27 november 2024, 14:57
|
#1
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.398
|
Nieuwe duurzame/snelladende batterijpacks in massaproductie voor zware vtg
Op 15 min tot 70% opladen, voldoende rijbereik naar keuze, levensduur tot 3 miljoen km / 15 jaar naar keuze. En vooral minstens $ 138.000 minder duur dan klassieke dieselvrachtwagens.
Het Chinese CATL presenteert nieuwe batterijpacks voor zijn commerciële vtg, onder de merknaam Tectrans:
Citaat:
https://cnevpost.com/2024/11/26/catl...ectrans-brand/
CATL launches new batteries for heavy-duty commercial vehicles under Tectrans brand
26 november 2024
CATL heeft nieuwe batterijen gelanceerd onder zijn merk voor commerciële voertuigbatterijen Tectrans, of Tianxing, om zijn productmatrix verder uit te breiden.
De Chinese gigant op het gebied van batterijen bracht op 25 november zijn Tectrans-serie batterijen voor zware commerciële voertuigen uit, met een superchargingversie, een versie met een lange levensduur, een versie met een groot bereik en een duurzame versie voor bouwmachines.
Tectrans is het merk voor commerciële voertuigbatterijen dat CATL op 4 juli lanceerde, toen het bedrijf twee Tectrans L-serie commerciële voertuigbatterijen voor de logistieke sector introduceerde, waaronder een versie die supercharging ondersteunt en een versie met een groot bereik.
Op 14 september bracht het bedrijf de CATL Tectrans Bus Edition uit, waarvan het zei dat het zijn op maat gemaakte oplossing is voor de elektrische busindustrie.
De nieuwe Tectrans-serie batterijen, die gisteren werd uitgebracht, breidt het bereik van het merk verder uit naar de sector van zware commerciële voertuigen.
Nu de elektrificatie van zware bedrijfsvoertuigen steeds sneller gaat, zijn problemen zoals korte actieradius, langzame energieaanvulling en snelle levensduurverval belangrijke uitdagingen geworden die moeten worden aangepakt, zei CATL gisteren tijdens het live uitgezonden lanceringsevenement.
CATL hoopt de industriestandaard opnieuw vorm te geven, zodat puur elektrische zware bedrijfsvoertuigen de grenzen van toepassingsscenario's kunnen doorbreken en overstappen op volledige scenariotoepassingen, aldus het bedrijf.
Het Tectrans-assortiment van supercharging-geschikte zware bedrijfsvoertuigaccu's heeft een pieksuperchargingcapaciteit van 4C, waarmee in 15 minuten tot 70 procent kan worden opgeladen.
C verwijst naar de ladingsvermenigvuldiger van de accu, en 4C betekent theoretisch dat de accu in een kwartier volledig kan worden opgeladen.
De accu heeft een lange levensduur van maximaal 1,2 miljoen kilometer, met een maximale capaciteit van 600 kWh en een bereik van maximaal 500 kilometer.
In scenario's zoals mijntransport en slibmenging kan de batterij de laadtijd van elektrische zware vrachtwagens drastisch verkorten en de operationele efficiëntie aanzienlijk verbeteren, aldus CATL.
De versie met lange levensduur van de batterij heeft een levensduur van 15 jaar en 3 miljoen kilometer en kan omgaan met de druk van batterijdegradatie als gevolg van frequent opladen en ontladen in transportscenario's met een hoog energieverbruik, zoals zwaar, middellang en lang transport, aldus het bedrijf.
Deze versie heeft een maximaal bereik van 500 kilometer, wat kan voldoen aan de behoeften van verschillende transporttaken en de batterijwisselbedrijfsmodus kan ondersteunen.
Zware voertuigen die zijn uitgerust met de batterij zijn goedkoper in gebruik dan conventionele voertuigen.
Bijvoorbeeld, voor een zware vrachtwagen die 200.000 kilometer per jaar rijdt, kan een zwaar bedrijfsvoertuig met de CATL Tectrans-batterij met lange levensduur meer dan RMB 1 miljoen ($ 138.000) besparen in acht jaar vergeleken met een traditioneel brandstofvoertuig, aldus de batterijfabrikant.
De batterij met groot bereik ondersteunt een capaciteit van maximaal 1.000 kWh, wat een bereik van maximaal 800 kilometer mogelijk maakt en de actieradius van het voertuig vergroot, aldus CATL. De energiedichtheid van 220 Wh/kg is de hoogste in de sector, aldus CATL.
De Tectrans-batterij voor bouwmachines zorgt ervoor dat mijnbouwtrucks zeer veilig blijven na 500.000 kilometer, een viervoudige toename in uithoudingsvermogen vergeleken met de 100.000 kilometer van de sector.
Het product is al in massaproductie en wordt gebruikt in meer dan 20 modellen van acht fabrikanten van bouwmachines, aldus CATL.
Van 2020 tot 2023 was CATL vier opeenvolgende jaren de beste in de binnenlandse installatie van zware vrachtwagenbatterijen, met een aandeel van 30 procent in de sector van bouwmachines, aldus het bedrijf.
Volgens gegevens die eerder deze maand zijn vrijgegeven door de China Automotive Battery Innovation Alliance (CABIA) bedroeg de geïnstalleerde capaciteit van CATL-batterijen in oktober 25,32 GWh. Daarmee blijft CATL koploper met een aandeel van 42,78 procent.
|
De Tesla Semi heeft in elk geval nog een concurrent meer.
Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2024 om 15:05.
|
|
|