Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2013, 06:25   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Talking Snelheidsbeperkingen, boetes en andere gekkigheden ...

Snelheidsbeperkingen gelden die ook voor buitenlanders en vrachtwagenbestuurders in België?

Ik rijd vrij regelmatig richting kust en dat lijkt mij hoogst twijfelachtige zaak.
Als je een tijdje op de baan zit vraag je u echt af: Hebben we hier snelheidsbeperkingen eigenlijk?
Ik hou mij aan de snelheid die opgegeven staat daar en in veel gevallen ben ik dan de traagste wagen op de baan.
Wagens met de meest exotische nummerplaten zoemen gewoon voorbij tegen TE hoge snelheden.

U heeft er allemaal al wel eens overgereden, de brug der zuchten aan Gent voorzien van trajectcontrole en de nodige flitspalen (werkende??)
Ik hou daar zoals het hoort mijn 90km/u en dan zie je ze komen in uw achteruitkijkspiegel, de vrachtwagens en andere snelheidsduivels, die met een heftig pinken van lichten en toeteren je er wel weten op te attenderen dat je naar hun zin veel te traag over de bewuste brug 'tuft'.
Dat tuffen was een verwijzing naar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuf-tuf_Club
Vrachtwagens steken je voorbij tegen een 'deftige' snelheid die over de 90km/u gaat.
Staan er geen begrenzers op bij vrachtwagens? (Cruise control gevaarlijk?)

Het uitwisselen met middenvingers dat laat ik nog buiten beschouwing tijdens het voorbijsteken van die snelheidsduivels (Audi, BMW, Mercedes andere racewagens ...) en vrachtwagenbestuurders want die kon van mijn kant gekomen zijn ook.

Wat ik mij hierbij steeds afvraag is: Sturen ze de boetes ook naar andere landen binnen en 'buiten' Europa of naar de werkgevers van die bestuurders, lijkt mij sterk.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat België en Frankrijk zo een overeenkomst tekenden niet zo lang geleden aangaande het innen van boetes, ik kan mij vergissen.

U heeft ze ook allemaal wel eens gezien die uitzendingen op tv waar de Nederlandse Politie
controles uitvoerden op de weg.(waar ik niet mee bedoel dat het alleen onze noorderburen zijn die zondigen maar ook B,PL,GB,F,Ro,SK ... )
Daar waren wij getuige van twee vriendelijke agenten die de mensen op hun fouten in het verkeer wezen en daarvoor ook de nodige boetes gingen uitschrijven.
Wel ik zou die heren eens willen uitnodigen om hier op onze heirbanen hun landgenoten eens te komen verbaliseren.
(correctie: heirbanen was een niet goed gekozen woord in mijn zin want die lagen beter naar het schijnt dan onze huidige wegen)

Zo kan ik natuurlijk nog uren doorgaan en mij hierbij afvragen, hoe zit het met de andere bestuurders, rijden die zwaar dronken rond, drugs, medicatie ... Werk aan de ene of andere winkel zeg maar.

Mocht u eens goed willen lachen:

http://www.wegcode.be/index.php?opti...=52&Itemid=142

http://wegcode.be/boeteberekening

P.s. Zat ik aan de kust per ongeluk even in Frankrijk een tijd geleden, wegens te ver gereden door wegenwerken baan Veurne, en het eerste wat ik daar opmerkte naast de baan was een verbodsbord dat 130km/u blokletterde. Dan kom je weer op de vraag, waar staat in godsnaam dat Verenigde Europa voor?

Na deze bladvulling trek ik mij terug in mijn gewatteerde kamertje ...
Oud 10 januari 2013, 15:32   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Snelheidsbeperkingen gelden die ook voor buitenlanders en vrachtwagenbestuurders in België?

Ik rijd vrij regelmatig richting kust en dat lijkt mij hoogst twijfelachtige zaak.
Als je een tijdje op de baan zit vraag je u echt af: Hebben we hier snelheidsbeperkingen eigenlijk?
Ik hou mij aan de snelheid die opgegeven staat daar en in veel gevallen ben ik dan de traagste wagen op de baan.
Ook vrachtwagens over dat viaduct in Gent ? In principe zijn vrachtwagens en ...slepen (categorie N2 en N3) *bijna allemaal gegrensd op 86 ?* 90 kmh [# 1] (hangt ook van variabele factoren af). (*behalve sommige buitenlandse, vooral niet-EU... die vallen daar niet onder... # )

Vraag: heb je ooit je eigen snelheidsmeter eens getest op zijn juistheid ?

Ik heb bvb ´n auto waar ik 99 kmh moet rijden om echte 90 kmh te rijden.
Is dan ook normaal als ik dan 115-120 kmh-teller doe op de snelweg dat ik door bijna elke auto ingehaald wordt, als rijdende hindernis quasi
.

Maar mij stoort dat helemaal niet, zelfs als bijna iedereen 160 kmh moest rijden.

Btw die trajectcontrole op het viaduct van Gent meet de gemiddelde snelheid op het 1,9 km traject, een gemiddelde is ook maar dat wat het waard is. Dus men kan (ongestraft) een deel ervan trager rijden als 90 kmh en het andere deel navenant veel sneller als 90 kmh... als het gemiddelde maar niet meer als 90 + 6 kmh marge * is...
De flitsmarge is nog altijd 6 kmh (zie uw link) ttz bij echte 97 kmh gemiddeld over 1,9 km wordt men (in principe) pas geflitst. (toch als er geen extra struikrovers op het traject staan staan die je betrappen).

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidsbegrenzer
#
Sinds 1 juni 2006 zijn in België ook de voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton verplicht om uitgerust te zijn met een snelheidsbegrenzer.[1#] Er zijn uitzonderingen voor voertuigen van de categorie M3, N3 en N2 die voor 1 oktober 2001 in België waren ingeschreven en nog enkele andere. België voldoet hiermee aan de Europese regelgeving, namelijk aan de richtlijn 2004/11 van 11 februari 2004.

Voor personenauto's is nog geen (verplichte) snelheidsbegrenzer beschikbaar. Een aantal fabrikanten van snelle auto's bouwt wel een vrijwillige begrenzing op 250km/u in.
Citaat:
[1#]: http://verkeerweb.be/tcontr/art77_78.html

Art 77 SNELHEIDSBEGRENZER.
( « * » gewijzigd door het KB. 15-02-2006, aanpassing aan de EG richtlijn 2002/85/EG die richtlijn 92/6/EG wijzigt en richtlijn 2004/11/EG die richtlijn 92/24/EEG wijzigt. De wijzigingen gaan invoege op 7 maart 2006 )

Ter info:
Vanaf 1 jan. 2005 is de verkoop, registratie of het in het verkeer brengen van voertuigen zonder snelheidsbegrenzer of ingebouwde snelheidsbegrenzingssysteem verboden in de lidstaten. (richtlijn 2004/11/EG art. 2.2 tot wijziging van richtlijn 92/24/EEG)

1.1 *

Voertuigen van de categorie M2 en M3 zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer die zodanig is afgesteld dat de maximum snelheid van het voertuig niet meer dan 100 km per uur kan bedragen.

1.2 *

Voertuigen van de categorie N2 en N3 zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer die zodanig is afgesteld dat de maximumsnelheid van het voertuig niet meer dan 90 km per uur kan bedragen.

2. De voertuigen moeten hiertoe:

ofwel gedekt zijn door een goedkeuringsformulier volgens bijlage II, aanhangsel 2, bij de Richtlijn 92/24/EEG betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen;
Betreft de geconsolideerde wetgeving. (= aangepast aan de laatste wijziging 2004/11 ofwel uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer die goedgekeurd is als technische eenheid volgens bijlage II, aanhangsel 4, bij voornoemde Richtlijn 92/24/EEG en geïnstalleerd overeenkomstig de voorschriften van deze richtlijn.
Nog wat meer aan bladvulling gedaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 januari 2013 om 15:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 08:15   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Cool verdere bladvulling (korte)

Mag ik u alvast danken voor de bladvulling van uw kant.
Toch kan ik mij niet van de indruk ontmaken dat u het zo nauw niet neemt met verkeersregels omtrent snelheden en dat blijkt uit:

Citaat:
Maar mij stoort dat helemaal niet, zelfs als bijna iedereen 160 kmh moest rijden.
Dat is natuurlijk uw probleem, niet het mijne.

Misschien ook eens leuk om na te lezen

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/...heid/snelheid/

http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=151

Op uw vraag of mijn snelheidsmeter in de wagen naar behoren werkt kan ik u op het hart drukken dat ik één van die mensen ben die zijn wagen met de regelmaat van de klok laat nakijken in de garage, dus dat ding werkt
Oud 11 januari 2013, 10:28   #4
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Zoals Micele al zei, die vrachtwagens rijden écht 90.

U rijdt waarschijnlijk 90 'op de teller', in de praktijk dus waarschijnlijk 82-83. U vormt dus een rijdend obstakel op het vaak drukke viaduct, die Nederlandse agenten zouden u er waarschijnlijk zonder twijfelen tussenuit halen omdat u zoveel anderen in gevaar brengt...
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 10:41   #5
Populist
Vreemdeling

Standaard

Natuurlijk betalen buitenlanders geen Belgische boetes! Zelfs onze buren zoals de Nederlanders en de Fransen niet. Waarom betalen Belgen dan wel boetes in het buitenland. Heel eenvoudig omdat Belgie zowat het enige land ter wereld is die de gegevens van zijn burgers voor iedereen te grabbel gooit. Geen enkel ander land deelt gegevens van haar burgers met andere landen.
We kunnen ze dus ook niet beboeten tenzij we ze op heterdaad betrappen en de auto in beslag nemen als niet meteen word betaald. Maar ook hier is supersociaal Belgie te laks voor.

Nog een een probleem dat ik even wil aankaarten. In heel wat Afrikaanse en Oost-europese koopt men een rijbewijs gewoon op de markt of mag men het gaan afhalen zonder ooit enig examen af te leggen. In Marokko is dat zo en zelfs Fransen kopen zichzelf een rijbewijs in hun voormalige kolonie Kenia.
Terug in Frankrijk wisselen ze dat dan in voor een Frans rijbewijs.
En zo doen buitenlanders dat dus ook in Belgie, een rijbewijs inwisselen zonder ooit enig praktisch of theoretisch examen te hebben afgelegd.
En de Belg die betaalde braafjes zijn boetes, binnenkort automatisch via de belastingen. Ook hier vallen buitenlanders dus weer eens tussenuit.
Populist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 10:47   #6
Populist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht

U rijdt waarschijnlijk 90 'op de teller', in de praktijk dus waarschijnlijk 82-83. U vormt dus een rijdend obstakel op het vaak drukke viaduct, die Nederlandse agenten zouden u er waarschijnlijk zonder twijfelen tussenuit halen omdat u zoveel anderen in gevaar brengt...
Geen enkele teller werkt correct en dat heeft niks met een goed onderhouden voertuig te maken. Meestal rij je trager dan de teller aanduid. Heb je een GPS-toestel dan zal dit je ware en correcte snelheid aangeven.
Oud 11 januari 2013, 17:01   #7
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Populist Bekijk bericht
Natuurlijk betalen buitenlanders geen Belgische boetes! Zelfs onze buren zoals de Nederlanders en de Fransen niet. Waarom betalen Belgen dan wel boetes in het buitenland. Heel eenvoudig omdat Belgie zowat het enige land ter wereld is die de gegevens van zijn burgers voor iedereen te grabbel gooit. Geen enkel ander land deelt gegevens van haar burgers met andere landen.
Fout. Waar haalt u uw info?
Oud 11 januari 2013, 18:24   #8
Populist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Fout. Waar haalt u uw info?
Mijn informatie komt uit verschillenende bronnen in de media en dat niet eens zo heel lang geleden.
Voor wat Frankrijk betreft is dat al jaren zo, Franrijk geeft geen gegevens van zijn burgers aan het buitenland. Wat Nederland betreft is dat heel recentelijk bekend gemaakt. Omdat Belgie geen toegang heeft tot de nummerplaat gegevens van de Nederlanders. Andersom werkt dat wel, want Belgie geeft maar al te graag deze informatie door. Wij zullen zelfs nog via het gerecht een handje toesteken als buitenlandse boetes niet betaald worden. Schandalig!
Het zal U ook niet ontgaan zijn dat Belgische vrachtvervoerders recentelijk nog actie hebben gevoerd. Met als reden dat oost-europese camioneurs zich niet hoeven te houden aan rusttijden en hun gegevens niet kunnen gecontroleerd worden. En Belgische chauffeurs op die manier niet meer kunnen concureren.
Met een buitenlandse nummerplaat ben je hier dus vogelvrij terwijl onze eigen burgers duizenden euro's aan boetes betalen aan het buitenland.
Het zou dus niet slecht zijn dat er hier in Belgie een wegenvignet voor buitenlanders wordt ingevoerd. En men dat pas kan aankopen als men ook eerst zijn correcte gegevens doorgeeft dmv een identiteitskaart.

Laatst gewijzigd door Populist : 11 januari 2013 om 18:30.
Oud 11 januari 2013, 22:02   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik u alvast danken voor de bladvulling van uw kant.
Toch kan ik mij niet van de indruk ontmaken dat u het zo nauw niet neemt met verkeersregels omtrent snelheden en dat blijkt uit: ...
Natuurlijk op de autosnelweg hé.
160 kmh is daar best geen onaangepaste snelheid tijdens goede omstandigheden, zeg maar op 50 % van de gemiddelde (droge) dag.

Lees ook eens:
Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=RG26PDTM

BRUSSEL - Een Hasseltse politierechter zegt in zijn vonnis dat 160 kilometer per uur op autosnelweg niet onaangepast is.

160 kilometer per uur op de snelweg is geen onaangepaste snelheid, want in Duitsland mag het ook. Dat zegt een Hasseltse politierechter in zijn vonnis over een dodelijk ongeluk. Bij het ongeluk, in december 2007, reed de beschonken beklaagde met hoge snelheid achter op het slachtoffer in.

De beklaagde werd veroordeeld tot negen maanden voorwaardelijk en een rijverbod van zeven maanden, maar de snelheid kon best, vindt de politierechter, omdat er geen verkeer in de buurt was. '(...) Het enkele feit dat de beklaagde zijn voertuig bestuurde met een snelheid van minstens 160 km/u, levert niet het bewijs dat hij zijn voertuig bestuurde met een aan de concrete verkeerssituatie onaangepaste snelheid', vonnist hij.

De familie van het slachtoffer gaat in beroep tegen de uitspraak. 'Door zijn verbijsterende redenering komt de rechter tot de beslissing dat het slachtoffer voor twee derde in de fout was', zegt haar advocaat.

Ook de Vlaamse minister van Mobiliteit, Kathleen Van Brempt (SP.A), reageert verontwaardigd. 'Zulke vonnissen ondermijnen het vertrouwen van burgers in onze rechtbanken', zegt ze.

Bron: De Standaard
160 kmh is natuurlijk tegen de huidige Belgische verkeersregel: artikel 11 (snelheidsbeperkingen)
Maar zeker niet altijd tegen de verkeersregels van artikel 10 (aangepaste snelheid).
Maar moet men steeds alle !! verkeersregels (gelijktijdig) in acht nemen (proberen toch) .
En hoe was ik ?

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2013 om 22:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 07:17   #10
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Talking Rechters ...

Bij het lezen van de kranten is het mij al meer en meer opgevallen dat er veel rechters zijn die echt wel domme uitspraken doen.

En ja, sneller rijden dat is meer benzineverbruik zeker dus kassa kassa.

Ik kan mij tegenwoordig in het verkeer ook niet van de indruk ontmaken dat er veel vrouwen zijn die het gaspedaal goed weten staan maar ...

Uit mijn vorige zin mag u dan weer niet afleiden dat ik iets tegen vrouwen heb hoor want ik ben daar om de één of andere duistere reden nog steeds een fervent fan van.

Al bij al, ik hou mij aan de snelheden die opgegeven staan naast en boven de wegen, en dit om reden van: Ik heb de pest aan boetes betalen.
Oud 13 januari 2013, 13:46   #11
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wagens met de meest exotische nummerplaten zoemen gewoon voorbij tegen TE hoge snelheden.
Europese ingeschreven vrachtwagens moeten een snelheidsbeperking op 90km/h hebben.
Op schoemelen met de begrenzer staan grote straffen.

Natuurlijk op een baan van 70 kunnen ze je wel inhalen natuurlijk.
Of als het sneeuwt en iedereen wat treuzelt, dan halen ze je ook in.

Ook is het zo dat Belgisch ingeschreven vrachtwagens je NIET mogen inhalen als het regent.
Een buitenlands ingeschreven vrachtwagen mag dit WEL.
Oud 13 januari 2013, 14:07   #12
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U heeft er allemaal al wel eens overgereden, de brug der zuchten aan Gent voorzien van trajectcontrole en de nodige flitspalen (werkende??)
Ik hou daar zoals het hoort mijn 90km/u en dan zie je ze komen in uw achteruitkijkspiegel, de vrachtwagens en andere snelheidsduivels, die met een heftig pinken van lichten en toeteren je er wel weten op te attenderen dat je naar hun zin veel te traag over de bewuste brug 'tuft'.
Dat tuffen was een verwijzing naar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuf-tuf_Club
Vrachtwagens steken je voorbij tegen een 'deftige' snelheid die over de 90km/u gaat.
Staan er geen begrenzers op bij vrachtwagens? (Cruise control gevaarlijk?)

Het uitwisselen met middenvingers dat laat ik nog buiten beschouwing tijdens het voorbijsteken van die snelheidsduivels (Audi, BMW, Mercedes andere racewagens ...) en vrachtwagenbestuurders want die kon van mijn kant gekomen zijn ook.

Wat ik mij hierbij steeds afvraag is: Sturen ze de boetes ook naar andere landen binnen en 'buiten' Europa of naar de werkgevers van die bestuurders, lijkt mij sterk.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat België en Frankrijk zo een overeenkomst tekenden niet zo lang geleden aangaande het innen van boetes, ik kan mij vergissen.

U heeft ze ook allemaal wel eens gezien die uitzendingen op tv waar de Nederlandse Politie
controles uitvoerden op de weg.(waar ik niet mee bedoel dat het alleen onze noorderburen zijn die zondigen maar ook B,PL,GB,F,Ro,SK ... )
Daar waren wij getuige van twee vriendelijke agenten die de mensen op hun fouten in het verkeer wezen en daarvoor ook de nodige boetes gingen uitschrijven.
Wel ik zou die heren eens willen uitnodigen om hier op onze heirbanen hun landgenoten eens te komen verbaliseren.
(correctie: heirbanen was een niet goed gekozen woord in mijn zin want die lagen beter naar het schijnt dan onze huidige wegen)

Zo kan ik natuurlijk nog uren doorgaan en mij hierbij afvragen, hoe zit het met de andere bestuurders, rijden die zwaar dronken rond, drugs, medicatie ... Werk aan de ene of andere winkel zeg maar.

Mocht u eens goed willen lachen:

http://www.wegcode.be/index.php?opti...=52&Itemid=142

http://wegcode.be/boeteberekening

P.s. Zat ik aan de kust per ongeluk even in Frankrijk een tijd geleden, wegens te ver gereden door wegenwerken baan Veurne, en het eerste wat ik daar opmerkte naast de baan was een verbodsbord dat 130km/u blokletterde. Dan kom je weer op de vraag, waar staat in godsnaam dat Verenigde Europa voor?

Na deze bladvulling trek ik mij terug in mijn gewatteerde kamertje ...
130 is voor een moderne wagen geen slechte maximumsnelheid.
De grote gevaren op de snelwegen zijn niet de toegestane snelheden.
Wel het véééél te snel rijden door een aantal idioten (ook vrachtwagens dus. Maar echt niet die alleen hoor. Ik reed onlangs van Brussel naar Leuven achter een bus van de lijn... aan een slordige 122 kilometer per uur).
En ook en vooral het idioot rijgedrag van sommige helden. langs alle kanten voorbijsteken tot over de pechstrook toe. De pechstrook bij Files als extra rijstrook gaan gebruiken bij files (waar dat niet toegestaan is).
Aan hoge snelheid tot vlak voor je afrit links houden en dan tussen het rechtse verkeer doorschieten terwijl je op je rem trapt is ook iets dat je dagelijks ziet. Bumperkleven, vrachtwagens die te pas en te onpas voorsteken daar en wanneer dat niet mag...

En dan vaststellen dat de enige overtreding waarop serieus gecontroleerd wordt de snelheid is...
En dat ligt dus niet aan Europa...

En zeur nu niet over de BOBcampagne hé. Ok, nuttig en nodig maar...
Alleen 'betrekkelijk' serieus op bepaalde plaatsen en tijdens bepaalde perioden. Op snelheid wordt je over het hele jaar en haast overal gecontroleerd.
En dan vaak nog op plaatsen waar het enkel als geldvanger kan gepercipieerd worden.
Liniaalrechte stukken met verschillende verkeerslichten, twee baanvakken in elke richting gescheiden door een brede middenberm en over zowat de helft nog een pechstrook toe... en dan niet minder dan vier flitsbakken in elke rijrichting over één kilometer?
Indien je dit voor normaal gaat proberen te verkopen extrapoleer dat dan eens naar het volledig verkeersnet van België en bereken het aantal camera's eens dat je dan nodig gaat hebben...
En in dezelfde gemeente vind je dan verschillende zéér gevaarlijke kruispunten waar géén camera's staan en op het moment dat daar letterlijk honderden schoolkinderen passeren ook geen toezicht is!

Only in Belgium...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 14:45   #13
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
vrachtwagens die te pas en te onpas voorsteken daar en wanneer dat niet mag...
Kan je daar een voorbeeld van geven?
Oud 13 januari 2013, 21:10   #14
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Ook is het zo dat Belgisch ingeschreven vrachtwagens je NIET mogen inhalen als het regent.
Een buitenlands ingeschreven vrachtwagen mag dit WEL.
Waar haalt u dat vandaan? Kan je de wettelijke basis hiervan even meegeven?

Ook bestuurders van vrachtwagens met buitenlandse nummerplaten dienen zich aan de Belgische verkeersreglementering te houden op Belgisch grondgebied. Zij zijn daarvan geenszins vrijgesteld. Het is overigens niet enkel bij regen, dat het inhaalverbod geldt .....

Laatst gewijzigd door lohabra : 13 januari 2013 om 21:10.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 22:58   #15
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Waar haalt u dat vandaan? Kan je de wettelijke basis hiervan even meegeven?

Ook bestuurders van vrachtwagens met buitenlandse nummerplaten dienen zich aan de Belgische verkeersreglementering te houden op Belgisch grondgebied. Zij zijn daarvan geenszins vrijgesteld. Het is overigens niet enkel bij regen, dat het inhaalverbod geldt .....
Dat is een Europese vordering en als je strengere normen wil is dit enkel voor je nationale voertuigen op je eigen grondgebied.
Oud 13 januari 2013, 23:05   #16
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:

Waarmee u dus aangeeft dat die vrachtwagenchauffeurs dus of gewoon plankgas geven, ervan uitgaande dat ze dan maar 90 rijden, of gewoon hun snelheidsmeter negeren en maar gokken of ze al dan niet sneller dan 90 rijden.
Hoe dan ook is het wettelijk voorziene instrument waaraan u als weggebruiker uw snelheid moet bepalen de snelheidsmeter in uw voertuig en niet de begrenzer.

Ik heb zelf een rijbewijs DE en ik kan u zomaar gratis volgende informatie leveren.
Zelfs met een moderne digitale begrenzer is het mogelijk sneller dan 90 te rijden.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Oud 13 januari 2013, 23:11   #17
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Kan je daar een voorbeeld van geven?
Vele zelfs, maar dat zal jou niet overtuigen vermoed ik. Je moet al met oogkleppen rondrijden in dit land om dit niet tijdens elke regenbui en bij nat wegdek te zien gebeuren.

Je hebt het trouwens mis met je gebazel over de wetgeving.
Alle voertuigen die zich op Belgisch grondgebied bevinden dienen zich aan de Belgische verkeersregels te houden punt uit.
Dat ze technisch niet altijd in orde zijn of veel te zwaar beladen over onze wegen rijden komt misschien veel voor en wordt weinig gecontroleerd maar dat neemt die regel niet weg.
Oud 13 januari 2013, 23:26   #18
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele zelfs, maar dat zal jou niet overtuigen vermoed ik. Je moet al met oogkleppen rondrijden in dit land om dit niet tijdens elke regenbui en bij nat wegdek te zien gebeuren.

Je hebt het trouwens mis met je gebazel over de wetgeving.
Alle voertuigen die zich op Belgisch grondgebied bevinden dienen zich aan de Belgische verkeersregels te houden punt uit.
Dat ze technisch niet altijd in orde zijn of veel te zwaar beladen over onze wegen rijden komt misschien veel voor en wordt weinig gecontroleerd maar dat neemt die regel niet weg.
Die technische controle van vrachtwagens is ook een Europese richtlijn.
Als Di Rupo morgen beslist dat de maximale lengte van trekker oplegger 18m is. Dan geldt dit enkel voor de Belgische voertuigen en de buitenlands ingeschreven voertuigen moeten zich hier niet aan houden.
Oud 13 januari 2013, 23:27   #19
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf een rijbewijs DE en ik kan u zomaar gratis volgende informatie leveren.
Zelfs met een moderne digitale begrenzer is het mogelijk sneller dan 90 te rijden.
Ja dan kunnen we het beter afschaffen. Wat heb je aan een begrenzer als hij niet begrenst?
En ja een bus kan met begrenzer rapper als 90 rijden.

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 13 januari 2013 om 23:44.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2013, 10:57   #20
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Populist Bekijk bericht
Mijn informatie komt uit verschillenende bronnen in de media en dat niet eens zo heel lang geleden.
Me dunkt dat dat toch enige nuance verdient

http://www.clint.be/actua/binnenland...ij-betalen-wel

Citaat:
En als je denkt dat de EU er iets aan doet, ben je er aan voor de moeite. De juiste maten voor komkommers tot op de centimeter vastleggen is geen probleem voor de pluchezitters, maar de straffeloosheid aanpakken in het verkeer? Dat is moeilijk, mijnheer. Pas aan het einde van 2013 is er enige hoop: "De EU keurde al een maatregel goed waar alle lidstaten nummerplaatgegevens met elkaar uitwisselen, maar het is pas voor eind 2013. Dat is lang, maar de nationale parlementen moeten de maatregel nog in wet omzetten."

Kortom: tot eind 2013 kan elke Hollander en andere buitenlanders boetevrij over onze wegen racen als ze niet worden gepakt door de aangekondigde controles van de wegpolitie. Zelfs na eind 2013 kunnen mensen uit landen als Bosnië en Georgië straffeloos blijven laagvliegen als ze dat wensen.
Momenteel innen we geen boetes meer van Nederlanders omdat het systeem te veel tijd vraagt van onze agenten (minder ambtenaren, iemand?). Fransen betalen wél.

En vergeet niet dat enkel de domme Belgen boetes krijgen in het buitenland. De slimme laten zich niet flitsen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be