Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2025, 23:35   #1
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard De Zevende Dag of Uitzending door Derden?

Sedert de nieuwe formule van de Zevende Dag heb ik op zondag iedere week 2 uur tijd gewonnen, dat is nog straffer dan de zomertijd.
Vroeger keek ik naar de Zevende Dag, dat duurde twee uur, en veel daarvan ging naar andere rubrieken dan politiek.
In het begin waren die debatten nog interessant, en mocht zowat elke partij zijn verhaal doen.
Na de vorige regeringsvorming stopte men met die formule.
Er werden maar een paar partijen van de meerderheid uitgenodigd, en mensen van de oppositie zaten apart naar het debat te luisteren, waarna zijn er eventjes commentaar mochten op geven.
Dat was al geen echt debat meer.
Nu, vanaf september 2025 heeft de VRT het debat helemaal de nek omgewrongen.
1 spreker krijgt het woord en mag zijn ding doen.
Er komen wat vragen van een journalist of een politicis/
Oud 29 september 2025, 05:49   #2
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Er komen wel wat vragen van een politicus, maar dat is niet hetzelfde als een echt debat.
Dit komt meer over als het soort podcasts dat je van politici ziet, waarin ze volledig zelf de regie in handen hebben.
Het is het verhaal van ieder zijn waarheid.
Het lijkt mij ook weer de zoveelste manier waarop ze het gewicht van VB kunnen negeren.
De eerste aflevering heb ik bekeken (met Valerie van Peel) en vond ik ontgoochelend, omwille van het uitblijven van een echt debat.
Sindsdien kijk ik gewoon wie de studiogast is, en dat is voldoende.
Dus dat is tot hiertoe:

N-VA
CD&V
Vooruit
O-VLD

Het is duidelijk niet volgens grootte van de partij.
Het zal weer zo zijn dat als er statistieken genomen worden, sommige kleine partijen relatief zeer veel aan bod gekomen zijn, terwijl andere oppositiepartijen (VB, PVDA) zeer weinig aan bod gekomen zijn.

Maar het grote gemis is het debat.
Ik wil per thema partijen horen debatteren, niet 2 of 3, maar allemaal, zoals dat vroeger gebeurde in Confrontatie.
Toen had je nog echte debatten in plaats van deze show.
Oud 29 september 2025, 06:16   #3
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Jij verdient een medaille voor heldenmoed en vaderlandsliefde om wekelijks naar de Zevende Dag te kijken. Ik vermoed dat je één van de 12 kijkers bent.
Oud 29 september 2025, 06:42   #4
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Politici zo niet meer zien ruziën helpt de illusie van de grote verbinding: de grote verblinding.

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 07:01   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Sedert de nieuwe formule van de Zevende Dag heb ik op zondag iedere week 2 uur tijd gewonnen, dat is nog straffer dan de zomertijd.
Vroeger keek ik naar de Zevende Dag, dat duurde twee uur, en veel daarvan ging naar andere rubrieken dan politiek.
In het begin waren die debatten nog interessant, en mocht zowat elke partij zijn verhaal doen.
Na de vorige regeringsvorming stopte men met die formule.
Er werden maar een paar partijen van de meerderheid uitgenodigd, en mensen van de oppositie zaten apart naar het debat te luisteren, waarna zijn er eventjes commentaar mochten op geven.
Dat was al geen echt debat meer.
Nu, vanaf september 2025 heeft de VRT het debat helemaal de nek omgewrongen.
1 spreker krijgt het woord en mag zijn ding doen.
Er komen wat vragen van een journalist of een politicis/
Eindelijk gaat de zevende dag weer waar het om moet gaan.
Er zijn genoeg entertainment en sportprogramma's.
Eindelijk heeft de VRT een goede beslissing genomen.

En u heeft blijkbaar nooit een uitzending door derden gezien, dat was iets totaal anders dan de hernieuwde zevende dag.

Goed zo VRT, meer van dat!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 07:02   #6
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

En u heeft blijkbaar nooit een uitzending door derden gezien, dat was iets totaal anders dan de hernieuwde zevende dag.

Heeft iemand de kijkcijfers van dat nieuwe mormel?
Oud 29 september 2025, 07:03   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Politici zo niet meer zien ruziën helpt de illusie van de grote verbinding: de grote verblinding.
De zevende dag in de vorige constructie was inderdaad een geruzie tot en met, vaak zonder de persoon, waar de vraag aan gesteld werd, te laten uitspreken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 09:03   #8
wagner.666
Minister-President

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dus gij preekt hier de wet van de dictatuur, ik vraag mij af of gij dat zelf beseft.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 09:20   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Dus gij preekt hier de wet van de dictatuur, ik vraag mij af of gij dat zelf beseft.
Hij is zich volkomen bewust van zijn grote gelijk.
Oud 29 september 2025, 09:27   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Niet dat ik fan ben van de 7de dag, maar kan je eens duiden waarom het exact om de "wet van de dictatuur" gaat. Wat bedoel je daar exact mee en hoe uit zich dat in het programma? Momenteel zijn er 4 afleveringen geweest, met 4 gasten van 4 verschillende politieke strekkingen. Waar zitten de dicatoriale neigingen? Het kan natuurlijk zijn dat er in de toekomst alleen nog mensen van 1 partij uitgenodigd worden, daar hebben we nu nog geen zicht op natuurlijk.

Maar goed, de essentie. Waar zie je de "dictatuur" en zijn alle programmas waar 1 gast centraal staat dan dictatoriaal?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 29 september 2025 om 09:31.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 10:11   #11
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Vroeger stond de zeverende dag aan terwijl ik met iets anders bezig was. De eerste keer in de nieuwe format heb ik het na een kwartier uit gezet en terug de radio aan gezet.
Niet om aan te zien of horen.
Oud 29 september 2025, 10:40   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Jij verdient een medaille voor heldenmoed en vaderlandsliefde om wekelijks naar de Zevende Dag te kijken. Ik vermoed dat je één van de 12 kijkers bent.
Er zijn dus meer mensen die een wapendraag vergunning hebben dan die naar de Zevende Dag kijken ?
Oud 29 september 2025, 11:05   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zevende dag in de vorige constructie was inderdaad een geruzie tot en met, vaak zonder de persoon, waar de vraag aan gesteld werd, te laten uitspreken.
Dat heeft mij in het verleden dikwijls zeer kwaad gemaakt. Sommige journalisten gaan daarin zodanig ver dat het doodeenvoudig een grove onbeleefdheid is. De meeste politici nemen op dat ogenblik een veel te onderdanige houding aan.
Oud 29 september 2025, 13:13   #14
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat heeft mij in het verleden dikwijls zeer kwaad gemaakt. Sommige journalisten gaan daarin zodanig ver dat het doodeenvoudig een grove onbeleefdheid is. De meeste politici nemen op dat ogenblik een veel te onderdanige houding aan.
Gezien hun slappe houding tegenover het journaille verdienen ze niet beter hé.

Ook op dit punt is president Trump een voorbeeld voor de rest van de wereld.

Ondertussen is het Amerikaanse journaille heel wat bescheidener en beleefder geworden.
Oud 29 september 2025, 14:47   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gezien hun slappe houding tegenover het journaille verdienen ze niet beter hé.

Ook op dit punt is president Trump een voorbeeld voor de rest van de wereld.

Ondertussen is het Amerikaanse journaille heel wat bescheidener en beleefder geworden.
Ge hebt geen gedacht hoe bescheiden en beleefd de Pravda journalisten in den tijd niet waren met de secretaris-generaal...
Oud 29 september 2025, 15:39   #16
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ge hebt geen gedacht hoe bescheiden en beleefd de Pravda journalisten in den tijd niet waren met de secretaris-generaal...
Blablabla...

Het werd hoog tijd dat een bepaald journalistiek krapuul een toontje lager ging zingen. Trump heeft dat op een schitterende manier neergezet. Interessant is trouwens dat de kijk- en leescijfers van die leugenaars al enkele jaren achteruit gaan (Kimmel!) terwijl de andere stijgen.

Ook in Belgie trouwens denken sommige VRT-journalisten nog steeds dat zij degenen zijn die het beleid moeten bepalen. Ik wacht op de politicus die in staat is om hen een toontje lager te doen zingen (BDW was aardig op weg voor hij premier werd).
Oud 29 september 2025, 15:49   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blablabla...

Het werd hoog tijd dat een bepaald journalistiek krapuul een toontje lager ging zingen. Trump heeft dat op een schitterende manier neergezet. Interessant is trouwens dat de kijk- en leescijfers van die leugenaars al enkele jaren achteruit gaan (Kimmel!) terwijl de andere stijgen.

Ook in Belgie trouwens denken sommige VRT-journalisten nog steeds dat zij degenen zijn die het beleid moeten bepalen. Ik wacht op de politicus die in staat is om hen een toontje lager te doen zingen (BDW was aardig op weg voor hij premier werd).
Trump als voorbeeld is wel hylarisch. Die man is gewoon een extreme narcist, zonder enige kennis van zaken die wild om zich heen schopt als er hem iets niet aanstaat. Het probleem is dat de pers niet goed weet wat ze daarmee aan moeten, terwijl ze hem ofwel gewoon over zijn bolleke moeten aaien, ofwel negeren. Dat doe je nu eenmaal met kinderen die zich aanstellen.

En binnen 3 jaar zijn ze ervanaf en kunnen ze weer normaal omgaan met een normale president.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 29 september 2025 om 15:50.
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 16:00   #18
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Trump als voorbeeld is wel hylarisch. Die man is gewoon een extreme narcist, zonder enige kennis van zaken die wild om zich heen schopt als er hem iets niet aanstaat. Het probleem is dat de pers niet goed weet wat ze daarmee aan moeten, terwijl ze hem ofwel gewoon over zijn bolleke moeten aaien, ofwel negeren. Dat doe je nu eenmaal met kinderen die zich aanstellen.

En binnen 3 jaar zijn ze ervanaf en kunnen ze weer normaal omgaan met een normale president.
JD Vance... dat wordt nog een pak lastiger voor de leugenpers. Want de man is welbespraakt, heeft een enorme bagage en zal hetzelfde beleid voeren als Trump.
Oud 29 september 2025, 16:04   #19
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ter hunner verdediging, ze waren tenminste beleefd ongeacht de politieke kleur van de secretaris-generaal.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2025, 16:15   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ter hunner verdediging, ze waren tenminste beleefd ongeacht de politieke kleur van de secretaris-generaal.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be