Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2024, 10:15   #1
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard Kan D'Haeseleer zelf geen begroting maken ?

Enkele heel vreemde fenomenen blijken uit een interview met de Blok Burgemeester. Hij verklaart droogweg dat zijn begroting 2024 al klaar is, dat hij de begroting van het vorige bestuur gewoon overneemt.

En hij spreekt over zijn kiezers, en hoe die blijkbaar tegen hem zeggen dat hij geen echte Blokker is, maar een mens.

Citaat:

EXCLUSIEF. Vlaanderens eerste Vlaams Belang-burgemeester Guy D’haeseleer: “We moeten stoppen met ons aan te passen”

Komende donderdag krijgt Vlaanderen met Guy D’haeseleer (55) de eerste Vlaams Belang-burgemeester. En of Ninove dat geweten zal hebben. “We moeten stoppen met ons aan te passen aan eisen die voortkomen uit geloofsovertuigingen.” Een exclusief interview met de kopman van Forza Ninove die de dagen aftelt. “Asielzoekers die 1.747 euro per maand krijgen, mogen wel iets in ruil doen.”

Het regent niet, het giet. Guy D’haeseleer arriveert aan het stadhuis van Ninove zonder jas of paraplu. Over vijf dagen zal hij de eerste Vlaams Belang-burgemeester in Vlaanderen zijn. Het slechte weer lijkt hem niet te deren. Hier wacht hij al 30 jaar op.

Ik kan me voorstellen dat uw tricolore burgemeesterssjerp al lang strak gestreken klaarligt?

“Het zou nogal hypocriet voelen om als Vlaams-nationalist de tricolore te dragen. Ik heb lang gedacht om het dan maar zonder te doen. Tot ik te weten kwam dat een burgemeester ook kan kiezen voor een Vlaamse sjerp, een geel-zwarte met de Vlaamse leeuw. Die ga ik deze week nog bestellen.”

De lokale afdeling van N-VA heeft geweigerd om met Forza Ninove in gesprek te gaan. Met maar één zetel op overschot had een coalitie u wat extra bestuurscomfort kunnen bieden.

“Dat heeft de nationale voorzitter van N-VA (Bart De Wever, red.) beslist, een Vlaams-nationalist die op dit moment België aan het redden is. Waar zijn we mee bezig? Bart De Wever en Conner Rousseau wanen zich in hun ivoren toren de burgemeesters van heel veel gemeenten in Vlaanderen. Er is geen lokale autonomie. Veel van mijn kiezers zeggen me: ‘Guy, jij bent geen echte Vlaams Belanger. Jij bent een mens.’ Alsof Vlaams Belangers geen mensen zijn. Ik ben wél een Vlaams Belanger. Ik sta voor 95 procent achter ons programma. Maar dat maakt van mij nog geen racist. Welke kleur iemand heeft, maakt niet uit. Wat hij hier komt doen, dat is voor mij van belang.”

Met welke 5 procent van Vlaams Belang bent u het niet eens?

“Ik ben iets progressiever over ethische thema’s. Wat euthanasie betreft, zou ik bijvoorbeeld liberaler zijn.”

Na uw overwinningsspeech mocht de pers niet vragen wat u ging veranderen in uw stad. Nu kan u die vraag niet meer omzeilen. Uw eerste grote uitdaging is de begroting van 2025, die moet binnenkort al klaar zijn.

“Die is al klaar. Het meerjarenplan van de huidige meerderheid loopt tot eind volgend jaar. Wij gaan het komende jaar nog verder werken met de begroting van de huidige coalitie.”

Dat heeft het vorige bestuur dan toch niet zo slecht gedaan. Wat is dan het eerste dat u wel in uw stad gaat aanpakken?

“Na Nieuwjaar moet het politiekantoor ’s avonds en in het weekend open. Dat is nu niet het geval. Dat stond zo in ons verkiezingsprogramma en dat programma ga ik uitvoeren. En als het personeel van de politie niet snel kan worden aangevuld, gaan we tijdelijk private bewakingsagenten inzetten.”

Zulke privébedrijven kosten veel geld. Hoe gaat u dat betalen?

“Op veiligheid gaan we niet besparen. Ik zal wel bezuinigen op zottigheden. Veiligheid is een absolute prioriteit. Net zoals het Vlaamse karakter van de stad versterken en een propere stad creëren: nette voetpaden, groenonderhoud, de gewone dingen. Daar worden mensen dagelijks mee geconfronteerd. Zij zitten niet te wachten op prestigeprojecten.”

En op welke ‘zottigheden’ zal u besparen?

“We moeten een round-up maken. Waar gaat het geld naartoe en wat levert het op? Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in de Denderstreek rond begeleiding naar werk of integratie bijvoorbeeld. Wat zijn de resultaten van die vzw’s in de voorbije legislatuur? Hoeveel jongeren zijn aan het werk en uit het crimineel milieu geraakt door die vzw’s? Wat is de ‘return on investment’? Als het doel niet wordt gehaald, dan stoppen we ermee. Anders verkwisten we belastinggeld.”

Ondertussen wordt D’haeseleer hartelijk begroet door de dames aan het onthaal van het stadhuis. “De deur was al vast, maar jij mag nog binnen.” In de inkomhal staan vier emmers om het water op te vangen dat door het plafond naar binnen lekt. “Het zal niet enkel bij de politie zijn dat we moeten investeren”, mompelt D’haeseleer. Naast een veilige stad wil hij vooral een Vlaamse stad. Wie naar het OCMW gaat, zal enkel in het Nederlands worden geholpen. Een tolk wordt niet gefaciliteerd. Marktkramers die hun klanten niet in het Nederlands kunnen bedienen, zijn niet meer welkom.

Dat is toch haast niet te controleren? Of gaat u mysteryshoppen op de markt?

“De Vlaamse regering heeft voorzien dat bij het OCMW enkel Nederlands gesproken wordt. Maar in de beslotenheid van maatschappelijk assistent versus cliënt wordt al eens overgeschakeld op een andere taal. Daar gaan we tegen optreden. Het overgrote deel van de vreemdelingen die naar hier komen, denkt dat Ninove een tweetalige stad is. De bevolking ergert zich daaraan. We gaan een cocktail maken van kleine maatregelen die het voor Franstaligen die geen Nederlands willen leren duidelijk maakt dat ze beter niet naar Ninove verhuizen. Ze gaan het hier niet gemakkelijk hebben.”

“Kijk naar al die kortingen die leefloners krijgen. Korting op voetbalschoenen, een fitnessabonnement, reisjes van hier en Bellewaerde van daar. Wij gaan dat koppelen aan een bepaald kennisniveau van het Nederlands en aan gemeenschapsdienst. Asielzoekers die 1.747 euro per maand krijgen, mogen wel iets in ruil doen.”

Wie het moeilijk heeft en nood aan een sociale woning, zal in Ninove heel lang moeten wachten. Is dat menselijk?

“We gaan de voorwaarden verstrengen. Nu moet iemand in Ninove vijf jaar wonen om aanspraak te kunnen maken op een sociale woning, mits wat uitzonderingen. Wij willen daar vijftien jaar van maken. Dat wil zeggen dat mensen die nu in Brussel wonen, weten dat ze binnen de vijftien jaar geen sociale woning krijgen in Ninove. Dat zal de drang om naar hier te verhuizen beïnvloeden. Ninovieters krijgen voorrang.”

“Ook wie nu al een sociale huurwoning heeft, zal zich moeten aanpassen. De Vlaamse regering heeft het via het woondecreet mogelijk gemaakt om procedures op te starten om huurders die voor overlast zorgen, makkelijker uit een sociale woning te zetten. Daar gaan we zeker gebruik van maken.”

Dus huurders die op een zomeravond buiten zitten en de muziek wat te luid zetten, kunnen hun sociale huurwoning verliezen? Is dat niet wat zuur?

“Iemand die keer op keer voor overlast zorgt, iemand die drugs dealt, iemand die de buurt hindert, zal in een procedure terechtkomen, ja.”

Ninove is de enige gemeente met een Vlaams Belang-burgemeester. U heeft lang aan de zijkant staan roepen dat u het beter kan. Wat als het u straks niet lukt? Heeft u al last van faalangst?

“Een burgemeester met faalangst had geen burgemeester mogen worden. Er zijn voorlopig al drie andere gemeenten waar Vlaams Belang mee zal besturen. Gaan dat allemaal succesverhalen worden? Dat weet ik niet. Dat hangt van veel factoren af en de pers zal met een vergrootglas naar ons kijken. Sowieso gaan journalisten zoals u schrijven over discriminatie: ‘Nu moet iemand al vijftien jaar in Ninove wonen om kans te hebben op een sociale woning.’ Maar weet je wat de Ninovieters zullen zeggen? ‘Guy, bedankt! Eindelijk iemand die voor ons zorgt.’ Voor mij betekent verbindend bestuur een consequent beleid. Ineens mogen het volgens sommige mensen geen ‘paaseieren’ meer zijn, maar wel ‘raapeieren’. Ik hoop dat hier de komende week geen roetpieten rondlopen, maar wel de traditionele Sinterklaas met zijn Zwarte Pieten.”

Veel tijd is er niet meer. Gaat u die roetpieten nog verbieden?

“Ik ga alleszins het gesprek aan met de organisatie van het feest.”

Ook al betekent dit dat een groot deel van uw inwoners zich geschoffeerd zal voelen?

“Ik kan toch geen rekening houden met iedereen die zich eventueel geschoffeerd voelt. Dan moeten ze maar ergens anders gaan wonen. We moeten stoppen met ons aan te passen aan eisen die voortkomen uit bepaalde geloofsovertuigingen. Onze politiek is duidelijk: pas u aan. Als een vrouw een hoofddoek draagt en ze wil voor de stad komen werken, dan zal zij 7 uur en 36 minuten per dag haar hoofddoek niet kunnen dragen. Wij vragen absolute neutraliteit en dat gaan we in ons personeelsbeleid toepassen. Die mensen kunnen dan bij Action werken, om het met een boutade te zeggen. Maar ik ga mijn boodschappen niet bij Action doen. Als iemand achter een loket zit met een hoofddoek, dan zal ik vragen dat iemand anders mij helpt.”

Zullen alle ambtenaren van de stad Ninove met evenveel plezier voor u werken?

“Er is hier wel wat personeel dat in de voorbije jaren door een bepaalde politieke partij is binnengehaald. Ik heb de Facebookposts van onze overwinning in 2018 bewaard. Een schepen schreef toen: ‘Ik hoor de bottines de stad al binnenwandelen.’ En ook ambtenaren schreven dat ze beschaamd waren en nooit voor me wilden werken. Er zijn zeker personeelsleden die mij al jaren belasteren. Maar goed, iedereen begint met een schone lei. Ik zit hier niet om rekeningen te vereffenen.”

Moeten die mensen vrezen voor hun job?

“Nee. Iedereen heeft een politieke mening. Voor mij speelt dat niet. Ik wil alleen dat ze hun werk doen en geen stokken in de wielen steken of bewust dossiers vertragen. Een ambtenaar moet meewerken en meedenken om de stad beter te maken in de visie van het schepencollege. Daar ga ik scherp op toezien. Ik ga me niet laten saboteren.”

Vreest u voor sabotage? Gaat de Vlaamse overheid u financieel benadelen?

“Ze gaan ons geen cadeaus geven, maar ik hoop dat de democratie wel gerespecteerd wordt. De Ninovieter mag niet de dupe worden van het feit dat hier een coalitie aan de macht is die de regering niet aanstaat. In het Vlaams overlegakkoord staat dat meer geld naar de Denderstreek zal gaan om de verbrusseling aan te pakken en de problemen die daarmee samenhangen. Ik kan me niet inbeelden dat Geraardsbergen, Denderleeuw en Aalst extra middelen krijgen en wij niet. Dat zou te veel opvallen. Maar in politiek kan alles en ik ben niet naïef.”

Vlaams Belang verweet jarenlang politici postjespakkerij en favoritisme. Hierbij schiet u toch de hoofdvogel af: uw eigen dochter wordt schepen.

“Malika is mijn dochter niet. Dan was het wettelijk trouwens niet mogelijk. Het is de dochter van de vrouw met wie ik een relatie heb. Maar ik begrijp de vraag, ik heb me die ook gesteld. Het zijn de andere leden van het bestuur die me overtuigd hebben: ze is jong, ze heeft drive en ze behaalde een mooi resultaat. Binnen zes jaar moeten er ook jonge mensen klaarstaan die het kunnen. Ze gaat zich fulltime inzetten voor haar schepenambt, niet tussen de soep en de patatten. Ik besef dat het misschien een hiaat is in de wetgeving. Maar liever een ambetante vraag van een journaliste, dan een capabele vrouw de kans niet geven. Indien ik met haar moeder zou trouwen, moet één van ons twee stoppen in het college. Dus... we gaan de trouw nog wat uitstellen. (lacht)”

En dan nog één ding waar u het absoluut niet wil over hebben: de volmachten.

“Dat is waar, daar wil ik het absoluut niet over hebben.”

Waarom niet? Er is geen klacht ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.

“Natuurlijk ben ik daar blij om. Ik was gerust in de afloop, maar het zou ons werk vertraagd hebben. Het zou ook niet in de smaak vallen bij de inwoners. De andere partijen hebben ons lang genoeg buitenspel gezet. Nu alweer de uitslag van een democratische verkiezing dwarsbomen, zou de Ninovieter heel boos gemaakt hebben.”

Het parket is wél nog bezig met het onderzoek. Kan dat nog stokken in uw wielen steken?

“Ik weet niet hoelang dit allemaal nog gaat duren. Maar ik ben niet ongerust. Ik ben niet betrokken, ben nooit verhoord. Ik heb niet geronseld en ik heb geen schriftvervalsing gepleegd. Dus ik ben helemaal zen. Ik wil gewoon mijn stad besturen.”
https://www.hln.be/binnenland/exclus...ssen~a447b896/

Nog een plezante : de Blok Burgemeester is van plan om een sjerp te dragen met de kleuren van de collaborateursvlag.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 30 november 2024 om 10:16.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 10:26   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Nog een plezante : de Blok Burgemeester is van plan om een sjerp te dragen met de kleuren van de collaborateursvlag.
De guy een belgische vod als sjerp, dat geloof ik nooit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 10:26   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Wat is er fout aan wat hij zegt Panda?
Oud 30 november 2024, 10:29   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Ze gingen alles anders doen en dan nemen ze de begroting van het vorige bestuur over?
Oud 30 november 2024, 10:34   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ze gingen alles anders doen en dan nemen ze de begroting van het vorige bestuur over?
Niet zo ongeduldig, geef het wat tijd tot ze geïnstalleerd en ingewerkt zijn, een maand of vier.
Oud 30 november 2024, 10:53   #6
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkele heel vreemde fenomenen blijken uit een interview met de Blok Burgemeester. Hij verklaart droogweg dat zijn begroting 2024 al klaar is, dat hij de begroting van het vorige bestuur gewoon overneemt.
We zijn dan ook bijna einde 2024.
Als de begroting voor 2024 nu nog moet gemaakt worden, kan men zich afvragen wat die vorige VLD burgemeester zitten slapen heeft.

Een driedubbele facepalm voor uw verraste houding over de begroting van 2024 is op zijn plaats, maar ik laat dat soort memes over aan kinderachtige individuen.

Citaat:
En hij spreekt over zijn kiezers, en hoe die blijkbaar tegen hem zeggen dat hij geen echte Blokker is, maar een mens.
Tja, misschien dat uw dagelijkse ontmenselijking van alles wat VB is, toch enig effect gehad heeft, zelfs tot in Ninove.

Citaat:
Bah neen, hij gaat echt niet de collaboratievlag van Degrelle gebruiken.
Geen Belgische tricolore dus.

Verder ben ik oprecht ontroerd door uw grote bezorgdheid voor de Ninovieters.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 30 november 2024 om 11:01.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 11:49   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wat is er fout aan wat hij zegt Panda?
Hitler gebruikte ook woorden om te praten.
Dus...
Oud 30 november 2024, 12:05   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

https://www.hln.be/binnenland/exclus...ssen~a447b896/

Het is het goed recht van een Burgemeester in Vlaanderen om een sjerp te dragen in de kleuren geel / zwart.
De schepenen doen dat hier trouwens al jaren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 12:07   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De begroting van het vorige bestuur overnemen is geen schande hoor.
Er kunnen, via de meerjarenplanning, steeds aanpassingen gebeuren.
Vergeet niet dat de toekomstige burgemeester nog niet welke lijken er uit de kast kunnen vallen.

Heel verstandig van Guy om dat eerst grondig te bestuderen, hij stijgt in mijn achting.
Oud 30 november 2024, 12:08   #10
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

In het artikel wordt gesproken over de begroting van 2025. Er is iemand in zijn haast om te trollen en te haten over zijn vingers gestruikeld op zijn toetsenbord.
Oud 30 november 2024, 12:08   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
We zijn dan ook bijna einde 2024.
Als de begroting voor 2024 nu nog moet gemaakt worden, kan men zich afvragen wat die vorige VLD burgemeester zitten slapen heeft.

Een driedubbele facepalm voor uw verraste houding over de begroting van 2024 is op zijn plaats, maar ik laat dat soort memes over aan kinderachtige individuen.

Tja, misschien dat uw dagelijkse ontmenselijking van alles wat VB is, toch enig effect gehad heeft, zelfs tot in Ninove.

Bah neen, hij gaat echt niet de collaboratievlag van Degrelle gebruiken.
Geen Belgische tricolore dus.

Verder ben ik oprecht ontroerd door uw grote bezorgdheid voor de Ninovieters.
De Geel / zwarte vlag heeft nog altijd een driekleurtje aan de uiteinden.
Oud 30 november 2024, 12:57   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dat is dus het eerste dat die kluns aankondigt hee. Tania De Jonghe zal zich een breuk gelachen hebben als ze dat artikel heeft gelezen.

Nu ja, veel keuze heeft hij niet denk ik. Tussen dat saucissenvolk iemand vinden die in staat is om een begroting samen te stellen is als zoeken naar een speld in een hooiberg.
Oud 30 november 2024, 12:58   #13
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Niet zo ongeduldig, geef het wat tijd tot ze geïnstalleerd en ingewerkt zijn, een maand of vier.
een begroting gaat over een jaar hoor, geen maand of vier...
Oud 30 november 2024, 13:01   #14
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het is het goed recht van een Burgemeester in Vlaanderen om een sjerp te dragen in de kleuren geel / zwart.
De schepenen doen dat hier trouwens al jaren.
Een burgemeester hoort de tricolore sjerp te dragen of de Vlaamse, dus geel-zwart-rood.

Collaboratie parafernalia horen niet thuis in een stadhuis.
Oud 30 november 2024, 13:03   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De begroting van het vorige bestuur overnemen is geen schande hoor.
Er kunnen, via de meerjarenplanning, steeds aanpassingen gebeuren.
Vergeet niet dat de toekomstige burgemeester nog niet welke lijken er uit de kast kunnen vallen.

Heel verstandig van Guy om dat eerst grondig te bestuderen, hij stijgt in mijn achting.
Koop gerust een lidkaart, om je appreciatie voor de vijand wat meer substantie te geven.
Oud 30 november 2024, 13:04   #16
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In het artikel wordt gesproken over de begroting van 2025. Er is iemand in zijn haast om te trollen en te haten over zijn vingers gestruikeld op zijn toetsenbord.
haha hihi
Oud 30 november 2024, 13:07   #17
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een burgemeester hoort de tricolore sjerp te dragen of de Vlaamse, dus geel-zwart-rood.

Collaboratie parafernalia horen niet thuis in een stadhuis.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 13:08   #18
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Koop gerust een lidkaart, om je appreciatie voor de vijand wat meer substantie te geven.
hooguit uw vijand, dus spreek enkel voor jezelf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2024, 13:10   #19
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Mocht het een ander geweest zijn, het regende alweer facepalms...
Oud 30 november 2024, 13:12   #20
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
en dat is dus het eerste dat die kluns aankondigt hee. Tania De Jonghe zal zich een breuk gelachen hebben als ze dat artikel heeft gelezen.
Veel reden om te lachen zal die heden ten dage niet meer hebben.
Als dat haar dag kan goedmaken, is het haar gegund.

Citaat:
Nu ja, veel keuze heeft hij niet denk ik. Tussen dat saucissenvolk iemand vinden die in staat is om een begroting samen te stellen is als zoeken naar een speld in een hooiberg.
Er is zelfs VLD saucissenvolk dat het verschil tussen 2024 en 2025 niet kent...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be