![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mijn bloed kookt.
Ik woon zo op een 200 meter van de sociale woonwijk hier in het dorp, mijn vriendin woont op een hoek van die sociale woonwijk. Als ik naar de winkel ga loop ik op de baan die door het midden van die woonwijk loopt en sla ik in tegenstelling tot mijn dorpsgenoten die de wijk mijden als de pest, al eens een babbeltje met de mensen die ik hier ontmoet. Het is dus voor de weinige kinderen die in de bewuste wijk wonen zo goed als onmogelijk vriendjes te zijn met de kinderen van die bekakte mensen alhier, ook op de lagere school hier is dat heel merkbaar, als kind uit de wijk zal je hier dus zo goed als nooit uitgenodigd worden op een verjaardagsfeestje. Nu mijn verhaal: Tien a twaalf jaar geleden kwam er een moeder met haar dochtertje in de wijk wonen, zoals steeds vond het dochtertje hier niet echt vriendjes en op een gegeven moment kwam dat meisje haar moeder aan mijn vriendin vragen of ze niet bij mijn dochtertje mocht komen spelen; daar wij hier ook maar aangespoeld zijn maakten wij daar geen probleem van. In de zomer kwam dat meisje met mijn dochtertje al eens mee bij mij zwemmen en op die manier leerde ik dan ook de moeder kennen. Mijn dochtertje is vorig academiejaar gaan studeren aan de KUL Het meisje uit de wijk die een jaartje jonger is en het blijkbaar zeer goed deed op de middelbare school ging dus dit jaar eveneens studeren aan de KUL Ik hielp de moeder een gewone studiebeurs aan te vragen en eentje van de unief zelf samen een goede 6,000 Euro, we vonden een kot in zo een blok van de unief zelf voor een 230 Euro en de inschrijving was ik geloof 1200 Euro. Prachtig toch zal u denken maar nu het verhaal. Die mevrouw, de moeder van, heeft in haar leven enorme tegenslagen te verwerken gekregen en is door omstandigheden buiten haar wil om op een leefloon terecht gekomen. Ze kan niet genieten van stempelgeld of ziekenkas. Kom na het lezen van onderstaande nu niet af met “dat ze gaat werken” want dat gaat niet, dat is onmogelijk. Ik ben vanmiddag met mijn hond gaan wandelen en zoals gewoonlijk neem ik de baan die door de wijk loopt, en ik zie daar de moeder ze wenkt me en ik ga er natuurlijk naartoe en zie een door wanhoop vertrokken gezicht de tranen bolden over haar wangen. Hoomer lees dit even aub, wat blijkt nu omdat haar dochter meerderjarig is dus 18+ hebben ze leefgeld verminderd tot het leefgeld van een samenwonende. Je leest goed, de dochter is student aan de KUL maar wordt aanzien als volwassen samenwonende met haar mama, haar mama trekt dus 876,13 Euro in plaats van 1776,07 Euro. De mama is radeloos ze zegt dat het zelfs niet genoeg is om haar vaste kosten plus medicatie te betalen. Als ik dan lees dat er nep vluchtelingen zijn die met hun familie samenwonen (zoals er daar in wijk 2 zijn) die meer dan 4000Euro per maand trekken wel dan gaat mijn bloed koken. Moet de dochter haar studies staken of raakt de moeder langzaam maar zeker dakloos?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, die 4000€ van de nep vluchtelingen moet van ergens komen. Van de autochtonen. Eigen volk laatst.
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een mogelijkheid is dat de moeder en/of de dochter een rijke sponsor zoekt. Naar jouw verhaal wonen er rijke nepvluchtellingen in de wijk die € 4000,- per maand trekken. Ons land is vrij van rang en stand en je kan jezelf naar boven poepen.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 26 februari 2025 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Maar het gaat er eigenlijk om dat als je kind 18 wordt en al dan niet studeert je een kleine 1000 Euro leefloon minder hebt.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() What the...? 230 euro voor een kot? Spotgoedkoop!
Heeft die dochter haar domicile daar gezet ? Misschien dat het daarom verminderde?
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien moet een OCMW in principe kijken naar de feitelijke situatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Neen dat mag niet uw domicilie op een kot zetten daar in Leuven. Dat zijn koten van de unief zelf (70 a 80 koten in 1 blok) en als je ouders een beperkt inkomen hebben kan je daar spotgoedkoop huren, maar zoals steeds je hebt wat je betaald.
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben het dan gaan opzoeken en inderdaad kind volwassen dus 18 eender wat de ouder trekt leefgeld als samenwonende.
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer. Laatst gewijzigd door Hoomer : 26 februari 2025 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tja. In ander landen gaan kinderen leningen aan van 50.000-100.000 $ voor hun studies als ze 18 zijn geworden. De vraag is of een studie wel een meerwaarde is op de arbeidsmarkt. Wat bij ons wel wringt is dat men liever studentencontracten aanbiedt dan volwaardig werknemerscontracten. De druk om student te blijven wordt zo verhoogd.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 26 februari 2025 om 16:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Een studente-job op zaterdag brengt dan weer een 120€ per week op. Je kan alle dagen gaan eten in de Alma en nog wat eten van thuis meenemen. Nee ik ben er zeker van dat iedereen de dag van vandaag universitaire studies kan veroorloven, behalve de ouder als die van een leefgeld leeft die moet dankzij de Belgische wet aangaande patatteschillen eten..
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer. Laatst gewijzigd door Hoomer : 26 februari 2025 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is zo dat deze vrouw nog steeds recht heeft op kinderbijslag (nu groeipakket) zolang de dochter nog studeert. Maar bon, daar vermeldt u niks van.
Let wel: wanneer de dochter wettelijk meerderjarig is mag de kinderbijslag aan dochter uitgekeerd worden. Het is ook zo dat de vader van de dochter verplicht alimentatie voor zijn dochter moet betalen zolang ze studeert. Maar daar vermeldt u ook niks van. Voorts beweert u stellig dat de moeder niet kan gaan werken, dat dit onmogelijk is. Wie heeft dat beslist? Het lijkt me dat iemand die (zwart op wit geattesteerd) echt niet kan werken sowieso op mutualiteit belandt en na 1 jaar op mutualiteit gaat ze op invaliditeit. Dus: ofwel moet deze dame daarop gewezen worden, ofwel kan ze echt wel nog werken (mss halftijds)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het hoger onderwijs kom je dan weer wel in aanmerking voor een studietoelage.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom / hoe komt het dat deze dame van een leefloon moet leven? Leefloon = eigenlijk het allerlaagste inkomen en wordt alleen toegekend wanneer alle andere opties uitgesloten zijn. Aangezien de dochter 18j is, ga ik ervan uit dat de moeder een jonge vrouw is. Kan ze echt niet werken? Indien neen, dan hoort ze niet van een leefloon te leven. Ik vind het een heel vreemd verhaal! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen mijn baby-kleinkindje (3,5 maanden ) overleed moest ik gewoon verder. Na de uitvaart moest ik terug aan't werk en dat heb ik gedaan. Ik weet dat mijn plaat blijft hangen maar indien die dame lichamelijk gezond is zie ik niet in waarom ze blijft leven van een leefloon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen ervaringen met de werking van het ocmw, maar ging er tot nu nog altijd van uit dat die sociale situaties er opgevangen worden.
Misschien moet die moeder wat geduld hebben tot "het dossier" rond is. Misschien is haar dat verteld, maar is ze teveel in paniek om dat te beseffen. In de meest slechte hypothese (die ik niet realistisch acht) wordt die dame zo financieel gewurgd, dat ze op straat gaat moeten leven. Ik ben benieuwd dus naar het vervolg dat de draadopstarter ons zal willen geven.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ben ik zo niet vertrouwd met die materie maar ik denk alleen te weten een kind tens laste kon zijn tot zijn 25 ste indien nog schoolgaand. Maar wordt een schoolgaand kind zonder inkomen beschouwd als een samenwonende ? Misschien heeft de vrouw het OCMW wel verkeerd ingelicht of is ze niet ingegaan op uitnodigingen enz....je kent het wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén van de kids hier werkt sinds na de humaniora. Twee anderen: universitair geschoold met eigen studieleningen. Scholarships? Partiëel waar het kon. De rest betaalden ze zelf af, al dan niet met hulp van ons. Gewaardeerd door de kids maar duidelijk geen vanzelfsprekende vereiste van hen. De jongste is net gestart als fysiotherapist na eindigen van niet-universitaire opleiding maar met nog af te betalen studielening. Hogere studies zijn geen fundamenteel noodzakelijk gegarandeerd mensenrecht, door de samenleving verplicht gefinancierd. Maar ja: de reële wereld is in bepaalde kringen niet acceptabel, da's duidelijk.
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis, je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg". Laatst gewijzigd door Jay-P. : 4 maart 2025 om 04:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
-De moeder is geen jonge moeder zeer zeker niet. -Hoe komen mensen op leefloon terecht? Omdat ze met niets in orde zijn geen stempelgeld of ziekenkas kunnen trekken. -U hoeft nergens van uit te gaan u weet van toeten nog blazen over die mevrouw haar situatie.
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb er geen enkel belang bij u hier verkeerde info te bezorgen.
![]() |