wetsvoorstellen zouden hebben ingediend betreffende "amnestie".
En dan beweren die Vlaams-nationalistjes met de regelmaat van een goede klok dat sommigen hier de oorlog steeds weer terug oprakelen. Wat zou het toch, ze doen het zelf!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2024, 11:50   #14
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het komt dus gewoon uit uw onderbuik, niet uit het N-VA programma, neem ik aan?

Bwarrior: het sluit aan bij het N-VA programma

Heu??

Bwarrior: je gaf geen kritiek op het punt over omvolking.

Oud 17 augustus 2024, 12:43   #15
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het sluit aan bij het N-VA programma
Verbod op vreemde godsdiensten sluit aan bij het N-VA programma? Bij welk concreet programmapunt dan wel?

Citaat:
je gaf geen kritiek op het punt over omvolking.
In welk concreet programmapunt pleit de N-VA voor of tegen omvolking?

PS: Ik heb het gevoel dat u mij hier tegen mijn zin dwingt te N-VA te verdedigen, terwijl ik helemaal geen N-VA aanhanger ben. Maar ik voel wél de nood om de realiteit te verdedigen tegen uw allerindividueelste expressie van uw allerindividueelste emotie.

PS2: Bij nader inzien bekruipt me het gevoel dat u maar wat aan het trollen bent.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 augustus 2024 om 12:44.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2024, 13:31   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
...
Velen, tot Luc Van der Kelen in Het Laatste Nieuws toe, vonden dat het tijd werd om een blad om te draaien. Dat is in andere landen – zoals Frankrijk of Denemarken – waar de collaboratie ook diepe wonden heeft geslagen veel sneller gebeurd.
...
Zelfs de USSR heeft direct na de oorlog onvoorwaardelijke amnestie afgekondigd.

Belgie, de haatstaat, als enige land in de wereld, niet. Nu niet, nooit niet.

Kijk gewoon naar dit forum, elk derde woord in elke post van de Vlaming hatende Belgicisten is nog steeds, "collaboratie." Elke dag en elke post opnieuw.
Oud 17 augustus 2024, 13:33   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Posthume rehabilitatie ?? Heb ik de voorbije 20jaar in geen enkel partij-programma meer gezien. Wijlen de Volksunie was de laatste die om amnestie vroeg.
Was ook enkel maar voor de vorm. Omdat ze zelfs de stemmen van het St-Maartensfonds vreesden te verliezen.
Oud 17 augustus 2024, 14:07   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Arme draadopstarter. Hij heeft teveel en te lang gestreden waarschijnlijk.
We zijn hem kwijt. Te ver van het paadje verdwaald.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2024, 16:48   #19
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik de voorbije 20jaar in geen enkel partij-programma meer gezien. Wijlen de Volksunie was de laatste die om amnestie vroeg.
In de Senaat werd in 2011 een (regelmatig weerkerend) wetsontwerp van Bart Laeremans (Vlaams Belang) in overweging genomen.

https://doorbraak.be/voor-de-vlaamse...tie-niet-meer/
Oud 17 augustus 2024, 16:50   #20
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Arme draadopstarter. Hij heeft teveel en te lang gestreden waarschijnlijk.
We zijn hem kwijt. Te ver van het paadje verdwaald.
Ja, dat dacht ik ook als ik zijn opsomming las. Er is iets mis ernstigs met BWarrior. Zou het kunnen dat de frustratie over een mogelijke regering De Wever hem zo hoog zit dat hij het niet meer redt?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 augustus 2024 om 16:52.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be