Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2005, 19:10   #1
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard Vlaamse Beweging een "rechtse" groupuscule ?

In het laatste nummer van "Journaal" stelt Grammens dat de neutrale Vlaamse Beweging (waarmee bedoeld VVB en Doorbraak) een "rechtse" groupuscule dreigt te worden. Hij betreurt dit ten zeerste. Jullie zullen het wel met me eens zijn dat Grammens niet in de hoek kan worden gedumpt van de anti-Blokkers.
Integendeel, hij is een levende propaganda-machine voor het Behang. Grammens stelt niettemin vast dat in redactionele artikels steevast stelling wordt genomen voor ondermeer Bush, én voor rechts-conservatieve tendenzen. Het is volgens Grammens de taak van de VVB om overkoepelend en neutraal de Vlaamse belangen (kleine letter) te verdedigen ongeacht partijkleur en ideologie. Helaas, stelt hij vast, gaat het in sneltempo de verkeerde richting uit !

Kan ik maar beamen, zie ook wie zoal vrije tribunes krijgt...8)
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 19:15   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
In het laatste nummer van "Journaal" stelt Grammens dat de neutrale Vlaamse Beweging (waarmee bedoeld VVB en Doorbraak) een "rechtse" groupuscule dreigt te worden. Hij betreurt dit ten zeerste. Jullie zullen het wel met me eens zijn dat Grammens niet in de hoek kan worden gedumpt van de anti-Blokkers.
Integendeel, hij is een levende propaganda-machine voor het Behang. Grammens stelt niettemin vast dat in redactionele artikels steevast stelling wordt genomen voor ondermeer Bush, én voor rechts-conservatieve tendenzen. Het is volgens Grammens de taak van de VVB om overkoepelend en neutraal de Vlaamse belangen (kleine letter) te verdedigen ongeacht partijkleur en ideologie. Helaas, stelt hij vast, gaat het in sneltempo de verkeerde richting uit !

Kan ik maar beamen, zie ook wie zoal vrije tribunes krijgt...8)
De VVB laat ruimte voor linkse als rechtse standpunten binnen de Vlaamse Beweging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 19:18   #3
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Dat gelooft ge toch zelf niet meer, Jantje ?
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2005, 21:47   #4
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar
Dat gelooft ge toch zelf niet meer, Jantje ?
"Als het even mag, dan vinden wij op onze beurt iets zéér erg : met name de niets terzake doende opmerking dat de leefbaarheid van de VVB ‘al sinds geruime tijd afhangt van de overheidstoelagen"

In het organiseren van grote betogingen en andere landelijke activiteiten, met straks vijfduizend leden, in de pijlsnelle groei van internet en e-mail, de publicatie van tijdschriften en studies, de persmededelingen en het uitwerken van webstekken wordt er veel en hard aan gewerkt.

Conclusie meneer : je hebt deze keer wel een heel klein beetje ongelijk.

PS : hoeveel slogans kent ge nu al ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.

Laatst gewijzigd door ancapa : 13 januari 2005 om 21:48.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 13:17   #5
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

De reactie van de hoofdredacteur van Doorbraak.

Een misverstand?
In het jongste nummer van het lezenswaardige veertiendaagse tijdschrift Journaal (jaargang 2004, blz 3461) lazen we een artikel van Mark Grammens over Doorbraak en de Vlaamse Volksbeweging onder de verrassende titel ‘Vlaamse Volksbeweging, “rechtse” groupuscule?’ Tot onze verbazing moesten we vaststellen dat Mark Grammens - misschien voor die ene keer - nogal slordig omspringt met de journalistieke deontologie.

Zie op deze stek ook het bewuste artikel van Journaal en de “Megafoon” in Doorbraak.

Megafoon
Bron van ergernis voor Mark Grammens: de publicatie in Doorbraak van een artikel over de verkiezing van Bush (‘Congratulations, Mr. President’, in Doorbraak december 2004, rubriek Megafoon, blz 14).

Doorbraak publiceerde dit artikel via Megafoon. En Megafoon is een rubriek waarin de redactie plaats maakt voor opinies die tegen de stroom ingaan, inhoudelijk opvallend of enigszins verrassend zijn. Dat wordt ook met zoveel woorden in het artikel gemeld. Het gaat dus in geen geval om een redactioneel artikel, en nog minder om een artikel ‘onder verantwoordelijkheid van de VVB’.

In de inleiding op het Bush-artikel werd duidelijk vermeld dat de megafoon dit keer gehouden voor een tekst van de liberale denktank Nova Civitas. Volgens Grammens ‘onaanvaardbaar voor elke flamingant die niet tot de allerextreemste rechterzijde van het politieke spectrum behoort’. Nu weet Boudewijn Bouckaert ook waar hij thuishoort.

Doorbraak en de hele VVB worden op last van die Megafoon ook maar meteen in de hoek geplaatst van de “rechtse groupuscules”. Wat bezielt Grammens? Hij moet toch gelezen hebben dat we eerder dit jaar onze lezers via Megafoon doorverwezen naar bijdragen van Derk-Jan Eppink, Robert Voorhamme (sp.a), veertig Vlaamse prominenten (Lentemanifest), de ACW’er Guido Dumon, drie Waalse journalisten die in Knack hun best deden om Vlaanderen te schofferen en de auteur Tom Nagels en Geert Lambert (Spirit).

De zonde
Maar er is meer dan die ene Megafoon. Doorbraak (en bij overhaaste uitbreiding de VVB) ‘zondigt’ voor de heer Grammens ‘bij herhaling’. Hoe dan wel? Door teksten te publiceren ‘op terreinen die niets met de Vlaamse strijd van doen hebben’ en die ‘ronduit afstotend zijn voor het lid van de beweging dat toevallig anders geaard is dan de vaak extreem “rechtse” bevliegingen van sommige medewerkers’.

Al jaren lang is er in Doorbraak plaats voor verschillende auteurs en medewerkers, met allen hun subjectieve kijk op een en ander én voor niet-communautaire onderwerpen. Dat dit al jaren zo is – overigens in de beste verstandhouding met de VVB – kan Grammens toch niet ontgaan zijn?

Doorbraak is al zes jaar lang een uitgave van het Vlaams Diensten Centrum vzw (zie colofon). Binnendoor is het ledenblad van de Vlaamse Volksbeweging en het wordt verstuurd als katern in Doorbraak. Maar Doorbraak heeft daarnaast ook nog een tweeduizend abonnees die géén lid zijn van de VVB.

Doorbraak heeft geen pretentie om de bijbel voor de Vlaamse Beweger te zijn. Bovendien heeft Doorbraak evenmin de ambitie een soort Vlaams-nationale Pravda te zijn. De heer Grammens zou eens moeten uitleggen welke stralende dynamiek er kan uitgaan van een blad dat zich exclusief zou beperken tot de reproductie van eerder ingenomen standpunten binnen de beweging. Dat de VVB zich nu al sinds de jaren 1950 voortdurend radicaliseert, kan Grammens toch niet ontgaan zijn?

Partijpolitiek
Ten onrechte zegt de heer Grammens dat Doorbraak ‘de partijpolitieke toer opgaat’. Het volstaat misschien om de edito’s van de jongste jaren eens aandachtig te (her)lezen om vast te stellen dat dit een nogal gratuite bewering is. Zowel op het internetforum als in onze dikke brievenmap is parelende literatuur te vinden van mensen die ons verwijten nu eens te veel die partij, dan weer een andere partij naar de mond te praten.

Als Doorbraak soms al eens de indruk geeft een paar partijen “links” te laten liggen, kan hij gelijk hebben. We hadden liever vaker gezien dat conservatieve, linkse partijen zich lieten opmerken met progressieve denkbeelden die meegaan in de richting van een Vlaamse staatsvorming, het uiteindelijke hoofddoel van zowel Doorbraak als VVB.

Zeer erg
Als het even mag, dan vinden wij op onze beurt iets zéér erg: met name de niets terzake doende opmerking dat de leefbaarheid van de VVB ‘al sinds geruime tijd afhangt van de overheidstoelagen’. Wat dat nog met Bush te maken heeft, is ons een raadsel. Een slag onder de gordel?

Dat die overheidstoelagen (de VVB krijgt na jaren hard werken inderdaad personeelssubsidies) zouden leiden tot een gebrek aan politieke daadkracht is nog zo’n onbegrijpelijke opmerking. In het organiseren van grote betogingen en andere landelijke activiteiten, in de coördinatie van de werking van een honderdtal afdelingen met straks vijfduizend leden, in de gestadige uitbouw van elektronische informatiekanalen en dienstverleningen, van de publicatie van tijdschriften, studies, persmededelingen en het uitbouwen van een paar webstekken wordt door veel VVB-kaderleden, vrijwilligers én ‘overheidspersoneel’ hard gewerkt.

Dus ja, meneer Grammens, je hebt deze keer wel een heel klein beetje ongelijk.

Jan Van de Casteele
hoofdredacteur Doorbraak

Laatst gewijzigd door kempenaar : 15 januari 2005 om 13:18.
kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 13:37   #6
Hagal
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
"In het organiseren van grote betogingen en andere landelijke activiteiten, met straks vijfduizend leden, in de pijlsnelle groei van internet en e-mail, de publicatie van tijdschriften en studies, de persmededelingen en het uitwerken van webstekken wordt er veel en hard aan gewerkt.

Conclusie meneer : je hebt deze keer wel een heel klein beetje ongelijk.

En hoeveel zullen we betalen voor BHV? Denken ze in de VVB dat ze met hun ene betoging het tij gaan keren? Het is niet meer vijf voor twaalf, het is er - vrees ik - al over. Dat de Vlaamse Beweging en de VVB op kop zich nu eens volledig op dit onderwerp focust, dan zou de prijs misschien kunnen gereduceerd worden. Wat hebben wij in Vlaams-Brabant er nu op dit moment aan dat men zich druk maakt over Bush en tutti quanti? Akkoord, er moet een lange termijnvisie zijn. Maar als je het tij hier nog niet kunt keren, zwijg dan maar over de rest vind ik persoonlijk. Daarnet werd ik in een Vlaamse gemeente in een gewoon warenhuis in Brabant in twee talen aangesproken door een personeelslid.
Soms denk ik dat de Vlaamse Beweging voor een aantal gewoon bezigheidstherapie is. En goedgelovige goedmenenden betalen het gelag. Na de oorlog waren dat de kleine zwarten, nu zijn het de gewone Vlamingen in Vlaams-Brabant.
Sorry dat dit zo bitter klinkt, maar ervaar het maar eens wekelijks een tweederangsburger te zijn in ons eigen Brabant of Brussel.
Hagal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 14:05   #7
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

De VVB is de laatste jaren inderdaad opgeschoven richting rechts-liberaal. De invloed van Nova Civitas, de schlemiel Bouckaert en de halve Amerikaan Beliën zijn er bijzonder sterk toegenomen. Ik heb m'n lidmaatschap van de VVB dan ook al 2 jaar niet meer hernieuwd.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 19:47   #8
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hagal
Sorry dat dit zo bitter klinkt, maar ervaar het maar eens wekelijks een tweederangsburger te zijn in ons eigen Brabant of Brussel.
In welke zin bent u tweederangsburger?
Er zijn in onze maatschappij veel groepen die gediscrimineerd worden;
volgens sociaal-economische factoren: arbeiders
volgens geslacht: vrouwen
volgens religie: moslims, boedhisten, hindoes, ...
volgens politieke overtuiging: iedereen die niet akoord is met het systeem
...

Trouwens, waarom schrijft u ons eigen Brabant, of ons eigen Brussel?

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 15 januari 2005 om 19:49.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2005, 21:57   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zo de laatste doorbraak (of inmiddels al voorlaatste?) ooit eens dooorbladerd en ik moet zeggen dat het inderdaad nogal rechts liberaal overkwam.
Oud 15 januari 2005, 23:18   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De VVB is de laatste jaren inderdaad opgeschoven richting rechts-liberaal. De invloed van Nova Civitas, de schlemiel Bouckaert en de halve Amerikaan Beliën zijn er bijzonder sterk toegenomen. Ik heb m'n lidmaatschap van de VVB dan ook al 2 jaar niet meer hernieuwd.
En als ik het zeg dan is het geen waar.

Nu, die Nova Civitas stelt toch niet zo veel voor? Ik kan me er weinig bij voorstellen maar hun website trekt in ieder geval weinig volk en hun debatten en activiteiten zijn in veel gevallen ook weer niet om naar huis over te vertellen. In Gent toch niet. Een paar rechtenstudentjes die eerder voor Bouckaert komen dan voor de inhoud maar voor de rest? Ze reiken uiteraard wel ideeën aan die prefab overgenomen kunnen worden door anderen. Gelukkig dat het VB, voor het VB zelf, op economisch vlak Bouckaert en co niet luidop volgen. Ik vraag me alleen af hoe lang dat nog zal duren als je ziet wat voor volk er allemaal binnen stroomt bij het VB? Maar bon, dat weet je wellicht zelf beter dan ik.

Nu, voor ons niet gelaten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 09:45   #11
Clemens
Parlementsvoorzitter

Clemens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik heb zo de laatste doorbraak (of inmiddels al voorlaatste?) ooit eens dooorbladerd en ik moet zeggen dat het inderdaad nogal rechts liberaal overkwam.
Doorbraak en de VVB hebben dan ook nooit
de verheerlijking van Nazi-vriend Staf de Clercq
op de laatste Ijzerwake duidelijk veroordeeld.

De artikels in Doorbraak puilen uit van het rechtse gedachtengoed.

Het is ook de reden waarom ik Doorbraak heb opgezegd.
Clemens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 20:32   #12
Hagal
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
In welke zin bent u tweederangsburger?
Er zijn in onze maatschappij veel groepen die gediscrimineerd worden;
volgens sociaal-economische factoren: arbeiders
volgens geslacht: vrouwen
volgens religie: moslims, boedhisten, hindoes, ...
volgens politieke overtuiging: iedereen die niet akoord is met het systeem
...

Trouwens, waarom schrijft u ons eigen Brabant, of ons eigen Brussel?
Ik vind het niet normaal dat ik steeds moet vragen om in mijn eigen taal te worden aangesproken. Zoals ik, van zodra ik over de taalgrens ga, onmiddellijk overschakel naar het Frans, uit hoffelijkheid en respect voor de bevolking van Waals-Brabant of Henegouwen. Overigens, daar werd ik nog nooit spontaan in het Nederlands aangesproken.
En sorry, de streek waar ik woon noem ik mijn eigen streek. Zoals iedereen het huis waar hij woont, zijn huis noemt.
Ik zal u een concreet voorbeeld geven. Vorig jaar hadden wij de brandweer nodig. Bel maar, en begin maar in het Nederlands: geen woord snapte men. Mijn partner schakelde gewoon over naar het Frans. Maar dan denk ik aan de gewone bejaarde vrouwen in mijn straat die zich moeilijk in het Frans kunnen beredderen. Je zult het maar voor hebben.

Laatst gewijzigd door Hagal : 17 januari 2005 om 20:37.
Hagal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be