Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 oktober 2024, 00:22   #1
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.760
Standaard Mercedes investeert in verbrandingsmotoren.

Het volgende merk dat op zijn stappen terug keert.

Citaat:
Mercedes investeert in verbrandingsmotoren, stopt met EQ-submerk,
https://topgear.nl/autonieuws/merced...CCh6AH0T1LFiRA
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2024, 07:45   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het volgende merk dat op zijn stappen terug keert.
Je moet natuurlijk de hele context citeren, en verder lezen dan de titel.
Citaat:
Mercedes gaat ook stoppen met het elektrische EQ-label, net nu we er een beetje aan gewend waren. Dit betekent niet dat ze stoppen met elektrische auto’s, maar EV’s krijgen geen aparte badge meer. Daarom heet de elektrische G-Klasse geen ‘EQG’, maar ‘G580’ en is deze gewoon toevallig elektrisch. Mercedes zal het EQ-label gaan uitfaseren. Dus de huidige modellen blijven gewoon in de showroom staan, maar mocht er een facelift of opvolger komen, kijk er dan niet gek van op als de naam verandert.
Er staat ook iets in van de elektro-strategie BMW.
Die het overigens veel beter doen dan Mercedes, en veel meer BEVs verkopen tov vorig jaar. Ze zouden zelfs meer BEV verkocht hebben dan Mercedes en Audi tesamen:
https://www.ad.nl/auto/bmw-verkoopt-...odel~a07bba26/
En dan moet hun Neue Klasse nog komen, een puur electrisch platform, die hun huidige EVs ca. 300 kg lichter zal maken.

Dus het ligt helemaal niet aan de consument zoals die CEO van Mercedes suggereert.

Soit in enkele jaren veranderen ze mss weer van strategie als ze veel consumenten verloren hebben aan BMW of andere concurrentie. Dan gaan de aandeelhouders zich roeren en verdwijnt er weer een CEO van het toneel...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2024 om 08:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2024, 08:43   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Ook het derde kwartaal verkoopcijfers van BMW Gp zijn net vrijgeven, groot succes van hun elektro-divisie.

De stekkersoort is de enige die nog stijgt, vooral die zonder brandstofmotor.

Totale verkoop daalt 11,4% YoY, maar de pure elektro stijgt 10,1 % yoy, PHEV +0,1% (enkel 3 kwartaal)

Dan 3 kwartalen yoy: BEV stijgt 19,1%, plug-in hybrides + 6,2% (zie bijlage), ICE daalt over de hele lijn, behalve de M Gmbh divisie + 2%.

BEV-aandeel ganse BMW Groep stijgt naar 16,7%.


Citaat:
https://www.bimmertoday.de/2024/10/1...-unbeirrt/amp/

Q3 2024: BMW-Absatz 11,4% im Minus, Elektro wächst unbeirrt

6 days ago

Ganz anders als über alle Antriebe hinweg sieht es bei den Elektroautos aus: Allen Problemen zum Trotz konnte die BMW Group ihren Elektro-Absatz im 3. Quartal 2024 um 10,1 Prozent auf über 100.000 Einheiten steigern. Konkret entsprechen die 103.440 Battery Electric Vehicles (BEV) einem Anteil von 19,1 Prozent, weltweit wurde also fast jedes fünfte Fahrzeug ohne Verbrennungsmotor ausgeliefert. Zählt man auch noch die Plug-in-Hybride (PHEV) hinzu, liegt der xEV-Anteil sogar bei knapp 26 Prozent.

Tabellen {... bijlage ...}


Für das bisherige Gesamtjahr befindet sich BMW auch nach dem 3. Quartal noch auf einem guten Kurs: Dank des starken ersten Halbjahres belaufen sich die weltweiten Verkaufszahlen in den ersten neun Monaten auf 1.583.485 Einheiten der Kernmarke, was einem sanften Rückgang um 2,3 Prozent entspricht. Vom ursprünglichen Ziel eines neuen Absatz-Rekords 2024 hat sich BMW dennoch schon ganz offiziell verabschiedet. Inklusive MINI und Rolls-Royce liegt der Rückgang seit Jahresbeginn bei 4,5 Prozent, doch auch hier gibt es Besonderheiten: Neben dem M-Wachstum um 2,0 Prozent fallen erneut die Elektroautos ins Auge, denn deren Absatz legte im bisherigen Gesamtjahr um 19,1 Prozent auf 294.054 Einheiten zu. Für die ersten neun Monate ergibt sich somit ein BEV-Anteil von 16,7 Prozent.
Mercedes zal het ook gezien hebben en zijn ontgoocheld dat de consument niet hun EVs koopt. Ze lijken vertwijfeld en gaan hun EQ label uitfaseren door wat anders. Of het gaat helpen?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg BMW-Group-Absatz-2024-weltweit-Q3.jpg‎ (249,7 KB, 405x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2024 om 09:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2024, 09:49   #4
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je moet natuurlijk de hele context citeren, en verder lezen dan de titel.


Er staat ook iets in van de elektro-strategie BMW.
Die het overigens veel beter doen dan Mercedes, en veel meer BEVs verkopen tov vorig jaar. Ze zouden zelfs meer BEV verkocht hebben dan Mercedes en Audi tesamen:
https://www.ad.nl/auto/bmw-verkoopt-...odel~a07bba26/
En dan moet hun Neue Klasse nog komen, een puur electrisch platform, die hun huidige EVs ca. 300 kg lichter zal maken.

Dus het ligt helemaal niet aan de consument zoals die CEO van Mercedes suggereert.

Soit in enkele jaren veranderen ze mss weer van strategie als ze veel consumenten verloren hebben aan BMW of andere concurrentie. Dan gaan de aandeelhouders zich roeren en verdwijnt er weer een CEO van het toneel...
Ze zitten wel van oudsher in een segment waar klanten zitten die gewoon een merc moeten hebben en liefst zo duur mogelijk, datzelfde gaat ook op voor BMW
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2024, 10:03   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ze zitten wel van oudsher in een segment waar klanten zitten die gewoon een merc moeten hebben en liefst zo duur mogelijk, datzelfde gaat ook op voor BMW
Dat hangt ook een beetje van het land of werelddeel af...

Bij Mercedes vekopen de EQA en dan EQB het beste in Europa-11 landen:
https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_H...ands/Year/2024



Mercedes AMG heeft het wel verbrod tov de BMW M-divisie, en men kan denken waarom:

https://topgear.nl/autonieuws/merced...-ervan-houden/

Geen wonder dat de M-divisie - ondanks alles - toch 2% steeg over de laatste 3 kwartalen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 oktober 2024 om 10:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2024, 17:46   #6
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je moet natuurlijk de hele context citeren, en verder lezen dan de titel.
Het volgende automerk dat terugkomt op zijn elektrificatiebelofte is Alfa Romeo.

https://www.autoreview.nl/nieuws/id/...box=1729257809
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2024, 14:31   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het volgende automerk dat terugkomt op zijn elektrificatiebelofte is Alfa Romeo.

https://www.autoreview.nl/nieuws/id/...box=1729257809
Niet erg - als het echt waar is, die link betwijfel ik - ze gaan dan wel langzaam failliet. Vraag dat maar aan de baas van Stellantis, wie weet laten ze Alfa Romeo dan doodbloeden, zou heel spijtig zijn.

Ik geloof eerder aan dit, nochtans ook van 18 oktober:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...elen-te-halen/

Stellantis gaat minder brandstofauto’s produceren om CO2-doelen te halen’
Kan al in november beginnen

Jan Lemkes, 18 oktober 2024 om 14:44

De gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte auto’s moet naar beneden, maar de vraag naar elektrische auto’s valt tegen. Dan zit er maar één ding op: minder auto’s met verbrandingsmotor produceren. En dat is naar verluidt precies wat Stellantis van plan is.

Doelbewust minder auto’s produceren dan waar de markt om vraagt lijkt geen winnende strategie, zeker niet nu het voor Stellantis en veel andere Europese autobouwers steeds moeilijker wordt om tegen de wereldwijde concurrentie op te boksen. Toch zou dit voor Stellantis weleens de beste van alle kwaden kunnen zijn, meldt Automotive News Europe. Haalt het concern achter onder meer Peugeot, Opel en Fiat het lagere CO2-vlootgemiddelde van 2025 niet, dan wacht het hoge boetes. Die route zou dus weleens duurder kunnen zijn dan het alternatief, en dat is kunstmatig zorgen dat het CO2-doel wél wordt gehaald.

In dat scenario verkoopt Stellantis uiteraard zoveel elektrische auto’s als het maar kan, want die stoten immers geen (of niet direct) CO2 uit. Om het via WLTP-methode berekende gemiddelde van 93,6 gram te halen, moet 20 tot 24 procent van de door Stellantis verkochte auto’s volgens het bedrijf elektrisch zijn. Dat is een serieus probleem, want dat percentage is bij Stellantis én op de Europese automarkt juist flink aan het dalen. In augustus 2023 was 21 procent van de in de EU verkochte auto’s nog een EV, in augustus 2024 nog maar 14,4 procent.

Om het veel grotere aandeel te halen, moeten er dus ófwel meer EV’s worden verkocht, ófwel minder auto’s met verbrandingsmotor. Als dat eerste niet gebeurt, moet Stellantis maar voor het tweede gaan. Dat is wat de kersverse Europa-COO Jean-Philippe Imparato volgens Automotive News Europe wil doen. De schade zou nog enigszins meevallen als Leapmotor, een nieuwe Chinese dochter van Stellantis, grote aantallen gaat draaien. Maar dan nog moet het in de productie van brandstofauto’s snijden. Dat moet bovendien snel gebeuren, want van 'conceptie' tot aflevering duurt bij een Stellantis-auto gemiddeld zo'n 60 dagen. Dat betekent dat Imparato al vanaf november productiecijfers moet gaan bijstellen, om in januari de doelen te halen.

Een alternatief zou kunnen zijn om de EU te vragen die CO2-doelen uit te stellen of milder te maken. Dat willen BMW en Volkswagen doen, maar Stellantis-CEO Carlos Tavares wil daar niet aan. Volgens Tavares raakt de Europese auto-industrie met versoepelde regels nog verder achterop ten opzichte van de Chinese concurrentie, en dat is toch al het geval. Hiermee slaat Tavares een opvallend andere toon aan dan twee jaar geleden, toen hij juist pleitte voor een geleidelijker overgang naar elektrisch rijden.

Volgend jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van elke gekentekende auto per autofabrikant 93,6 gram per kilometer zijn. Dat is na de 95 gram van de afgelopen jaren niet het ergste, maar nieuw is dat de uitstoot vanaf 2025 volgens de strengere WLTP-meetmethode wordt bepaald. Tot nu toe is dat de vergevingsgezinde NEDC-methodiek, dus in de praktijk staan autofabrikanten naar verluidt voor de taak om de gemiddelde CO2-uitstoot met nog eens 25 gram te verlagen. Als de limieten worden overschreden, kan dat leiden tot boetes van 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Dergelijke boetes lopen al gauw in de honderden miljoenen euro's voor grote autofabrikanten.
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stellantis

Stellantis N.V. is een in Nederland gevestigde Frans-Italiaans-Amerikaanse multinationale autofabrikant. Stellantis is in 2021 ontstaan als een fusie tussen FCA en PSA, resulterend in een bedrijf met veertien automerken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Peugeot, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Vauxhall, Ram.[2][3] Vanaf 2024 wordt hier Leapmotor aan toegevoegd.[4]
@ daiwa kun je me de link met de winstwaarschuwing van Mercedes niet eens geven?
Ik zal het doen:
Citaat:
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-...-kwartaal-2027

Mercedes-Benz rapporteert stevige winstdaling in het derde kwartaal 2024
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2024 om 14:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2024, 14:48   #8
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ze zitten wel van oudsher in een segment waar klanten zitten die gewoon een merc moeten hebben en liefst zo duur mogelijk, datzelfde gaat ook op voor BMW
Uiteraard het is toch de belastingbetaler die voor die karren opdraait.

Als je mag kiezen tussen 70.000 euro belasting betalen of een nieuwe luxe auto is de keuze snel gemaakt.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 28 oktober 2024 om 14:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2024, 16:03   #9
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.760
Standaard

Het volgende merk dat van koers verandert.

Citaat:
Volkswagen bedenkt zich en investeert 60 miljard in nieuwe verbrandingsmotoren.

Volkswagen heeft een opmerkelijke koerswijziging aangekondigd in zijn strategie met betrekking tot elektrische voertuigen en verbrandingsmotoren. Ondanks eerdere toewijding aan elektrificatie, waarbij het merk streefde naar een significante reductie van verbrandingsmotoren tegen 2030, heeft het nu besloten om fors te investeren in nieuwe generaties benzine- en dieselmotoren. Deze ommezwaai komt voort uit uitdagingen op de markt, waaronder een recente daling van de verkoop van elektrische auto’s in Europa.
https://trendyvandaag.nl/volkswagen-...ZaSLxHR-GUE9lg
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2024, 23:59   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het volgende automerk dat terugkomt op zijn elektrificatiebelofte is Alfa Romeo.

https://www.autoreview.nl/nieuws/id/...box=1729257809
waarom koopt ge u nen Alfa ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2024, 00:03   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Uiteraard het is toch de belastingbetaler die voor die karren opdraait.

Als je mag kiezen tussen 70.000 euro belasting betalen of een nieuwe luxe auto is de keuze snel gemaakt.
en dat is al jaren zo, nu moeten ze toevallig elektrisch zijn om nog voor de volle 100 % te gaan maar eens dat voordeel weg valt, ligt de weg terug open.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2024, 13:47   #12
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
waarom koopt ge u nen Alfa ?
Dat zal ik nooit kopen !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be