Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2024, 17:15   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.444
Standaard Het Ben Gurion kanaalproject

Ziezo...

Wees eens flink en zoek op het wereldwijze Interweb zelf eens een link...tussen de waarschijnlijk al honderd die bestaan...

En zie dan de geostrategie .......of hoe een eigenlijk heel kleine natie zichzelf steeds grotere hefbomen zal geven en meedogenloos zal opruimen wat in de weg loopt.....


Dit gaat ver,MIJLENVER over bloemen en teddybeertjes of zelfs wat mensenlevens......en zeker "moraalridderij"...
(de twee bekende andere grote kanaalprojecten zijn er ook niet bepaald gekomen met blablabla)


Kortweg:
israel lijkt toch heel serieus geworden te zijn over een kanaalproject vanuit Eilat aan de Rode Zee tot Ashkelon aan de Middellandse Zee,(vlakbij Gaza) .....

Maar dan kan Israel het zich niet langer permitteren onrust en chantage OM GELIJK WELKE REDEN te tolereren....

De Gazanen kunnen ook kiezen om er van te PROFITEREN want er komt massale werkgelegenheid aan als zulk kanaal er komt....

Voor de ganse regio overigens....Menigeen ziet dat,infantiel bijna,als een potentiele concurrent van het Suez kanaal.......terwijl het in werkelijkheid zou kunnen van de ganse regio,die anders toch maar halve woestijn is,een groeipool maken vergelijkbaar met menige grensoverschrijdende regio in Europa bijvoorbeeld.

(of wat de Donbas tussen Oekraine en Rusland zou kunnen opnieuw worden moest er geen IDIOOT in Moskou zitten)

Laatst gewijzigd door kelt : 25 december 2024 om 17:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 04:39   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Da's een jobke voor Atoms for peace.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 07:51   #3
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.241
Standaard

Het is een kanaal met zeewater, het zal alvast niet zorgen voor een oase aan groen. Wel werkgelegenheid maar er zullen geen Palestijnen aan werken wegens te dom en gevaarlijk.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 07:57   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het is een kanaal met zeewater, het zal alvast niet zorgen voor een oase aan groen.
Hangt er van af, niks wat een hoop ontziltingsinstallaties niet kunnen oplossen.
Citaat:
Wel werkgelegenheid maar er zullen geen Palestijnen aan werken wegens te dom en gevaarlijk.
Bof, graven kunnen de Gazanen wel.
En gevaarlijk. Ge kunt de Qatar truuk gebruiken. Gewoon mee den beton in.
Maar ik vrees dat het gevaar meer in sabotage en/of zelfontploffen zit.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 16:27   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hangt er van af, niks wat een hoop ontziltingsinstallaties niet kunnen oplossen.

Bof, graven kunnen de Gazanen wel.
En gevaarlijk. Ge kunt de Qatar truuk gebruiken. Gewoon mee den beton in.
Maar ik vrees dat het gevaar meer in sabotage en/of zelfontploffen zit.
Zeewater ontzilten is tot op vandaag een flop gebleken.
De zee laat niet met zich sollen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 16:45   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zeewater ontzilten is tot op vandaag een flop gebleken.
De zee laat niet met zich sollen.
Onzin, het kost alleen energie. Zelfs de Sumeriërs konden het al.

Ontzilten doen "we" op grote schaal sinds de eerste stoomtreinen commercieel in gebruik genomen werden, en stoomschepen de zee op gingen. En dat was niet om drinkwater te maken, maar nog veel properder spul om de stoomketels langer in orde te houden. Gedistilleerd water....
En dat in de vroege 19de eeuw.
Zonder gedistilleerd water zouden de stoomketels een veel te grote kost zijn, en was het nog een tijd wachten op de eerste diesels voor we gemotoriseerd transport hadden.

Het punt dat u aanhaalt is de kostprijs van ontzilt water voor huishoudelijk gebruik. Yep, kraantjeswater in sommige streken is net dat tikje duurder dan het belastingsverkrachte water hier.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 17:02   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.444
Standaard

De hoofdbedoeling van dat kanaal zou zijn om centen binnen te brengen zijn hoor door het aanrekenen van transfertkosten...zoals ook Egypte kolossale hoeveelheden centen vangt met het Suezkanaal...Een INVESTERING in de JUISTE zin van het woord (niet in de zin die Europese politici geven aan dat woord)

Net als men in Egypte bezig is kan langsheen het kanaal een economische- en zelfs industriele sector opgebouwd worden.....Het Midden-Oosten ligt namelijk.....awel.....in het Midden....De demografie is straks ook een voordeel.

Langsheen zo een kanaal ontstaat vanzelf een microklimaat...maar dat is dan hoogstens een bonusje.

Het andere nadeel,dat dier- en plantensoorten in de verkeerde Zee terechtkomen is dankzij het Suezkanaal al ettelijke decennia een feit.Daar zou dit Ben Gurion-kanaal niks meer aan wijzigen....

Laatst gewijzigd door kelt : 26 december 2024 om 17:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 18:20   #8
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ziezo...

Wees eens flink en zoek op het wereldwijze Interweb zelf eens een link...tussen de waarschijnlijk al honderd die bestaan...

En zie dan de geostrategie .......of hoe een eigenlijk heel kleine natie zichzelf steeds grotere hefbomen zal geven en meedogenloos zal opruimen wat in de weg loopt.....


Dit gaat ver,MIJLENVER over bloemen en teddybeertjes of zelfs wat mensenlevens......en zeker "moraalridderij"...
(de twee bekende andere grote kanaalprojecten zijn er ook niet bepaald gekomen met blablabla)


Kortweg:
israel lijkt toch heel serieus geworden te zijn over een kanaalproject vanuit Eilat aan de Rode Zee tot Ashkelon aan de Middellandse Zee,(vlakbij Gaza) .....

Maar dan kan Israel het zich niet langer permitteren onrust en chantage OM GELIJK WELKE REDEN te tolereren....

De Gazanen kunnen ook kiezen om er van te PROFITEREN want er komt massale werkgelegenheid aan als zulk kanaal er komt....

Voor de ganse regio overigens....Menigeen ziet dat,infantiel bijna,als een potentiele concurrent van het Suez kanaal.......terwijl het in werkelijkheid zou kunnen van de ganse regio,die anders toch maar halve woestijn is,een groeipool maken vergelijkbaar met menige grensoverschrijdende regio in Europa bijvoorbeeld.
Lijkt me geen haalbaar plan. Ruw geschat zou het op zijn minst 3 a 4 keer langer zijn dan het Suez kanaal. Bovendien is het meest zwakke punt nu de toegang en de doorvaart van de Rode zee en de Suez golf. De Houthi's nemen de commerciële schepen als schietschijf en bijna alle rederijen nemen de langere omvaart rond Afrika.

Bijna alles wat binnenkomt van Azië in Europese havens volgt die langere en duurdere weg. Is nog altijd goedkoper dan een schip en de lading te verliezen, plus dat de meeste verzekeraars afhaken voor die route.

Egyptië van zijn kant zit met loodzwaar verlies van 6 miljard usd op het Suez kanaal die steeds toeneemt. Het aantal schepen die er nog doorvaart is meer dan gehalveerd.






'
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 20:12   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 77.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Lijkt me geen haalbaar plan. Ruw geschat zou het op zijn minst 3 a 4 keer langer zijn dan het Suez kanaal. Bovendien is het meest zwakke punt nu de toegang en de doorvaart van de Rode zee en de Suez golf. De Houthi's nemen de commerciële schepen als schietschijf en bijna alle rederijen nemen de langere omvaart rond Afrika.

Bijna alles wat binnenkomt van Azië in Europese havens volgt die langere en duurdere weg. Is nog altijd goedkoper dan een schip en de lading te verliezen, plus dat de meeste verzekeraars afhaken voor die route.

Egyptië van zijn kant zit met loodzwaar verlies van 6 miljard usd op het Suez kanaal die steeds toeneemt. Het aantal schepen die er nog doorvaart is meer dan gehalveerd.
Wat mij de bedenking laat maken : waarom gaat Egypte geen logistieke steun geven aan een keiharde aanval door IAF van die klote Houthi's Die zijn het werkelijk voor iedereen aan het verkloten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 26 december 2024 om 20:12.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 22:00   #10
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat mij de bedenking laat maken : waarom gaat Egypte geen logistieke steun geven aan een keiharde aanval door IAF van die klote Houthi's Die zijn het werkelijk voor iedereen aan het verkloten.
Ik veronderstel dat ge IDF bedoeld. Israel wil ook zijn hand niet overspelen zoals blijkbaar Iran heeft gedaan en ook Rusland in het Midden Oosten en zelfs de US. Als er een raket wordt afgeschoten op Israel door de Houthies reageren ze bijna chirurgicaal. Die weten dus op voorhand wat hen te wachten staat maar Israel laat zich niet verleiden tot een oorlog teveel.
En Egyptie heeft ondertussen sinds de oorlog van 6 dagen etc zijn lessen geleerd.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 26 december 2024 om 22:05.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 00:41   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Lijkt me geen haalbaar plan. Ruw geschat zou het op zijn minst 3 a 4 keer langer zijn dan het Suez kanaal. Bovendien is het meest zwakke punt nu de toegang en de doorvaart van de Rode zee en de Suez golf. De Houthi's nemen de commerciële schepen als schietschijf en bijna alle rederijen nemen de langere omvaart rond Afrika.

Bijna alles wat binnenkomt van Azië in Europese havens volgt die langere en duurdere weg. Is nog altijd goedkoper dan een schip en de lading te verliezen, plus dat de meeste verzekeraars afhaken voor die route.

Egyptië van zijn kant zit met loodzwaar verlies van 6 miljard usd op het Suez kanaal die steeds toeneemt. Het aantal schepen die er nog doorvaart is meer dan gehalveerd.
Redelijk goede analyse van de situatie.
Ook het feit dat dit Ben Gurion kanaal eigenlijk recht op de Saoedi kust uitkomt, en de politieke situatie daar kan veranderen met 1 machtswissel door een prins die "spijt" heeft van zijn liederlijke levensstijl en dat goed wil maken met zijn onzichtbare almachtige vriend.

Dat Egypte nog niet militair heeft gereageerd om de Rode Zee terug veilig doorvaarbaar te maken, dat kan een paar redenen hebben.
  • De leiders willen hun troepen thuis houden om de lokale situatie naar hun hand te houden
  • Israël en de NAVO doen al een beetje, als die Houti's te hard in de pot roeren, zou het wel eens een echt pakje slaag kunnen worden. (twijfelachtig, de NAVO staat al op losse schroeven met die orange idioot)
  • De Egyptische militairen proberen geen ruzie te krijgen met Iran.
  • China heeft Egypte subtiel gevraagd de kosten te slikken, zodanig hun Ijzeren Zijderoute plan minder oppositie gaat krijgen
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2024, 07:44   #12
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Redelijk goede analyse van de situatie.
Ook het feit dat dit Ben Gurion kanaal eigenlijk recht op de Saoedi kust uitkomt, en de politieke situatie daar kan veranderen met 1 machtswissel door een prins die "spijt" heeft van zijn liederlijke levensstijl en dat goed wil maken met zijn onzichtbare almachtige vriend.

Dat Egypte nog niet militair heeft gereageerd om de Rode Zee terug veilig doorvaarbaar te maken, dat kan een paar redenen hebben.
  • De leiders willen hun troepen thuis houden om de lokale situatie naar hun hand te houden
  • Israël en de NAVO doen al een beetje, als die Houti's te hard in de pot roeren, zou het wel eens een echt pakje slaag kunnen worden. (twijfelachtig, de NAVO staat al op losse schroeven met die orange idioot)
  • De Egyptische militairen proberen geen ruzie te krijgen met Iran.
  • China heeft Egypte subtiel gevraagd de kosten te slikken, zodanig hun Ijzeren Zijderoute plan minder oppositie gaat krijgen
Het spoorverkeer China Europa draait al verschillende jaren. Komt ook aan hier in Luik trouwens.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be