Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2005, 13:43   #1
Toontje
Vreemdeling

Standaard VTM verklikt ‘plagiaat’ van nieuwe VRT-quiz

VTM verklikt ‘plagiaat’ van nieuwe VRT-quiz
Brief naar Groot-Brittannië zet rechtszaak tegen De thuisploeg in gang

Het is niet zeker of De thuisploeg , de nieuwe quiz met Rob Vanoudenhoven en Rani De Coninck vanavond op één, de nieuwe naam van TV1 wordt uitgezonden. De omroep en het productiehuis De Mensen worden door het Britse Zeal productions beschuldigd van plagiaat.

De Thuisploeg zou teveel gelijkenissen vertonen met Come and have a go , een quiz die vorig jaar door de BBC werd uitgezonden. Deze ochtend spreekt de Brusselse handelsrechter zich uit over de zaak. Indien hij oordeelt dat er sprake is van plagiaat, dan mag één De thuisploeg niet uitzenden. De omroep heeft een noodscenario bedacht en alvast een vervangprogramma voorzien.

De Britten werden van de zaak op de hoogte gebracht door VTM. Op donderdag 13 januari, daags voor de gezamenlijke inzamelactie Tsoenami 12-12, verstuurde VTM een brief naar Groot-Brittannië, ondertekend door algemeen directeur Peter Quaghebeur en Jan Verheyen, toen nog programmadirecteur van de commerciële zender. VTM onderhandelde zelf met de Britten om een Vlaamse versie te maken van Come and have a go . In de brief schrijft VTM dat het geen enkele zin meer heeft om verder te onderhandelen. Als reden wordt aangehaald dat de kijker het programma als een flauwe kopie van De thuisploeg zou beschouwen. ,,We zijn uiteraard gechoqueerd, verbaasd en teleurgesteld door het stuitende gebrek aan respect vanwege TV1 voor een internationaal erkend format'', zo besluiten Quaghebeur en Verheyen hun brief.

De VRT reageert niet paniekerig op de rechtszaak. ,,We hebben een sterk dossier en zijn ervan overtuigd dat er geen sprake is van plagiaat. Wij zijn er zeker van dat de eerste aflevering van De thuisploeg vanavond gewoon wordt uitgezonden.'' (KV)

... de pax media is weer ver weg, ondanks de "tsunamishow".
Toontje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 13:53   #3
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Hoe legt men zo'n "format" eigenlijk vast? Want alle kwissen trekken zo erg op elkaar (lees: ik heb er een broertje aan dood) dat ik het "format" kwis algauw als een copy zou bestempelen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 13:55   #4
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Toontje
VTM verklikt ‘plagiaat’ van nieuwe VRT-quiz
Brief naar Groot-Brittannië zet rechtszaak tegen De thuisploeg in gang

Het is niet zeker of De thuisploeg , de nieuwe quiz met Rob Vanoudenhoven en Rani De Coninck vanavond op één, de nieuwe naam van TV1 wordt uitgezonden. De omroep en het productiehuis De Mensen worden door het Britse Zeal productions beschuldigd van plagiaat.

De Thuisploeg zou teveel gelijkenissen vertonen met Come and have a go , een quiz die vorig jaar door de BBC werd uitgezonden. Deze ochtend spreekt de Brusselse handelsrechter zich uit over de zaak. Indien hij oordeelt dat er sprake is van plagiaat, dan mag één De thuisploeg niet uitzenden. De omroep heeft een noodscenario bedacht en alvast een vervangprogramma voorzien.

De Britten werden van de zaak op de hoogte gebracht door VTM. Op donderdag 13 januari, daags voor de gezamenlijke inzamelactie Tsoenami 12-12, verstuurde VTM een brief naar Groot-Brittannië, ondertekend door algemeen directeur Peter Quaghebeur en Jan Verheyen, toen nog programmadirecteur van de commerciële zender. VTM onderhandelde zelf met de Britten om een Vlaamse versie te maken van Come and have a go . In de brief schrijft VTM dat het geen enkele zin meer heeft om verder te onderhandelen. Als reden wordt aangehaald dat de kijker het programma als een flauwe kopie van De thuisploeg zou beschouwen. ,,We zijn uiteraard gechoqueerd, verbaasd en teleurgesteld door het stuitende gebrek aan respect vanwege TV1 voor een internationaal erkend format'', zo besluiten Quaghebeur en Verheyen hun brief.

De VRT reageert niet paniekerig op de rechtszaak. ,,We hebben een sterk dossier en zijn ervan overtuigd dat er geen sprake is van plagiaat. Wij zijn er zeker van dat de eerste aflevering van De thuisploeg vanavond gewoon wordt uitgezonden.'' (KV)
... de pax media is weer ver weg, ondanks de "tsunamishow".
Na 12-12 komt het minder fortuinlijke 13-13!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 14:12   #5
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

VTM moet nogal spreken! Als het geen 10de herhaling is van een debiele serie, dan is het voor de rest allemaal plagiaat!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 14:16   #6
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
VTM moet nogal spreken! Als het geen 10de herhaling is van een debiele serie, dan is het voor de rest allemaal plagiaat!
Kijk eens aan , Hyoens verdedigt de "rooie" VRT 8) . Er is nog hoop.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 14:22   #7
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik denk eerder dat hij lak heeft aan alle Vlaamse zenders.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 14:23   #8
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit begrijpelijk van VTM... omdat ze in onderhandeling zaten met de eigenaar van het format om volledig volgens de regels van de kunst (lees: legaal) een Vlaamse variant van een bestaand kwisprogramma te ontwikkelen. De vergoedingen die daarmee gemoeid zijn, zijn doorgaans niet mals... en dan komt de concurrent langs die zich van intellectuele rechten niks aantrekt en op een brutale manier onder de duiven schiet. Enfin, we zullen zien wat de rechter ervan vindt, maar zo onlogisch of achterbaks vind ik de reactie van VTM niet. Ze waren weldegelijk betrokken partij in dit verhaal. En het had hen een aardige smak geld kunnen kosten.
Oud 21 januari 2005, 14:26   #9
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
?????? T'is vrijdag zeker? vroeg aanhet aperiteiven?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 14:34   #10
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ik denk eerder dat hij lak heeft aan alle Vlaamse zenders.
Als notoir VB-er kan dat tellen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 19:04   #11
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
?????? T'is vrijdag zeker? vroeg aanhet aperiteiven?
Ja.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 03:57   #12
patricia45
Burger

patricia45's schermafbeelding

Standaard

De handelsrechtbank in Brussel heeft vrijdag de vordering wegens plagiaat tegen de nieuwe VRT-kwis 'De Thuisploeg' afgewezen. Zij sprak zich niet uit over de grond van de zaak.

De openbare omroep kan de kwis dus vertonen op de openingsavond van één. Dat vernam Belga vrijdag van Didier Deneuter, advocaat van Tailormade Films, dat de klacht had ingediend.

[bron GvA]

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be