Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 oktober 2024, 09:56   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard Robotaxi : Cybercab / Robovan presentatie door Elon Musk

Het filmpje is er nu, voor de liefhebbers van de nabije toekomst waar eigen autobezit niet meer nodig zal zijn. En in x-jaren zul je ook niet meer zelf rijden.

De CEO presenteert "een toekomstshow" waar hij o.a. 20 Cybercabs laat rijden (50 zouden er al gemaakt zijn). In het begin laat hij zich naar het podium rijden in een Cybercab.

Musk denkt dat tegen 2027 in California en Texas mogen rijden.

Citaat:
https://youtu.be/6v6dbxPlsXs?t=3180s (zonder lange lichtshow, net ervoor is wel nog een lange disclaimer te lezen)

We, Robot
De persberichten zullen wel volgen...
Citaat:
https://tweakers.net/nieuws/227522/t...bovan-bus.html

Tesla onthult zelfrijdende Cybercab-taxi en Robovan-bus

Tesla onthult tijdens zijn We, Robot-evenement meerdere nieuwe voertuigen, waaronder de autonome robottaxi Cybercab en de conceptwagen Robovan. Het bedrijf laat tevens meer van de humanoïde robot Optimus zien.

Tijdens het evenement in Californië laat ceo Elon Musk zich door een Cybercab rondrijden. Het elektrische voertuig, dat soms ook de Robotaxi genoemd wordt, is volledig ingericht op autonoom rijden en beschikt niet over een stuur of pedalen. Er is plek voor twee personen. Er zijn geen poorten of aansluitingen in de cabine; gebruikers moeten hun smartphone draadloos kunnen opladen. Wel is er een kenmerkend Tesla-scherm in het midden van de cabine. Volgens Musk moet de Cybercab ergens in 2026 of 2027 in productie gaan.

Vooralsnog mogen dergelijke voertuigen op weinig plekken in de wereld zelfstandig rijden. Tesla is in ieder geval van plan om autonoom rijden met de Model 3 en Model Y ergens volgend jaar in de Amerikaanse staten Texas en Californië te introduceren. De vergelijkbare robottaxiservice Waymo is al in enkele steden in de vermelde staten actief.

Daarnaast onthult Tesla de nieuwe Robovan, een retrofuturistische zelfrijdende passagiersbus met zitplaatsen voor twintig personen. Het bedrijf geeft verder weinig details over het conceptproduct. Musk zegt dat de Robovan door Tesla gemaakt gaat worden en er zo uit komt te zien, maar details zoals kosten of de precieze toepassing van het voertuig zijn niet bekendgemaakt. Wel laat hij weten dat de bus ook voor het transport van goederen gebruikt kan worden, wat suggereert dat er ook configuraties zonder zitplekken op de planning staan. Het bedrijf maakte eerder een elektrische vrachtwagen.

Tot slot werd de eerder aangekondigde Optimus-robot uitvoerig getoond tijdens het evenement. De humanoïde robot zwaait naar mensen, kan dingen aangeven en danst. Musk suggereert dat de robot 'op de lange termijn' tussen de 20.000 en 30.000 dollar moet gaan kosten, wat een hoger maximum is dan de eerder beloofde 20.000 dollar. Uiteindelijk moet de robot huishoudelijke taken op zich gaan nemen, zoals het 'uitlaten van de hond, drinken serveren en op de kinderen passen'.

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2024 om 10:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2024, 11:14   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.115
Standaard

Eindelijk. Terug meer ruimte voor de mens. Gedaan met straten vol geparkeerde lelijke auto's. Tegen dat wij in België echter zover zijn zal ik vermoedelijk al onder het gras liggen.
__________________
De Palestijnen zijn nazi's die nog nooit een overwinning behaald hebben. Extreem rechts en extreem links, onze culturele bovenbouw is weer aan het collaboreren.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2024, 17:03   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Het beursaandeel Tsla daalt zowat -8% (naar ~ $220) omdat Tesla weinig nieuws en zeer weinig details bracht met zijn Cybercap/Robovan tenzij de prijs van de Cybercap die oder de $30k (in massaproductie) zou liggen. Dat is zowat het enige belangrijke.

De markt had wslk liever iets van het compacte model 2 gehoord ($ 25 k) en ook wat van de steeds maar uitgestelde Roadster.

Over het model 2 (ergens 2025) zal mogelijk wat nieuws komen ten vroegste 23 oktober na beurslot als Tesla zijn Q3-kwartaalwinst zal bekend maken, wie weet nog later. Tesla wil ook geen negatief effect op de verkoop van de huidige model 3/Y, daarom ook die geheimhouding, imho

Maar wie weet was dat ook de bedoeling het aandeel terug richting $200 te krijgen om weer in te stappen.
Citaat:
https://www.marketwatch.com/story/te...=mw_quote_news

Tesla’s robotaxi event is ‘stunningly absent on detail,’ sending stock lower

Analysts saw a fun display of technology from Elon Musk but noted the company left out details on pricing and the regulatory roadmap for its Cybercab, among other things

By Emily Bary
Last Updated: Oct. 11, 2024
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2024 om 17:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2024, 17:35   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het beursaandeel Tsla daalt zowat -8% (naar ~ $220) omdat Tesla weinig nieuws en zeer weinig details bracht met zijn Cybercap/Robovan tenzij de prijs van de Cybercap die oder de $30k (in massaproductie) zou liggen. Dat is zowat het enige belangrijke.

De markt had wslk liever iets van het compacte model 2 gehoord ($ 25 k) en ook wat van de steeds maar uitgestelde Roadster.

Over het model 2 (ergens 2025) zal mogelijk wat nieuws komen ten vroegste 23 oktober na beurslot als Tesla zijn Q3-kwartaalwinst zal bekend maken, wie weet nog later. Tesla wil ook geen negatief effect op de verkoop van de huidige model 3/Y, daarom ook die geheimhouding, imho

Maar wie weet was dat ook de bedoeling het aandeel terug richting $200 te krijgen om weer in te stappen.
c/p Be-media:
Citaat:
https://www.hln.be/buitenland/aandee...sten~a901c587/

Aandeel Tesla crasht na voorstelling robotaxi: Elon Musk gaf te weinig details volgens analisten

Het aandeel van de Amerikaanse autobouwer Tesla krijgt een stevige tik. Analisten merken op dat over de langverwachte robotaxi ‘Cybercab’ nog maar weinig details bekend zijn. Topman Elon Musk presenteerde donderdagavond tijdens een show een robotaxi zonder stuur en pedalen. Musk zei dat de Cybercab “voor 2027" op de markt kan komen, maar gaf zelf toe dat hij in het verleden al wel eens te optimistisch is geweest.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 06:56   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.170
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Volgens mij gaf Musk te weinig grondspeling aan zijn automatische bus.
Of een gebrek aan zeer speciale "kijk door de wanden" apparaten, want nu zitten de passagiers in een bewegende doos.

Niet onbegrijpelijk dat dit idee niet dolenthousiast is ontvangen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 10:41   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het filmpje is er nu, voor de liefhebbers van de nabije toekomst waar eigen autobezit niet meer nodig zal zijn. En in x-jaren zul je ook niet meer zelf rijden.

De CEO presenteert "een toekomstshow" waar hij o.a. 20 Cybercabs laat rijden (50 zouden er al gemaakt zijn). In het begin laat hij zich naar het podium rijden in een Cybercab.

Musk denkt dat tegen 2027 in California en Texas mogen rijden.


De persberichten zullen wel volgen...
Denken doet Musk wel vaker.

Even opmerken dat hij in 2019 zei dat er een jaar later 1 miljoen robottaxi's zouden rondrijden.

Die voorspelling is meer dan 5 jaar oud.

Ik begrijp niet dat nog steeds heel de wereld aan die gast zijn lippen hangt.
Hij kraamt enkel bullshit uit.

Nu zakt het Tesla-aandeel omdat hij te weinig details zou vrijgegeven hebben tijdens de presentatie van de robottaxi...

Zouden het aandeel gestegen zijn als hij wel meer details had vrijgegeven? Details waarvan heel de wereld ondertussen weet dat je er gewoon geen rekening mee kan houden? Die gast leutert gewoon maar wat in't rond...

Ik zie zijn taxi's voor't eerst nog niet rondrijden.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 11:04   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Zouden het aandeel gestegen zijn als hij wel meer details had vrijgegeven?
Het zou niet zoveel gedaald zijn, imho. Moest het aandeel dan nog stijgen?
Citaat:
Details waarvan heel de wereld ondertussen weet dat je er gewoon geen rekening mee kan houden? Die gast leutert gewoon maar wat in't rond...
Wat die gast nog verkondigde:
Heel de wereld geloofde toch nooit dat een electrische wagen überhaupt de meest verkochte wagen van de wereld ging worden in 2023.

Ook omdat Musk dat de 26 april 2021 aankondigde dat het model Y dat zou kunnen worden.

ter info:
welke auto is er dan nog niet uitgekomen wat Musk verkondigde? Enkel de Tesla Roadster.

Model S/X/3/Y, Cybertruck en Semi.

Begin er maar aan.

Tesla Shanghai heeft overigens de productie van 3 miljoen wagens overschreden na 45 maanden: https://www.teslarati.com/tesla-chin...ion-milestone/

Dan heb je nog de massaproducties vanuit de nieuwe fabrieken Giga Nevada, Giga Berlijn, Giga Texas en nog een paar andere voor batterijparken en logistiek en voor het eigen superchargermetwerk, enzovoort.
List of Tesla factories
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 425312451_825877659551709_1881587371496352895_n.jpg‎ (274,3 KB, 301x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2024 om 11:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 11:59   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat die gast nog verkondigde:
Heel de wereld geloofde toch nooit dat een electrische wagen überhaupt de meest verkochte wagen van de wereld ging worden in 2023.

Ook omdat Musk dat de 26 april 2021 aankondigde dat het model Y dat zou kunnen worden.
Reeds in 2016 schatte Musk de vraag naar een compacte Tesla SUV, of het model Y, tussen 500k en 1 miljoen/jaar. Dat was zelfs ruim 3 jaar voor productiebegin...

Het werd nog overtroffen tot 1,233 miljoen... (in 3 fabrieken gebouwd)
Het hele model Y verhaal samengevat in een filmpje: (na de subscribed)
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=Jbhsm1YKRl0

Elon Musk Revealed NEW Tesla Model Y...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2024 om 12:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 12:22   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 42.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het filmpje is er nu, voor de liefhebbers van de nabije toekomst waar eigen autobezit niet meer nodig zal zijn. En in x-jaren zul je ook niet meer zelf rijden.

De CEO presenteert "een toekomstshow" waar hij o.a. 20 Cybercabs laat rijden (50 zouden er al gemaakt zijn). In het begin laat hij zich naar het podium rijden in een Cybercab.

Musk denkt dat tegen 2027 in California en Texas mogen rijden.


De persberichten zullen wel volgen...
De toekomstige karren waarmee Musk te voorschijn komt zijn allemaal om te walgelijker van uitzicht. Zelfs gepantserde leger-auto’s zien er aantrekkelijker uit dan de spullen die hij voorstelt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 12:49   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De toekomstige karren waarmee Musk te voorschijn komt zijn allemaal om te walgelijker van uitzicht. Zelfs gepantserde leger-auto’s zien er aantrekkelijker uit dan de spullen die hij voorstelt.
Nochtans vinden vele die ontwerpen zeer cool. (en zijn sowieso nooit definitief, daarom disclaimer)

Musk gaf toe dat het ontwerp van de Robovan geïnsprieerd was op een Art Deco Trein.

op X: https://x.com/AdamLowisz/status/1844...trains-2024-10

De begeestering druipt ervan af...

Nog wat kritiek:
Citaat:
https://www.theverge.com/2024/10/11/...fety-liability

“Prototype hardware that works in a limited demo is cool, interesting, and fine to comment on,” Phil Koopman, an AV expert from Carnegie Mellon, wrote in his newsletter this morning. “But it is not production, and hardware is not the limit to autonomous vehicles. Software is the long pole in the tent.”

At first glance, it would seem as if the event did the trick. There were plenty of Tesla fans who were thoroughly impressed by what they saw last night and ready to declare that it was “game over” for every other player in the field. The Robovan wowed many with its Art Deco styling. And positive vibes extended to the company’s most bullish investors, some of whom participated in Musk’s theme park experience and came away forever altered.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2024 om 13:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 15:45   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

De filosofie van de Chef Designer van Tesla over een autonoom voertuig die al 12 jaar geleden begon...
Citaat:
https://techcrunch.com/2024/10/09/te...ind-for-years/

October 9, 2024

Tesla designer Franz von Holzhausen says he’s been designing a robotaxi in his mind for years

Ongeveer 12 jaar geleden, niet lang nadat Tesla begon met de levering van de Model S, begon hoofdontwerper Franz von Holzhausen na te denken over hoe een autonoom voertuig eruit zou kunnen zien.

Von Holzhausen speelde een centrale rol bij Tesla en leidde het ontwerpteam van de Model 3 en Model Y, evenals de Tesla Semi. Maar zoals von Holzhausen deze maand aan TechCrunch vertelde in een interview aan de zijlijn van de UP.Summit, was hij op de achtergrond al begonnen met het ontwerpwerk voor een robotaxi in zijn hoofd.

"Ik denk gewoon dat het onvermijdelijk voelde dat we daar zouden komen", zei hij, uitleggend waarom hij er zo vroeg over begon na te denken.

Nu, meer dan tien jaar later, staat Tesla op het punt om een robotaxi te onthullen tijdens een evenement op 10 oktober in Los Angeles. Het is niet duidelijk of het gewoon een conceptversie zal zijn, een meer volwaardig prototype of iets anders. En het volgt op jaren van onvervulde beloften van CEO Elon Musk over wanneer Tesla zo'n voertuig zou laten zien of de onderliggende technologie zou laten werken zonder dat er menselijk toezicht nodig was.

Von Holzhausen gaf geen details over wat Tesla zou laten zien, behalve dat het "intrigerend", "interessant" en "leuk" zou zijn. Hij zei wel dat het bestaande portfolio van voertuigen van het bedrijf de basis legde voor wat komen gaat.

"Op een vreemde manier hebben we gewerkt aan hoe een autonome toekomst eruit zal zien, op een heel openbare manier", zei hij. "Dus je ziet de grote interface die we hebben, de manier waarop het configureerbaar en upgradebaar is, en we voegen er een verscheidenheid aan entertainmentelementen aan toe, en ook wat humor. En ik denk dat dat zich zal blijven ontwikkelen."

Von Holzhausen zei dat het idee om technologie via design aan de klant te introduceren een rode draad is in Tesla's geschiedenis.

"De zichzelf presenterende deurgreep in de begindagen - dat was als een handdruk met technologie", herinnerde hij zich. "Het zorgde ervoor dat we ons vertrouwd maakten met het feit dat het voertuig onderdeel werd van ons dagelijks leven."

Von Holzhausen is hoopvol en klaar voor een toekomst waarin autonoom rijden breed toegankelijk is.

"Ik wil absoluut niet dat mijn kinderen zich zorgen hoeven te maken over het halen van een rijbewijs, of over autorijden," zei hij.

De ontwerper vergeleek dit huidige tijdperk met de ontwrichtende overgang van paard en wagen naar auto — een vergelijking die zijn baas in de loop der jaren vaak heeft gemaakt.

"Er was één manier om je voor altijd te verplaatsen en iedereen was eraan gewend — je moest het doen," zei hij. "Niemand praat over de slechte kant van die situatie," zei hij, opmerkend dat paarden gehuisvest, gevoerd en schoongemaakt moesten worden.

"En mensen tolereerden dat," zei hij. "Dus we zitten in een soortgelijke situatie waarin we gewoon tolereren wat we weten."

"Ik denk dat de mogelijkheid voor een radicale verandering in iets dat misschien eng lijkt, en een beetje controle loslaat, de uitdaging is. Maar het is ook de kans," zei hij. “En die kans is voor mij als ontwerper echt geweldig, want nu hebben we de mogelijkheid om vorm te geven aan hoe mensen hun tijd besteden, hoe hun leven eruit kan zien, hoe ze op plekken kunnen komen waar ze voorheen niet waren gekomen en hoe hun ervaringen kunnen zijn.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2024 om 15:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2024, 16:32   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Volgens mij gaf Musk te weinig grondspeling aan zijn automatische bus.
Of een gebrek aan zeer speciale "kijk door de wanden" apparaten, want nu zitten de passagiers in een bewegende doos.

Niet onbegrijpelijk dat dit idee niet dolenthousiast is ontvangen.
Het antwoord van Musk is poepsimpel, een automatische hoogteverstelling naargelang de snelheid, de lading, en de staat van het wegdek.

Dus ook zeer handig bij het uitladen van koffers en-of het uitstappen van passagiers.

En over dat "kijk door de wanden" geeft hij ook een simpel antwoord.

Die beide technische dingen is dus niets speciaals hé. Bij bepaalde leken zal het op het eerste zicht onbegrijpelijk lijken... maar die komen dat dan achteraf te weten.

Citaat:
https://www.teslarati.com/elon-musk-...ension-system/
Elon Musk explains Tesla Robovan suspension system

Door Simon Alvarez, Geplaatst op 11 oktober 2024

Toen de Robovan het podium van Tesla's "We, Robot"-evenement naderde, werd het duidelijk dat de fabrikant van elektrische voertuigen er zeker niet voor terugdeinsde om machines te maken die eruitzien alsof ze in een sciencefictionfilm thuishoren. Maar hoewel het evenement zelf weinig technische details gaf over de Cybercab en de Robovan, deelde CEO Elon Musk wel wat informatie over het ophangingssysteem van de personenbus.

De Robovan leek over het trottoir te glijden toen hij voor het podium van het "We, Robot"-evenement stopte. De Robovan staat erg laag bij de grond, zo erg zelfs dat de wielen bijna niet zichtbaar zijn. Dit zorgt voor een zeer futuristische look, maar het bracht ook zorgen met zich mee over het vermogen van het voertuig om wegen te doorkruisen die niet perfect geplaveid zijn. Het leidde ook tot grappen van critici dat de Robovan eruitziet als een keukenapparaat.

In latere opmerkingen over X benadrukte CEO Elon Musk dat de Robovan van binnen eigenlijk heel luchtig is, ook al lijkt dat van buitenaf misschien anders.

Musk legde ook uit dat de extreem lage bodemvrijheid van de Robovan te danken is aan het automatische ladingnivelleringsveringssysteem van het voertuig. Hierdoor kan de volledig elektrische personenauto zijn vering verhogen of verlagen, afhankelijk van de wegomstandigheden.

"Het uitzicht van binnenuit is er een van extreme openheid, met zicht in alle richtingen, hoewel het van buitenaf misschien anders lijkt.

De ongewoon lage bodemvrijheid wordt bereikt door een automatische ladingnivelleringsvering die omhoog of omlaag gaat, afhankelijk van de wegomstandigheden", schreef Musk over X.

Persbeelden die door Tesla zijn vrijgegeven, onthullen dat de Robovan is uitgerust met een zeer grote laadruimte die groot genoeg zou zijn om meerdere koffers en andere grote voorwerpen in te laden. Het zou dan ook niet verrassend zijn als het voertuig uiteindelijk door reis- en tourbedrijven wordt gebruikt voor hun activiteiten. Voor toepassingen als deze zou een automatisch ladingnivelleringsveringssysteem door Robovan-exploitanten zeker worden gewaardeerd.
Citaat:
Niet onbegrijpelijk dat dit idee niet dolenthousiast is ontvangen.
Alvast niet bij het publiek dat aanwezig was...
Citaat:
At first glance, it would seem as if the event did the trick. There were plenty of Tesla fans who were thoroughly impressed by what they saw last night and ready to declare that it was “game over” for every other player in the field. The Robovan wowed many with its Art Deco styling. And positive vibes extended to the company’s most bullish investors, some of whom participated in Musk’s theme park experience and came away forever altered.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2024 om 17:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2025, 22:55   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Er komen wat meer details vrij van de Cybercab, de 2-zitter robotaxi van Tesla.

Zou real-world 300 miles kunnen halen met een batterij van ca. 50 kWh.

Dat is quasi 10 kWh /100 km afgerond. Dat is recordverdachtig voor een productiewagen.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-effi...ew-executives/
NewsTesla reveals Cybercab battery pack and range efficiency

Tesla aims to make the Cybercab the most efficient EV available, as executives revealed in an interview this week.

Published 2 hours ago on March 17, 2025

On Monday, Tesla’s VP of Vehicle Engineering Lars Moravy and Senior Design Executive Franz von Holzhausen told manufacturing industry veteran Sandy Munro that Tesla is targeting a battery pack of under 50kWh for the Cybercab, with “close to” 300 miles of real-world range. This would make the two-seater more efficient than any other EV currently in production, partially due to the two-seater’s highly-aerodynamic design.
Hier de video waar nog veel meer details van de Cybercab uitgelegd worden, vanaf hier: https://youtu.be/keEDbMPtT8o?t=387


En nog een ouder bericht over het draadloos opladen, de efficiëntie zou zelfs boven de 90% zijn. Dat is moeilijk te geloven.
https://www.teslarati.com/tesla-wire...ency-above-90/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2025 om 23:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 09:58   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.210
Standaard

Startdatum van robotaxi-service is nu officieel 22 juni (tweet van Musk).

In Austin. Nog niet met Cybercab, maar wel met aangepaste Model Y met nieuwste FSD-software.

(Reuters giet er nog een eigen saus over)
Citaat:
https://www.reuters.com/business/aut...ys-2025-06-11/

Tesla's public robotaxi rides set for tentative June 22 start, CEO Musk says

June 11, 2025

Tesla tentatively plans to begin offering rides on its self-driving robotaxis to the public on June 22, CEO Elon Musk said on Tuesday, as investors and fans of the electric vehicle maker eagerly await rollout of the long-promised service.

Musk has staked Tesla's future on self-driving vehicles, pivoting away from plans to build a cheaper EV platform, and much of the company's valuation hangs on that vision.

But commercializing autonomous vehicles (AV) has been challenging with safety concerns, tight regulations and soaring investments, and many have been skeptical of Musk's plans.
"We are being super paranoid about safety, so the date could shift," Musk said in a post on X in response to a question from a user about public robotaxi rides that the EV maker plans to first offer in Austin, Texas.


Musk also said starting June 28, Tesla vehicles will drive themselves to a customer's house from the end of the factory line.

A successful robotaxi launch is crucial for Tesla as sales of its EVs have softened due to rising competition and a backlash against Musk's embrace of far-right political views in Europe, and his recent work for U.S. President Donald Trump before their public falling out.

Musk has promised a paid robotaxi service in Austin starting with about 10-20 of its Model Y SUVs that will operate in a limited area and under remote human supervision.

The company then plans to expand operations to other U.S. states later in the year, including California which has stringent AV regulations.
"Austin >> LA for robotaxi launch lol," Musk said on X, in an apparent reference to the southern Californian city of Los Angeles.

Tesla has been testing its self-driving vehicles on public streets in Austin, Musk said last month. Earlier on Tuesday, Musk re-posted a video on X that showed a Model Y making a turn at an Austin intersection with no human driver and the word "Robotaxi" written on it, and followed closely by another Model Y.

The vehicles were using a new version of Tesla's advanced driver assistance software, called Full Self-Driving (FSD), Musk said in a separate X post.
Little else is known about Tesla's robotaxi service, including where it will operate, the extent of remote supervision and how the public can use the service.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 juni 2025 om 10:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be