Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2005, 16:35   #1
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard Binnenlandse politiek weinig zeggend?

Men kan niet ontkennen dat men in een globaliserende wereld leeft. Vele beslissingen zowel economisch als politiek worden buiten het landsgebied genomen, bijvoorbeeld de sluiting van Ford Genk of de Europese richtlijnen, hoe kan een Belgische regering hier aan te gemoed komen. Hoe kan de Belgische regering Ford hier houden en verhinderen dat ze naar het 10 maal goekopere Rusland verhuizen, hoe kan Belgie zich verzetten tegen Europese richtlijnen. Langs de ene kant ijvert men voor een betere directe democratie maar langs de andere kant worden bepaald zaken weggenomen aan de Belgische aangelegenheid, die uiteindelijk ver boven ons hoofd gaan.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 6 januari 2005 om 16:36.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 20:03   #2
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Blijkbaar weinig enthousiasme voor dit onderwerp!
Oud 8 januari 2005, 20:17   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Niet. Men moet zich concentreren op andere gebieden.Indien iets 10 keer goedkoper kan geproduceerd worden 2000 km verderop, en de transportkosten niet de pan uit slingeren, dan zou ik dat ook doen als ik bedrijfsleider was.

We moeten investeren in kennis. Scholing van onze jeugd is van groot belang, en hiermee heb ik het niet enkel over ingenieurs, maar ook over goede vaklui. Aan de band, en ander hersenloos productiewerk, gaat binnenkort hier tot de verleden tijd behoren en we moeten er ons op voorbereiden.

Je troeven uitspelen heet dat....

Laatst gewijzigd door Tavek : 8 januari 2005 om 20:18.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 21:44   #4
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Men kan niet ontkennen dat men in een globaliserende wereld leeft. Vele beslissingen zowel economisch als politiek worden buiten het landsgebied genomen, bijvoorbeeld de sluiting van Ford Genk of de Europese richtlijnen, hoe kan een Belgische regering hier aan te gemoed komen. Hoe kan de Belgische regering Ford hier houden en verhinderen dat ze naar het 10 maal goekopere Rusland verhuizen, hoe kan Belgie zich verzetten tegen Europese richtlijnen. Langs de ene kant ijvert men voor een betere directe democratie maar langs de andere kant worden bepaald zaken weggenomen aan de Belgische aangelegenheid, die uiteindelijk ver boven ons hoofd gaan.
Heel simpel, bedrijven die dreigen te delocaliseren, of bedrijven die failliet gaan, gewoon nationaliseren en onder democratische controle van de werknemers plaatsen. Dat is democratisch, dan laat de regering zich niet chanteren door groot-kapitaal en dan komen er niet voortdurend werklozen bij...
Oud 8 januari 2005, 23:21   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.......... Hoe kan de Belgische regering Ford hier houden en verhinderen dat ze naar het 10 maal goekopere Rusland verhuizen, hoe kan Belgie zich verzetten tegen Europese richtlijnen.........
Ik denk dat daar weinig aan te doen zal zijn. De grote multinationals reizen de wereld rond op zoek naar de goedkoopste werkkrachten net zoals jij ook wel eens in een andere supermarkt gaat kijken of de koffie daar niet goedkoper is.
De beste remedie is volgens mij het onderwijs zwaar te opwaarderen, zodat wij hier op termijn de kennis en de technologie kunnen exporteren naar landen waar dan geproduceerd wordt. Beetje als wij zouden de R&D-afdeling zijn en de goedkope landen de produktiehal. Het is met gedegen geschoolde mensen dat we grote bedrijven hier kunnen houden, niet met ongeschoolde arbeiders (die vind je overal).
Misschien kan onze geografische ligging (tussen Frankrijk, Duitsland en Engeland)nog een rolletje spelen, maar dat zal dan goed uitgespeeld moeten worden (goed spoornet, luchthaven, havens, autowegen...).

Laatst gewijzigd door BigF : 8 januari 2005 om 23:23.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 23:30   #6
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Ik denk dat daar weinig aan te doen zal zijn. De grote multinationals reizen de wereld rond op zoek naar de goedkoopste werkkrachten net zoals jij ook wel eens in een andere supermarkt gaat kijken of de koffie daar niet goedkoper is.
De beste remedie is volgens mij het onderwijs zwaar te opwaarderen, zodat wij hier op termijn de kennis en de technologie kunnen exporteren naar landen waar dan geproduceerd wordt. Beetje als wij zouden de R&D-afdeling zijn en de goedkope landen de produktiehal. Het is met gedegen geschoolde mensen dat we grote bedrijven hier kunnen houden, niet met ongeschoolde arbeiders (die vind je overal).
Misschien kan onze geografische ligging (tussen Frankrijk, Duitsland en Engeland)nog een rolletje spelen, maar dat zal dan goed uitgespeeld moeten worden (goed spoornet, luchthaven, havens, autowegen...).
Een heropwaardering van het onderwijs is een oplossing maar wat doet men de groep mensen waarvoor deze oplossing te laat komt en die het slachtoffer worden van de herlocalisering van bedrijven?
Oud 8 januari 2005, 23:39   #7
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Heel simpel, bedrijven die dreigen te delocaliseren, of bedrijven die failliet gaan, gewoon nationaliseren en onder democratische controle van de werknemers plaatsen. Dat is democratisch, dan laat de regering zich niet chanteren door groot-kapitaal en dan komen er niet voortdurend werklozen bij...
In mijn ogen zit het probleem niet noodzakelijk bij de bedrijfswereld zelf, al zal ik niet zeggen dat bepaalde multinationals heden ten dage ongezond veel macht hebben.

Probleem is dat de politieke wereld de grenzen volledig opengegooid heeft, zonder zich te bekommeren om het gigantisch verschil in sociale zekerheid, lonen en andere zaken. Bijgevolg kunnen bedrijven plotseling veel goedkoper produceren in andere landen. Vanaf het moment dat enkele bedrijven daarmee beginnen, is de rest van de bedrijven gedwongen te volgen. Niet volgen betekent immers niet meer opkunnen tegen de lage-kosten-concurrentie in het buitenland (het bedrijf waar ik werk -een stevig Duits bedrijf- heeft op die manier noodgedwongen reeds een aantal afdelingen moeten verhuizen) en de toekomst van het eigen bedrijf op het spel zetten.

De meeste bedrijven kun je hier dus niet noodzakelijk veel verwijten en zijn waarschijnlijk te goeder trouw. Als er een bepaalde groep terecht verwijten kan gemaakt worden, is het vooral dat kleine groepje grote multinationals die via de Europese Ronde Tafel van Industriëlen veel te vaak op de schoot mag zitten van de Europese leiders. En de Europese leiders zelf die zich maar al te graag door dit kleine groepje machtswellustelingen laten prostitueren.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 00:21   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Niet. Men moet zich concentreren op andere gebieden.Indien iets 10 keer goedkoper kan geproduceerd worden 2000 km verderop, en de transportkosten niet de pan uit slingeren, dan zou ik dat ook doen als ik bedrijfsleider was.

We moeten investeren in kennis. Scholing van onze jeugd is van groot belang, en hiermee heb ik het niet enkel over ingenieurs, maar ook over goede vaklui. Aan de band, en ander hersenloos productiewerk, gaat binnenkort hier tot de verleden tijd behoren en we moeten er ons op voorbereiden.

Je troeven uitspelen heet dat....
Zonder een goed evenwicht tussen kennis en industrie komt ge er ook niet.
Niet iedereen is in staat om hoge opleidingen te volgen.
Een pak mensen vinden hier dan geen job en komen in de werkloosheid terecht.
Dat maakt dat de loonkost verder de pan uitswingt, ook voor hooggeschoolden.
Kennis is nog altijd gemakkelijker te verplaatsen dan een bedrijf zodat veel hooggeschoolden, die hier op kosten van de staat gevormd werden, gaan werken in landen waar de belastingsdruk lager is.
Bovendien zijn we niet het enige volk dat in staat is om kennis te verwerven.
Denkt ge nu echt dat chinezen dommeriken zijn ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 00:43   #9
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
R&D zonder enige vorm van industrie hier? Pff, dat zal niet werken. De beste remedie is er voor zorgen dat bedrijven meer ademruimte krijgen. Het is niet het probleem dat wij te veel geld krijgen, het probleem is dat de staat te veel geld van de bedrijven verlangt.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 00:52   #10
jehann
Lokaal Raadslid

Standaard

Mijn top 5:

* versoepeling arbeidsmarkt
* lagere belasting op arbeid door afbouw van de sociale zekerheid (bv Brugpensioen afschaffen)
* subsidiering van onderzoek
* een samenwerking tussen de regio's ipv het oeverloze en nutteloze gewauwel over taalwetten, regionaliseringen en dergelijke meer. ( dit houdt ook het aanpakken van de transfers in, maar dan op een constructieve wijze)
* stimuleren van ondernemingsschap
Oud 9 januari 2005, 00:56   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De beste remedie is volgens mij het onderwijs zwaar te opwaarderen, zodat wij hier op termijn de kennis en de technologie kunnen exporteren naar landen waar dan geproduceerd wordt.
Wat zou die multinationals dan beletten om hier hoog opgeleiden te komen ronselen die op onze kosten opgeleid zijn ?
Oud 9 januari 2005, 00:59   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann
Mijn top 5:
* lagere belasting op arbeid door afbouw van de sociale zekerheid (bv Brugpensioen afschaffen)
Dus ook de werkloosheidsuitkeringen ?
Oud 9 januari 2005, 01:22   #13
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
R&D zonder enige vorm van industrie hier? Pff, dat zal niet werken. De beste remedie is er voor zorgen dat bedrijven meer ademruimte krijgen. Het is niet het probleem dat wij te veel geld krijgen, het probleem is dat de staat te veel geld van de bedrijven verlangt.
Als men meer ademruimte geeft aan de bedrijven dan zullen deze toch enkele voor hun dure zaken terug schroeven wat dan tenkoste van onze verworven welvaart gaat. Het is balanceren op een slappe koord.
Oud 9 januari 2005, 09:12   #14
Beagle
Schepen

Standaard

Het is hier de taak van de Europese Gemeenschap om strenge afspraken te maken met de aangesloten landen inzake sociale zekerheid, milieunormen, kwaliteitsnormen,... die dan ook door al deze (EU) landen moeten toegepast worden. Als deze regels toegepast worden dan kan het niet dat er erg grote verschillen bestaan. Landen (of bedrijven) van buiten de EU die op mensonwaardige manier hun werknemers laten werken om de prijs laag te houden of die geen rekening houden met het milieu moeten geweerd worden van de Europese markt of moeten invoertaksen betalen die het verschil moeten compenseren. Op deze manier moet men de bedrijven de 'goesting' ontnemen om in andere landen van de mensen te gaan profiteren.

Laatst gewijzigd door Beagle : 9 januari 2005 om 09:17.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 12:59   #15
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
Het is hier de taak van de Europese Gemeenschap om strenge afspraken te maken met de aangesloten landen inzake sociale zekerheid, milieunormen, kwaliteitsnormen,... die dan ook door al deze (EU) landen moeten toegepast worden. Als deze regels toegepast worden dan kan het niet dat er erg grote verschillen bestaan. Landen (of bedrijven) van buiten de EU die op mensonwaardige manier hun werknemers laten werken om de prijs laag te houden of die geen rekening houden met het milieu moeten geweerd worden van de Europese markt of moeten invoertaksen betalen die het verschil moeten compenseren. Op deze manier moet men de bedrijven de 'goesting' ontnemen om in andere landen van de mensen te gaan profiteren.
Dus uiteindelijk zijn Europese verkiezingen belangrijker dan federale en gewestelijke.
Oud 9 januari 2005, 13:35   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

De binnenlandse politiek was inderdaad weinig zeggend en nogal racistisch, maar sinds de B.U.B. bestaat komt daar duidelijk verandering in. Wij verplichten de racisten en Belgen-haters om kleur te bekennen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 14:01   #17
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De binnenlandse politiek was inderdaad weinig zeggend en nogal racistisch, maar sinds de B.U.B. bestaat komt daar duidelijk verandering in. Wij verplichten de racisten en Belgen-haters om kleur te bekennen.
En start zo een initiatief voor een nieuw Racisme,verplichten is namelijk geen democratisch gegeven,maar een inbreng die gestuurd wordt door de partycratie.
Maar ik kan mij wel vinden in een dialoog,tussen alle verkozen Belgische partijen,maar daar wringt het schoentje is het niet!
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2005, 14:12   #18
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als men meer ademruimte geeft aan de bedrijven dan zullen deze toch enkele voor hun dure zaken terug schroeven wat dan tenkoste van onze verworven welvaart gaat. Het is balanceren op een slappe koord.
ik snap niet wat je wilt zeggen. Maar ik heb iemand in zeer nabije familie die voor filialenmogelijkheden ging zoeken in 't oosten en hij heeft me enkele zaken uitgelegd. Hoofdzaak was, als ze het wegtrekken van bedrijven willen tegenwerken moeten ze gewoon de arbeidskost terugschroeven. Nu moet een werkgever het dubbele betalen dan dat de werknemer krijgt. Veel te veel dus.
Oud 9 januari 2005, 14:14   #19
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Juich allen, BUB tegen de democratie!!
Oud 9 januari 2005, 14:42   #20
Beagle
Schepen

Standaard

Citaat:
Dus uiteindelijk zijn Europese verkiezingen belangrijker dan federale en gewestelijke.
Als de Europese politiek zich hiermee ernstig bezig houdt, dan is over deze materie de europese politiek belangrijker dan de de federale/gewestelijke. Dit wil niet zeggen dat we zoveel mogelijk bevoegdheden moeten overhevelen naar het Europees niveau, maar zaken als deze kunnen beter Europees georganiseerd worden.
Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be