Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2005, 12:18   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard De Walen worden voorbereid op de splitsing van België

Ik las in De Tijd van vandaag (4 januari) een interessante documentaire.
De Tijd gebruikt er bijna drie kwart van een blad voor (ik dacht op pagina 3 of 5) waarin een Waalse politicus van RWB-RWF het heeft over het feit dat de splitsing van België gewoon een kwestie van tijd is, en dat de Walen er stilletjesaan op worden voorbereid.

Hij zegt ondermeer dat de Waalse politici het binnenskamers reeds bediscutteren om het beste eruit te halen. Ze weten nog niet hoe het met Wallonië en Brussel verder moet, maar ze weten wel dat de splitsing er komt.

Een aantal Waalse politici is voor het rattachisme bij Frankrijk, en ze geloven vast dat Frankrijk het ook ziet zitten om groter te worden binnen Europa. Anderen denken dat Wallonië het ook alleen kan, bijvoorbeeld als het samen met Brussel een kleiner België wordt.

Afijn, allerlei scenario's zijn te bekijken, maar ze weten alvast dat Vlaanderen er niet meer zal bijhoren. Een aantal politici denkt zelfs dat wanneer de Brusselaars zouden moeten kiezen tussen een mini België met Wallonië, of deel uitmaken van Frankrijk, of nog een Vlaamse regio worden, dat ze wel eens voor dat laatste zouden kunnen kiezen...

De Walen hebben ook reeds begrepen dat indien ze alleen verder zouden willen boeren, hun belastingen meteen met 15 �* 20% zou stijgen, ter compensatie voor de jaarlijkse transfers uit Vlaanderen. Dat staat er allemaal in , ik verzin niets.

Er stond ook iets over de bepalingen voor het scheiden van de inboedel. De Waalse politicus wist te vertellen dat zelfs indien het oplossen van dat probleem negen jaar nodig heeft, het geen belemmering kan zijn voor een feitelijke splitsing. Uiteindelijk gaan we als vrienden uiteen, niet als vijanden.

Maar kom, wat er ook van zij : belangrijk is dat het besef er is bij de Walen. We zijn op de goeie weg.
Oud 4 januari 2005, 12:39   #2
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ik las in De Tijd van vandaag (4 januari) een interessante documentaire.
De Tijd gebruikt er bijna drie kwart van een blad voor (ik dacht op pagina 3 of 5) waarin een Waalse politicus van RWB-RWF het heeft over het feit dat de splitsing van België gewoon een kwestie van tijd is, en dat de Walen er stilletjesaan op worden voorbereid.

Hij zegt ondermeer dat de Waalse politici het binnenskamers reeds bediscutteren om het beste eruit te halen. Ze weten nog niet hoe het met Wallonië en Brussel verder moet, maar ze weten wel dat de splitsing er komt.

Een aantal Waalse politici is voor het rattachisme bij Frankrijk, en ze geloven vast dat Frankrijk het ook ziet zitten om groter te worden binnen Europa. Anderen denken dat Wallonië het ook alleen kan, bijvoorbeeld als het samen met Brussel een kleiner België wordt.

Afijn, allerlei scenario's zijn te bekijken, maar ze weten alvast dat Vlaanderen er niet meer zal bijhoren. Een aantal politici denkt zelfs dat wanneer de Brusselaars zouden moeten kiezen tussen een mini België met Wallonië, of deel uitmaken van Frankrijk, of nog een Vlaamse regio worden, dat ze wel eens voor dat laatste zouden kunnen kiezen...

De Walen hebben ook reeds begrepen dat indien ze alleen verder zouden willen boeren, hun belastingen meteen met 15 �* 20% zou stijgen, ter compensatie voor de jaarlijkse transfers uit Vlaanderen. Dat staat er allemaal in , ik verzin niets.

Er stond ook iets over de bepalingen voor het scheiden van de inboedel. De Waalse politicus wist te vertellen dat zelfs indien het oplossen van dat probleem negen jaar nodig heeft, het geen belemmering kan zijn voor een feitelijke splitsing. Uiteindelijk gaan we als vrienden uiteen, niet als vijanden.

Maar kom, wat er ook van zij : belangrijk is dat het besef er is bij de Walen. We zijn op de goeie weg.
Als vrienden? Spreek voor uwzelf.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 12:40   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Als vrienden? Spreek voor uwzelf.
Whatever.

Belangrijk is dat we binnenkort niet meer zullen moeten opdraaien voor heel Wallonië. Op zich een bemoedigende feit.
Oud 4 januari 2005, 12:51   #4
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Whatever.

Belangrijk is dat we binnenkort niet meer zullen moeten opdraaien voor heel Wallonië. Op zich een bemoedigende feit.

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 12:53   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Whatever.

Binnenkort? En wat bedoel je met binnenkort? 10 jaren? Dat noem ik alvast niet binnenkort. Liever emigreren dan voor de splitsing kiezen.
Oud 4 januari 2005, 12:57   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Binnenkort? En wat bedoel je met binnenkort? 10 jaren? Dat noem ik alvast niet binnenkort.
Nee, nee. Het kan misschien 10 jaar duren voor we er volledig uit zijn betreffende de bepalingen (bijvoorbeeld hoe de inboedel wordt gescheiden), maar de eigenlijke splitsing gaat geen tien jaar meer duren.

En al mocht het nog tien jaar duren. Laten we dan een glaasje champagne drinken op 2015.

Citaat:
Liever emigreren dan voor de splitsing kiezen.
Je doet maar, hé? Kijk, als Wallonië zich bij Frankrijk aanhecht, dan hoef je niet zover te reizen, en je bent in je geliefde patrie française. Maar uiteindelijk kan het mij worst wezen wat je al dan niet doet. Ik wens je het allerbeste toe.
Oud 4 januari 2005, 13:08   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wens je het allerbeste toe.
Die wensen zij al een uur oud zie ik maar enige wederkerigheid zie ik (nog) niet.

Onze franstalige broeders zullen toch niet al te verzuurd zijn van zoveel goed nieuws voor de Vlamingen?
Oud 4 januari 2005, 13:14   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Die wensen zij al een uur oud zie ik maar enige wederkerigheid zie ik (nog) niet.

Onze franstalige broeders zullen toch niet al te verzuurd zijn van zoveel goed nieuws voor de Vlamingen?
Maar ik heb niets u te wensen. Zo simpel is het.
Oud 4 januari 2005, 13:31   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik had het verwacht...
Oud 4 januari 2005, 13:40   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kent u de Franstalige tekenaar Pierre Kroll? De man die tekent in "Mise au point" op de RTBF. Wel, die man zei onlangs in een interview dat Vlaanderen voor hem een "exotische land" was. Misschien moet u met hem zeveren, wie weet.
Oud 4 januari 2005, 13:49   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kent u de Franstalige tekenaar Pierre Kroll? De man die tekent in "Mise au point" op de RTBF. Wel, die man zei onlangs in een interview dat Vlaanderen voor hem een "exotische land" was. Misschien moet u met hem zeveren, wie weet.
Bwaa, zeveren of niet. Belangrijk is dat we op weg zijn naar een eigen bestaan. Naast de Walen, hopelijk als goede buren, maar vooral zonder hun hoofd over onze schouder telkens we iets voor ons eigen willen beslissen. Dat is wat telt, niet wat jij of Kroll, of nog andere Walen erover denken.
Oud 4 januari 2005, 14:21   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo is dat maar.

Of zou Everytime, Kroll en de rest van het 'schoon volk', persé over de Vlaamse schouder willen blijven meeloeren om er heel zeker van te zijn dat die stoute Vlamingen niets doen zonder er hen braafjes toelating voor te hebben gevraagd?
Oud 4 januari 2005, 14:22   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwaa, zeveren of niet. Belangrijk is dat we op weg zijn naar een eigen bestaan. Naast de Walen, hopelijk als goede buren, maar vooral zonder hun hoofd over onze schouder telkens we iets voor ons eigen willen beslissen. Dat is wat telt, niet wat jij of Kroll, of nog andere Walen erover denken.
Je vergeet toch iets belangrijjks : de Franstaligen willen de splitsing niet. Hoe zal je het land dan splitsen? Een burgeroorlog tussen Franstaligen en Vlamingen? Dat is alvast geen oplossing. En wat met Brussel? Een Vlaamse stad? Forget it. De Franstaligen zijn al tegen de splitsing, wees maar zeker dat ze nooit voor een vervlaamsing van Brussel zullen zijn.
Oud 4 januari 2005, 14:34   #14
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Wie heeft er wat gevraagd aan de Vlamingen bij het ontstaan van België?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:37   #15
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je vergeet toch iets belangrijjks : de Franstaligen willen de splitsing niet. Hoe zal je het land dan splitsen? Een burgeroorlog tussen Franstaligen en Vlamingen? Dat is alvast geen oplossing. En wat met Brussel? Een Vlaamse stad? Forget it. De Franstaligen zijn al tegen de splitsing, wees maar zeker dat ze nooit voor een vervlaamsing van Brussel zullen zijn.
de franstaligen willen die wel degelijk, áls België hun voortbestaan niet langer garandeert in de vorm van miljarden transfers.

En Brussel? Overleg met de Brusselse regering, en eventueel een referendum zullen dat wel bepalen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 4 januari 2005 om 14:37.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:37   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Wie heeft er wat gevraagd aan de Vlamingen bij het ontstaan van België?
We hebben het niet over het verleden van België maar over de toekomst van België.
Oud 4 januari 2005, 14:39   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En wij hebben het wél over het verleden van Belgique en over de toekomst van Vlaanderen.

Wat nu?

Ga jij vechten?

Ik heb daar nochtans geen zin in.

Jij wel, soms?
Oud 4 januari 2005, 14:46   #18
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Het zou een heel slechte zaak zijn voor Wallonië als ze aansluiten bij Frankrijk. Parijs zal het zien als een wingewest, waar het zijn Parijse vriendjes kan installeren. Zoals ze nu doen overal in Frankrijk.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:50   #19
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Slechte zaak? Ik denk van niet, nog liever bestuurd worden vanuit Parijs, dan door de maffia van de PS.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 14:51   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Het zou een heel slechte zaak zijn voor Wallonië als ze aansluiten bij Frankrijk. Parijs zal het zien als een wingewest, waar het zijn Parijse vriendjes kan installeren. Zoals ze nu doen overal in Frankrijk.
In geval van splitsing van België, zou de aansluiting met Frankrijk de beste oplossing zijn. Wallonië heeft geen middelen om alleen te overleven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be