Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2024, 15:52   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard Euronorm 7 vanaf 2027... Euro 6e in september

Nog veel plezier aan je nieuwe afgeknepen 3-cilinder plofmoteur ergens tussen 2025 en 2030. En dat tanken zal nog altijd heel plezant zijn.
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03...ees-parlement/

Europees Parlement keurt Euro 7-norm voor voertuigen goed

In het Europees Parlement is de nieuwe Euro 7-norm voor voertuigen goedgekeurd. Die norm moet de uitstoot van uitlaatgassen verminderen, maar ook van deeltjes die vrijkomen tijdens het remmen en door de slijtage van de banden. Voor het eerst worden de uitstootnormen voor auto's, bestelwagens, bussen en vrachtwagens in een reeks regels gegoten.

De Euro 7-norm vervangt de afzonderlijke emissievoorschriften voor auto's en bestelwagens (Euro 6) en voor vrachtwagens en bussen (Euro VI). Er komt wel kritiek op de wetgeving, omdat voor auto's en bestelwagens **dezelfde Euro 6-normen voor uitlaatgassen blijven gelden, terwijl de grenswaarden voor bussen en vrachtwagens verlaagd worden.

In EU-middens wordt erop gewezen dat met de nieuwe norm de emissies van wegvoertuigen worden verminderd, maar dat tegelijk de industrie geholpen wordt de overgang te maken naar 2035, wanneer de verkoop van personenwagens met een verbrandingsmotor bijna helemaal verboden wordt.

Ten vroegste in 2027 van kracht

De autobouwers hadden tijdens de onderhandelingen over de nieuwe normen gewaarschuwd voor de impact van te strenge normen op de werkgelegenheid en op de prijs van de wagens, die steeds minder toegankelijk zijn voor de middenklasse.

De Euro 7-norm is goedgekeurd met 297 stemmen voor en 190 tegen, bij 37 onthoudingen. De lidstaten moeten de overeenkomst nog formeel goedkeuren. Daarna zal het nog 2,5 jaar duren voor de Euro-7 norm van kracht is voor auto's en bestelwagens en nog 4 jaar voor bussen en vrachtwagens.
**vanaf september 2024 wordt de nieuwe euronorm 6e reeds van kracht. https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw

** De emissiegrenswaardes van roetdeeltjes en NOx zijn nog wat scherper (lagere CF-Faktor RDE) dan de huidige euro 6d.
Voor de latere euro 7 blijven die dan behouden, enkel remmen en banden komen er bij.

vb benzine
Citaat:
Norm Einführungszeitpunkt neue Typen (Typgenehmigung) Einführungszeitpunkt Neufahrzeuge (Erstzulassung) Fahrzyklus/ Testverfahren CF-Faktor RDE (NOx) CF-Faktor RDE (PN) CO (mg/km) HC (NMHC) (mg/km) NOx (mg/km) (HC + NOx) (mg/km) PM (mg/km) PN (1/km) NH3 (mg/km)

Benzin
Euro 6d 1. Jan. 2020 1. Jan. 2021 1,43[19] 1,5 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b
Euro 6e 1. Sep. 2023 1. Sep. 2024 1,1[20] 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b
Euro 7 1. Jan. 2027 1. Jan. 2028 1,1 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 6e11


b Gilt nur für Motoren mit Direkteinspritzung
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2024 om 16:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2024, 18:11   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Blijft nog de vraag wie het sterkst is: de ivoren toren of de markt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2024, 18:26   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Blijft nog de vraag wie het sterkst is: de ivoren toren of de markt.
De emissieregels bepalen welke nieuwe wagens vanaf x-xx-xxxx nog gehomologeerd (typegoedkeuring) kunnen worden, en dus nog door de markt gekocht kunnen worden, ttz als nieuw ingeschreven kunnen worden en dus toegelaten worden op de openbare weg.

En de markt bepaalt de Europese emissieregels niet.

Directe link voor de wijziging naar euronorm 6e vanaf september 2024:
Citaat:
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...LEX:32023R0443

Publicatieblad van de Europese Unie

VERORDENING (EU) 2023/443 VAN DE COMMISSIE

van 8 februari 2023

tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1151 wat betreft de typegoedkeuringsprocedures voor de emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen
Eens een nieuwe wagen op tijd ingeschreven is het juridisch geen nieuwe wagen meer. Soms moeten dealers dat zelf doen op eigen naam: https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=90946

daginschrijving, stockwagens

De euronorm bepaalt soms ook de restwaarde van een oudere wagen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2024 om 18:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2024, 20:24   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik acht het goed mogelijk dat Europa deze data wat gaat versoepelen, omdat ze beseffen dat de markt krachtiger is dan zijzelf.
Ik zeg niet dat het zal gebeuren. Wel dat de mogelijkheid er nog altijd inzit.


noot: mijn 13 jaar oude diesel 2,2 liter is opnieuw zonder opmerkingen door de technische controle geraakt. Dus zal ik hem nog maar verder opgebruiken, vermits er nog altijd geen kosten aan geweest zijn, buiten wat kleinere prutsen (een startmotor van 400 euro all in vb.)
De laatste maanden was mijn voorkeur van een evt. nieuwe wagen uitgegaan naar de ioniq 5.
Maar sedert ik een artikel las over de nieuwe stekkerhybrides, twijfel ik terug.
Hun verbruik valt heel goed mee, omdat de software handig inspeelt op het recupereren van energie (wat vroeger wel wat mankeerde).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 24 juli 2024 om 20:29.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2024, 08:41   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Post

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik acht het goed mogelijk dat Europa deze data wat gaat versoepelen, omdat ze beseffen dat de markt krachtiger is dan zijzelf.
Je mist alweer het punt, zucht.

Citaat:
Ik zeg niet dat het zal gebeuren. Wel dat de mogelijkheid er nog altijd inzit.
Die data zijn reeds wettelijk vastgelegd en beslist, bovendien was de euronorm 7 gepland vanaf 2025. Dus ze is al 2 jaar, eigenlijk 3 jaar uitgesteld ! (euronorm 6e is eigenlijk een tussenstap) linkje 2023:
Citaat:
https://www.touring.be/nl/artikels/d...rie-in-wording
De Euro 7-norm: nachtmerrie in wording?
28 augustus 2023

Euro 7: uitdaging en controverse

Gemiddeld wordt de Euro-norm om de vijf jaar weer wat strenger. En dus krijgt de huidige Euro 6d-norm op 1 juli 2025 een opvolger in de vorm van de Euro 7-norm. De doelstellingen zijn ambitieus. Zo legt de nieuwe norm een verlaging op van de NOx-uitstoot aan de uitlaat van nieuwe voertuigen met 35% en van het fijn stof met 13%.
NIET gebeurd dus.

Alles is mogelijk, er kan ook een meteoriet op Brussel vallen.

De zware versoepeling of afzwakking van de eerder geplande grenswaardes van emissie op sich is dus al geschied. Als je wilt kan ik die technische link van de straffe oorspronkelijk geplande emissie-grenzen geven.

De autobouwers werden dus echt in de watten gelegd, en hebben bereikt wat ze wilden.

ik probeer nog eens in het cursief:

In EU-middens wordt erop gewezen dat met de nieuwe norm de emissies van wegvoertuigen worden verminderd, maar dat tegelijk de industrie geholpen wordt de overgang te maken naar 2035, wanneer de verkoop van personenwagens met een verbrandingsmotor bijna helemaal verboden wordt.

Ten vroegste in 2027 van kracht

De autobouwers hadden tijdens de onderhandelingen over de nieuwe normen gewaarschuwd voor de impact van te strenge normen op de werkgelegenheid en op de prijs van de wagens, die steeds minder toegankelijk zijn voor de middenklasse.

De Euro 7-norm is goedgekeurd met 297 stemmen voor en 190 tegen, bij 37 onthoudingen. De lidstaten moeten de overeenkomst nog formeel goedkeuren. Daarna zal het nog 2,5 jaar duren voor de Euro-7 norm van kracht is voor auto's en bestelwagens en nog 4 jaar voor bussen en vrachtwagens.

- -- - - -

De vastgelegde data staan reeds in de Duitse wiki - met referte van de EU-wet euronorm 6e - en ik zal de data in het vet zetten, en de tekst vertalen: euro 7 data in blauw.

> Norm : Datum introductie nieuwe typen (typegoedkeuring) | Datum introductie nieuwe voertuigen (eerste registratie) | Rijcyclus/testprocedure CF-factor RDE (NOx) CF-factor RDE (PN) CO (mg/km) HC (NMHC) (mg /km) NOx (mg/km) (HC + NOx) (mg/km) PM (mg/km) PN (1/km) NH3 (mg/km)
benzine
(...)
Euro 6d 1 jan. 2020 1 jan. 2021 1,43[19] 1,5 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b —
> Euro 6e : 1 september 2023 1 september 2024 | 1,1[20] 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b —
> Euro 7 : 1 jan. 2027 | 1 jan. 2028 | 1,1 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 6e11 1,1[20] 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 b 6e11 b —

Citaat:
[20]
Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Zij is van toepassing met ingang van 1 september 2023.

Vanaf 1 maart 2023 weigeren nationale autoriteiten evenwel geen EU-typegoedkeuringen voor een nieuw type voertuig en staan zij geen uitbreidingen toe voor een bestaande type voertuig, noch verbieden zij de registratie, het in de handel brengen of het in gebruik nemen van een nieuw voertuig dat voldoet aan deze verordening, indien een fabrikant daarom vraagt.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, 8 februari 2023.

Voor de Commissie

De voorzitter

Ursula VON DER LEYEN
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2024 om 09:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2024, 12:02   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De emissieregels bepalen welke nieuwe wagens vanaf x-xx-xxxx nog gehomologeerd (typegoedkeuring) kunnen worden, en dus nog door de markt gekocht kunnen worden, ttz als nieuw ingeschreven kunnen worden en dus toegelaten worden op de openbare weg.

En de markt bepaalt de Europese emissieregels niet.

Directe link voor de wijziging naar euronorm 6e vanaf september 2024:

Eens een nieuwe wagen op tijd ingeschreven is het juridisch geen nieuwe wagen meer. Soms moeten dealers dat zelf doen op eigen naam: https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=90946

daginschrijving, stockwagens

De euronorm bepaalt soms ook de restwaarde van een oudere wagen.
Dat kan heel goed zijn, maar desnoods laat ik mijn voiture tot 2040 herstellen en als ik de stad niet meer in mag, dan ga ik mijn comisies wel ergens anders doen of pak ik voor dat laatste stukje mijn fiets die op mijn trekhaak hangt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2024, 12:14   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat kan heel goed zijn, maar desnoods laat ik mijn voiture tot 2040 herstellen en als ik de stad niet meer in mag, dan ga ik mijn comisies wel ergens anders doen of pak ik voor dat laatste stukje mijn fiets die op mijn trekhaak hangt.
Ik schat dat er in 2040 nog altijd veel meer fossiele wagens gaan rijden dan puur electrische (in Europa).

Men kan immers "bijna eeuwig" goede occasiewagens (ICE) kopen, die markt is altijd groter dan de nieuwe markt. Er zullen wel steeds meer BEV op de occasiemarkt komen.

In Noorwegen, waar sinds 2020 meer nieuwe pure EV ingeschreven werden dan ICE, is halfweg dit jaar het wagenpark boven de 25% pure EV geraakt. 1e grafiek. Naar >50% is dus nog relatief lang. https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

Sinds 2023 is het nieuwe marktaandeel aan BEV zelfs >80% (2e grafiek)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Norwegian_stock_of_passenger_cars_by_type_of_powertrain.png‎
Bekeken: 304
Grootte:  78,2 KB
ID: 119751  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Norway-Monthly-Powertrain-Market-Share (1).png‎
Bekeken: 306
Grootte:  89,5 KB
ID: 119753  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2024 om 12:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2024, 15:49   #8
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.516
Standaard

Met de 4 die we nu hebben, een 3.0, een 2,5, een 2,0 en een 1,6 L benzine, twee 6-cilinders en twee 4 cilinders kunnen we makkelijk nog 30 jaar verder.

De eu regeltjes kunnen mijn rug op.

Ahja, en nog een 4cilinder 600cc motor
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 25 juli 2024 om 15:50.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2024, 17:05   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Met de 4 die we nu hebben, een 3.0, een 2,5, een 2,0 en een 1,6 L benzine, twee 6-cilinders en twee 4 cilinders kunnen we makkelijk nog 30 jaar verder.

De eu regeltjes kunnen mijn rug op.

Ahja, en nog een 4cilinder 600cc motor
Zolang de wisselstukken, ttz ook slijtagedelen niet opgeraken.

De constructeur maakt/houdt die in de regel maar 10 jaar bij na het laatste exemplaar van de band liep.

En als men de originele delen nog namaakt -waar het zich loont- kent dat zijn extra prijs. Tot driemaal de prijs (uit eigen ervaring) voor een carrosseriedeel uit carbon: https://www.ebay.de/itm/283441995609...86.c101224.m-1 zonder montage en kleurtje.

Best geen serieus (blik-/kunststof-) ongeval hebben.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2024 om 17:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2024, 17:26   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
J
...
Die data zijn reeds wettelijk vastgelegd en beslist, ...
...
Een gewone wet kan een vroegere wet simpelweg opheffen of wijzigen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2024, 17:31   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een gewone wet kan een vroegere wet simpelweg opheffen of wijzigen.
uiteraard, maar dat is bij de euronormen sinds 1992 al tienmaal niet gebeurd.

Hier de technische details van euronorm 7 via ADAC:
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...normen/euro-7/
Euro-7-Abgasnorm: Wann sie kommt und was sich ändert

19.07.2024
Men leest dat die ook voor electrische wagens geldt en daar veel strenger is bij remstof.
Citaat:
Ook de deeltjes afkomstig van remslijtage zijn beperkt. De testprocedure is gebaseerd op de testomstandigheden gespecificeerd in UN GTR nr. 24. Bij de invoering van Euro 7 verschillen de grenswaarden voor de deeltjesmassa afhankelijk van het type aandrijving: de PM10-grens van 3 mg/km geldt voor puur elektrische voertuigen, en de grens van 7 mg/km geldt voor alle overige vormen van aandrijving. Vanaf 2035 geldt de uniforme limiet van 3 mg/km, ongeacht het type rit. Vanaf 2030 zal er een extra deeltjesaantallimiet worden gesteld, al moet deze nog worden gedefinieerd.

Auch die Partikel aus Bremsenabrieb werden limitiert. Das Prüfverfahren basiert auf den im Rahmen der UN GTR Nr. 24 festgelegten Testbedingungen. Bei der Euro-7-Einführung unterscheiden sich die Partikelmasse-Grenzwerte noch nach Antriebsart: Für reine Elektrofahrzeuge gilt der PM10-Grenzwert von 3 mg/km, für alle anderen Antriebsarten der Grenzwert 7 mg/km. Ab 2035 soll der einheitliche Grenzwert von 3 mg/km unabhängig von der Antriebsart gelten. Ab 2030 soll zusätzlich ein Partikelzahl-Grenzwert festgeschrieben werden, der aber noch zu definieren ist.
Maar dat mag geen probleem zijn.

De exacte data volgens de EU-wetgeving
Citaat:
Wanneer komt de Euro 7-norm?

De Raad van Ministers en het EU-Parlement hebben op 18 december 2023 in Brussel overeenstemming bereikt over een gemeenschappelijk standpunt over Euro 7. Op 11/12 Op 8 april 2024 werd de nieuwe regelgeving officieel aangenomen door het EU-Parlement en de Raad van Ministers en op 8 mei 2024 werd Verordening (EU) 2024/1257 gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Het is dus al in werking getreden. Het geldt vanaf 29 november 2026 voor de typegoedkeuring van nieuwe automodellen (M1), dus voor compleet nieuwe modellen die dan op de markt komen, en vanaf 29 november 2027 voor alle nieuw geregistreerde auto’s.

Wann kommt die Euro-7-Norm?

Ministerrat und EU-Parlament haben sich am 18. Dezember 2023 in Brüssel auf eine gemeinsame Position zu Euro 7 geeinigt. Am 11./12. April 2024 wurden die neuen Vorschriften durch EU-Parlament und Ministerrat offiziell angenommen und am 8. Mai 2024 erfolgte die Veröffentlichung der Verordnung (EU) 2024/1257 im Amtsblatt der Europäischen Union.

Somit ist sie jetzt bereits inkraft getreten. Sie gilt ab 29. November 2026 für die Typgenehmigung neuer Pkw-Modelle (M1), also für ganz neue Modelle, die dann auf den Markt kommen, und ab 29. November 2027 für alle neu zugelassenen Pkw.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 juli 2024 om 17:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2024, 08:31   #12
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zolang de wisselstukken, ttz ook slijtagedelen niet opgeraken.

De constructeur maakt/houdt die in de regel maar 10 jaar bij na het laatste exemplaar van de band liep.

En als men de originele delen nog namaakt -waar het zich loont- kent dat zijn extra prijs. Tot driemaal de prijs (uit eigen ervaring) voor een carrosseriedeel uit carbon: https://www.ebay.de/itm/283441995609...86.c101224.m-1 zonder montage en kleurtje.

Best geen serieus (blik-/kunststof-) ongeval hebben.
Carbon? Hoeveel carrosserie onderdelen in carbon zijn er aan wagens beneden de 200.000€ ?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 26 juli 2024 om 08:31.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2024, 12:05   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Carbon? Hoeveel carrosserie onderdelen in carbon zijn er aan wagens beneden de 200.000€ ?
Ik kan enkel voor mijn zeldene BMW-oldtimer spreken, ondertussen 35 jaar oud. (nieuwprijs omgerekend € 43.000 in 1989)

Als ze geen kunststofdelen (bij mij thermoplast) meer maken maken ze die meestal uit carbon. Eigen ervaring.
(aftermarketproducten)

Mijn punt is dat die juist passende aftermarketproducten meestal (veel) duurder zijn, eenderwelk materiaal. Carbon zal alvast bij de duurste zijn. Dan heb je nog carbonversterkte kunststoffen (CFK), verder ook nog GFK, zoals bepaalde horizontale delen van mijn oldtimer (zoals motorkap/kofferdeksel).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juli 2024 om 12:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2024, 12:39   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Om nog een vb te geven een origineel einduitlaat uit ijzer die in 1997 nog 1360,80 DM of 695 € kostte (rekening heb ik), kostte in april 2024 reeds 2950 €: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzei...91107-223-2735

En die roest na een tijdje aan de laspunten...

Ik heb sinds 7,5 jaar geleden een inox-einduitlaat prijs 1533,61 € (rekening heb ik.

Om een idee te geven hoe prijzen kunnen veranderen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juli 2024 om 12:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2024, 09:32   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Er is toch een verstrenging tussen euronorm 6e en euronorm 7.
Bij de metingen van het aantal kankerverwekkende roetdeeltjes gaan ze tot 10 nanometer meten, bij Euro 6 was dat tot 23 nanometer. (PN = partikelaantallen)

Bron ADAC: (op andere links onvindbaar)
Citaat:
De beperkte verontreinigende stoffen en de grenswaarden voor emissiemetingen op de testbank (WLTP) blijven ongewijzigd ten opzichte van de huidige Euro 6-emissienorm. De deeltjesgrenswaarden (deeltjesmassa en deeltjesaantal) gelden nu echter voor alle benzinemotoren en niet alleen voor benzinemotoren met directe injectie, zoals voorheen het geval was. Bovendien is het groottebereik van de deeltjesaantallimiet (PN) uitgebreid van de vorige 23 nanometer naar 10 nanometer.

Ook de conformiteitsfactoren (CF) voor emissiemetingen in het echte wegverkeer (RDE) blijven ongewijzigd ten opzichte van de huidige Euro 6-emissienorm.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...normen/euro-7/
De PN-grens blijft wel onveranderd op 600 miljard per kilometer. In de regel gaat men dan denken dat de extra zuipbakken - die nog meer verbruiken - niet zonder betere/grotere roetpartikelfilters kunnen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juli 2024 om 09:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2024, 10:01   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard

Het "economische compromis" ten koste van de gezondheid... (en de stijgende gezondheidskosten betaalt de belastingsbetaler)

Citaat:
Maar niet iedereen is blij.

"Het standpunt van de raad over Euro 7 is een ramp voor de luchtkwaliteit, waardoor autofabrikanten recordwinsten boven de gezondheid van mensen stellen," zei Anna Krajinska, manager voertuigemissies en luchtkwaliteit bij de NGO Transport & Environment.

“In plaats van de vervuiling te verminderen, zal het de huidige vervuilende Euro 6-auto’s als ‘schone’ Euro 7-voertuigen greenwashen,” zei ze, en voegde toe: “Beleidsmakers in het parlement hebben de laatste kans om een zinvolle Euro 7-regelgeving vast te stellen. Ze zouden die niet moeten verspillen in het belang van ieders gezondheid.”

But not everyone is happy.

“The council position on Euro 7 is a disaster for air quality putting carmakers record profits ahead of people’s health,” said Anna Krajinska, vehicle emissions and air quality manager at the NGO Transport & Environment.

“Instead of reducing pollution it will greenwash today’s polluting Euro 6 cars as ‘clean’ Euro 7 vehicles,” she said, adding: “Policymakers in the parliament have the final opportunity to set a meaningful Euro 7 regulation. They should not squander it for the sake of everyone’s health.”


https://www.theguardian.com/world/li...-europe-latest
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 september 2024 om 10:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 00:39   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.378
Standaard vanaf 29 november 2026 euronorm 7

opfrissing wegens een rare draad... of herhaling post 11 en c/p uit EU-Publicatieblad...

Citaat:
Wanneer komt de Euro 7-norm?

De Raad van Ministers en het EU-Parlement hebben op 18 december 2023 in Brussel overeenstemming bereikt over een gemeenschappelijk standpunt over Euro 7. Op 11/12 Op 8 april 2024 werd de nieuwe regelgeving officieel aangenomen door het EU-Parlement en de Raad van Ministers en op 8 mei 2024 werd Verordening (EU) 2024/1257 gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Het is dus al in werking getreden. Het geldt vanaf 29 november 2026 voor de typegoedkeuring van nieuwe automodellen (M1), dus voor compleet nieuwe modellen die dan op de markt komen, en vanaf 29 november 2027 voor alle nieuw geregistreerde auto’s.
Citaat:
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...OJ:L_202401257
Publicatieblad van de Europese Unie

NL L-serie
2024/1257

VERORDENING (EU) 2024/1257 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 24 april 2024

betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, met betrekking tot hun emissies en de duurzaamheid van batterijen (Euro 7), tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 van het Europees Parlement en de Raad, Verordeningen (EU) nr. 582/2011, (EU) 2017/1151 en (EU) 2017/2400 van de Commissie en Uitvoeringsverordening (EU) 2022/1362 van de Commissie

[................]

HOOFDSTUK III

VERPLICHTINGEN VAN DE LIDSTATEN INZAKE EMISSIETYPEGOEDKEURING EN MARKTTOEZICHT

Artikel 10

Emissietypegoedkeuring, conformiteit van de productie, conformiteit tijdens het gebruik en markttoezicht

1.
(.....)

4. Met ingang van 29 november 2026 weigeren de goedkeuringsinstanties, in het geval van nieuwe voertuigtypen van categorie M1 of N1 die niet aan deze verordening voldoen, een EU-emissietypegoedkeuring of nationale emissietypegoedkeuring te verlenen voor dergelijke nieuwe voertuigtypen om redenen die verband houden met CO2-emissies en emissies van verontreinigende stoffen, brandstof- en elektriciteitsverbruik of de duurzaamheid van de batterijen.

5. Met ingang van 29 november 2027 beschouwen de nationale autoriteiten, in het geval van nieuwe voertuigen van categorie M1 of N1 die niet aan deze verordening voldoen, conformiteitscertificaten als niet langer geldig met het oog op registratie en verbieden zij de registratie, de verkoop en het in het verkeer brengen van dergelijke nieuwe voertuigen om redenen die verband houden met CO2-emissies en emissies van verontreinigende stoffen, het brandstof- en elektriciteitsverbruik of de duurzaamheid van de batterijen.

6. Met ingang van 29 mei 2028 weigeren de goedkeuringsinstanties een EU-emissietypegoedkeuring of nationale emissietypegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen van categorieën M2, M3, N2 of N3 en nieuwe typen aanhangwagens van categorie O3 of O4 die niet aan deze verordening voldoen, om redenen die verband houden met CO2-emissies en emissies van verontreinigende stoffen, brandstof- en elektriciteitsverbruik of de duurzaamheid van de batterijen.

7. Met ingang van 29 mei 2029 beschouwen de nationale autoriteiten, in het geval van nieuwe voertuigen van categorie M2, M3, N2 of N3 en nieuwe aanhangwagens van categorie O3 of O4 die niet aan deze verordening voldoen, conformiteitscertificaten als niet langer geldig met het oog op registratie en verbieden zij de registratie, de verkoop en het in het verkeer brengen van dergelijke nieuwe voertuigen en aanhangwagens om redenen die verband houden met CO2-emissies en emissies van verontreinigende stoffen, het brandstof- en elektriciteitsverbruik, energie-efficiëntie of de duurzaamheid van de batterijen.

8. In afwijking van lid 7 van dit artikel en tot en met 31 december 2029 staan de nationale autoriteiten in het geval van voertuigen van categorie M2 of M3 waarvoor met ingang van de rapporteringsperiode van het jaar 2030 een volledige nulemissiedoelstelling geldt overeenkomstig Verordening (EU) 2019/1242, de registratie, de verkoop en het in het verkeer brengen toe van nieuwe voertuigen die niet aan deze verordening voldoen, maar waarvoor wel een geldige emissietypegoedkeuring is verleend overeenkomstig Verordening (EG) nr. 595/2009.

9. Met ingang van 1 juli 2030 beschouwen de nationale autoriteiten, in het geval van door kleine fabrikanten gebouwde nieuwe voertuigen van categorie M1 of N1 die niet aan deze verordening voldoen, conformiteitscertificaten als niet langer geldig met het oog op registratie en verbieden zij de registratie, de verkoop en het in het verkeer brengen van dergelijke nieuwe voertuigen om redenen die verband houden met CO2-emissies en emissies van verontreinigende stoffen, het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de energie-efficiëntie of de duurzaamheid van de batterijen.

10. Met ingang van 1 juli 2031 beschouwen de nationale autoriteiten, in het geval van door kleine fabrikanten gebouwde nieuwe voertuigen van categorie M2, M3, N2 of N3 die niet aan deze verordening voldoen, conformiteitscertificaten als niet langer geldig zijnde met het oog op registratie en verbieden zij de registratie, de verkoop en het in het verkeer brengen van dergelijke nieuwe voertuigen om redenen die verband houden met CO2-emissies en emissies van verontreinigende stoffen, het brandstof- en elektriciteitsverbruik, de energie-efficiëntie of de duurzaamheid van de batterijen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 maart 2025 om 01:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 08:18   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De emissieregels bepalen welke nieuwe wagens vanaf x-xx-xxxx nog gehomologeerd (typegoedkeuring) kunnen worden, en dus nog door de markt gekocht kunnen worden, ttz als nieuw ingeschreven kunnen worden en dus toegelaten worden op de openbare weg.

En de markt bepaalt de Europese emissieregels niet.

Directe link voor de wijziging naar euronorm 6e vanaf september 2024:

Eens een nieuwe wagen op tijd ingeschreven is het juridisch geen nieuwe wagen meer. Soms moeten dealers dat zelf doen op eigen naam: https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=90946

daginschrijving, stockwagens

De euronorm bepaalt soms ook de restwaarde van een oudere wagen.
als iedereen met een occasie blijft rijden en de stadscentra die aan die debiele groene linkse regels rechts laat liggen, krijgen ze ook die rommel niet meer aan de straatstenen kwijt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 09:57   #19
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 22.673
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
als iedereen met een occasie blijft rijden en de stadscentra die aan die debiele groene linkse regels rechts laat liggen, krijgen ze ook die rommel niet meer aan de straatstenen kwijt.
CUBA, here we come
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2025, 12:49   #20
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 26.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog veel plezier aan je nieuwe afgeknepen 3-cilinder plofmoteur ergens tussen 2025 en 2030. En dat tanken zal nog altijd heel plezant zijn.

**vanaf september 2024 wordt de nieuwe euronorm 6e reeds van kracht. https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw

** De emissiegrenswaardes van roetdeeltjes en NOx zijn nog wat scherper (lagere CF-Faktor RDE) dan de huidige euro 6d.
Voor de latere euro 7 blijven die dan behouden, enkel remmen en banden komen er bij.

vb benzine
Het grappige is dat ze ook elektrische auto’s gaan verbieden met die euronorm als ze niet opletten, die zijn zwaarder en veroorzaken dus meer micro vervuiling via de autobanden.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be